PDA

Vis full versjon : Kappe fjører. Mister man lappen?



tintin500
12/06/10, 14:21
Mister man lappen hvis man blir tatt med kappede fjører?

Lurer egentlig bare for nyskjerrighetens skyld:)

Morgis
12/06/10, 14:35
hehe, nei.
Men man kan bli sendt på visning hos BT om du blir stoppet

tintin500
12/06/10, 15:11
men leste om det ei ei avis for ei stund siden og der sto det at noen ungdommer hadde blitt stoppet med uorginale og kappede fjører og de hadde mistet lappen på flekken.

kermitt
12/06/10, 15:13
da vil jeg si det var en voldsomt til over reaksjon. hadde det vært meg hadde jeg klaget og forventent medhold.

tintin500
12/06/10, 15:21
www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article1390162.ece (http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article1390162.ece)

http://www.bilforumet.no/lover-and-regler/164902-kappa-fjaerer-politi-bt.html

kermitt
12/06/10, 15:37
elsker når aviser skal skrive om sånt, "senket fjærene" hahahaha :D

vet de er harde på det der på innherred, men det er likevell over reaksjon. har ikke grunnlag for å frata deg lappen bare pga det, må være noe mer rundt det.

tennpluggen
22/06/10, 11:13
på mysen er det flere som har mistet lappen i 3 mnd for å kjøre med kappa fjørersikkert bøter å ..... har snuten litte penger te julebordet sitt montro:P

TeamBørnOut
22/06/10, 12:55
Det burde jo vært fengsel for noen som gjør dette. å kappe en runde eller to har ikke så mye å si. bilen blir bare litt mer gyngete (er jo ikke bra det heller). men vi har jo de som kapper 2 runder av ei fjør å bruker det.... å sånne folk vil vi ikke ha på veien :)

gull pilen
22/06/10, 13:12
lesjø settene til 940 må kappes en ring forran ellers stailer jo bilen..

turb00le
22/06/10, 14:06
på mysen er det flere som har mistet lappen i 3 mnd for å kjøre med kappa fjørersikkert bøter å ..... har snuten litte penger te julebordet sitt montro:P

På mysen er det jo ikke lavt nok før det ikke går å kjøre lengre.
riktig nok en stund siden, men en gjøk kappa jo såpass at mellomakseltunellen var i veien, så den ble delvis fjerna den også...

Ser heller ikke problemet med å kappe litt, men det er jo en mellomting mellom kappa og fjerna fjører.

Christian
22/06/10, 14:40
Det går ann ja, men det går under §3

wunder-hansi
26/07/10, 22:19
2kompis og har mistet lappen for kappa fjører, ene hadde 940, helt orginal med kappa fjører foran, 1runde var dem kappet..

viktors
26/07/10, 23:35
Har hørt om en del som har mista lappen pga kappa fjører på verdal av en kompis av meg som bodde der før. Kommer vel an på miljøet, og ikke minst hvem du blir stoppa av.

pogona
26/07/10, 23:51
kappede fjører gjør vel stort sett bilen stivere og ikkje mer gyngete, sier seg selv.

og frata lappen for slikt er som å frata lappen til ein stakkars sjel som bare har knekt fjørene pga rust og generelt dårlig veistandard. forevisning til trafikkstasjon burde vert straff nok for dei fleste, er man slaur nok til å kappe fjørene til det ekstreme er det vel eit mareritt i seg sjøl for den det angår å vise bilen til biltilsynet...

gautan
27/07/10, 19:00
Jeg for min del som bor på en øde plass har vært på eu-godkjenning med kappafjærer uten og få feil pga det :p Har også blitt stoppet uten at det har blitt sakt noe på.

142senja
31/07/10, 22:24
Jeg for min del som bor på en øde plass har vært på eu-godkjenning med kappafjærer uten og få feil pga det :p Har også blitt stoppet uten at det har blitt sakt noe på.

stemme godt det gautan e jo mange i "Byen" som har kappa så mye at dem kjøre på demperen :P dem har no aldri sakt noe om kappinga på 740ien :D

gull pilen
02/08/10, 14:47
ser for meg at de henger seg opp i det om fjøren er løs når bilen er jekket opp...
men om man har kortere støtdempere så er det spenn i fjøren selv etter hvertfall 1 runde kapp forran...

gl740turbo
02/08/10, 14:50
Bare å sette slangeklemmer på så er alt greit:P Det måtte jeg iallefall gjøre for å få det godkjent, men dette er egentlig kun godkjent i sverige :)

Autotech
07/08/10, 19:51
hehe, nei.
Men man kan bli sendt på visning hos BT om du blir stoppet

Eh jo det er det mange som har gjort...

Her i distriktet har det mye å si om du enda har prøvetid på lappen..

TurboNoob
11/08/10, 19:33
Jeg blei stoppet av politiet for 10-11 år siden, og henvist til Biltilsynet siden bilen min (240) var så lav. Den hadde Lesjøfors som var kappet 1 1/3 runde foran, og ikke godkjent senket.
Bilen blei avskiltet og jeg ble anmeldt til politiet, og fikk 2000,- i bot.
Kjøpte nytt senkesett og fikk den godkjent med senkesett.

GeTReibeAktienGesellschaf
11/08/10, 21:06
Har ingen erfaringer rundt dette selv.

Men kan tenke meg et senario, bli stansa å bli sendt til biltilsynet for visning og montere hele fjører for å få den godkjent for så sette på kappa etter visning.

Blir man stansa nok engang da så må man nok regne med litt kraftigere smekk på pungen.

OHKorpan.
11/08/10, 21:33
La oss si man blir stoppet å de mistenker kappa fjærer, hva sier du da?

1: Ja de har jeg kappet! Mister jeg kortet å kjærringa nå??

2: Det er jeg usikker på, bilen var sånn da jeg kjøpte den. Eller, ja den er senket. Men ikke gokjennt i vognkort enda siden jeg skal kjøpe nye felger som jeg vil ha innskrevet i vognkort i samme slengen...

Hvem kapper fjærer uten å sette inn kortere dempere?
Hvis det er spenn i fjærene å bilen er 80-90mm lavere enn orginalt, du kjører uten godkjenningspapirer. Åssen skal de bevise att fjærene er kappet eller ett av flere senkefjærer uten TUV som selges på markedet?

Dette med att man mister kortet av bil som ikke er godkjennt senket sier mer om eieren/sjåføren som ikke kan snakke for seg! Dette er advokatmat til gangs;)

Tror de tilfellene hvor kortet har "røket" pga dette må det være andre ting som er avgjørende. Feks att bilen er kasta sammen i beste raggestill å sjåfør/eier har gjort dårlig inntrykk...

SimenRawr
11/08/10, 21:35
De har ikke lov til å holde på den mer enn 3 uker pga. det er ikke god nok grunn for at politiet kan beholde lappen :P det med bot vet jeg ikke noe om, er vanligvis bare å kunne snakke for seg som sagt over her :)

tennpluggen
19/08/10, 11:30
stemmer det man kan vist ikke miste lappen for å kjøre med kappa fjører alle her har fått den igjen( av de som klarte å la være å kjøre i mellom tiden:P)

erlendj
20/08/10, 20:28
Fleire jeg kjenner har mista lappen for å kløppe fjærer.. 3 mnd.. også folk jeg kjenner som har kjørt uten fjærer foran for å få et heilt vilt stuk på bilen.. det var ikke onkel så glad i det heller x)

OHKorpan.
20/08/10, 22:26
Fleire jeg kjenner har mista lappen for å kløppe fjærer.. 3 mnd.. også folk jeg kjenner som har kjørt uten fjærer foran for å få et heilt vilt stuk på bilen.. det var ikke onkel så glad i det heller x)

Selvsagt! Men det må være folk i ølbrakkeklubben?
Men å sitte uten førerkort i 3mnd for en mangellapp er jo helt høl i hue...På den tiden bør man åpne kjeften til myndighetene!

En kamerat av meg ble stoppa med motorbytte som ikke var godkjennt i tillegg som han kjørte villmann, dette er jo en verre ting. Men etter avhøret var det ingen som tok fra han lappen.

olavxxx
21/08/10, 11:44
Man kan miste lappen for å kjøre rundt i en "farlig ombygget bil".
Hva som er en farlig ombygget bil, er vel et definisjonsspørsmål.

ChrML
21/08/10, 12:30
Man kan miste lappen for å kjøre rundt i en "farlig ombygget bil".
Hva som er en farlig ombygget bil, er vel et definisjonsspørsmål.
Definisjonen på ombygget bil hos BT er hvertfall så og si enhver endring man kan gjøre som ikke innebærer deler som var på bilen originalt nesten. Flere sitteplasser, heving/senking, sporvidde, hjuloppheng, bremser osv.... Mener de har skrevet en definisjon på det et sted.

Hva som er 'farlig' er nok mer et vurderingsspørsmål. Regner med at dersom føreren kjører rundt i en farlig ombygget bil hvor ombyggingen er noe han veit har blitt gjordt eller burde ha skjønt, så kan man miste lappen på paragraf 3. Der kommer nok det med ordleggingen inn. Man kan si at man ikke har så veldig mye greie på bil og at ingen har gjordt noe med den siden man kjøpte den dersom man ikke har kjøpt bilen for så lenge siden.

Men akkurat det eksemplet kan såklart få mer konsekvenser hvis man har hatt bilen lenge og kanskje har vært på EU diverse steder. Da blir det ord-mot-ord fra deg og de som tok EU kontroll blandt annet, for noen må ha gjordt noe galt :).

alecxz
02/09/10, 00:49
"Antakeligvis for å senke bilen", haha

"Videre hadde flere av de kontrollerte bilene slitte dekk og bremseklosser."

Så i den kontrollen der så mista folk lappen for å kappe fjører, men manglellapp om dekka er slitt? Syns det virker som litt feilvurdering jeg, men.. :S

Volvogeek
19/10/10, 17:19
har hørt noen varmer fjørene sine for å få de til å miste litt spenn så de siger litt, ser for meg att de blir veldig sprøe etter å blitt varma og knekker? noen her som har prøvd?

OlaBoy
19/10/10, 20:49
Har hørt noen som bruker induksjonsvarmer, går visst bra det :)

Men: Veldig mange i mitt nærmiljø har kappa fjærer, hadde selv en kammerat som mista lappen da han ikke hadde fjærer foran, og kappa fjærer bak på en W124. Hadde blitt stoppa flere ganger osv...

Kommer veldig ann på snuten/Biltilsynet du treffer på også...
Selv har jeg 740 det er kappa 2vinninger av lesjførsen og er grei høyde. Har ikke blitt stoppa enda...

Man mister nødvendigvis ikke lappen, kommer veldig ann på snuten/bt som jeg sier. Om du har blitt stoppa før uten å gjøre noe osv...

turb00le
19/10/10, 21:11
Whaaaat? Me know nothing bout the springs!!!!

DieselDriver
19/10/10, 21:13
Kjekt med diesel. Blir lav med senkeffjører og kommer man i kontroll sier man bare at man har en tung dieselsekser som gjør at den blir lav i fronten.

Revell
19/10/10, 21:17
også folk jeg kjenner som har kjørt uten fjærer foran for å få et heilt vilt stuk på bilen.. det var ikke onkel så glad i det heller x)hvorfor ikke? du har jo ikke kappa fjørene da:D de er jo ikke der XD Men her i Telemark er de ekstreme på det med kapping da gjør de det samme med lappen nemlig kapper den i to:D Med mindre man kjenner folk innafor BT som kan skrive litt for seg da:rolleyes:

Denna hadde kappa fjører og den var godkjent senket 170mm
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/1563.jpg

ChrML
20/10/10, 05:28
hvorfor ikke? du har jo ikke kappa fjørene da:D de er jo ikke der XD Men her i Telemark er de ekstreme på det med kapping da gjør de det samme med lappen nemlig kapper den i to:D Med mindre man kjenner folk innafor BT som kan skrive litt for seg da:rolleyes:

Denna hadde kappa fjører og den var godkjent senket 170mm
[IMG]http://i184.photobucket.com/albums/x261/Revell_2007/DSC_2993.jpg[IMG]
Hahaha, det der blei godkjent med de hjulvinklene? :p

Revell
20/10/10, 13:27
Hahaha, det der blei godkjent med de hjulvinklene? :p

viktig å kjenne folk på BT som sagtXD

OlaBoy
20/10/10, 17:11
Det der godkjent? Kanskje godkjent før den blei kappa, men nekter å trur at den blei godkjent med den høyda der... Står sikkert godkjent nedsenket uten no spesifiserte mål?

Revell
27/10/10, 19:35
36cm fra senter av felg til senter til senter av buen mener jeg det var

Revell
27/10/10, 19:37
sier noen kappet fjører? detta er den gamle Volvoen jeg aldri fikk skilt på:D
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/2056.jpg her er det 1,5 runde igjenXD
Fikk 3500kr for den idag så her er bilde av den før den forsvant

OlaBoy
27/10/10, 21:24
sier noen kappet fjører? detta er den gamle Volvoen jeg aldri fikk skilt på:D
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/2056.jpg her er det 1,5 runde igjenXD
Fikk 3500kr for den idag så her er bilde av den før den forsvant

Satt på fjærer? Kammerat som hadde den, han tok av fjærene han ;)

alecxz
27/10/10, 21:29
Jeg mista ikke lappen når jeg kjørte rett inn i full teknisk kontroll av statens vegvesen hvertfall :P

alecxz
27/10/10, 21:30
Satt på fjærer? Kammerat som hadde den, han tok av fjærene han ;)

haha, den var jo fan meg grom :p

Revell
28/10/10, 09:22
Satt på fjærer? Kammerat som hadde den, han tok av fjærene han ;)

satt på klipte senkefjører:D men det hjalp ikke det heller gitt, så da solgte jeg prosjektet

OlaBoy
28/10/10, 19:25
Han hadde tatt av alt når han holdt på med den :P

Men 1,5 vinning på en 240 er jo bare til pynt da! 0 funksjon :P

Revell
28/10/10, 19:31
Han hadde tatt av alt når han holdt på med den :P

Men 1,5 vinning på en 240 er jo bare til pynt da! 0 funksjon :PTakk merka det når den skulle på hengeren:D satt fast på flatmark jo:D Men hadde siste turen for en uke siden da var den i bø og notodden men da var den litt høyere og med bulken rettet delvis ut og en ny baklykt:)

Svirre
14/11/10, 10:39
Syns det er rart at du mister lappen for noe du har gjort på bilen. Gøy hvis du låner bort bilen din til noen andre og så blir han stoppa i kontroll. De vil jo se det i vognkortet, men syns heller det skulle straffes på bilen (f.eks. avskiltning) i stedet for at personen som kjører mister lappen.

Robintic
14/11/10, 21:16
sykeste jeg har hørt! aldrig hørt om at noen har mistet lappen! ble bla. stoppen med en nissan king cab så med løs forstilling,hevesjakler,eksos over tak,mye på justert+++ eneste jeg måtte gjøre var å skaffe meg skyss fra trafikkstasjonen! kan ikke drømme om at jeg har blitt lappløs hvis jeg har blitt stoppet med kappa fjører! har isåfall kommet til å bare flirt til di! men har aldri kommen til å godtatt å mistet lappen pga, noe sånt!

Revell
16/11/10, 20:01
te fredan ryker det på "senkefjører" forran:D Men bare en runde da

lyngen
16/11/10, 21:13
går det an å få kjøpt bare fjørene FRAM til gule koni dempere. er til 850.
å går det an å få godkjennt bilen med gule koni og nye fjører ? hvem selger bare fjører til gule koni? jeg har mistet papirene mine på disse demperNe, trenger jeg de?

trenger svar ;)

OlaBoy
16/11/10, 21:17
Du får jo godkjent f.eks koni dempere med lesjførs fjærer sålenge du har papirene på begge deler? Men du må nok ha komplett kit foran og bak vil jeg tro...

Papirer kan du høre med selger/importør av delene så skaffer nok de helt sikkert ;)

lyngen
16/11/10, 21:23
jeg kjøpte koni settet hos bcb.no å så mistet jeg tuv pappirene på de. tror du bcb har slike pappirer de selger/lånerbort? tror dere bcb selger bare kjærer til koni???? ;)

smugen
16/11/10, 22:24
for og ta eit eksempel, biltema selger "klemmer" som settes på fjøra for og kneppa eller spre fjøra meir, er dette ulovleg? evt faremoment med og kjøyre med slike?

ChrML
16/11/10, 22:25
for og ta eit eksempel, biltema selger "klemmer" som settes på fjøra for og kneppa eller spre fjøra meir, er dette ulovleg? evt faremoment med og kjøyre med slike?
Faremomentet er at de fort kan ryke i en sving og da kan bilen gjøre noen uforutsigbare bevegelser som ikke nødvendigvis er så morsomme. En annen ting er at fjøra ikke akkurat får den karakteristikken den skal ha med sånne klemmer.

Å kappe er faktisk mye bedre enn det der.

Svirre
16/11/10, 22:29
Faremomentet er at de fort kan ryke i en sving og da kan bilen gjøre noen uforutsigbare bevegelser som ikke nødvendigvis er så morsomme. En annen ting er at fjøra ikke akkurat får den karakteristikken den skal ha med sånne klemmer.

Å kappe er faktisk mye bedre enn det der.

Jepp.

Klemme "slår" også fjøra ved dumper etc så gjør at den kan skades en del, i værste fall knekke.

smugen
16/11/10, 22:33
okei, då er det avklart. hadde det vert trygt hadde det vert ein billig form for senk.

Svirre
16/11/10, 22:49
okei, då er det avklart. hadde det vert trygt hadde det vert ein billig form for senk.

Sant nok, men neppe trygg i det hele tatt den senken der :p

Revell
17/11/10, 08:11
har ikke de klemmene en tendens til sprette lett av og gjøre att bilen skvetter av veien?:eek:

ChrML
17/11/10, 15:33
har ikke de klemmene en tendens til sprette lett av og gjøre att bilen skvetter av veien?:eek:
Jo, er akkurat det. At bilen spretter av veien er vel et ekstremtilfelle, men det er absolutt mulig hvis de ryker på absolutt feil tid.

OlaBoy
17/11/10, 22:05
jeg kjøpte koni settet hos bcb.no å så mistet jeg tuv pappirene på de. tror du bcb har slike pappirer de selger/lånerbort? tror dere bcb selger bare kjærer til koni???? ;)

Send mail til de og hør, da slipper du og få feil svar osv av oss ;)

lyngen
18/11/10, 17:26
Send mail til de og hør, da slipper du og få feil svar osv av oss ;)

smart :P

Frigstad Racing
24/11/10, 17:15
Jo, er akkurat det. At bilen spretter av veien er vel et ekstremtilfelle, men det er absolutt mulig hvis de ryker på absolutt feil tid.

Å er det ikke sånn at alt som kan gå galt går galt når det passer dårligst? :p

ChrML
24/11/10, 17:28
Kjørte uten demper på ene siden bak et par uker en gang. Det var ganske morro hvis man traff en hard dump i en sving og bilen bare spretter sideveis bortover veien på tørr asvalt :p.

Frigstad Racing
25/11/10, 18:35
Men hvis du har godkjent senkesett i vognkort så gidder de vell ikke se så nøye??
Hadde en skamsenka Calibra i fjor på utstilinga på Gatebil, ble stoppa av BT på vei ned til byen for å kjøpe camping stoler :P han gadd aldri å se på fjærene, eller under bilen i det hele tatt siden var godkjent med senk, men vet den var kappet i etterkant.

Blir noe annet når du kommer med lav bil også står det ikke noe i vognkortet..

OlaBoy
25/11/10, 22:25
Selvom det er kappa er det bedre å si at det er senkesett og at det ikke er godkjent, enn å si at det _ikke_ er senkesett :P

Tuv papirer er noe de fleste har i bilen sin vel? :P

Daniel V
25/11/10, 22:49
Ifølge BCB bildeler står det i TÜV papirene at du skal få godkjent lesjø med orginaldempere.

Dan Bay-Johansen
25/11/10, 23:18
Ifølge BCB bildeler står det i TÜV papirene at du skal få godkjent lesjø med orginaldempere.

Har ikke lest hele tråden her nå, men er det noen som sier at du ikke gjør det ?

De aller fleste 20-40mm senkesett er "ment" for orginaldempere, gjelder generelt alle bilmerker.

Skader jo selvfølgelig ikke å ha dempere som er i god stand ;)

Frigstad Racing
25/11/10, 23:26
Lesjø blir godkjent ja, bare vise tuv og firehjulskontrol papir, så sjekker de at nr på papir og fjær matcher og at det riktig antal vinninger (runder)

Men kappe en runde på godkjent senk, så ser de jo at du har godkjent senk.
Jekker de opp bilen for å telle hvor mange runder du har da?
Er jo ingen klaring mellom dekk/hjulbue, så ikke så lett å se.

Trodde de ikke gadd å se så mye på det når det står i vognkort.

Sebbe
25/11/10, 23:37
tviler på politiet jekker opp bilen, er jo bare å si at fjærer siger sammen etterhvert så det er derfor den er lav. men jeg er ganske sikker på at jeg har hørt om folk som har fått problemer hos biltilsynet med lesjøfors og orginale dempere på grunn av for lite forspenn i fjæra

Frigstad Racing
25/11/10, 23:45
Fikk min godkjent senket med Lesjøfors 40/40 fjærer, dette var nye typen, de svarte.
Stod da på orginale dempere, men de sa aldri noe på det, har du TUV blir det godkjent som oftest. (ikke alltid i Kristiansand men der er helt umulig å få lov til noen ting som helst!)

Tenkte på hvis jeg blir stoppet i en teknisk kontroll av biltilsynet.. Sett de ha kontroller i Kr.sand flere ganger. Men nå er det så mye annet at hadde nok blitt sendt på full teknisk uansett , haha :P

Er så i tvil om jeg skal kappe en runde eller ikke !!

Daniel V
26/11/10, 00:06
Sant nok, men neppe trygg i det hele tatt den senken der :p

Burde vært ulovelig å selge slike produkter som både er ulovelig og livsfarlig! Altså biltema senken.

Ja, har hørt om tilfeller hvor senk ikke har blitt godkjent pga for lite forspenn med orginaldemperne. Det er helt idiotisk :p

ChrML
26/11/10, 06:32
Forspennet er jo faktisk ganske viktig for kjøregenskapene da. Og for at fjøra ikke skal sprette ut av sporet sitt hvis den er veldig løs. Absolutt ikke dumt å ha kortere dempere.

turb00le
26/11/10, 06:41
Er ett slit, jeg har ikke fått bytta dempere framme enda. Må slippe ned bilen litt og litt for å styre fjøra opp i setet. I bunn har jeg sikra med slangeklemme.

Dan Bay-Johansen
26/11/10, 15:17
Er ett slit, jeg har ikke fått bytta dempere framme enda. Må slippe ned bilen litt og litt for å styre fjøra opp i setet. I bunn har jeg sikra med slangeklemme.

Ser den, hadde samme problemet på min...og når man har kappa "mye" så er det såvidt man får armen ut igjen :D

turb00le
12/12/10, 19:36
Men når vi er inne på denne senkeproblematikken...
Hvis jeg finner meg ei fjør evt bestiller ei på mål, dvs ikke kappa, hva kan de da gjøre???
"Jeg fant noe dritt som passa sånn høvlig inn istedenfor den gamle som var kappa..."?

Dan Bay-Johansen
12/12/10, 19:43
Så lenge fjøra ikke er tuv-godkjent til denne bilmodellen er du like langt uansett...

Tror man bare må innse at man må ha to sett - ett for godkjenning og ett for ordentlig senk. Evt prøve å få noe annet godkjent :D

turb00le
12/12/10, 20:03
Åkrene fjører med CE merking a??? For min del så er det 30min kjøring til fabrikken (hehe)

Frigstad Racing
12/12/10, 20:55
Hvilke andre fjører som er kortere enn Lesjøfors som passer i 740 fjørbein?

Svirre
12/12/10, 22:27
Så lenge fjøra ikke er tuv-godkjent til denne bilmodellen er du like langt uansett...

Tror man bare må innse at man må ha to sett - ett for godkjenning og ett for ordentlig senk. Evt prøve å få noe annet godkjent :D

Eller bare få tak i riktig person som godkjenner :D Gjør jeg :p

turb00le
19/12/10, 09:40
Da har jeg hørt på fjører, kan få de til å senke noe sånt somm 80-100mm, mulig de kan lage ordentlige fjører utifra de jeg har nå som er kappa. Prisen snakker vi ikke om.

TeamBørnOut
19/12/10, 19:49
Prisene på custom fjører er jo ikke så ille? fikk dette til forgje leikebilen min og betalte 300kr stk eller 900 for begge forran (de ble laget mens jeg tok en burger :D). ferdig dyppa i maling når jeg fikk dem. var i moss område mins jeg..

turb00le
19/12/10, 22:06
stemmer, men da må det være lenge siden?
De tar 1200 eller 1250kr fjøra nå.

TeamBørnOut
19/12/10, 22:11
hmmm 4år siden? rart de har gått opp så i pris... kanskje de hadde en god dag :D

r_style
20/12/10, 10:01
stemmer, men da må det være lenge siden?
De tar 1200 eller 1250kr fjøra nå.

"Latterlig" dyrt for noe man ikke får godkjent egentlig, men får jo litt mer kjøreegenskaper enn ved bruk av kappa fjører...

Har vært inne på tanken med Åkrene fjører tidligere, men slik BT oppererer i dag, så er dette bare å glemme å få godkjent her i området ihvertfall..

OlaBoy
20/12/10, 21:44
Like mange vinninger, lik tykkelse på vinninger osv bare kortere, godkjent med "org" lesjførs fra før av? Så kan man si at fjærene har sigi :)

Frigstad Racing
20/12/10, 23:07
Hvor får man tak i slike fjærer da??

turb00le
21/12/10, 12:30
Hvis du leser litt over så står det Åkrene.

Volvonikko
02/01/11, 04:28
Jeg kappet 4 runder forran og 3 bak på min volvo 240.. Ble stoppet av purken og dem bare lo. De var visst nok på godthumør. Jeg ble bedt om å kjøre hjem å skifte fjører. De mente det var det beste pga sikkerhet. og det er jo en god ting!

Anders Dybvadsskog
02/01/11, 07:09
Vet om flere biler som ble godkjent med fjærer fra åkrene, men det var når de tidligere eierne holdt på. da sendte de med papir på fjærene. Når jeg kontakta de for 4 år siden kunne de ikke bare lage nye fjærer til meg uten alle spec og mål. Det trengtre man ikke når det var gamle eierne for de hadde oversikt. Så da var det nok å si biltype og hvor lavt å stivt det skulle være, utrolig nok men sant:p Helt utrolig at ikke flere skaffa da.

Daniel V
02/01/11, 13:11
Når jeg ser på linkene fra en av de første postene, altså avisen. så leser jeg følgende:


og den andre hadde uorginale fjærer på bilen sin

Man skal i alle fall ikke miste lappen av å kjøre med senkesett som er lovlig for godkjenning, og med Tüvpapirer!

Kjører selv med Lesjø som jeg straks skal godkjenne, og hadde jeg blitt stoppet, hadde jeg bare vist dem Tüvpapiret, og sagt at jeg var på vei for å bestille meg hjulstillingskontroll, så kunne de ikke sagt en dritt! For hjulstillingskontrollen måtte jeg ifølge Statens Vegvesen ta med senkesettet montert, fordi lysene også skulle justeres.

Det vil i prinnsippet si at Statens Vegvesen ber meg kjøre ulovlig til og fra hjulstillingskontroll da? Kan da ikke mene at jeg skal kjøre bort dit, montere senkesett, ta hjulstillingskontoll, demontere og kjøre hjem?

andersg
02/01/11, 15:03
Bilhenger... Det kunne skjedd, det er det værste.

Daniel V
02/01/11, 16:22
Bilhenger... Det kunne skjedd, det er det værste.

Den er drøy ass! Norge er et mongoland når det kommer til biler og avgifter.

volvoRsport
02/01/11, 16:28
For hjulstillingskontrollen måtte jeg ifølge Statens Vegvesen ta med senkesettet montert, fordi lysene også skulle justeres.

Det sier seg jo selv, ellers hadde du jo ikke fått justert hjulvinklene riktig.

Revell
03/01/11, 10:34
http://privat.bluezone.no/mortenk/senkbilen.jpg

C.Erstad
03/01/11, 10:52
Veldigt bra! :P

Svirre
03/01/11, 13:30
http://forum.vccn.no/

Likte den! :D Fakta er at folk kjører saktere i byen når de har senka bil. Hvis de bryr seg om bilen vel å merke da ;)

OleKristian
08/01/11, 04:38
Viste faktisk ikke at jeg kunne minste lappen på det.. kjører med løsj fjærer som er kappa 1,5 runde.....

får vel bare kjøpe nye senkefjærer.. godkjenne... og heve fjerntårnet istede :)

turbotore
08/01/11, 05:39
Pleier å finne frem skjerebrennern når eg skal senke biler, hiver bilen opp i 2 søyleren varmer fjæra, for så å sleppe bilen ned, da synker fjæra så fint samen så, trikse er å få fjørene på samme aksel like lave, har også hatt fjørene i herde ovn etterpå for å herde på nytt, men har kjørt uten å herde på ny også, aldri knekt eller mistet fasong da heller, og antal ringer stemmer jo, så BT kan ikkje si no annet en: hmm, tror fjørene dine er litt seget, har du vurdert å kjøpe nye :)
Veldi greit å gjøre med fjøre som ikkje senker mer en 40mm orginalt og godkjent, varme litt, å pluseli godkjent senket 60-80mm :)

abarth racing
09/01/11, 15:26
kan kjøre opp på 4 søyleren å, for å bygge opp med planker i riktig høyde foran og bak på begge kanalene å varme fjærene til bilen ligger nedpå plankene. da blir det i allefal relativt rett;)

TeamBørnOut
09/01/11, 15:28
Pleier å finne frem skjerebrennern når eg skal senke biler, hiver bilen opp i 2 søyleren varmer fjæra, for så å sleppe bilen ned, da synker fjæra så fint samen så, trikse er å få fjørene på samme aksel like lave, har også hatt fjørene i herde ovn etterpå for å herde på nytt, men har kjørt uten å herde på ny også, aldri knekt eller mistet fasong da heller, og antal ringer stemmer jo, så BT kan ikkje si no annet en: hmm, tror fjørene dine er litt seget, har du vurdert å kjøpe nye :)
Veldi greit å gjøre med fjøre som ikkje senker mer en 40mm orginalt og godkjent, varme litt, å pluseli godkjent senket 60-80mm :)


bedre å ta sveiseapparatet og bruke strøm for å varme de opp da...
Men uansett så tåler ikke disse fjørene like mye som de gjorde når de kom ut av esken.. lett for å gå av..
bedre å koste på seg selvbestilte fjører og heller skrive over nret som stod på senkefjørene :)
Ferdige kjøpte senkefjører er jo like mjuke som original fjørene også, noe fåtallet ønsker

Volvonikko
17/01/11, 01:25
Er vel justerbart senkesett som gjelder :) Om man ikke har råd til det eller klager på at bilen er for høy. Får man heller bare drite i det, kapping er ikke å anbefale :S Det ser tøft ut at bilen er knall lav, men er ingen kjørekomfort og det er farlig :S

gull pilen
17/01/11, 15:27
ikke noe problem... bare å kompansere med kortere støtdempere:D

kermitt
17/01/11, 15:35
Er vel justerbart senkesett som gjelder :) Om man ikke har råd til det eller klager på at bilen er for høy. Får man heller bare drite i det, kapping er ikke å anbefale :S Det ser tøft ut at bilen er knall lav, men er ingen kjørekomfort og det er farlig :S

problemet er at det finnes ikke noe som er mulig å få godkjent til 200/700/900 serie. ellers skulle jeg hatt det for lenge siden.

TeamBørnOut
17/01/11, 16:01
Er vel justerbart senkesett som gjelder :) Om man ikke har råd til det eller klager på at bilen er for høy. Får man heller bare drite i det, kapping er ikke å anbefale :S Det ser tøft ut at bilen er knall lav, men er ingen kjørekomfort og det er farlig :S

har lav bil og masse kjørekomfort ;) spørs hva man gjør ut av det :)
Er ikke forskjell på justerbart senkesett og kappa fjører.... like farlig. men på justerbare sett har man mulighet til å angre seg :)

Dan Bay-Johansen
17/01/11, 16:33
har lav bil og masse kjørekomfort ;) spørs hva man gjør ut av det :)
Er ikke forskjell på justerbart senkesett og kappa fjører.... like farlig. men på justerbare sett har man mulighet til å angre seg :)

Det vil jeg påstå er en sannhet med rimelig heftige modifikasjoner !

På justerbare er det bygd for det, man har også hjelpefjører som holder spennet... Ja vinkler i hjuloppheng og styring blir fortsatt gale, men likevel.

Blir som å si at det ikke er forskjell på Mercedes og Lada !

TeamBørnOut
17/01/11, 16:37
problemet er som oftest ikke at fjøra hopper ut (allså det hjelper lite med hjelpefjør). men at man har forlite vandring + at vinklene sender deg av veivn fordi ting skjer :P
Demperne går i bunn like fort om man kjører bilstein, koni eller volvo original..
som oftest er slike justerbare kit man pleier å montere på bilene veldig dårlige også.. færreste her inne som koster på seg ölins / bilstein coilovers og lignende..

Dan Bay-Johansen
17/01/11, 19:59
Så du mener at om forstilling\bakstilling er ombygd for å gå med heftig senk (regner med du skjønner hva jeg mener med det)...så er det fortsatt like "farlig" med justerbart som kappa fjører ?

TeamBørnOut
17/01/11, 20:06
Nei. men når man bygger om så er gjerne ikke dette et problem som dukker opp heller :)

Dan Bay-Johansen
17/01/11, 22:37
Nei. men når man bygger om så er gjerne ikke dette et problem som dukker opp heller :)

Da har jeg hvertfall fått fram poenget mitt :D

TeamBørnOut
17/01/11, 22:44
Poenget ditt var at du sa justerbare coilovers ofte er laget for å kunne ha bilen kraftig senka (laget for det). noe de faktisk ikke er... Ikke får man coilovers godkjente til disse bilene heller (som jeg vet om).
Men de fleste bygger ikke om bilene sine for å klare mye senk. folk her inne klager på at de må ta 4hjuls kontroll hvis de skal godkjenne dette ;)

Daniel V
17/01/11, 22:57
Er vel justerbart senkesett som gjelder :) Om man ikke har råd til det eller klager på at bilen er for høy. Får man heller bare drite i det, kapping er ikke å anbefale :S Det ser tøft ut at bilen er knall lav, men er ingen kjørekomfort og det er farlig :S

Altså: Det egner seg best hvis man skal ha bilen på utstilling, og at man ikke skal bruke den. I det sekundet den skal på veien, er det enten bare å hente frem originalfjærer eller godkjente senkefjærer, eller rett og slett drite i å kjøre.

Kappede fjærer går ikke bare utover den som kjører bilen med kappede fjærer, men det er like farlig for oss andre som ferdes i trafikken, og risikerer og møte på den som har kappede fjærer! :)

Terje1
17/01/11, 23:02
problemet er at det finnes ikke noe som er mulig å få godkjent til 200/700/900 serie. ellers skulle jeg hatt det for lenge siden.


Heldigvis snakker du delvis tull nå:)


Har skrevet dette uendelig mange ganger her på forumet men..

Om du søker om å bygge f.eks justerbare fjærbein på din volvo,så er det seriøsiteten på søknaden samt de personlige holdningene til han som behandler søknaden som avgjør om du får det godkjent eller ikke.

Det du får godkjent på din volvo,er det ikke noe sikkert jeg får godkjent på min.dette pga forskjellige søknader,og forskjellige saksbehandlere.


Jeg søkte om å få bygge justerbart på min volvo 960,og fikk positivt svar på den søknaden.
Og det var justerbar senking både foran OG bak.
Dessverre ble den bilen ikke ferdigbygd før jeg solgte den..men har papirene.

Vidre så vet jeg med 100% sikkerhet at det finnes volvo 240 biler her til lands som har justerbare fjærbein godkjent i vognkortet.
Har faktisk utskrift ifra autosys på en av de.(hvor dette bekreftes)

TeamBørnOut
17/01/11, 23:05
tilfeller finnes sikkert (heldig vis). men de fereste gidder bruke tid på dette..
Men legg gjerne opp papiret / tips på dette for andre (eller link oss til trådene?)
(på 960n hadde det vært kjekt så man slapp å skru på høsten og vårn)

Terje1
17/01/11, 23:09
tilfeller finnes sikkert (heldig vis). men de fereste gidder bruke tid på dette..
Men legg gjerne opp papiret / tips på dette for andre (eller link oss til trådene?)
(på 960n hadde det vært kjekt så man slapp å skru på høsten og vårn)


Har jo ingenting for seg å legge ut papirene,for folk må skrive sin egen søknad
som skal behandles av en "ukjent" saksbehandler.

kan selvfølgelig scanne papirene om ingen tror på det jeg sier..hehe

TeamBørnOut
17/01/11, 23:12
tror deg jeg, selv om du ikke legger ut bilder :D
Men mins egentlig vi har diskutert dette i noen andre tråder også? :) ang tips etc om dette med søknad? :)

Terje1
17/01/11, 23:16
tror deg jeg, selv om du ikke legger ut bilder :D
Men mins egentlig vi har diskutert dette i noen andre tråder også? :) ang tips etc om dette med søknad? :)



stemmer nok.

bruk noen kvelder på å lese kjøretøyforskriften,og finn paragrafer som er i "din favør" og siter/nevn disse i søknaden.
Mener å huske jeg fant noen fornuftige setninger under "dempere/fjærer" samt i en paragraf som nevnte "krav til dokumentasjon".

Sebbe
17/01/11, 23:20
hvordan kan trafikkstasjonen her jeg bor si at det står i reglene at alt må godkjennes av importør eller labratorium, også sier en annen trafikkstasjon at man får godkjent for eksempel justerbare coilovers? er det trafikkstasjonen her jeg bor som snakker bullshit eller er det de andre trafikkstasjonene som bryter loven? jeg vil gjerne ha noe å komme med, men det virker som de har loven på sin side.

TeamBørnOut
17/01/11, 23:26
Ofte man får forskjellige svar bortover ja :)
Får prøve å sende en skikkelig søknadd

Terje1
17/01/11, 23:29
hvordan kan trafikkstasjonen her jeg bor si at det står i reglene at alt må godkjennes av importør eller labratorium, også sier en annen trafikkstasjon at man får godkjent for eksempel justerbare coilovers? er det trafikkstasjonen her jeg bor som snakker bullshit eller er det de andre trafikkstasjonene som bryter loven? jeg vil gjerne ha noe å komme med, men det virker som de har loven på sin side.


Det har vel noe å gjøre med desiste linjene her vil jeg tro:

Krav om dokumentasjon
For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet – ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. – avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.
(Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret.)



Men dessverre har vi også denne:

Er det i det enkelte tilfelle grunn til tvil om delene/utstyret på forsvarlig måte kan monteres på angjeldende biltype og årsmodell, skal det foruten monteringsanvisning også kunne fremlegges dokumentasjon fra bilfabrikanten for at delene/utstyret kan benyttes på angjeldende bil.

Dan Bay-Johansen
18/01/11, 17:40
Poenget ditt var at du sa justerbare coilovers ofte er laget for å kunne ha bilen kraftig senka (laget for det). noe de faktisk ikke er... Ikke får man coilovers godkjente til disse bilene heller (som jeg vet om).
Men de fleste bygger ikke om bilene sine for å klare mye senk. folk her inne klager på at de må ta 4hjuls kontroll hvis de skal godkjenne dette ;)

Nei ! Poenget mitt var at man ikke kan si at justerbart og kappa er like farlig...det er misvisende og feil ! Greit at det kan være farlig om man bruker det feil osv...men ved riktig bruk er justerbart mer enn godt nok og kappa fjører er ikke !

OlaBoy
18/01/11, 18:55
Hvis du tenker at fjærene er såpass kappa at de ikke står i spenn når du jekker opp er jeg enig.

Dan Bay-Johansen
18/01/11, 19:31
Hvis du tenker at fjærene er såpass kappa at de ikke står i spenn når du jekker opp er jeg enig.

Noe i den duren jah... Jeg bryr meg helt ærlig veldig lite om folk kjører med kappa fjører eller hva dem gjør - det er voksne folk som får stå for sitt. Er bare ikke enig i TBO`s utsagn om at justerbart og kappa er like dårlig evt like farlig.

turb00le
18/01/11, 22:03
Skjønner meg ikke på de som mener det er bedre med justerbart enn kappa fjører. Det er like ulovlig om ikke værre enn kappa. Da har du faktiskt gjort ett vesentlig inngrep i hjuloppheng, mere sjans for at en ukyndig loff ikke greier å sveise enn at han kapper i alle vindingene på fjøra så den knekker.

R-israelsen
18/01/11, 22:10
isteden for å lage en ny tråd kan jeg vel ta det her..

Hvilket senkesett vil dere anbefale på en 945 92 mod? veit ikke om det er sånn justerbare greier på den.. må være billig og " senke fint " vet bilder

mvh Ruben ; )

Sebbe
18/01/11, 22:17
hva anbefaler dere for å få en sportslig 240 som kan kjøres på norske veier? kjøpte meg clubsport forran og gule koni bak og lesjøfors fjærer i forrige uke, fikk det billig så tenkte jeg skulle teste hvordan det var. men jeg mistenker at fjørene er alt for myke forran, leste her ett sted at de var for mye fra før, og jeg har en tung v8 forran, men det blir hvertfall riktig høyde forran uten å kappe :)

turb00le
18/01/11, 22:32
945n over: lesjöfors og kapp er løsningen, jeg regna med at det skulle bli en menneskelig høyde med vanlige senkefjører. Men for å si det sånn: hadde jeg jobba i statoil ville de forlangt fallsikring ved av/påstigning.
Jeg har tatt 2 runder bak og 1,5 fram, ble skaplig men forsvinner nok en til framme.

240n: kanskje dieselfjører kappa til passe lengde? finnes ikke annet ferdig. Evt åkrene men da koster det 1000-1200kr fjøra.

Sebbe
18/01/11, 22:35
jeg har hørt at dieselfjørene også er veldig myke, men skal prøve hvordan det blir med lesjøfors først, de er godkjent for diesel 240er, så det kan ikke bli alt for galt :p

R-israelsen
18/01/11, 22:35
veit ikke helt om jeg vil kappe på fjørene jeg kjøper, er litt redd for at bilen skal bli ukontrollerbar ?!? hvor mye senk pleier folk og ha på vogn da? 60, 40 ?

Turbo_K
18/01/11, 23:11
Angående kapping av fjærer, dette har jeg spurt om før, og jeg spør igjen... Og jeg forventer svar fra Daain83 og Daniel V.

Hvis det er så farlig å kappe fjærer, hvorfor er det da tillatt i Sverige??

Kan ikke svenske bilprovningen noe om bil de da eller? Vet de ikke at dette er livsfarlig? På enkelte av dere høres det ut som om en bil blir totalt ukjørbar med kappa fjærer...

Men jeg gjentar nok en gang spørsmålet som ingen enda har gitt et godt svar på, enda jeg har spurt det mange ganger:

Hvis det er så farlig å kappe fjærer, hvorfor er det da tillatt i Sverige??

Dan Bay-Johansen
18/01/11, 23:20
Angående kapping av fjærer, dette har jeg spurt om før, og jeg spør igjen... Og jeg forventer svar fra Daain83 og Daniel V.

Hvis det er så farlig å kappe fjærer, hvorfor er det da tillatt i Sverige??

Kan ikke svenske bilprovningen noe om bil de da eller? Vet de ikke at dette er livsfarlig? På enkelte av dere høres det ut som om en bil blir totalt ukjørbar med kappa fjærer...

Men jeg gjentar nok en gang spørsmålet som ingen enda har gitt et godt svar på, enda jeg har spurt det mange ganger:

Hvis det er så farlig å kappe fjærer, hvorfor er det da tillatt i Sverige??

Da kommer jeg med ett kjapt ett ;)

Mulig du har misforstått meg, jeg har ikke noe i mot kappa fjører...har det selv på vogna! Så lenge man gjør det sammen med litt bruk av vett så kjør på...

Det jeg har kommentert ovenfor ifm TBO er kun det at han mener justertbart og kappa stiller i samme klasse (i mangel på bedre forklaring)...noe jeg ikke er enig i. Uansett om kappa fjører er bra, dårlig eller midt i mellom så mener jeg fortsatt at justerbart er et bedre valg.

Og man kan "hvisse" enhver situasjon ihjel, både fra min side og den andre så nå sier jeg meg hvertfall ferdig i denne diskusjonen.

turb00le
19/01/11, 05:27
Justerbart er ett bedre valg HVIS det er gjort riktig.
Her har man alle muligheter til å velge seg bort i fjørstivheter osv.
Geometrien blir mongo hvis en ikke gjør mere uansett, hvis det skal senkes mye.

Min mening er i allefall at det er bedre at en ukyndig kapper ei fjær enn å sveise om fjørben og kjøre med helt feil fjører...

bimme: Jeg kjører med lesjöfors som er kappa 2 bak og 1,5 fram, bilen oppfører seg helt normalt men kan være litt "stutt" ved sinna innfjøring, telehiv osv.

TeamBørnOut
19/01/11, 06:19
Angående kapping av fjærer, dette har jeg spurt om før, og jeg spør igjen... Og jeg forventer svar fra Daain83 og Daniel V.

Hvis det er så farlig å kappe fjærer, hvorfor er det da tillatt i Sverige??

Kan ikke svenske bilprovningen noe om bil de da eller? Vet de ikke at dette er livsfarlig? På enkelte av dere høres det ut som om en bil blir totalt ukjørbar med kappa fjærer...

Men jeg gjentar nok en gang spørsmålet som ingen enda har gitt et godt svar på, enda jeg har spurt det mange ganger:

Hvis det er så farlig å kappe fjærer, hvorfor er det da tillatt i Sverige??

Det har NULL å si om fjøra er kappet. bilen blir bare litt gyngete (dårligere ja..). men hvis du tror biltilsynet i sverige godkjenner kappa fjører som er kortere en senkefjører så tror du så feil det bare får blitt.. bilprovningen er som biltilsynet i norge. de kan misse ting de også.. er jo folk i norge som har gått godkjent kappa senkesett. men det er fordi han som godkjenner ikke har vært så oppmerksom på dette

TeamBørnOut
19/01/11, 06:23
En annen sak mange ikke tenker over med coilovers er at de må kjøre med spacere eller andre felger fordi fjørbeinet er mye tykkere.. skal man i tillegg senke litt ekstra så må man ofte space ut 20-30mm ;)
(spørs hvor breie felger etc man har seff.. kjører man med originale 195 50 15 så opplever man kanskje ikke dette.. men som oftest er det vell ikke så aktuelt med lave biler og slike dimensjoner heller (kun i østfold på volvo 245)

Revell
19/01/11, 08:42
Angående kapping av fjærer, dette har jeg spurt om før, og jeg spør igjen... Og jeg forventer svar fra Daain83 og Daniel V.

Hvis det er så farlig å kappe fjærer, hvorfor er det da tillatt i Sverige??

Kan ikke svenske bilprovningen noe om bil de da eller? Vet de ikke at dette er livsfarlig? På enkelte av dere høres det ut som om en bil blir totalt ukjørbar med kappa fjærer...

Men jeg gjentar nok en gang spørsmålet som ingen enda har gitt et godt svar på, enda jeg har spurt det mange ganger:

Hvis det er så farlig å kappe fjærer, hvorfor er det da tillatt i Sverige??Nå skal det jo legges til at det er mye som er lov i Sverige som ikke er det i Norge. I sverige kan du jo bygge en bil av hva som helst og få det godkjent. Her kan du jo drite i det uten masse papirer og søknader og stempler og you name it og tilogmed da blir det sikkert ikke godkjent. Så du kan ikke sammenligne Svenske og Norske regler i det hele tatt.

Terje1
19/01/11, 12:02
å si at det er "tillatt" i sverige blir både rett og galt.


sannheten er vel at kontrollørene ikke bryr seg noe særlig om det.

har hatt en flere svenske delebiler,og en gjenganger er at fjærene har vært sveiset fast.

dette pga besiktningen som det heter over grensa.

Soulair
19/01/11, 12:26
I følge en svensk kamerat så er kapping av fjærene ikke ulovlig, men kravet er at fjæra ikke skal kunne flyttes med håndmakt. Derfor er det flere som punkter fjærene oppe og nede.

Problemet med Norge er at det ofte ikke handler om bilen er forsvarlig bygd eller ikke. Bare for at Norge ikke tillater det, betyr det dermed at det er farlig? F.eks sota ruter hele veien rundt eksl. frontruta gir faktisk lavere forsikring i Sverige! Her i Norge er dette "farlig", men er det ikke heller frykten for å miste kontrollen over folk fra f.eks. Politiets side?

Prøvde rett før jul å sette norske skilt på en 142 cab med gjensveisede dører. Tok med godkjenningspapirene fra Svenska Bilprovningen eller no sånt. Men det var altså ikke bra nok:rolleyes:

R.G
19/01/11, 12:49
kapping av fjører tillatt i sverige å lenge dem ikke sitter løst når dekk er i lufta. har sjøl en svenske på jobben som bekreftet dette og viste meg skriv fra det svenske bt opplegget for halv års tid sida.

Revell
19/01/11, 12:55
Men altså for å få det peneste stuket og en bil som faktisk er brukanes i Norge, så ken dere gjøre som meg Monterte Lesjöfors på bilen godkjente det og kom hjem monterte så to bakfjører fra en Hiace, da stuker den litt framover, men ikke overivrig stuk da. Sliter ikke med omborkjøring på ferger, slipper unna subbing, slipper å kjøre skrått over dempere og kan faktisk kjøre på andre veier enn motorveier;) Har selv hatt en bil som var klipt og skal aldri ha det igjen noen gang:rolleyes:

Terje1
19/01/11, 13:16
En annen sak mange ikke tenker over med coilovers er at de må kjøre med spacere eller andre felger fordi fjørbeinet er mye tykkere.. skal man i tillegg senke litt ekstra så må man ofte space ut 20-30mm ;)
(spørs hvor breie felger etc man har seff.. kjører man med originale 195 50 15 så opplever man kanskje ikke dette.. men som oftest er det vell ikke så aktuelt med lave biler og slike dimensjoner heller (kun i østfold på volvo 245)


Fjærer kjøper man etter formål.Spacere/andre felger er ikke noen selvfølge om man monterer coilovers foran på noen 2/7/9 serie volvo.

TeamBørnOut
19/01/11, 15:57
Hvorfor det ikke er tillatt med kapping av fjører i norge er jo også fordi noen her kan finne på og kappe fjøra med slipe skive etc... da blir det fort varme og fjøra knekker fort. Jeg har heller aldri sett noen klare å kappe en fjør uten å kappe godt inn i vinningene over og under :D
Terje1: Nei. hvis man har smale felger fra før så er det sikkert ikke must. Men normalt sett så er det ikke god plass mellom dekk og fjørbein. og coilovers er grøvre.. Skal man i tillegg ha litt fjørings vei og velge mellom kjørbar og "show" bil så kommer man ikke uten om at man ofte må skru ned anleggsflata til fjøra så mye at fjøra kommer i samme høyde som dekket... (men som jeg også skrev over. ikke alltid... )

Dan Bay-Johansen
20/01/11, 17:13
Hvorfor det ikke er tillatt med kapping av fjører i norge er jo også fordi noen her kan finne på og kappe fjøra med slipe skive etc... da blir det fort varme og fjøra knekker fort. Jeg har heller aldri sett noen klare å kappe en fjør uten å kappe godt inn i vinningene over og under :D
Terje1: Nei. hvis man har smale felger fra før så er det sikkert ikke must. Men normalt sett så er det ikke god plass mellom dekk og fjørbein. og coilovers er grøvre.. Skal man i tillegg ha litt fjørings vei og velge mellom kjørbar og "show" bil så kommer man ikke uten om at man ofte må skru ned anleggsflata til fjøra så mye at fjøra kommer i samme høyde som dekket... (men som jeg også skrev over. ikke alltid... )

Seriøst ?! Nå må du roe deg...faen så mye tull og vas du får liret av deg av og til...

For all del, du kan sikkert mye og vært borti enda mer, men noen ganger kanskje bør du lese igjennom innleggene dine før du poster dem...

On Topic:

Om man har litt vett mellom ørene så funker både kappet og justerbart fett, om ikke så har fingrene dems ingenting å gjøre i et hjuloppheng ! enkelt og greit... At noen putter fingrene der uansett er jo en annen sak :D

TeamBørnOut
20/01/11, 17:17
Tull? fjører skal ikke varmes opp av den enkle grunn at de blir sprø... Og de knekker fort. Er helt normalt at dette skjer i bunnen etc på fjører som er kappa...
Men det vet vell du som har så mye mellom øra :)

turb00le
20/01/11, 17:39
Er ikke noe problem med varme om en tenker seg litt om før en starter vinkelslipern.
Bruk tynn kappeskive og kanskje kjøre det i 2-3 vendinger så det får kjølt seg litt.
Selvfølgelig blir det varmt om en loff bruker ei feit slipeskive til å kappe med.

TeamBørnOut
20/01/11, 17:41
Seff. pleier å bruke sag (vinkelsliper bråker :P ) . og så bøyer jeg den nederste delen litt så man ikke får denne "sprett" følelsen. har man brukt vinkelsliper da så kan de knekke. aldri knekt når jeg har kappet med sag. vinkler man den i bunn så ser ikke bt at det er kappet heller hvis man skulle være uheldig :)

gardern
20/01/11, 17:48
bilen blir ihværtfall ikke gyngete av å kappe det er helt sikkert :D

TeamBørnOut
20/01/11, 17:52
Og da mener du? :D

gardern
20/01/11, 17:53
blir mere spretten hehe :p

TeamBørnOut
20/01/11, 17:54
sånn ja. ja man får den effekten hvis man ikke bygger opp under nedre del av fjøra eller bøyer den til litt

Torra
20/01/11, 17:55
Bøyer den til? Please tell how

TeamBørnOut
20/01/11, 17:59
sett fast fjøra i en stor skrustikke å tre inn et rør med litt gods og bøy til så fjøra blir "flat" eller ligger bedre an på nedre del av fjørbeinet. bøyer du langt nok så går den ikke tilbake til utgangs punktet.

Torra
20/01/11, 18:03
Synes det høres like skummelt ut som varmen fra vinkelsliper kontra baufil jeg da men :p

TeamBørnOut
20/01/11, 18:11
ikke sprekt/knekt for meg enda. dette er tilogmed gjort på biltema fjører (forsterka 245fjører ).
(snakker ikke om å varme opp fjøra først :D). bare benner den litt ekstra så den blir litt flatere. Er lett for snuten å bøye seg ned å se om fjørene er kappa bak på disse bilene. da er det fint at det er litt skjult :P

turb00le
20/01/11, 18:53
ikke sprekt/knekt for meg enda. dette er tilogmed gjort på biltema fjører (forsterka 245fjører ).
(snakker ikke om å varme opp fjøra først :D). bare benner den litt ekstra så den blir litt flatere. Er lett for snuten å bøye seg ned å se om fjørene er kappa bak på disse bilene. da er det fint at det er litt skjult :P

Ikke lett å se hvis den er lav nok??? hehe...

OlaBoy
20/01/11, 20:25
Hvorfor det ikke er tillatt med kapping av fjører i norge er jo også fordi noen her kan finne på og kappe fjøra med slipe skive etc... da blir det fort varme og fjøra knekker fort. Jeg har heller aldri sett noen klare å kappe en fjør uten å kappe godt inn i vinningene over og under :D
Terje1: Nei. hvis man har smale felger fra før så er det sikkert ikke must. Men normalt sett så er det ikke god plass mellom dekk og fjørbein. og coilovers er grøvre.. Skal man i tillegg ha litt fjørings vei og velge mellom kjørbar og "show" bil så kommer man ikke uten om at man ofte må skru ned anleggsflata til fjøra så mye at fjøra kommer i samme høyde som dekket... (men som jeg også skrev over. ikke alltid... )

Hvis du f.eks ska ta 3 vinninger, noe som da etter mine mattematiske beregninger blir mellom 2 vinninger er det jo bare å ta fra en og en vinning? Må jo ikke starte mitt i?
Hvis man lar vær å bruke 9" kutteskive unngår man også å subbe borti de andre vinningene...

Og har lita tru på at den lille varmen som blir av en vinkelsliper ødelegger spennet for resten av fjæra, den nederste vinninga pleier somregel å legge seg innat den over når du slipper ned bilen uansett, så ikke der alt presset blir.

TeamBørnOut
20/01/11, 20:29
sånn er det ikke alle som tenker vettu :)
Har man litt stivere fjører en originalt så legger ikke fjøra seg ned. det tyder på sliten fjør hehe

OlaBoy
20/01/11, 20:34
sånn er det ikke alle som tenker vettu :)
Har man litt stivere fjører en originalt så legger ikke fjøra seg ned. det tyder på sliten fjør hehe

Kappa ganske nye lesjøfjærer jeg, legger seg ned med bilens tyngde... Ikke når med hjula i lufta, men ellers

TeamBørnOut
20/01/11, 20:43
Mulig. lesjöfors fjører er for myke for min bil så har ikke kjørt med de. original fjører og litt stivere ligger ikke nede mere en noen millimeter på bilene jeg har sett. da er det kjempe fint når man får litt god utfjøring uten korte dempere :)
Aldri opplevd dette på fjører hvor de har hatt litt god flate.

Oddwar
07/05/13, 18:45
http://www.t-a.no/nyheter/article7527023.ece#.UYk8H65QCfw

gardern
07/05/13, 19:07
det har de ikke lov til! får så lyst til og stille meg oppi trynet på sånne folk og spørre HVORFOR? det er jo lov i andre land. kanskje det er pga veistandarden i dette landet HAHAHA. uansett får man igjen lappen omgående da :)

kermitt
07/05/13, 19:32
Teit å ta lappen til folk for at de kapper fjører. Helt ufarlig bak på stivaksel bil. Det er bare jævlig å kjøre.

turb00le
07/05/13, 20:19
Leste litt i ei chassis bok skrevet av en stockcar bygger. Der anbefalte han å kappe gamle fjører for å slippe nye som siger.

Sent from my MB526 using Tapatalk 2

Oddwar
08/05/13, 06:45
Tør ikke annet enn å heve bilene jeg nå nei..
Den ene av de som mista korte hadde kappa bare EN runde også..

Anders Dybvadsskog
08/05/13, 06:53
Mens en av de andre kappa bort halve orginalfjæra, han kan de bare sette på isolat med en gang..

Svirre
08/05/13, 18:01
det har de ikke lov til! får så lyst til og stille meg oppi trynet på sånne folk og spørre HVORFOR? det er jo lov i andre land. kanskje det er pga veistandarden i dette landet HAHAHA. uansett får man igjen lappen omgående da :)

Visst pokker har de det! Og det svaret HVORFOR er kort og greit at bilen ikke er i forskriftsmessig stand, ei heller tekninsk stand. Og med så mye klaring på den fjøra som det er referet til i den linkede artikkelen så skjønner jeg godt hvorfor de blir engstelige. Siden de ikke står i spenn, så kan de dette ut når som helst. Og hvis det skjer i en sving hvor det er en liten dump så har man ingenting å stille opp med. Gjerne ligger enkelte i 12-150km/t så da kan det minst tenkelige skje. Alt handler om å tenke seg om to ganger!

Christian
08/05/13, 18:26
Hører til historien at bilen på bildet ikke står på bakken da.. Selv en orginalfjær vil få klaring der.

Volvonikko
08/05/13, 22:49
Tåpelig av han fulle gamlingen å være så festbrems og sitte å skrive slik, når man heller burde gi f... og heller helle i seg og kose seg :D

Ja er jo alltid delte meninger om kapping. Men må da inderlig si at politiet og statens vegvesen finner stadig på noe nytt og nye ting de vil slå ned på. Stopper aldri.

Man kan jo miste lappen på personbil om du blir tatt på en trimmet moped.. Er helt latterlig spør du meg :S

Mener kapping er for oss originale bygdefolk mens fjører og justerbare senkesett er for de "proffe" eller folk som er glad i bilen sin og vil bruke penger på det.

Jeg mener man ikke får senket biler nok. Spess volvo. Uten at det koster over 10K for justerbart senk.
Da kan man heller unne bosch sliperen et herremåltid og la den spise litt ringer.

Er vel ikke verdens krise det ?

"KAPPE DET SOM KAPPES KAN" ;) Ja vi er der ja :D

Svirre
09/05/13, 09:22
Ikke verdens krise er det ikke, men er 2 ting som stort sett holder deg på veien. Det er hjulene og understellet. Det er mange dumme regler, så det nekter jeg ikke på, men syns det blir for dumt å si at det ikke er så farlig. Selv syns jeg det er kapping av fjører ikke hører hjemme på veien. Jeg tenker kanskje litt for gammaldags, men om noe skulle skje med bilen i fart fordi at jeg har kappa fjørene og bilen reiser inn i en annen bil/kommer ut av kontroll så er det nok til at jeg lar være. Vurderte kapping av fjører selv på 760'n jeg hadde, men jeg lot være pga det der.

Ja, det er dyrt med senkesett, men hvis man er ute etter å senke en bil mest mulig for en billigst mulig penge så burde du heller finne en billig golf som du får slengt senkesett etter deg...

Volvonikko
09/05/13, 10:36
Ikke verdens krise er det ikke, men er 2 ting som stort sett holder deg på veien. Det er hjulene og understellet. Det er mange dumme regler, så det nekter jeg ikke på, men syns det blir for dumt å si at det ikke er så farlig. Selv syns jeg det er kapping av fjører ikke hører hjemme på veien. Jeg tenker kanskje litt for gammaldags, men om noe skulle skje med bilen i fart fordi at jeg har kappa fjørene og bilen reiser inn i en annen bil/kommer ut av kontroll så er det nok til at jeg lar være. Vurderte kapping av fjører selv på 760'n jeg hadde, men jeg lot være pga det der.

Ja, det er dyrt med senkesett, men hvis man er ute etter å senke en bil mest mulig for en billigst mulig penge så burde du heller finne en billig golf som du får slengt senkesett etter deg...

Sant nok det der.

Men den siste var litt drøy.. Er dumt å finne en billig golf når du befinner deg her inne på VOLVO CAR CLUB NORWAY.
Her senker vi Volvo.

Men det er sikkert temmelig farlig med kapp, de gangene jeg har kappet har jeg sett godt etter at ikke fjærene ikke hopper ut av skåla.

Skjer vel mest bak. Foran flytter det seg ikke så veldig pga demperen. er jo foran som er tingen :D

Jeg stemmer for kapping på min bil. Den blir kun brukt til søndags bil/cruise bil og skal se fin ut.
Ligger ikke i 100km/t med den.

Hadde det vært turbo hadde jeg nok kanskje vurdert lesjøfårs senkefjærer med hadde nok frisert dem litt etter at godkjenningen var i boks :)

Svirre
09/05/13, 10:41
Sant nok det der.

Men den siste var litt drøy.. Er dumt å finne en billig golf når du befinner deg her inne på VOLVO CAR CLUB NORWAY.
Her senker vi Volvo.

Men det er sikkert temmelig farlig med kapp, de gangene jeg har kappet har jeg sett godt etter at ikke fjærene ikke hopper ut av skåla.

Skjer vel mest bak. Foran flytter det seg ikke så veldig pga demperen. er jo foran som er tingen :D

Jeg stemmer for kapping på min bil. Den blir kun brukt til søndags bil/cruise bil og skal se fin ut.
Ligger ikke i 100km/t med den.

Hadde det vært turbo hadde jeg nok kanskje vurdert lesjøfårs senkefjærer med hadde nok frisert dem litt etter at godkjenningen var i boks :)

Så sant det står i spenn sier jeg ingenting på det, men er generelt i mot kapping. Ja, vi senker Vovlo, men hvis du kjøper Volvo bare for å kappe fjørene så lurer jeg litt på hvor hodet ble av under fødsel. Ja, jeg er drøy, men det er samtidig fakta.

Men for all del; må bare kappe alt en orker, men om det skulle skje noe eller at en blir tatt i teknisk så har jeg null medfølelse ;)

Volvonikko
09/05/13, 20:46
Så sant det står i spenn sier jeg ingenting på det, men er generelt i mot kapping. Ja, vi senker Vovlo, men hvis du kjøper Volvo bare for å kappe fjørene så lurer jeg litt på hvor hodet ble av under fødsel. Ja, jeg er drøy, men det er samtidig fakta.

Men for all del; må bare kappe alt en orker, men om det skulle skje noe eller at en blir tatt i teknisk så har jeg null medfølelse ;)



Jajajaja..

Min gode mann. Jeg holder til på Birkeland nede i aust agder. Der har ikke politiet hørt om godkjent senkesett.

Er mest ute etter mopeder og slikt dritt.

Men jo ja aller har forskjellige meninger og fakta. Så den respekterer jeg.

Men hva er det ikke politiet og statens vegvesen henger seg opp i da ?

Jaja dette er jo en topic om og miste lappen om kapping..

Så jeg gidder ikke bruke mer tid på å styre med dette.

Du senker
Jeg kapper

=Alt er greit.

gardern
10/05/13, 14:20
bare og sveise fast fjørene i skåla det så skjer ikke det :)er jo samma faen enten du kapper fjøra eller bestiller på åkrene så er fjørene fortsatt like lave og uten spenn. blir man stoppa så blir man stoppa.. noen er greie andre er ikke. MEN de har ikke grunnlag til og beholde lappen til folk som har kappa. bare og stå på sitt det så havner man ikke nederst i bunken. dette har vært mye av utover på østlandet at de tar lappen for kapp,men det har de nå slutta med :) for det er ingen vits kommer ingen vei med det heller. maks 3 uker så er lappen tilbake alikavæl. helt greit at de avskilter biler og evnt tar lappen fra folk som kjører trafikkfarlige biler,men da er det gjerne noe mer og mye værre en kun kappa fjører!

Wrasko
10/05/13, 16:45
Jeg mener man ikke får senket biler nok. Spess volvo. Uten at det koster over 10K for justerbart senk.

Da vil jeg gjerne påpeke at disse justerbare senkesetta ikke er godkjent på rwd Volvo. Og er så godt som umulig å få godkjent... Mange av disse har og fjøra med demper der man har demperen til vanlig, og den er ikke laget for disse kreftene (selv med hjelpefjør)..


Og selv med skikkelig ombygging etc, så vil du ikke få gjennom noen av coiloverene, rett og slett pga manglende Tüv

Anders Dybvadsskog
10/05/13, 17:13
bare og sveise fast fjørene i skåla det så skjer ikke det!

Det må faen meg være det dummeste jeg har hørt noen gang..

Daruu
10/05/13, 18:55
Med tilsvarende kortere dempere og bærekulespacer blir det ikke så ille, men med kun kappa fjører sier det seg jo selv at alle vinkler osv er feil

gardern
10/05/13, 20:49
Med tilsvarende kortere dempere og bærekulespacer blir det ikke så ille, men med kun kappa fjører sier det seg jo selv at alle vinkler osv er feil

det er sant :)

jacobsen
11/05/13, 02:55
En kappe-fjærer diskusjon!

https://static.prtst.net/asset-proxy/acc2e3fd6b41132f0805fa6bfc6a8c102f7c62cb/687474703a2f2f626f6263657363612e636f6d2f77702d636f 6e74656e742f75706c6f6164732f323031322f30312f506f70 636f726e2d5374657068656e2d436f6c626572742e676966/http://bobcesca.com/wp-content/uploads/2012/01/Popcorn-Stephen-Colbert.gif

Sent from my GT-I9070 using Tapatalk 2

BlåFare
11/05/13, 13:32
Med tilsvarende kortere dempere og bærekulespacer blir det ikke så ille, men med kun kappa fjører sier det seg jo selv at alle vinkler osv er feil

Helt enig der. Ene bruksbiln min hadde kappa fjører med orginale dempere. Helt greit og kjøre sp lenge det ikke var humper og dumper :p men vurderer til nye bruksbilen kappa fjører og gule koni på det stiveste

Jan turbo
11/05/13, 13:46
Bare sånn til opplysning,med kappede fjærer så vil du mest sannsynlig pungtere de gule koni demperene.

Anders Dybvadsskog
11/05/13, 15:08
På en 940 kan man da bruke gule koni fra 240. De er mye kortere. Det funker med kappa fjær

OlaBoy
11/05/13, 17:53
På en 940 kan man da bruke gule koni fra 240. De er mye kortere. Det funker med kappa fjær


Jepp, må bare lage ei foring til å legge oppå dempern under mutteren som skrur dempern fast.
På 740n kjørte jeg kappa fjærer, bilstein clubsport til 240 uten de putene på dempern, var ganske lavt det, fjæra sto ikke i spenn når den var jekka opp, men hadde litt fjæring kontra med originaldemperne med samme fjærer.

Volvonikko
14/05/13, 14:15
Da vil jeg gjerne påpeke at disse justerbare senkesetta ikke er godkjent på rwd Volvo. Og er så godt som umulig å få godkjent... Mange av disse har og fjøra med demper der man har demperen til vanlig, og den er ikke laget for disse kreftene (selv med hjelpefjør)..


Og selv med skikkelig ombygging etc, så vil du ikke få gjennom noen av coiloverene, rett og slett pga manglende Tüv

Takk!

Enda en bedre grunn til kapp :D


Godt flere ser litt gjennom fingrer :D

skurk
19/05/13, 02:44
Tar dem førerkortet hvis senk ikke er innskrevet i vognkort også?(tenker på ikke kappa )
Kjører med 60mm senk forran på begge mine,men fjærene er ikke tuv godkjente.

Noe av det teiteste jeg ser er kappa fjærer.
Vanlig takst der hvor jeg kommer fra, er å bare jekke opp bilen og stikke vinkesliperen borti fjæra til det smeller.
Så kapper man fjæra opp i biter og plukker den ut....neste side!
Udugelig senk på bare 10 min.

Aldri hatt kappa fjærer og kommer aldri til å ha det.
Koster 1500kr for senkefjærer, har man ikke råd til det så la det for i hellvete være da!

Man modder bilen for at den skal bli bedre, ikke værre.
Funksjon før form...BASTA!

Daniel V
19/05/13, 07:43
Tar dem førerkortet hvis senk ikke er innskrevet i vognkort også?(tenker på ikke kappa )
Kjører med 60mm senk forran på begge mine,men fjærene er ikke tuv godkjente.


Nei, du får bare pålegg om visning :) Om de da vil sende den på fullteknisk, eller bare visning av senkesettet, beror vel på deres inntrykk av resten av bilen :)

jacobsen
19/05/13, 13:03
Tar dem førerkortet hvis senk ikke er innskrevet i vognkort også?(tenker på ikke kappa )
Kjører med 60mm senk forran på begge mine,men fjærene er ikke tuv godkjente.

Noe av det teiteste jeg ser er kappa fjærer.
Vanlig takst der hvor jeg kommer fra, er å bare jekke opp bilen og stikke vinkesliperen borti fjæra til det smeller.
Så kapper man fjæra opp i biter og plukker den ut....neste side!
Udugelig senk på bare 10 min.

Aldri hatt kappa fjærer og kommer aldri til å ha det.
Koster 1500kr for senkefjærer, har man ikke råd til det så la det for i hellvete være da!

Man modder bilen for at den skal bli bedre, ikke værre.
Funksjon før form...BASTA!

Trøndelag, var det ikke? :p

skurk
19/05/13, 13:35
Trøndelag, var det ikke? :p

No shit :-)

Volvonikko
19/05/13, 22:47
Ja her fyrer vi jaggu løs..

Folk har delte meninger på det nivået. Og du kan ikke komme her å si hva som er rett og galt..
Alle gjør ting på sitt vis..

Jeg kapper. Men har absolutt ikke noe i mot senk..
Jeg kapper ikke bevist for di jeg vet det ikke er lov...
Er bare slik det er blitt med årene. Folk får gjøre hva dem pokker vil.
Men et lesjøfårs 40/40 senk holder absolutt ikke.. Og det er det "ENESTE" senkefjærene som kan godkjennes på 240..

Og det er for svært veldig mange. ikke godt nok. Så det er lite vits i å slenge ut små trussler og nedtrykke folk på det viset.

Er noe som heter det at: Alt er lov, så lenge man ikke blir tatt!

BTW: Merkelig du kaller deg "Skurk" når du skal gjøre alt på lovlig vis.. ? Det er b-lags kjeltring

ovlov86
19/05/13, 23:14
Folk er glade i å påpeke hva som er ulovlig her inne, men hvor mange har godkjent/lovlig effekt i bilen sin? :p Eller kjører med ulovlige bremser, eksos, bur osv?

Svirre
19/05/13, 23:15
Er noe som heter det at: Alt er lov, så lenge man ikke blir tatt!

Fyrer og fyrer. Føler jeg må få lov til å forsvare "skurk" her. Det handler ikke om noe "personangrep", men hva jeg ville kalt det: generell idioti. Og hvis alt er lov, så lenge man ikke blir tatt, ja da er det bare å kjøre på...

Alle har forskjellige meninger om ting, og selfølgelig innenfor det med senking av bil. Om du ikke får noe godkjent senkesett så ville det vært mer logisk å kjøpt 60/60 senk og hatt skikkelig understell i stedet for "home-made-style". Jeg ga vel egentlig uttrykk for min mening i forrige innlegg, så jeg skal ikke gjenta det..

En jeg kjenner ble møtt av en som hadde samme tanke som deg. Vedkommende tenkte at "nei, her er det ingen så da kan vi gasse på (alt er lov, så lenge man ikke blir tatt)". En del gass og med en hastighet i bortimot 100km/t i en 70 sone, en sving og en møtende bil hører ikke sammen. Spesielt med den standarden bilen var i som tullingen kjørte (skulle ikke forundre meg om Bosch hadde besøkt han også, for bilen var lav) Uansett; han jeg kjenner sitter nå i rullestol, er lam fra hoftene og nedover. Han andre er jeg usikker på, men han var ganske fjern da han ble lagt på båre.

I dag så sitter han hjemme og hele livet/levesettet er totalt forandret. Dessuten så håper jeg vedkommende som kjørte på han har dette i bakhodet så bra at han tenker seg om en ekstra gang. Alt handler om den lille risikovurderingen som vi alle må ta til enhver tid ved alt vi gjør, og jeg håper at noe av det vi sier gjør at du forstår at det finns alternativer.

Volvonikko
19/05/13, 23:47
Må virkelig si jeg ble litt tilside satt der gitt..

Var virkelig ikke noe særlig å høre.

Men kunne denne situasjonen endret seg om fjørene ikke var kappet ?
Hadde de mest innspill i dette øyeblikket ? Hva med fart ?
Flertallet sier det at størt grad av ulykker er pga fart. Sjeldent kappet fjører. Men jeg står i stor respekt for deg og dine meninger. For ikke å snakke om han som måtte lide for det.


Jeg er slettes ikke i mot noen av delene. Jeg kapper kun fordi bilen min skal se fin ut. Bruker den så og si aldri. Kun veteran stil og står for det meste i en garasje.
Når jeg bruker bilen, er det kun for en søndags tur, eller treff og utstilling osv.

Den 245en er sjeldent over 60km/t.. Er så vidt den ruller på vegen.
Så derfor tar jeg en slik beslutning.

Hadde dette vært en bruksbil eller lignende, hadde nok tanken om senk streifet mer ja.

Men må virkelig innrømme at lesjøfårs 40/40 er vesentlig lite senk for en 240. Er det eneste man får risset inn i vognkortet.

Alt annet er ikke tuv eller lovlig i det hele tatt.

Derfor er jeg litt for kapping. Eller frisering av lesjøfårs. Og det er "KUN" pga utseende.

Liker ikke 40/40. På 240 blir alltid dette til at bilen blir høyere foran enn bak. Noe som ser helt patetisk ut. Skal stuke/ligge nedpå litt foran. Eller helt nøytral foran og bak.

Som sagt, jeg er ikke ute etter å bryte regler eller gjøre noe ulovlig.

Svirre
19/05/13, 23:58
Må virkelig si jeg ble litt tilside satt der gitt..

Var virkelig ikke noe særlig å høre.

Men kunne denne situasjonen endret seg om fjørene ikke var kappet ?
Hadde de mest innspill i dette øyeblikket ? Hva med fart ?
Flertallet sier det at størt grad av ulykker er pga fart. Sjeldent kappet fjører. Men jeg står i stor respekt for deg og dine meninger. For ikke å snakke om han som måtte lide for det.


Jeg er slettes ikke i mot noen av delene. Jeg kapper kun fordi bilen min skal se fin ut. Bruker den så og si aldri. Kun veteran stil og står for det meste i en garasje.
Når jeg bruker bilen, er det kun for en søndags tur, eller treff og utstilling osv.

Den 245en er sjeldent over 60km/t.. Er så vidt den ruller på vegen.
Så derfor tar jeg en slik beslutning.

Hadde dette vært en bruksbil eller lignende, hadde nok tanken om senk streifet mer ja.

Men må virkelig innrømme at lesjøfårs 40/40 er vesentlig lite senk for en 240. Er det eneste man får risset inn i vognkortet.

Alt annet er ikke tuv eller lovlig i det hele tatt.

Derfor er jeg litt for kapping. Eller frisering av lesjøfårs. Og det er "KUN" pga utseende.

Liker ikke 40/40. På 240 blir alltid dette til at bilen blir høyere foran enn bak. Noe som ser helt patetisk ut. Skal stuke/ligge nedpå litt foran. Eller helt nøytral foran og bak.

Som sagt, jeg er ikke ute etter å bryte regler eller gjøre noe ulovlig.

Poenget er ikke selve fjørene, men holdning til "nei, det er ikke så farlig". Alle måner drar, og dårlig understell er en av tingene. Hjul, bremser og understell bør være 1.prioritet samt. holde det i orden. Selv kjører jeg bortimot 50k i året selv med forskjellige biler og merker ofte at nevnte ting bør/er i orden.

Som sagt; det er ditt valg av hva du velger å gjøre. Du mister ikke lappen ved kapping av fjører, du blir bare henvist til teknisk. MEN: om det skulle skje noe, en ulykke etc. (trenger ikke være store greiene), men kan fort få skylden og litt strengere straff pga. det.

Shaiko
20/05/13, 00:08
Er vel bare på et volvo forum hvor folk diskuterer om hvor mange ringer dem skal ta bort på traktoren sin.. Er det drygolin dere bruker for og få farge på bilene deres også?

TurboNoob
20/05/13, 14:07
Finnes da vel tonnevis med BMW og Mercedes med kappa fjærer også.

skurk
20/05/13, 15:58
Er vel bare på et volvo forum hvor folk diskuterer om hvor mange ringer dem skal ta bort på traktoren sin.. Er det drygolin dere bruker for og få farge på bilene deres også?

Har du noen gang vert på i Bø eller Notodden?

skurk
20/05/13, 16:15
Nei, du får bare pålegg om visning :) Om de da vil sende den på fullteknisk, eller bare visning av senkesettet, beror vel på deres inntrykk av resten av bilen :)

Greit å vite :-)

Volvonikko: selv helt vanlige tullinger har lyse øyeblikk serru.
Gikk tom for argumenter ettersom du "angriper" nicket mitt?
Synes det er veldig ok at kapping er forbudt.

Hadde man brukt båndsag og rikelig med skjæreolje og ikke kappa så mye at man mister forspennet, så hadde det jo ikke vært noe problem.
Men faktum er at, noen vattnisser prester å modde en av hovedkomponentene for kjøreegenskapene på bilen med vinkelsliper.
Fjærstål og varme er ikke en kjempekombo.

I en nødsituasjon med fullasta bil og kanskje en tung henger og 5personer i bilen,er belastning på understell enorme.
Da vil vi som kommer kjørende og aner fred og ingen fare, at han som kommer i mot, nødbremser og svinger unna ongen som kommer løpende etter ballen sin ut i veien sin bil fungerer som den var tenkt til.

Synes du det er veldig vanskelig å forstå?

Volvonikko
23/05/13, 12:35
Kan kappe på forskjellige vis. Går ann å sveise fjøra fast i skåla også..

Handler ikke om å ta 6 ringer på hver fjør heller..

Vet at div ulykker samt at bilen slepper i svinger eller fart..
Men i fleste tilfeller: Menneskelig svikt.

Anders Dybvadsskog
23/05/13, 12:59
Går ann å sveise fjøra fast i skåla .

Går ann å ha sex med barn å, men man gjør det ikke!

Anders Dybvadsskog
23/05/13, 13:38
Kapper man så mye så korter man demper helt til man får spenn.

ovlov86
23/05/13, 16:19
Går ann å ha sex med barn å, men man gjør det ikke!

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/1876.jpg

andersg
23/05/13, 20:22
Når man kjører så lav bil man vil (!), kommer det en annen faktor. Vinkel på bærekule og endeledd. Kan ganske enkelt forbedres markant hvis man har noen ekstra fjærbein liggende som man er villig til å sette vinkelsliperen i.

Jeg har forøvrig 10cm neddreide dempere og kapp.

Christian
23/05/13, 20:23
Når man kjører så lav bil man vil (!), kommer det en annen faktor. Vinkel på bærekule og endeledd. Kan ganske enkelt forbedres markant hvis man har noen ekstra fjærbein liggende som man er villig til å sette vinkelsliperen i.

Jeg har forøvrig 10cm neddreide dempere og kapp.

Og du mista lappen!

Volvonikko
23/05/13, 21:39
Og du mista lappen!

Det gjør du ikke!!!!!

skurk
23/05/13, 22:48
Går ann å sveise fjøra fast i skåla også...
Da er du tilbake på scratch igjen.
For fjærstål er innmari glad i varme?

Og en annen ting, hvis du mot formodning skulle ha greid å få til en skikkelig sveis oppe og ned.
Da vil fjæra di være svekket i et område rundt sveisen, som da i mitt hode yttreligere øker sjangsen for at fjæra knekker...det vi ville unngå,var det ikke?

Ikke rart bilfolk får et ufortjent dårlig rykte!

kermitt
23/05/13, 23:47
Du må huske at stål og sveis er ikke bare stål og sveis skurk. Sveiser og varmer du fjørstål rett blir det faktisk bedre enn før. Men selvsagt du har rett på akkurat dette. Drei ned demperen og gjeng opp igjen!

skurk
24/05/13, 00:23
Du må huske at stål og sveis er ikke bare stål og sveis skurk. Sveiser og varmer du fjørstål rett blir det faktisk bedre enn før. Men selvsagt du har rett på akkurat dette. Drei ned demperen og gjeng opp igjen!

Veit det.
Hvor mange tror du det er som er fan av fjærkapp,som faktisk gjør dette riktig?
Vil tro de aller fleste ikke en gang sliper/pusser ned hverken fjær eller fjærskål.
Bare peker mig'n oppi og peiser på med varme til fjæra fester seg til skåla på et vis.

andersg
24/05/13, 11:36
Det gjør du ikke!!!!!

Jeg mista lappen, i kappsenka bil deluxe, skiltene står fortsatt på, slapp visning.

Fjærene mine er i spenn og demperne har funksjon.

turb00le
24/05/13, 17:04
Sikker på at det var pga fjørene mr gonzales?

Sent from my MB526 using Tapatalk 2

Volvonikko
26/05/13, 22:40
Jeg mista lappen, i kappsenka bil deluxe, skiltene står fortsatt på, slapp visning.

Fjærene mine er i spenn og demperne har funksjon.

Hadde denne politimannen bilteknisk bakgrunn ?
Om ikke.. Har han ingen dokumentasjon på at du har kappet fjærene dine. Da er de pålagt til å sende deg til biltilsynet for sjekk.
Lappen skal dem ikke klare å ta fra deg. Da har du virkelig vært uheldig eller gjort noe du ikke skal i tillegg ?


Når jeg kapper. Ser jeg til at det blir gjort skikkelig. Fjæra sitter godt i spenn, slik at den ikke skal glippe.

Drikker meg ikke full og kjører boschen inn under hjulet på vorspiel heller da. :S
Prøver å gjøre det tryggest og mest mulig sikkert.

Din "Skurk" :P

Svirre
26/05/13, 23:05
I utgangspunktet så er det et riktig grunnlag at han mista lappen, selv om det er surt. Du velger selv å kjøre en bil som langt i fra er i teknisk stand (for å bruke den grunnen) og da velger du også sjansen med å bryte reglementet. Står i Norske Lover at du plikter deg til at bilens tekniske stand skal være så bra som overhodet mulig. At han mista lappen var mest på grunn av at vedkommende sannsynligvis har bilteknisk bakgrunn og koblet sammen dette med de reglene som er satt for hva du kan kjøre med langs norske veier.

I tillegg så er jeg en smule fasinert over hvor mye du strever med å få dette til å høres greit ut og lovlig :p At det er greit er opptil hver enkelt å bedømme, men lovlig kommer det aldri til å bli! Bare å kappe alt du orker, men du bør heller ikke bli irritert om du skulle oppleve det samme som andersg..

Husk; du tar frivillig lappen, du kjøper deg frivillig en bil og du velger frivillig å kappe fjører. Innrett deg etter hva lover og forskrifter tilsier om hva du skaffer deg så slipper du mas.

Jimmen
30/05/13, 11:21
http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article7509219.ece
Publisert: 03 mai 2013 22:37.

Vet at de har lov til å ta lisensen, jeg fant den loven inne på lovdata.no en gang men jeg finner den ikke igjen..
Om dere fremdeles sitter her og krangler neste torsdag, så skal jeg finne igjen den loven da jeg skal innom lensmannen og hente førerkortet mitt da ;)

gardern
30/05/13, 16:23
Jeg mista lappen, i kappsenka bil deluxe, skiltene står fortsatt på, slapp visning.

Fjærene mine er i spenn og demperne har funksjon.

og hvor lang tid tok det før du fikk den tilbake :)?

ovlov86
30/05/13, 17:24
Nå mista vel anders lappen pga han kjørte for fort?

Sendt fra min Note II

andersg
30/05/13, 22:59
Jepp ;) Men han sa at hvis jeg møtte feil tjenestemann så hadde han tatt skiltene mine, samme om jeg sier senkefjærene akkurat er montert, har bestilt forstillingskontroll, BT-time, etc.

Volvonikko
01/06/13, 21:01
Har jo alltid vært farlig å kappe. Merkelig de aldri hang seg opp i dette i gamle dager, eller det er strengt talt snakk om et par år siden.
Nye aspiranter som "KAN" alt og mener alt.

Jeg vet det ikke er lovlig. Jeg er bare ikke fornøyd med 40/40 senk. Dette er jo den eneste lovlige senken man kan få stemplet. Synd å måtte kjøpe seg annen type dritt bil.

Hadde man kunnet få justerbart, hadde jeg ikke nølt med å kjøpe dette.


PS: NEI 40/40 holder ikke på 240....

Svirre
01/06/13, 22:13
Som sagt; nyt den tida du kan kjøre med det, og ikke bli lei deg hvis du treffer på den rette ;)

OlaBoy
03/06/13, 12:18
Har jo alltid vært farlig å kappe. Merkelig de aldri hang seg opp i dette i gamle dager, eller det er strengt talt snakk om et par år siden.
Nye aspiranter som "KAN" alt og mener alt.

Jeg vet det ikke er lovlig. Jeg er bare ikke fornøyd med 40/40 senk. Dette er jo den eneste lovlige senken man kan få stemplet. Synd å måtte kjøpe seg annen type dritt bil.

Hadde man kunnet få justerbart, hadde jeg ikke nølt med å kjøpe dette.


PS: NEI 40/40 holder ikke på 240....

Får jo faktisk justerbart til 240,740 osv nå da :)
Men på kun senkefjærer må det justering til for at det skal bli lavere se bra ut.

kermitt
03/06/13, 14:03
Men det er ikke like greit å få godkjent. Ganske enkelt fordi at mange er uinteressert i å godkjenne ting selv om de kan.

Børge Vikebø
03/06/13, 14:36
Har jo alltid vært farlig å kappe. Merkelig de aldri hang seg opp i dette i gamle dager, eller det er strengt talt snakk om et par år siden.
Nye aspiranter som "KAN" alt og mener alt.

Jeg vet det ikke er lovlig. Jeg er bare ikke fornøyd med 40/40 senk. Dette er jo den eneste lovlige senken man kan få stemplet. Synd å måtte kjøpe seg annen type dritt bil.

Hadde man kunnet få justerbart, hadde jeg ikke nølt med å kjøpe dette.


PS: NEI 40/40 holder ikke på 240....

Da kan jeg fortelle deg at SVV tidligere hadde som policy å klippe skilter på biler med røde fjærer for mellom 10-20 år siden, og de krevde godkjenning den gang også.
De fleste folk og håndhevende myndigheter har blitt mer opplyst om farene ved kapping. Det er noe av grunnen til at ved senket bil idag så vil høyden fra nav til hjulbue skrives i vognkort samt antall vindinger på fjærene. En annen årsak til at du ikke får senkefjærer mer enn 40 mm er at hjulvinklene blir helt feil og kan medføre en viss trafikkfare (med mindre du skal snike i byggefelt i under 30 km/t..) Dersom du monterer settet til Kaphelke så endrer du geometrien slik at den blir mer korrekt, og da får du en bil som er brukbar som lav i motsetning til kappa fjærer.

skurk
05/06/13, 23:39
Da kan jeg fortelle deg at SVV tidligere hadde som policy å klippe skilter på biler med røde fjærer for mellom 10-20 år siden, og de krevde godkjenning den gang også.
De fleste folk og håndhevende myndigheter har blitt mer opplyst om farene ved kapping. Det er noe av grunnen til at ved senket bil idag så vil høyden fra nav til hjulbue skrives i vognkort samt antall vindinger på fjærene. En annen årsak til at du ikke får senkefjærer mer enn 40 mm er at hjulvinklene blir helt feil og kan medføre en viss trafikkfare (med mindre du skal snike i byggefelt i under 30 km/t..) Dersom du monterer settet til Kaphelke så endrer du geometrien slik at den blir mer korrekt, og da får du en bil som er brukbar som lav i motsetning til kappa fjærer.

Nettop derfor har jeg det settet til kaphlenke på bruksbilen, i samråd med 60mm.senk og 240 hylser og dempere.
Forstilling er selvfølgelig juster etter senking og montering...

Volvonikko
06/06/13, 13:38
Nettop derfor har jeg det settet til kaphlenke på bruksbilen, i samråd med 60mm.senk og 240 hylser og dempere.
Forstilling er selvfølgelig juster etter senking og montering...

Og dette var billig og greit ? =)

Svirre
06/06/13, 17:09
Og dette var billig og greit ? =)

Regner med at han tenkte mer på hjulopphenget enn pris. Som han nevner så blir alle hjulvinkler endret ved så drastisk så er en 4-hjulskontroll i etterkant veldig lurt. Selv om senkesettet ikke er godkjent av norske myndigheter, så er det en del bedre enn kapping.

skurk
06/06/13, 23:30
Og dette var billig og greit ? =)

Handla brukt så prisen var ikke ille.
Kjøpt enda et sett til en av de andre bila mine nå...
http://www.myranesracing.com/store/product.php?id_product=115

Funderer fælt på dette.
http://www.myranesracing.com/store/product.php?id_product=13
Sikkert greit å få det meste på stell,hvis det kommer 8er i hus til uka :-)

Volvonikko
07/06/13, 00:08
Regner med at han tenkte mer på hjulopphenget enn pris. Som han nevner så blir alle hjulvinkler endret ved så drastisk så er en 4-hjulskontroll i etterkant veldig lurt. Selv om senkesettet ikke er godkjent av norske myndigheter, så er det en del bedre enn kapping.

Joda 4 hjulskontroll er viktig :)

Prøvde en gang og montere just-bart senkesett til en 850 jeg hadde.
Men BT i Kr.Sand brå nektet virkelig på dette.
Mente det var montert feil osv..

Fikk hjelp av Daniel V på forumet til å montere.
Sa han skulle sleppe bilen helt ned foran og bak.
Da ble det 90 foran og 60 bak :)

Banket opp hele forstillingen :S

Så jo ikke så værst ut med coilovers på 240 da. Dumt det aldri kan felles inn i et norsk vognkort. :/