PDA

Vis full versjon : Skiftet termostat. Fortsatt kald bil. (LØST)



coche
18/03/14, 13:07
I følge temp.nåla i dashbordet er motoren varm. Står midt på. Mistenker at den ikke er helt korrekt for den kommer veldig fort opp når man starter motoren. Det er ikke mye varme i varmeapparatet. Når jeg kjører i motbakker blir bilen varm inni. Når det er lett terreng blir det fort kaldt igjen. Skiftet termostaten, men ikke noe forandring.. Hva annet kan det være?

SkjenneM
18/03/14, 16:11
Vannkranen til varmeapparatet?

Agrostar
18/03/14, 17:17
Har du sjekka fargen på kjølevæska og oljen? Kan og vere sliten vasspumpe.

Jimmen
19/03/14, 16:18
Vannpumpe som ikke sirkulerer nok slo meg ivertfall..

brynna
19/03/14, 20:01
Start bilen og kjenn varmen på slangen før og etter termostat. Når motoren varmes vil slangen være varmere på en side av termostat inntil den åpner.

Er det ikke tempforskjell har du fortsatt feil med termostat

Kjølevæskenivå regner jeg med er sjekket ut av saken???

coche
19/03/14, 20:37
Kjølevæskenivået er sjekket ut av saken ja ;-) Når det gjelder vannpumpen kan det kanskje være det. Jeg ville ha tenkt at hvis vannet ikke siruklerer godt så ville motoren blitt overopphetet!!? Det gjør den ikke.
Skal være sagt det at termostaten ble kjøpt på biltema. Kanskje den ikke har beste kvaliteten?
Fargen på oljen og kjølevæska er normal.

850GLTsilver
21/03/14, 18:34
Vannkranen til varmeapparatet?

Finnes ikke.

Defekt vannpumpe er langt mer sannsynlig.

edit: Er nok feil på termostaten.

La TS inn den ekstra pakningen som ofte kreves?
Ligger den pakningen på plass som den skal?

jerognal
22/03/14, 07:38
Ser du kjøpte termostat på Tema. Du kan jo prøve å kjøpe en termostat som virker....:o

brynna
22/03/14, 11:59
Legg termostaten i en kjele med vann og kok opp.
Den skal være lukket kald, og åpne seg rundt 90 grader. Enkel og grei test av termostat

coche
23/03/14, 09:24
Pakningen ble lagt på, Må kanskje åpne opp igjen og se om den ligger korrekt. Ellers skal jeg forsøke å ta den ut å koke den i en kjele og se hva som skjer. Fungerer termostaten må jeg vel få skiftet vannpumpen da. Må uansett snart skifte reg.reim.

850GLTsilver
26/03/14, 01:14
Er en servicemelding ute om å legge dobbel pakning også.
Der dette er påkrevd vil det lekke glatt forbi termostaten, uansett fabrikat.
Har TEMA-termostater i bilene mine og koser meg med stabil og god temperatur på de.

coche
05/04/14, 07:12
Problem "løst"! Gåen toppakning. Kompresjonstrykk i kjølevæska. Da vil dårlig varmeapparat ofte være første tegn i følge verksted.

brynna
06/04/14, 18:12
Problem "løst"! Gåen toppakning. Kompresjonstrykk i kjølevæska. Da vil dårlig varmeapparat ofte være første tegn i følge verksted.

Supert at du legger inn løsning

Da legger du inn LØST i "headingen" i ditt første innlegg. Mange er interessert i "løste" problemer:)