PDA

Vis full versjon : Dempere på 740/745 - Haster



Jannern
19/03/14, 15:46
Har en 745 1987mod. Kjøpte dempere til den som jeg skal sette på. Tok av den gamle demperen men får ikke av navet.. Finner ikke noe skrue som skal løsnes eller noe.. Er dette demper med nav i ett? Eller sitter dem klemt i kon?
Den nye demperen er jo uten nav og skal passe 7-9 serie så skjønner veldig lite nå. Takker for svar!

volvoRsport
19/03/14, 15:48
Demperen sitter oppi fjørbeinet, det er det du har tatt av.

Jannern
20/03/14, 01:56
Åssen i hule hel***e får man av manskjiten a? Sitter jo bom fast? O__o

Fjørbein/nav eller hva du vil x) Av må den iaf!

volvoRsport
20/03/14, 09:23
Åssen i hule hel***e får man av manskjiten a? Sitter jo bom fast? O__o

Fjørbein/nav eller hva du vil x) Av må den iaf!

Demperen har en stor mutter/ring rundt seg som er skrudd ned på toppen av fjørbeinsrøret, denne må du skru løs slik at du kan dra demperen opp fra fjørbeinet.

Jannern
20/03/14, 10:55
Stemmer. Ser man denne lett?

turb00le
20/03/14, 11:47
Ta av støvmansjetten så ser du den med en gang...
Godt mulig at den sitter driit fast så du må improvisere litt.

Jannern
20/03/14, 19:47
Støvmansjetten oppe ve fjøra? Isåfall er det feil ende :p jeg snakker om i bunnen av demperen. Er jo ikke noe spess der. Tilogmed bremseskjoldet har rustet heeelt bort. Men jeg finner ikke noe skrue eller mutter ved navet jeg så dette må jo være festet i kon..? Skjønner Ingenting jeg nå haha

volvoRsport
20/03/14, 20:01
Støvmansjetten oppe ve fjøra? Isåfall er det feil ende :p jeg snakker om i bunnen av demperen. Er jo ikke noe spess der. Tilogmed bremseskjoldet har rustet heeelt bort. Men jeg finner ikke noe skrue eller mutter ved navet jeg så dette må jo være festet i kon..? Skjønner Ingenting jeg nå haha

Så du prøver å få navet av spindelen?

samaron
20/03/14, 20:20
Her er bilde av mutteren som holder demperen på plass fremme. Du må bruke en C-nøkkel hvis du skal bruke riktig verktøy. På bildet er fjæra tatt av, og mutteren er den rustne saken. Jeg kjøpte nye når jeg byttet på min. Når du har skrudd den mutteren ut så er det bare å dra ut demperen.

http://forum.vccn.no/ (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130413_182330_zps4b61d7a4.jpg.html)

Jannern
21/03/14, 01:03
Prøver enkelt og greit å skifte demper :) må man skru av den der for å få løsnet demperen i bunn? Er det seriøst så fordømt vanskelig? Jaggu godt jeg snart skal fortsette på 240en min haha!

Jannern
21/03/14, 01:06
Da misforsto jeg deg først VolvoRsport :) henger med nå når jeg fikk se bilde

Refinement!
21/03/14, 01:18
Prøver enkelt og greit å skifte demper :) må man skru av den der for å få løsnet demperen i bunn? Er det seriøst så fordømt vanskelig? Jaggu godt jeg snart skal fortsette på 240en min haha!

Ikke bli overrasket når du skal bytte dempere på 240en. Er like fordømt vanskelig der:p

Christian
21/03/14, 01:51
Prøver enkelt og greit å skifte demper :) må man skru av den der for å få løsnet demperen i bunn? Er det seriøst så fordømt vanskelig? Jaggu godt jeg snart skal fortsette på 240en min haha!

Demperen er ikke festet i bunn.

Jannern
21/03/14, 11:17
Ikke festet festet da men den sitter jo ned i navet.

Refinement: har heldigvis gjort det på 240 før x)

volvoRsport
21/03/14, 12:06
Ikke festet festet da men den sitter jo ned i navet.

Nei, demperen hviler bare på en krave nederst i fjørbeinsrøret så den ikke treffer bærekula. Fjørbeinsrøret er tredd nedi spindelen og sveiset fast, navet sitter på spindelen igjen.

Christian
21/03/14, 12:57
Ikke festet festet da men den sitter jo ned i navet.

Refinement: har heldigvis gjort det på 240 før x)

Hvis du har gjort det på 240 før så skjønner jeg ikke hvorfor du har startet denne tråden engang :p