PDA

Vis full versjon : Joakim-G_R: "Worklog", V70 '00 mod



Joakim-G_R
16/03/14, 17:53
Hei!

Har handla meg en V70 som ny familieracer, og lager denne tråden for å mulig kunne samle spørsmål i 1 tråd.
Info om bilen:
- 00 modell registrert sent i 99
- Gått 145 000 km
- 2.0 Turbo
- AC
- Cruisecontrol
- Beige delskinn
Sikkert mer utstyr og stæsj som jeg ikke har kommet over enda. Hehe.

Kjøpte bilen av en kamerat som har hatt den i 7 år. Han har handlet en helt ny V60, og dagen han kom hjem med V60'en, stoppet denne V70'en.
Bilen fikk jeg veldig billig "som den stod", så nå har jeg litt jobb foran meg.

Bilen er ganske pen til å være 14-15 år gammel, men noe er det jo selvsagt.
Fikk satt på felgene fra 245'en min idag, de passet bedre der enn på en 245..

Eneste bildet jeg har hittil:
https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/t1.0-9/1186822_10153914277765508_608340535_n.jpg


Planer jeg har (som sikkert fruen ikke er helt enig i):
XC Grill
Klarglass-lykter
Senk (spørs om dette må vikes.. :( )
Sote ruter
Ny visker bak
Takvinge
Ny eksos-stuss (Lyst på to utblås, men..)
R-fanger?
Fikse det som er av "karrosseri-skader".

Det som prioriteres først er "storservice":
Plugger, olje, filter i alle mulige former, regreim, multireim, bremsevæske-skift, frostvæske-skift osv. Mulig jeg må sjekke AC'en også, om denne ikke fungerer. (hvilket jeg ikke vet enda)

Må også få den til å starte igjen. Tenkte da OBD2-leseren fra Biltema, noen her som har prøvd den?
Må også sjekke kompresjonen, da forrige eier mistenkte gåen toppakning. Hvilket jeg ikke helt er enig i, men får se etter komp.testen.

Tar gjerne imot innspill og "must-do". Så ovlov87, ellerno, hadde pusset dørhåndtakene og montert LED-strips under dørene, det så lurt ut. :)
Det er forøvrig treverk i dashbordet, finnes det aluminium å få kjøpt? vil ha ordentlig, ikke noe foliert "skit".

Bytte også til 2-din spiller. Noe spesielt å tenke på her?

Fører oppdateringer her, trykkbart:
Bildeoppdatering, 17/3 (http://forum.vccn.no/showthread.php?63206-Joakim-G_R-Worklog-V70-00-mod&p=863834&viewfull=1#post863834)

Wrasko
16/03/14, 18:08
Ser flott ut. Ser noe matt ut på bildet, men mistenker at det er kun lyset som spiller meg ett puss... Ser ut som en flott farge :).

Bedre enn VW dette vel ;)..

Joakim-G_R
16/03/14, 18:13
Den er skitten også. Hehe. Og den får nok en omgang med DA-maskina nå i vår :)

Vet jeg banner i kjærka nå, men Passat'en er faktisk ganske så fornøyelig å skru på...

ovlov86
16/03/14, 19:27
ovlov87!? Hehe. :p

Så ut som en bil med potensiale det her. :) Blir enda bedre med takvinge, det er et must på disse. Finnes lister i andre materialer og farger enn tre.

Hadde nok kledd moderat senk også. Kjøpte mitt sett på SCStyling. 40 mm foran og bak. Helt passe på en bruksbil etter min mening. :)

Joakim-G_R
16/03/14, 19:30
Close enough. Haha :p
Får se meg ut litt sånt etterhvert. Blir nok senk, bare jeg får sniki det inn når kjærringa ikke er hjemme... :p

ovlov86
16/03/14, 19:31
Første pri bør jo være å få start på bilen ja. ;)

Joakim-G_R
16/03/14, 19:33
Jess. Må prøve OBD2-lesern fra Biltema. Har du testa den?
Kjøre kompresjonstest også. Lest meg frem til at det skal være mellom 150-180psi, høres det riktig ut?
Tenkte jeg skulle gjøre det idag, men alt av pluggnøkler jeg har var altfor stort, kom ikke halvveis ned til pluggen engang..

Bilen kjinner, og starter "nesten" (får etpar host, også kjinner den igjen), også lukter det fælt bensin. Og det bygger seg opp bensintrykk, sjekket med den ventilen på fuelrailen.

Noen tips?

ovlov86
16/03/14, 19:38
Jess. Må prøve OBD2-lesern fra Biltema. Har du testa den?
Kjøre kompresjonstest også. Lest meg frem til at det skal være mellom 150-180psi, høres det riktig ut?
Tenkte jeg skulle gjøre det idag, men alt av pluggnøkler jeg har var altfor stort, kom ikke halvveis ned til pluggen engang..

Bilen kjinner, og starter "nesten" (får etpar host, også kjinner den igjen), også lukter det fælt bensin. Og det bygger seg opp bensintrykk, sjekket med den ventilen på fuelrailen.

Noen tips?

Har ikke prøvd den nei, det funker ikke på 10V-motorene, så jeg måtte bygge min egen leser.

Men på andre biler har jeg har god erfaring med de bluetooth-leserne som selges på f.eks eBay. Brukes sammen med program som Torque Pro på telefonen.

150-180 psi høres riktig ut det siden du har turbomotor. Men dette skal vel være uten bensin i sylindrene, så ta sikringen til bensinpumpa før du tester.

Joakim-G_R
16/03/14, 19:43
Okay. Har en kompis som har en sånn LM327, teste den i morgen kanskje :)

mrstfu
16/03/14, 19:51
Snasen vogn! 601 eller? Nydelig farge, nevertheless. Må ta en photoshoot etterhvert da, ta med høyfemmåførren din og, så vi skviser så mye rødbil inn på ett bilde som mulig:D

Joakim-G_R
16/03/14, 19:55
Nå står det 4 røde på tomta her... haha. V70, 245, Passat og Transporter.. Jadda!

45'en er ikke kjørbar, har hverken motor eller felger på den nå. Bytte bakaksel og montere motor når været er "litt mer stabilt".
Det er kanskje 601, ganske lik som på 245n iallefall. Trenger en omgang polering. :)

mrstfu
16/03/14, 20:11
Nå står det 4 røde på tomta her... haha. V70, 245, Passat og Transporter.. Jadda!

45'en er ikke kjørbar, har hverken motor eller felger på den nå. Bytte bakaksel og montere motor når været er "litt mer stabilt".
Det er kanskje 601, ganske lik som på 245n iallefall. Trenger en omgang polering. :)

601 er virkerlig pen når de er nypolerte, men ser fort stusselige ut... blir smådepppa hver gang jeg år forbi Turid utpå tunet her. Uansett, fargekoden står på skiltet popnagla til skjermvangen ved siden av batteriet.

Joakim-G_R
16/03/14, 20:15
Den er ikke så ille, mest møkkete nå. Men trenger litt TLC så den ikke blir helt tørr og jævelig, som de ofte blir.

Forresten godt å se at du endelig har tatt igjen meg i antall posts. :p

Wrasko
16/03/14, 20:18
Postwhores?

Gleder meg til å se bilder av dere med deres røde biler. Har forresten en rød 244 haug fra 90, samt rød Fiesta og rød Saxo. ;)..

Blir 601 fort matt? Eller er det bare at de behøver grundig vask regelmessig?

Joakim-G_R
16/03/14, 20:21
Sola tar de fort, spesielt om de ikke har noe beskyttelse. Legge på voks eller sealer, så holder det seg lengre. Tenkte prøve Swissvax'en min som jeg kjøpte for 2 år siden på denne. På tide :p

mrstfu
16/03/14, 21:07
Den er ikke så ille, mest møkkete nå. Men trenger litt TLC så den ikke blir helt tørr og jævelig, som de ofte blir.

Forresten godt å se at du endelig har tatt igjen meg i antall posts. :p

Ikke bare det, jeg ha to workloger i 850/x70-seksjonen, begge med høyest antall innlegg i seksjonen:D

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/963.jpg

Joakim-G_R
16/03/14, 21:12
Takk og lov for Tapatalk sier nå jeg! ;)

Ser på reg.reim-sett, kommet frem til at det er 148 tenner frem til 1998, og 142 tenner og mekanisk strammer fra 1998 og opp. Noen som kan bekrefte?

Daniel V
16/03/14, 22:24
Det med tenner mener jeg stemmer. Er i alle fall 148 tenner på min, for jeg fikk med 142 tenner først, og den var altfor kort :p Det som gjør det klønete å vite er at Volvo oppgir begge reimene i VIDA på alle 5-erne med turbo fra 1994-00 :p

The Sven
16/03/14, 22:38
ovlov87!? Hehe. :p

Din yngre tvillingbror? :p

Gratulerer med ny familieracer Jokke :)

Hvordan stoppa den? Sånn helt uten videre? Jeg bytta LMM på min V70, men symptomene der var at den ble gradvis dårligere og siden det var en 97 så er det nok ikke samme enhet som på din heller?

Joakim-G_R
16/03/14, 22:43
Den startet i garasjen, han rygget ut og syntes den røyk mer enn vanlig. Stoppet bilen. Dagen etter eller så, skulle han flytte bilen litt for han hadde ikke rygget den helt på plass, og da startet den ikke igjen.
Sånn røflig gjengitt av det han sa. Jeg tenker kondens el.lign, men får lånt meg komp.tester i morgen, så skal ta en komptest. Det KAN jo være toppakningen som har gått, men jeg har vondt for å tro det da kjølevæsken er helt blå og fin, og jeg ikke finner noe vann i oljen.

Og grunnen til at han kanskje syns den røyk mer enn vanlig, kan jo være at det var kaldt/rått i lufta, eller evt fukt/kondens i eksosen.

Skal få kjørt en diagnose på den, kanskje jeg blir klokere av det. Må få fart på kjærra og, har blitt lovet solfilm av en kompis, så må få levert den der fortest mulig. Han driver med det profesjonelt, og hadde fått en ny leverandør han ønsket å teste ut. Jeg stiller meg da selvsagt som testkanin :)

mrstfu
16/03/14, 22:47
Den startet i garasjen, han rygget ut og syntes den røyk mer enn vanlig. Stoppet bilen. Dagen etter eller så, skulle han flytte bilen litt for han hadde ikke rygget den helt på plass, og da startet den ikke igjen.
Sånn røflig gjengitt av det han sa. Jeg tenker kondens el.lign, men får lånt meg komp.tester i morgen, så skal ta en komptest. Det KAN jo være toppakningen som har gått, men jeg har vondt for å tro det da kjølevæsken er helt blå og fin, og jeg ikke finner noe vann i oljen.

Og grunnen til at han kanskje syns den røyk mer enn vanlig, kan jo være at det var kaldt/rått i lufta, eller evt fukt/kondens i eksosen.

Skal få kjørt en diagnose på den, kanskje jeg blir klokere av det. Må få fart på kjærra og, har blitt lovet solfilm av en kompis, så må få levert den der fortest mulig. Han driver med det profesjonelt, og hadde fått en ny leverandør han ønsket å teste ut. Jeg stiller meg da selvsagt som testkanin :)

Om kompisen din trenger, la oss kalle det trening, på å matche denne leverandøren til andre merker solfilm, let me know... har bakdørvinduer som sårt trenger film, matchet med vinduene bak:D

Joakim-G_R
16/03/14, 23:02
Hehe, vi får se på det.. :p

mrstfu
17/03/14, 00:37
Hehe, vi får se på det.. :p

Ja, se på det. Se hardt. Returner med en JÆVLI bra pris.

Marius Skau
17/03/14, 00:49
Fin bil :)

gaupe
17/03/14, 14:50
Takk og lov for Tapatalk sier nå jeg! ;)

Ser på reg.reim-sett, kommet frem til at det er 148 tenner frem til 1998, og 142 tenner og mekanisk strammer fra 1998 og opp. Noen som kan bekrefte?

Du har eit skille på 99 ja. Der er det meste nytt, store forandringar. Frå 99 brukar du multireim med ribber på begge sider, denne er ein del dyrare enn den gamle.

mrstfu
17/03/14, 15:09
Du har eit skille på 99 ja. Der er det meste nytt, store forandringar. Frå 99 brukar du multireim med ribber på begge sider, denne er ein del dyrare enn den gamle.

Whatwhat? Er arrangementet på aggregatsida helt omgjort og, da? Regner med dette følger motorer med ETM og coil-on-plug, altså ME7?

gaupe
17/03/14, 16:37
Whatwhat? Er arrangementet på aggregatsida helt omgjort og, da? Regner med dette følger motorer med ETM og coil-on-plug, altså ME7?

Den store forskjellen er som sagt at du har ribber på begge sidene av reima, slik at du kan drive aggregat med begge sidene, så slepp du å vende reima før du kan drive med den. Dette følgte den store revisjonen av kvitblokka ja.

Joakim-G_R
17/03/14, 18:29
Glemte å se etter om det var ribber på begge sider, men jeg regner med det er det. Det er COP på den iallefall, og det er en 2000 modell. :)

Komp.testet idag, om jeg fikk det tett med testeren så er den like tett som ei sil :D
På en sylinder rørte nesten ikke nåla seg, mens på en annen var det 180psi.
Antar da at det er toppakning. Alle plugger var like, og så greie ut. Ikke er det noe særlig olje å snakke om i trykkrørene heller.

Da blir det toppakning og reg.reim-bytte fremover. Kjøper komplett slipesett, er det noe som ikke følger med der? (noen simringer eller o-ringer som bør byttes? f.eks den rundt oljelokket?)
Kjøper også komplett reg.reim-sett, med vannpumpe og løpehjul.
Samt multireim/ribbereim og løpehjul.

Noe mer jeg bør tenke på å bytte når jeg først holder på? (Annet enn luftfilter, plugger, oljefilter, olje og kjølevæske?)

Hvilken olje kjøres det på disse? Mener jeg hørte noe om at ved bruk av feil (mineral?) så blir det fæle avleiringer i disse motorene?

Alle tips mottaes med takk.

Wrasko
17/03/14, 18:52
Brukte du den du skrur ned da? Eller den du presser ned?

Men blir "kos" med topplokksjobb :D

Joakim-G_R
17/03/14, 18:58
Var bare sånn man skrur nedi. Fikk ikke helt godfølelsen at jeg fikk det tett, men. Undersøkt ølja nøye idag, og kan kanskje, med godvilja til, skimte litt hvitt i olja.

Litt lysten på å prøve den man presser ned, har litt mer kontroll der enn å skru på en messingtapp der man bare får brukt slangen som sitter på til å "stramme" med.

Wrasko
17/03/14, 19:04
Litt lysten på å prøve den man presser ned, har litt mer kontroll der enn å skru på en messingtapp der man bare får brukt slangen som sitter på til å "stramme" med.

Sant det, men må holdes rimelig godt. Så da anbefaler jeg deg å få fruen til å kjinne. For uten å være frekk mot fruen din, så må man holde den rimelig godt på plass :)

Joakim-G_R
17/03/14, 19:05
Tok noen bilder idag og:

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1013.jpg

Ikke så lett med garasjen i ryggen. :p
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1014.jpg

Her trengs det Prickbort, SurfexHD og andre luriumprodukter..
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1015.jpg

Interiørbildene ble, "så som så"
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1016.jpg

Noen som har en hel sånn som skal her? Og de festene, selges de på Volvo?
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1017.jpg

Ikke gått veldig langt.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1018.jpg (http://s1296.photobucket.com/user/Joakim-G_R/media/Mobile%20Uploads/20140317_183518_zpsvuzirjjp.jpg.html)

Rattet trengs enten en rens, eller utskiftning. Det er vel slitt beyond salvation?
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1019.jpg

AC, spent på om den fungerer som den skal.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1020.jpg

Cruisecontrol og, det er snasent :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1021.jpg

Den høyre bryteren er slitt ellernoe, er det mulig å bytte bare brytere? Evt noen som har?
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1022.jpg

Dette må/bør utbedres vel..
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1023.jpg

Eneste jeg finner i setene, skinnet har tørket og sprukket tror jeg. Er ikke sprekk helt igjennom, bare i øverste laget. Mulig å bytte trekket kun i sitteputa?
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1024.jpg

Tøymatter, er dette standardutrustning?
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1025.jpg

Og det samme fra i går.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1026.jpg

Tok bare med mobilen, så det ble litt kornete når det begynte å bli mørkt.
Gleder meg til å få byttet det som må byttes, vaske både innvendig og utvendig, motorvask samt å få kjørt bilen.

Gleder meg dog IKKE til å dra kidden inn i bilen, tror jeg må innføre spiseforbud i bilen. :o

Joakim-G_R
17/03/14, 19:12
Sant det, men må holdes rimelig godt. Så da anbefaler jeg deg å få fruen til å kjinne. For uten å være frekk mot fruen din, så må man holde den rimelig godt på plass :)

Mtp at magen hennes straks er veldig i veien, så tror jeg hun skal få lov til å kjinne. Hehe :p
(Ja, vi venter en til. Derfor vi handler ny bil, må ha større bil når barn nr 2 kommer :) )

Kjøpe Biltema komptester i morgen, så får vi prøve den. Men har vel egentlig kommet frem til at jeg må handle deler uansett og bare begynne å skru. :)

volvoRsport
17/03/14, 20:00
Rattet trengs enten en rens, eller utskiftning. Det er vel slitt beyond salvation?

Er vel lakkert skinn, så en rens hjelper ihvertfall ikke på fargen.


Eneste jeg finner i setene, skinnet har tørket og sprukket tror jeg. Er ikke sprekk helt igjennom, bare i øverste laget. Mulig å bytte trekket kun i sitteputa?

Det er skai, det du ser under er en slags strie.

Joakim-G_R
17/03/14, 20:10
Mulig å fylle på med ny farge da kanskje?

thune
17/03/14, 22:03
ser bra ut denna her

ovlov86
19/03/14, 15:39
Du har forresten ECC, ikke AC. ;)

mrstfu
19/03/14, 16:34
Du har forresten ECC, ikke AC. ;)

Joda, han har AC. Man skiller mellom MCC og ECC, AC er bare en benevning for klimaanleggets kjølende potensiale:D

Joakim-G_R
19/03/14, 18:42
ECC asså? Enda flere 3BF'er?

Hvilke forhandlere i Norge er billig på slitedeler? Dindel.no var grei, men jeg tror jeg har jødeaner uti familien.

Dcd36
19/03/14, 19:48
Den startet i garasjen, han rygget ut og syntes den røyk mer enn vanlig. Stoppet bilen. Dagen etter eller så, skulle han flytte bilen litt for han hadde ikke rygget den helt på plass, og da startet den ikke igjen.
Sånn røflig gjengitt av det han sa. Jeg tenker kondens el.lign, men får lånt meg komp.tester i morgen, så skal ta en komptest. Det KAN jo være toppakningen som har gått, men jeg har vondt for å tro det da kjølevæsken er helt blå og fin, og jeg ikke finner noe vann i oljen.

Og grunnen til at han kanskje syns den røyk mer enn vanlig, kan jo være at det var kaldt/rått i lufta, eller evt fukt/kondens i eksosen.

Skal få kjørt en diagnose på den, kanskje jeg blir klokere av det. Må få fart på kjærra og, har blitt lovet solfilm av en kompis, så må få levert den der fortest mulig. Han driver med det profesjonelt, og hadde fått en ny leverandør han ønsket å teste ut. Jeg stiller meg da selvsagt som testkanin :)

Kan tenkes at motoren har fått "gressklipper" syndromet. Dette skjer når man starter opp med kald motor, flytter bilen og stenger av motoren. Dvs uforbrent bensin fjerner oljefilmen på sylindrene, dette fører til at man ikke får den kompresjonen som skal til for å få start. Når jeg ser hva som skrives med symptomer så opplevde jeg det samme men min 95 mod. Holdt på med sparkling og diverse i garasjen, bilen måtte flyttes ut, og bilen ble flyttet inn igjen etter å ha stått ute nesten hele dagen. Da jeg skulle prøve å starte helga etter så kjinnet den bare, hostet litt og holdt på å starte men, bare kjinnet etterhvert.

mrstfu
19/03/14, 20:02
ECC asså? Enda flere 3BF'er?

Hvilke forhandlere i Norge er billig på slitedeler? Dindel.no var grei, men jeg tror jeg har jødeaner uti familien.

Electronic Climate Control. Kjennetegnes av tilstedeværelse av "AUTO"-posisjoner på panelet, i motsetning til Manual Climate Control, som har manuell viftehastighet (altså null og fire steg) og en varmeskala uten temperatur, men med røde og blå felter. Begge er helt greie, men det er helt ape å gå fra ECC til MCC. Brutters har sistnevnte i sin V70.

Skruvat.no har jo en del greit, men snevert av materialtyper.... altså, du drar ikke dit for å kjøpe senkefjører. SCS har overraskende bra priser på en del saker, og shipper fort, ikke minst.

ovlov86
19/03/14, 20:13
Biltema, skruvat, ebay, scstyling. Torshov har 30% på slitedeler på fordelskunder ut Mars om jeg ikke husker feil.

Joakim-G_R
20/03/14, 00:29
Kan tenkes at motoren har fått "gressklipper" syndromet. Dette skjer når man starter opp med kald motor, flytter bilen og stenger av motoren. Dvs uforbrent bensin fjerner oljefilmen på sylindrene, dette fører til at man ikke får den kompresjonen som skal til for å få start. Når jeg ser hva som skrives med symptomer så opplevde jeg det samme men min 95 mod. Holdt på med sparkling og diverse i garasjen, bilen måtte flyttes ut, og bilen ble flyttet inn igjen etter å ha stått ute nesten hele dagen. Da jeg skulle prøve å starte helga etter så kjinnet den bare, hostet litt og holdt på å starte men, bare kjinnet etterhvert.

Jasså. Og du helte olje i sylindrene da eller? :p

Kompresjonen var så og si ikke-eksisterende på komptestern.


Har thorsov toppakninger/slipesett da? Ta en telefon i morgen og høre. Takk for tipset ovlov86

gaupe
20/03/14, 09:33
Det kan jo vere ventilane som ikkje stenger også med deg.

ovlov86
20/03/14, 09:36
Har thorsov toppakninger/slipesett da? Ta en telefon i morgen og høre. Takk for tipset ovlov86

Skulle jeg tro. Kjøpte slipesett til en Scorpio der engang iallfall.

mrstfu
20/03/14, 09:42
Hvis ikke, sjekk FCPEuro.com. Mye bra priser, og som regel rask levering.

gaupe
20/03/14, 09:44
Dersom du ikkje skal bruke orginalt, så er vel SCStyling eit greitt alternativ, for å vere sikker på Volvokompetansa. Men eg hadde brukt orginalt, den største innsatsen her er jo tida di, så om du brukar orginaldelar som kostar nokre kroner ekstra, så burde det ikkje vere store kosten. Vi har jo 15% på Bilia Jessheim på slikt.

Joakim-G_R
20/03/14, 10:47
Skal ts en telefon til Bilia Jessheim og høre hva det koster der. Funnet en side der komplett slipesett koster 1500 kr, fra Goetze. Mekonomen skal vel ha rundt 3.
Takk for tips :)

Dcd36
20/03/14, 16:29
Jasså. Og du helte olje i sylindrene da eller? :p

Kompresjonen var så og si ikke-eksisterende på komptestern.


Har thorsov toppakninger/slipesett da? Ta en telefon i morgen og høre. Takk for tipset ovlov86

Hadde 1 teskje olje i sylindrene ja, og det fungerte gitt, fikk startet motoren. Kan også sies at de ble "litt røyklegging" når motoren startet :rolleyes:

Joakim-G_R
20/03/14, 20:43
Er dette riktig bok for kjærra mi eller? Blir usikker, siden det står opptil Des 1999, men min er 2000 mod. Riktignok produsert i 99.
Liker ikke dette, jeg kan 200-serie jeg. haha.

http://www.skruvat.no/Haynes-reparasjonshandbok-P20027.aspx

mrstfu
20/03/14, 21:07
Skulle tro det, siden de antageligvis tror at V70N tok over all produksjon fra 01.01.2000. Tror ikke det kom store oppdateringer på P80 første halvåret 2000, heller. Sier den noe om motoralternativer? Sitter på telefon, er ekstremt knotete på Android, Skruvatsida altså.

Joakim-G_R
21/03/14, 09:52
Bestilte en haug med slitedeler i går. Studere Haynes nå da. Hah. Har noen noe mekanikerbøker fra Volvo,spesifikt på regreim og toppakningsskifte?

mrstfu
21/03/14, 09:53
Bestilte en haug med slitedeler i går. Studere Haynes nå da. Hah. Har noen noe mekanikerbøker fra Volvo,spesifikt på regreim og toppakningsskifte?

Ligger utklipp fra VADIS i Tips og Triks-seksjonen. Hvorvidt denne gjelder spesifikt for våre motorer vet jeg ikke, men det burde være rimelig likt.

PyrionZ
21/03/14, 21:31
Er relativt store forskjeller fra 98-99 modellen på dissa her. Har hørt snakk om opptil 1500 forandringer, men vet ikke helt om jeg tror på det.
Største synlige forskjellen ligger vel på innsug, istedenfor kurva/bua innsug, så er det rett ut på dissa motora.

Nå som jeg holder på med interiørbytte i min, har det dukka opp noen forandringer, som ikke er tilstedeværende på delene som skal inn igjen (Stammer fra en 98 mod)
Ett eksempel er at det er pålimt ei gummimatte under teppet på 99 mod, noe det tydeligvis ikke er på 98.

Har selv den Haynes boka du linker til, og på guiden til bytte av veivhusventilasjon vil du se forskjeller. Er mye av det samma, men nok forskjeller til at man klør seg i huet noen ganger.

Joakim-G_R
21/03/14, 21:35
Er mest tiltrekningsmoment og noen enkle tips på hvordan demontere topp/regreim jeg er ute etter. Det vil vel være ca likt? Iallefall en pekepinn.

Veivhusventilasjonen, har du kjøpt den på Volvo? Hva kom den på? :)

PyrionZ
21/03/14, 21:40
Kjøpte komplett veivhusventilasjon hos Scstyling, ga vel 1000-1100,- for komplett pakke med pakninger og alt som hadde med byttet å gjøre:)

Joakim-G_R
21/03/14, 21:48
Lest no om at disse tetter seg spesielt på turbobilene. Kanskje sjekke det når jeg demonterer skiten. :)

PyrionZ
22/03/14, 11:17
Er nok ikke dumt :)

Sent from my HTC One using Tapatalk

Daniel V
23/03/14, 10:12
Den største forskjellen på 98 og 99 er at alle før 98 har gasswire, men det har ikke du! :) elektronisk gasspjeld på denne.

mrstfu
23/03/14, 12:44
Dette veit vi, Daniel... gå en side tilbake og se hva Gaupe skriver du. Flere forskjeller enn bare ETM på disse.

Daniel V
23/03/14, 12:54
Glemte å se etter om det var ribber på begge sider, men jeg regner med det er det. Det er COP på den iallefall, og det er en 2000 modell. :)

Komp.testet idag, om jeg fikk det tett med testeren så er den like tett som ei sil :D
På en sylinder rørte nesten ikke nåla seg, mens på en annen var det 180psi.
Antar da at det er toppakning. Alle plugger var like, og så greie ut. Ikke er det noe særlig olje å snakke om i trykkrørene heller.

Da blir det toppakning og reg.reim-bytte fremover. Kjøper komplett slipesett, er det noe som ikke følger med der? (noen simringer eller o-ringer som bør byttes? f.eks den rundt oljelokket?)
Kjøper også komplett reg.reim-sett, med vannpumpe og løpehjul.
Samt multireim/ribbereim og løpehjul.

Noe mer jeg bør tenke på å bytte når jeg først holder på? (Annet enn luftfilter, plugger, oljefilter, olje og kjølevæske?)

Hvilken olje kjøres det på disse? Mener jeg hørte noe om at ved bruk av feil (mineral?) så blir det fæle avleiringer i disse motorene?

Alle tips mottaes med takk.

Hvis du skal av med toppen, så kan du like gjerne frese ventiler og seter, samt bytte ventiltetninger. :) Da blir det strøkent. Kjøp originalt på Volvo, så slipper du å bytte ut alle simringene med engang igjen.. :)

Joakim-G_R
23/03/14, 13:56
Når jeg må ut med 3400 på volvo kontra 1000 for Goetze, så er ikke valget så vanskelig :p

Er ventiler og seter et problem på disse?

gaupe
24/03/14, 11:24
Er relativt store forskjeller fra 98-99 modellen på dissa her. Har hørt snakk om opptil 1500 forandringer, men vet ikke helt om jeg tror på det.
Største synlige forskjellen ligger vel på innsug, istedenfor kurva/bua innsug, så er det rett ut på dissa motora.

Nå som jeg holder på med interiørbytte i min, har det dukka opp noen forandringer, som ikke er tilstedeværende på delene som skal inn igjen (Stammer fra en 98 mod)
Ett eksempel er at det er pålimt ei gummimatte under teppet på 99 mod, noe det tydeligvis ikke er på 98.

Har selv den Haynes boka du linker til, og på guiden til bytte av veivhusventilasjon vil du se forskjeller. Er mye av det samma, men nok forskjeller til at man klør seg i huet noen ganger.

Eg og kompis skulle sette 99 stolar inn i ein 98, og det var temmeleg mykje forskjellar der også, sjølv om det ikkje ser slik ut. På 2000 er den enda meir forskjellar med tanke på stolane.

Daniel V
24/03/14, 17:13
Når jeg må ut med 3400 på volvo kontra 1000 for Goetze, så er ikke valget så vanskelig :p

Er ventiler og seter et problem på disse?

Nei, gå for originalt, så slipper du å gjøre jobben igjen om få år. Ventiler og seter er ikke et problem, men som på alle andre biler så blir det slitt :) Når du først har av toppen er det like greit å bare dure på :)

Joakim-G_R
24/03/14, 17:21
Du snakker som om jeg skulle ha vært millionær. Hehe :p
Har mine tvil til at en pakning stemplet Volvo er bedre enn en pakning stemplet Goetze. Det er "gefühl" det går på somregel. Er andre merker og, f.eks Ajusa. Det høres helt merkelig ut, men de leverer/har levert til Renault, Volkswagen og Opel f.eks. Det er ikke Volvo selv som lager pakningene :)

ovlov86
25/03/14, 02:00
Du snakker som om jeg skulle ha vært millionær. Hehe :p
Har mine tvil til at en pakning stemplet Volvo er bedre enn en pakning stemplet Goetze. Det er "gefühl" det går på somregel. Er andre merker og, f.eks Ajusa. Det høres helt merkelig ut, men de leverer/har levert til Renault, Volkswagen og Opel f.eks. Det er ikke Volvo selv som lager pakningene :)

Whaaat? Trodde pakningsfabrikken til Volvo lå vegg i vegg med Volvobatterifabrikken og Volvooljeraffineriet?

Joakim-G_R
25/03/14, 06:26
Da er du ført bak lyset. :p

gaupe
25/03/14, 08:40
Nei, men på Volvo kan dei vanlegvis gi deg akkurat den pakninga du treng, slik at du slepp å springe fram og tilbake og bytte. Så berre det, synest eg er verdt ein del. Men uansett, eit godt kvalitetsmerke, i staden for billig drit, er uansett å anbefale når du skal legge ned mykje arbeid i jobben.

mrstfu
25/03/14, 08:43
Nei, men på Volvo kan dei vanlegvis gi deg akkurat den pakninga du treng, slik at du slepp å springe fram og tilbake og bytte. Så berre det, synest eg er verdt ein del. Men uansett, eit godt kvalitetsmerke, i staden for billig drit, er uansett å anbefale når du skal legge ned mykje arbeid i jobben.

Eventuelt gir de deg den pakninga du absolutt ikke trenger, fordi brødhuet på delelageret ikke aner hva han driver med.

gaupe
25/03/14, 08:44
Eventuelt gir de deg den pakninga du absolutt ikke trenger, fordi brødhuet på delelageret ikke aner hva han driver med.

Ja, det skadar nok ikkje å velje rett delelager, dvs unngå eit i nærleiken av oss, og ha nokre timar med VIDA/VADIS bak seg :)

mrstfu
25/03/14, 09:01
Ja, det skadar nok ikkje å velje rett delelager, dvs unngå eit i nærleiken av oss, og ha nokre timar med VIDA/VADIS bak seg :)

Om man har delenummer regnes det som juks, da forbigår man jo all kompetanse tullingen i skranken eventuelt sitter på.

Glemmer ikke når jeg bestilte eksos- og innsugspakninger til nymotoren jeg satte inn i Turid. Ba om pakninger til en 1994 2.5 20v GLTmotor. Han måtte ha et regnr, jeg ga han Turid sitt som var en 10v, men understrekte at det ikke hjalp noe, siden jeg skulle bytte motor til en 20v. Sa det flere ganger, til det punktet hvor han sa at han hadde skjønt det.

Og jeg fikk pakninger til en 2.5 10v. Forbanna irriterende.

Forresten, Joakim... siden alle andre har navn på V70en sin, heter din Worklog? Sexy navn, må jeg si.

gaupe
25/03/14, 10:27
Forresten, Joakim... siden alle andre har navn på V70en sin, heter din Worklog? Sexy navn, må jeg si.

La oss kalle den "Working girl" :D

mrstfu
25/03/14, 10:58
Dat makes Joakim the pimp!

Joakim-G_R
25/03/14, 12:39
Kan kalle hun Brittney, Kimberly, Candice, Cinnamon, Melody el.lign? Hæhæ.

Aldri vært helt med på trenden navngivning, så godtar working girl.

Bytte girspaktoppen til en pimpcane..

mrstfu
25/03/14, 12:54
Ta et skikkelig Hollywoodnavn, typ... Mercedes Kardashian.

ovlov86
25/03/14, 14:52
Gå for Candice. :p

The Sven
25/03/14, 20:17
Skal det ikke være bokstavrim med modellbetegnelsen? :o

ovlov86
25/03/14, 20:32
Skal det ikke være bokstavrim med modellbetegnelsen? :o

Ikke noe krav det. Svirres V70 heter jo Kari Dudrun.

Joakim, jeg foreslår at du kaller bilen Gresslaug.

mrstfu
25/03/14, 20:38
Ikke noe krav det. Svirres V70 heter jo Kari Dudrun.

Joakim, jeg foreslår at du kaller bilen Gresslaug.

Rolig med tanta di, nå. Brutters står mellom Gresslaug og Oddfrid på sin V70. Kommer worklog etterhvert.

ovlov86
25/03/14, 20:43
Rolig med tanta di, nå. Brutters står mellom Gresslaug og Oddfrid på sin V70. Kommer worklog etterhvert.

Fantastiske navn båda två! Audgunn er også flott.

mrstfu
25/03/14, 21:10
Kvislaug.

Joakim-G_R
25/03/14, 21:52
Er Vigdis opptatt?

mrstfu
25/03/14, 23:05
Er Vigdis opptatt?

Ikke meg bekjent. Har en fin klang til det og.

Som uoffisiell nestformann og founding father i Den Kongelige Høybårne Volvonavngivningskomiteen For Modeller Først Og Fremst Konstruert På P80-plattformen (DKHVFMFOFKPP80) døper jeg deg (bilen) herved for Vigdis.

Muttern kaller vaskemaskina si for Vigdis, men hu er gæærn. Vaskemaskina, altså.

Christian
25/03/14, 23:09
Hva med å kalle den; "Volvo V70" ?

mrstfu
25/03/14, 23:14
Hva med å kalle den; "Volvo V70" ?

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/4.gif

ovlov86
26/03/14, 00:51
Lolololol? Laughing out loud out loud out loud out lauging?

Joakim-G_R
21/04/14, 09:51
Fått deler i posten da, endelig. Tok si tid fra Tyskland..
Begynt demontering i påsken. Men må jo omtrent ta av bakluka for å komme til innsuget - uvant å skru på noe så kronglete etter flere år med 240-skruing. Hehe.
Tar av toppen idag tenker jeg, så blir det montering i omvendt rekkefølge utover uka, om jeg ikke rekker å begynne idag.

Noen som har tips på å få av innsuget? Ene bolten ved termostathuset/servopumpe/AC-pumpe er skikkelig håpløs å komme til. MÅ man ut med vifta og bruke 32 ledd på skralla?
Så ikke så nøye på det på fredag, da klokka nærmet seg 20, og den nåværende bruksbilen også trengte litt kjærlighet før utflukten på lørdag.

Kan jo nevne at jeg kjøpte 16 liter olje og 10 liter frostvæske på lørdag. Koster å ha flere biler..

volvobrage
25/07/14, 07:58
Litt off topic men vant du nettopp DAB radio på P3?:p

Daniel V
25/07/14, 14:28
Han gjorde det :p

Joakim-G_R
04/09/14, 23:13
Ja, gjorde visst det! Ikke fått no enda, betaler jo trossalt ikke noe for NRK sine tjenester....

Fortsatt ikke ferdig med bilen, men starter opp på Søndag tenker jeg. Konfirmasjon på lørdag :(

Joakim-G_R
05/09/14, 15:50
ITS ALIVE!!


http://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/182.jpg

mrstfu
05/09/14, 16:54
SCHWEET. Minitreff i Lillestrøm ell?

Joakim-G_R
05/09/14, 22:50
Ehnei. Trur vannpumpa lekker, hva faen.

Christian
05/09/14, 23:16
Gjort skikkelig rent og brukt ny pakning?

Joakim-G_R
06/09/14, 00:09
Ja, og ja. Får åpne og se hva jeg ser. Slitsomt!

mrstfu
06/09/14, 00:35
Har ikke du Tec7 i firmabilen?

Joakim-G_R
07/09/14, 13:51
Skal heretter bare skru selv. En bolt som ikke var strammet ordentlig, og finstramming på de siste 6.

Hvordan slettes servicelampa?

mrstfu
07/09/14, 14:25
Skal heretter bare skru selv. En bolt som ikke var strammet ordentlig, og finstramming på de siste 6.

Hvordan slettes servicelampa?

Var det jeg som ikke hadde skrudd skikkelig?

Joakim-G_R
07/09/14, 14:54
Nei Svigerfar. Men du hadde ikke strammet nedre radiatorslange, og klipsa på dysekontaktene på 2 og 4 :D hehe. Skylder ikke på noen, burde sjekke over selv :p

mrstfu
07/09/14, 15:10
Nei Svigerfar. Men du hadde ikke strammet nedre radiatorslange, og klipsa på dysekontaktene på 2 og 4 :D hehe. Skylder ikke på noen, burde sjekke over selv :p

wut? Jeg styra ikke med radiatorslangene.

Wrasko
07/09/14, 16:04
Nei Svigerfar. Men du hadde ikke strammet nedre radiatorslange, og klipsa på dysekontaktene på 2 og 4 hehe. Skylder ikke på noen, burde sjekke over selv


wut? Jeg styra ikke med radiatorslangene.


Genialt.. En av dere har nok bare flyttet dem til riktig plass pga at de var i veien :p

Men har tatt sin tid å få bilen på veien, skulle nesten tro det var jeg som skrudde... Tror vi burde starte ett verksted.. Bytte plugger sier du? Njaa.. Kom tilbake om en uke, så kanskje vi er ferdige.. Bytte av toppakning? Kom tilbake om ett halvt år :p

Joakim-G_R
07/09/14, 16:05
Nei, der har vi det :D Må skylde på andre, gjør jo ikke noe feil selv :D

Tok no bilder etter en vask og etpar prøveturer.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/220.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/221.jpg

Det første som skal prioriteres er:
Lakke lampene foran sorte inni
Bytte ene hovedlampeglasset (steinsprut)
Fikse rollo (noen som har en liggende som er hel? Min vil ikke inn)
Polere
Røske av de grusomt grelle 10meterne fra Biltema

Lyst til å gjøre ganske raskt:
Vinge på bakluka
XC grill
R-fanger foran
AWD fanger bak

Sikkert mer som jeg ikke kommer på i farta.

Kan noen fortelle hvordan servicelampa nullstilles?
Og hvor i all verden har dere brus/kaffe hen i V70'ene deres!?

Joakim-G_R
07/09/14, 16:06
Genialt.. En av dere har nok bare flyttet dem til riktig plass pga at de var i veien :p

Men har tatt sin tid å få bilen på veien, skulle nesten tro det var jeg som skrudde... Tror vi burde starte ett verksted.. Bytte plugger sier du? Njaa.. Kom tilbake om en uke, så kanskje vi er ferdige.. Bytte av toppakning? Kom tilbake om ett halvt år :p

Haha ja, knekk i kommunikasjonen. Men jeg skylder ikke på noen :)

Har tatt laaang tid, sånn er det med bortprioriteringer :p

mrstfu
07/09/14, 17:20
Hva skal du med AWD bakfanger? Twinpipe ligger i mer enn plastikk, vettu.

Servicelampa resettes med instrument, men jeg mener det finnes en annen måte... sjekk HowTo-seksjonen, 99+ er litt ømfintlige.

Og kaffekoppen går i koppholderen, naturlig nok.

Joakim-G_R
07/09/14, 17:24
Er ingen koppholdere i bilen [emoji15]

Vil bare ha twinpipe, og det er vel bare på AWD? #Tranginøtta

mrstfu
07/09/14, 17:31
Ja, men det er ingen vits i å ha fanger uten doble rør, og det er bare AWD som har dette fra fabrikk, dvs doble lyddempere som på min. However, få tak i et brukt anlegg og sveis på en rørstuss på den venstre, eller gjør det himelagd fra katten og bakover. De to bakre demperene på AWD erstatter den ene flytebrygga foran bakhjula dine, nettopp fordi det området ikke er belemret med plagsomheter som mellomaksel og diffhus på din, er det mye lettere å sveise eget. To V-bandklemmer, så blir det servicevennlig og.'

Sikker på det ikke er koppholdere? Skal ligge i lokket til armlenet.

http://i304.photobucket.com/albums/nn165/schaff70/Misc/DSC_0030c.jpg

ovlov86
07/09/14, 18:30
Ikke alle som har det. Måtte ettermonteres i min. Ellers har jeg som regel halvliteren med Cola i lomme i døra.

mrstfu
07/09/14, 19:02
Har mer brukbare ting i døra... kniv, lommelykt, deo osv.

ovlov86
07/09/14, 19:34
Har mer brukbare ting i døra... kniv, lommelykt, deo osv.

Har også kniv i døra. Men irriterende med skrot i døra som lager lyd når en spiller musikk.

Får kjøpt løs innsats til midtkonsollen, Joakim.

mrstfu
07/09/14, 19:57
Løsningen er å spille musikk høy nok til å overdøve skrotet. Faktisk, der er jeg veldig fornøyd. Eneste ulyden ved bass er en mekanisme i telefonholderen som ikke har verdens beste passform.

Joakim-G_R
07/09/14, 21:16
Har ikke ett delenummer?

ovlov86
07/09/14, 21:44
Har ikke ett delenummer?

Neivel!

Jo, jeg har det.

Volvos delenummer er 9499406.

http://www.fcpeuro.com/products/volvo-cup-holder-grey-s70-v70-9499406

gaupe
07/09/14, 21:48
Servicelampa skal ein kunne resette på 99+ sjølv, meinar eg, berre å google. 97-98, må du bruke volvoverktyet.

Joakim-G_R
07/09/14, 21:49
Takk!
Høre hva Volvo skal ha, men antar FCP er ca 1/4 av prisen

Joakim-G_R
08/09/14, 09:14
Så ikke svaret ditt før nå Gaupe.

Det var enkelt, sette nøkkelen i tenninga, trykke og holde inne tripteller-reseten, vri om nøkkelen. Så etter en kort stund begynner Service-lampa å blinke. Da slipper man tripteller-reseten, skrur av tenningen. Da skal Service-lampa være resatt :)

mrstfu
08/09/14, 09:15
Sånn var det ja. Gjorde det selv i forrige uke, gadd bare ikke si fra.

Joakim-G_R
08/09/14, 09:46
Du gjorde det sikkert av kjærlighet. Pus.

mrstfu
08/09/14, 09:56
Du gjorde det sikkert av kjærlighet. Pus.

But ofcourse.

<3

Joakim-G_R
08/09/14, 10:52
Finnes det setebelteforlengere? Skulle tro Volvo stasjonsvogn var mer familiebil, får ikke dypvogna ordentlig inn, og selene er utrolig korte for bilstolene vi har.

ovlov86
08/09/14, 11:08
Finnes det setebelteforlengere? Skulle tro Volvo stasjonsvogn var mer familiebil, får ikke dypvogna ordentlig inn, og selene er utrolig korte for bilstolene vi har.

Har du verdens største barnevogn? Vi brukte Simo Kombi, og den er svær. Gikk fint inn.

Setebeltene bak er i korteste laget om man bruker bilstol uten beltebase, det er ganske rart.

Men finnes forlengere. (brura)

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html;jsessionid=2E44F6D789C8367DA92EE4F23178AA7 9?finnkode=17535461&ov=m&usergroup=90

Joakim-G_R
08/09/14, 12:06
Vi har en Simo dypvogn, typ 15 år gammel. Arvegods, var i konfirmasjon i helga til den første som lå i vogna faktisk.

Går jo inn, men skikkelig på halv 12. I 245n kunne den jo nesten kjøres rett inn

gaupe
08/09/14, 12:30
Volvo sine stolar passar perfekt, dvs med ein margin på ca 1 mm på belta i baksetet.

Joakim-G_R
08/09/14, 12:43
Vi har både Britax og Recaro, isofix på Recaro, beltebase på Britax. Får prøve Britaxen.

gaupe
08/09/14, 13:06
Vi har både Britax og Recaro, isofix på Recaro, beltebase på Britax. Får prøve Britaxen.

Beltebase på Britaxen til Volvo går fint, det har vi brukt.

Joakim-G_R
08/09/14, 14:09
Det er vel samme stol jeg har, bare en tusenlapp billigere uten Volvologoen

ovlov86
08/09/14, 14:20
Beltebase er genialt. Absolutt å anbefale. Kunne fått inn også Britax og Cybex baki min uten beltebase, hvis jeg tok spenntak i setet og dro til. Haha. :p

Problemet er jo når en skal bruke sete uten base. Finnes vel ikke ettermonterbar ISOFIX heller til P80.

gaupe
08/09/14, 14:23
Det er vel samme stol jeg har, bare en tusenlapp billigere uten Volvologoen

Den tusenlappen ligg i eit mykje kraftigare trekk på Volvostolen, så heilt like er dei ikkje.

ovlov86
08/09/14, 14:29
Trekket kan jo vaskes uansett.

Wrasko
08/09/14, 14:31
Den tusenlappen ligg i eit mykje kraftigare trekk på Volvostolen, så heilt like er dei ikkje.

Så for en lang tid siden samme stol hos VW. (mener å huske at det var vw) Billigere der. Og de har vel og trolig samme trekk som på Volvostolen...

gaupe
08/09/14, 14:58
Trekket kan jo vaskes uansett.
Tenker på slitasjen.

ovlov86
08/09/14, 15:03
Tenker på slitasjen.

Ah. Vi hadde vår Britax i rundt ett år eller så før vi gikk opp til den neste størrelsen, så den store slitasjen ble det ikke uansett. Vet ikke helt åssen størrelse av stol dere snakker om. ;)

To siste stolene har vært BeSafe, knallfornøyd med de. Norske også såvidt jeg har skjønt.

gaupe
08/09/14, 15:06
Ah. Vi hadde vår Britax i rundt ett år eller så før vi gikk opp til den neste størrelsen, så den store slitasjen ble det ikke uansett. Vet ikke helt åssen størrelse av stol dere snakker om. ;)

To siste stolene har vært BeSafe, knallfornøyd med de. Norske også såvidt jeg har skjønt.

Vi har hatt to gutar gjennom den minste stolen, og trekket er like fint på den. Men handtaket begynte å skramle.

ovlov86
08/09/14, 15:11
Ah. Ja var den første vi hadde i Britax. Så ubrukt ut når vi solgte den til kusina til kjerringa. Eneste var solgardinen som var revna.

Joakim-G_R
08/09/14, 16:42
Håndtaket har begynt å åpne seg på vår også, er barn nr2 i den nå. :)

ovlov86
08/09/14, 16:59
Blir ikke Britax igjen her, synes det kosta mye i forhold til kvalitetsfølelse. Der ligger BeSafe langt foran. I tillegg var det altfor bratt sittestilling i Britaxen.

Fått kjøpt deg koppeholder? :)

Joakim-G_R
08/09/14, 18:08
Vurdert å bytte ut Britaxen vi og, og kjærringa vant jo Recarostolen i sommer. Får se hva som skjer :)

Ikke fått kjøpt det enda. Tenkte jeg skulle holde på litt og lakke lampene o.l. idag, men det er jo møkkvær her nå. Så sitter å titter på litt 2din spillere, vurderer å gå for en Android-sak, noen som har erfaring med noe sånt?

mrstfu
08/09/14, 18:58
Har hatt mange headunits, og gjennomgående føler jeg at man alltid har forventinger som ikke blir møtt. Har ee Pioneer singleDIN selv, med muligheter for GPS via en egen boks som koster 2k +... blargh. Men, sålenge du er fornøyd med prisen og inn/utganger, tror jeg ikke du blir å bruke den som en smartphone, men vekslende mellom funksjonene du bruker mest.

However, heller Android enn cRapple.

Daniel V
09/09/14, 17:56
Gratulerer så mye med oppstart! :) Hadde helt glemt denne jeg :p

Joakim-G_R
09/09/14, 18:23
Det hadde nesten jeg og :D


Etpar spørsmål:
ETS lampa kommer på iblant. Bilen bruker ikke vann eller olje, overhodet. Lest meg frem til at det er noe motorstyring?
Hadde feilkode på injektor 2 og 4, men de er slettet. Lampa begynte å lyse idag igjen, og jeg finner ingen feilkoder. Kan kjennes ut som den "napper" litt ved jevn fart/jevn gass. Kan det være noe rusk i injektorene, eller gammel bensin som gjør det? Vært halv tank siden Desember i fjor, må fylle nå snart uansett. (Har med vilje ikke fylt fullt enda pga gammel bensin)

Har også etpar kosmetiske plager, finnes det noen fiks for dette?
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/279.jpg

Har noen en ny slik trekant med hele fester?
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/280.jpg

Skal det være noe mer klemmer el.lign her? Er noe løs. (Dratt den ut for bildet sin skyld)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/281.jpg

Bakluketrekket er også løst, ikke sett så nøye på det enda.

ovlov86
09/09/14, 18:29
Bakluketrekket (og sånn sett bakluka) er et eget kapittel på disse bilene. Trekket får du repsett til på ebay, se her: http://www.ebay.com/itm/VOLVO-850-V70-INTERIOR-TAILGATE-TRIM-PANEL-REPAIR-KIT-/281419785411?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4185ed24c3

Pleier å gjøre nytten.

Dashen under rattet pleier også å løsne der, min er akkurat samme. Løsningen på min ble en bitteliten skrue inn fra siden.

mrstfu
09/09/14, 18:41
Sparkeplata mi sitter i press mellom midtkonsollen og festene sine.. holder seg meget pent opp. Men du Ovlov? Du kan ikke tenke deg en annen måte Joakim kan få hele og fine dørtrekk på a?

Joakim-G_R
09/09/14, 19:26
Er det noen som har borret opp på baksiden og presset inn lim el.lign?

mrstfu
09/09/14, 19:27
Er det noen som har borret opp på baksiden og presset inn lim el.lign?

Nei, men det er noen som har fire beige dørtrekk liggende i kjelleren etter å ha byttet sine til svarte.

ovlov86
09/09/14, 19:30
Sparkeplata mi sitter i press mellom midtkonsollen og festene sine.. holder seg meget pent opp. Men du Ovlov? Du kan ikke tenke deg en annen måte Joakim kan få hele og fine dørtrekk på a?

Ærh. Du bor for langt unna! :p

mrstfu
09/09/14, 19:31
Ærh. Du bor for langt unna! :p

Jeg bor ca seks mil unna.

ovlov86
09/09/14, 19:35
Jeg bor ca seks mil unna.

Fra Joakim kanskje?

mrstfu
09/09/14, 19:39
Men du Ovlov? Du kan ikke tenke deg en annen måte Joakim kan få hele og fine dørtrekk på a?


Jeg bor ca seks mil unna.


Fra Joakim kanskje?

Ahem.

Joakim-G_R
09/09/14, 21:00
Du har 4 fine dørtrekk? Need piksjørs.

mrstfu
09/09/14, 22:12
Tusle inn i tråden min, i førsteposten trykker du på linken som tar deg til et eller annet med svarte dørtrekk.

Joakim-G_R
09/09/14, 22:52
Du er en dårlig kremmer.

mrstfu
09/09/14, 23:15
Jeg er da for faen ikke noen dårlig kremmer. Jeg selger noe drit, driten er i butikken min på utstilling, og butikken finner du ved å følge veibeskrivelsen som beskrevet over.

Christian
09/09/14, 23:22
Har delebil med komplett svart skinn hvis du er int.

mrstfu
10/09/14, 00:22
http://forum.vccn.no/showthread.php?52299-mrstfu-Vera-99-V70-AWD-Stiff-upper-lip!&p=893537&viewfull=1#post893537

mrstfu
10/09/14, 00:23
Har delebil med komplett svart skinn hvis du er int.

For ordens skyld, hvor mye skulle du hatt for bare setene?

Joakim-G_R
10/09/14, 09:55
Send PM med bilder a, Christian :)
Gjerne en pris og.

Daniel V
10/09/14, 14:41
Det baklukerepsettet får du kjøpt på Volvo for en slikk og ingenting også. Da slipper du ventingen også :)

mrstfu
10/09/14, 15:45
Det baklukerepsettet får du kjøpt på Volvo for en slikk og ingenting også. Da slipper du ventingen også :)

Har du delenummer, Daniel? Sliter med samme jeg og, som alle andre.

mrstfu
10/09/14, 16:59
Nevermind.


9451866 - Reparasjonkit til V70 Bagasjeluke trekk

Joakim-G_R
10/09/14, 18:04
Si ifra når du har vært på Bilia og bestilt da, så får jeg høre priset :)

mrstfu
10/09/14, 18:37
Si ifra når du har vært på Bilia og bestilt da, så får jeg høre priset :)

Hvorfor tror du jeg ga deg delenummeret? Det var definitivt ikke fordi jeg ville gjøre jobben for deg.

Joakim-G_R
10/09/14, 18:39
Må ikke du ha selv og da?

Får ringe i morgen da, surpompen.

<3

mrstfu
10/09/14, 18:41
Må ikke du ha selv og da?

Får ringe i morgen da, surpompen.

<3

Jeg må ha selv jo, i den forstand at jeg kan kjøre med løst trekk en stund til. Jeg fant delenummeret, du ringer etter pris. Effektiv fordeling av arbeidsoppgaver.

Er du interessert i dørtrekka, btw?

The Sven
10/09/14, 21:11
http://www.volvoforum.no/tips_triks/bagasjetrekk.htm ca 145 kr klarer dere vel i budsjettet for 2014 tenker jeg :)

mrstfu
10/09/14, 21:30
Da har jeg et annet problem... hos meg har selve klipsene røket, de svarte som holder trekket på luka. Finnes det noe repsett for dette, eventuelt delenummer på klipsene? Gjelder både selve trekket, og plastramma rundt overdelen av luka.

The Sven
10/09/14, 21:33
Reparere klips? :o De må vel byttes, de er heller ikke spesielt dyre hos Volvoforhandleren såvidt jeg kan huske.

vangsfreaken
10/09/14, 21:44
Da har jeg et annet problem... hos meg har selve klipsene røket, de svarte som holder trekket på luka. Finnes det noe repsett for dette, eventuelt delenummer på klipsene? Gjelder både selve trekket, og plastramma rundt overdelen av luka.


Reparere klips? :o De må vel byttes, de er heller ikke spesielt dyre hos Volvoforhandleren såvidt jeg kan huske.
om det er snakk om sånne små plastikkbiter man stikker inn og vrir en kvart omdreining tror jeg de koster rundt 12-15 kroner stykk :p gjorde i alle fall det når jeg trengte til sparkeplata i 945'n, å det kan da ikke være så stor forskjell :)

ovlov86
10/09/14, 22:16
Da har jeg et annet problem... hos meg har selve klipsene røket, de svarte som holder trekket på luka. Finnes det noe repsett for dette, eventuelt delenummer på klipsene? Gjelder både selve trekket, og plastramma rundt overdelen av luka.

De som følger med her du snakker om?
http://m.ebay.com/itm?itemId=281419785411

mrstfu
10/09/14, 22:41
De som følger med her du snakker om?
http://m.ebay.com/itm?itemId=281419785411

Yep. Får høre med VIDA om delenummer, når jeg får den oppe og gå.

ovlov86
12/09/14, 00:25
Yep. Får høre med VIDA om delenummer, når jeg får den oppe og gå.

Volvo Tailgate Clip #9145885

Joakim-G_R
13/09/14, 20:36
Semilangtur idag. 0.88l/mil iflg kjørecomputern.
Ingen rimelig farkost..

gaupe
13/09/14, 20:54
Kor du skal klage :-P

Wrasko
13/09/14, 21:10
Semilangtur idag. 0.88l/mil iflg kjørecomputern.
Ingen rimelig farkost..

Ikke direkte imponerende når en 240 kan gå rimeligere så lenge den er i stand..

Joakim-G_R
13/09/14, 22:10
Blir jo skuffet når 245 har:
MYE større bagasjeplass
Går på 0.67 på langkjøring
Svært simpel mekanikk, enkelt å fikse (og ikke gasspjeld som ryker...)

Riktignok er v70'en mer stillegående da. Og har ECC. :)

Wrasko
13/09/14, 22:11
Blir jo skuffet når 245 har:
MYE større bagasjeplass
Går på 0.67 på langkjøring
Svært simpel mekanikk, enkelt å fikse (og ikke gasspjeld som ryker...)

Riktignok er v70'en mer stillegående da. Og har ECC. :)

Men.... V70'en har en av verdens diggeste motordurer ;)

Joakim-G_R
13/09/14, 22:12
Ja. Men vondere seter enn 240 og :D

mrstfu
13/09/14, 23:55
Du får selge den da, og bruke penga på å sette bort 245en og får den ferdig:-)

Joakim-G_R
13/09/14, 23:58
Vært innom tanken....

Daniel V
15/09/14, 11:13
Lurer fælt på denne V70en din altså :p Når du sier at den har verre seter enn 240 :p En 240 kan jo ikke sammenliknes med en V70 :p Det er jo faktisk en moderne bil, mens 240 er bygget på samme teknologi som en PV omtrent. :p Ta steget opp på P2-plattformen. Gjerne en med diesel. Da får du alt du trenger og litt til. ;) Da kjenner du fort hvor gammel en 240 er :p Selv om 240 var top of the line tilbake på tidlig 80-tall :p 240 vinner på sjarm, det er jeg helt enig i. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg gikk opp til P2-plattformen :)

Wrasko
15/09/14, 11:16
Lurer fælt på denne V70en din altså :p Når du sier at den har verre seter enn 240 :p En 240 kan jo ikke sammenliknes med en V70 :p Det er jo faktisk en moderne bil, mens 240 er bygget på samme teknologi som en PV omtrent. :p Ta steget opp på P2-plattformen. Gjerne en med diesel. Da får du alt du trenger og litt til. ;) Da kjenner du fort hvor gammel en 240 er :p Selv om 240 var top of the line tilbake på tidlig 80-tall :p

Om en 240 er umoderne eller ei, hindrer ikke det faktum at setene er gode på dem. Du kan sikkert finne en eldgammel bil med en utrolig deilig sofa, så argumentet ditt er ikke så veldig gyldig..

Å sammenlignde 240 med PV blir ihvertfall feil.. Bare mellom 140 og 240 var det jo stor forskjell. Eller kanskje vi skal sammenligne understell på V70 med 240? Macpherson foran på begge bilene og greier :o.. Noe moderne.. Fra 1974 på V70 :o

mrstfu
15/09/14, 11:47
For å snakke om plattformen bilen hans er basert på, synes du (Jokke) at bilen min hadde mer komfortable seter? Hvis ikke, kan man anta at du mistrives i de setene, noe som er helt greit:D

gaupe
15/09/14, 14:09
Det er jo faktisk en moderne bil, mens 240 er bygget på samme teknologi som en PV omtrent. :p Ta steget opp på P2-plattformen. Gjerne en med diesel. Da får du alt du trenger og litt til. ;) Da kjenner du fort hvor gammel en 240 er :p Selv om 240 var top of the line tilbake på tidlig 80-tall :p 240 vinner på sjarm, det er jeg helt enig i. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg gikk opp til P2-plattformen :)

No må du roe deg ned, 240en har ikkje mykje til felles med PVen. Har ingen problem med å sjå at folk likar 240en bedre enn både P80 og P2, 240 har bra seter, både P80 og spesielt P2-bilane har dårleg med lårstøtte, sidan ein faktisk får inn folk i baksetet der ;)

Når du snakkar om gammal bil, så trekk P2 ganske mykje på åra den også i dag.

Daniel V
15/09/14, 16:11
Ikke tvil om at P2 begynner å bli gamle, men de er nå bygget på en plattform som fortsatt er moderne. P2 er jo ikke så gammel og dårlig egentlig, bare se på XC90. En ting er at den gikk ut av produksjon nå i sommer, men den fikk jo topscore på sikkerhet i fjor. :)

Da får vi bare være uenige ;) For meg kan ikke en 240 sammenliknes med en nyere fwd Volvo :) Det blir som å kjøre PV i forhold :) Men at det er mye morsommere å kjøre 240 er jeg helt enig i, og det er mye mer sjel i en 240 enn i en P2 bil. Men på kjørekomfort snakker vi to vidt forskjellige dimmensjoner.

Joakim-G_R
15/09/14, 17:58
Jeg har en 98 modell Passat som er minst like god å kjøre som V70en, hehe.

Har prøvekjørt en 2004 V70N med D5 og automat, samt skinninteriør.
P80 er milevis bedre enn DEN iallefall. Mulig det var noe alvorlig galt med den, da.

At en bil har toppscore på sikkerhet gjenspeiler ikke nødvendigvis kjørbarhet, sittekvalitet osv.

Blir mer og mer fornøyd med den da, men det er et kjøretøy og ingen bil, foreløpig :)

mrstfu
15/09/14, 18:06
Jeg tror det var noe galt med den P2en, ja. For min del, alle P80 jeg har kjørt virker som litt mer stutte i understellet, altså stivere og mer ukomfortabelt understell, ikke stivere og mer #becauseracecar. Samtidig, alle P2 virker mer som båter enn P80, altså store og komfortable, men med betydelig mer krenging og mindre styrefølelse. Setene gjenspeiler det, store, dype kapteinstoler i P2, litt mer smak av kirketreverk i P80. Ingen av de har det jeg vil si er dårlige kjøreegenskaper til standardbiler å være, hverken hva gjelder komfort eller #racecar, men hver av bilene gir hver sin følelse.

Subjektivt, vel og merke. Fra et langturkomfortperspektiv (<----VM i lange ord) er en V70 P2 ensbetydende med å vaske gulvet med enhver P80. En P80 får man liksom ikke gjort så mye mer behagelig enn utgangspunktet heller, det dreier seg som regel om senk og stivhet.

Merker det jo på min egen og, selv om jeg nå har IPDstag og senkefjærer, er det alltid fatters' XC70 jeg kjører på lange turer, typ femtimers turer, også før jeg begynte modifikasjonene.

Joakim-G_R
21/09/14, 10:52
Ikke mye updatez her da jeg har skada meg på jobben. Men har iallefall bestilt ny headunit med android, BT, GPS, DVD osv. Mangler riktignok DAB, men for den prisen... Tilbud nå, så måtte ut med svimlende 47 dollar, INK frakt. Haha. Er det dritt går den i søpla, men måtte bare prøve.

m.aliexpress.com/item/2038507025.html

Joakim-G_R
21/09/14, 10:53
Ja, også har jeg bestilt nye klips/repsett til bakluketrekket. :)

mrstfu
21/09/14, 11:17
Litt OT: hva sier fagpersonellet om sjukemeldingstid og rehab? Vil alt bli som før, og hvor lang tid tar det?

Joakim-G_R
21/09/14, 12:55
De anbefalte amputsjon fra halsen og opp. Men jeg fikk snakket meg ut av det....

Alt skal bli som før, like dum og like immobil. Hehe. Ble bare forslått, så kunne gått så mye værre.

Joakim-G_R
15/03/15, 18:59
Bilen har jo gått straks 10k km.

Men jeg sliter med at den ikke starter nå. Prøver og prøver, plutselig starter den.

Får feilkode 030, 036 og 136 med ELM327, og Biltema sin tester.

Kan virkelig begge O2 sensorene være defekte, og starter ikke bilen da? Ikke engang i nødmodus?

Joakim-G_R
16/03/15, 20:51
Kjøpte begge sondene nye. Er vel anbefalt pr 160k km, gått 155 nå.
1700kr ink frakt for begge sondene, Bosch.
Mekonomen: 5300 kr.

TurboNoob
16/03/15, 21:58
Kjøpte begge sondene nye. Er vel anbefalt pr 160k km, gått 155 nå.
1700kr ink frakt for begge sondene, Bosch.
Mekonomen: 5300 kr.

Hvor handla du dem da?

mrstfu
16/03/15, 23:32
Reservedeler24.co.no

joakim-g_r
17/03/15, 00:38
Som Ray sier.

Riktignok pluss MVA, gikk litt fort i svingen under tastinga her.

Lasse R
17/03/15, 07:18
Øh... Joakim-G_R - Tøm innboksen din

Joakim-G_R
17/03/15, 16:52
Rensa nå Lassis.

Joakim-G_R
13/04/16, 05:25
Hepp. Dabbet av på forumfronten.

Skulle gjerne hatt:
R fanger
XC grill
Klarglasslykter
Bakfanger med 2 eksoshull
Venstre framskjerm
Nytt ratt, grått

Noen som vet om noe?

mrstfu
13/04/16, 06:49
HAN ER TILBAKE;)

Joakim-G_R
13/04/16, 07:27
Får se hvor lenge det blir nå da.

Joakim-G_R
13/04/16, 09:14
.... om noen har delenr på stabstag i motorrom, så blir jeg glad også.

Eller om noen har en slik liggende. :)

Forøvrig også meget interessert i IPD krengningshemmere.

mrstfu
13/04/16, 09:27
Værsågod.
http://forum.vccn.no/showthread.php?42-Utstyr-Tilbeh%C3%B8r-Delenumre-800-X70-serie

Joakim-G_R
13/04/16, 10:10
Du fortjener en klem.

Lasse R
13/04/16, 10:30
Borrelås :D:D:D

mrstfu
13/04/16, 10:36
Du fortjener en klem.

Jeg tar gjerne en klem.

Joakim-G_R
15/04/16, 13:37
TA Technix. Fungerer det ok? Forventer ikke Bilstein-kvalitet på demperne, bare så det er sagt.

Hvilke andre alternativer for godkjenning med 60mm senk finnes?

mrstfu
15/04/16, 16:51
Daniel V har noe å si her.

Joakim-G_R
15/04/16, 21:51
Jeg er spent.

Får iallefall de i morgen. Ble impulshandel.

Hentet en lang pakke på Volvo idag, og en nesten like lang pakke på posten i går.

Tenker jeg lar den henge litt, spenning er alltid bra.

Ja, også byttet jeg olje idag. Tenkte prøve ut Royal Purple, men det måtte bestilles. Da ble det Shell SuperPowerUltraGlide 10coWabunga40 enn sålenge.

Kjørte også til Sauda (Haugesund omtrent) på 0.77, med litt inspirert kjøring i en 15 mil ca. Tenker den hadde vært snillere uten den krøtterstien jeg kjørte mot slutten der.

mrstfu
15/04/16, 22:02
0.77 iflg instrumentet, eller på pumpe og kilometer? De talla i instrumentet er estimeringer, og ofte way off. Gjenstående bensin på tanken er ekstremt unøyaktig, siden det ikke finnes noen litermåler, bare en nål og skive med konvensjonell nivåmåler. Forbrukstalla er vel estimett ut fra belastning, LMM, lambda og inntakstemp elns.

Daniel V
15/04/16, 22:29
Min personlige mening er at TA-coilovers er ganske søppel, bortsett fra utseendet de gir. Jeg hadde de i 3 år på 850en, og jeg opplevde dem som steinharde foran, og slappe bak. Jeg synes de var ganske ekle å kjøre på, for traff du en hump i en sving, så spratt nesten bilen av veien, mens bakdelen blir litt mer båt.

Ville aldri hatt dette på en bruksbil, og i alle fall ikke på en bil jeg frakter barn i. På 850en beholdt jeg det med et nødskrik fordi jeg kun brukte den til utstilling omtrent. Har ikke engang vurdert å ha det på en bruksbil. Jeg følte jeg fikk hver eneste lille dump opp i ryggsøyla.

For å si det sånn, så er de så harde foran at jeg måtte sende en mail til TÜV å høre om papirene var ekte fordi jeg hadde problemer med å skjønne hvordan noe sånt kunne være godkjent.

mrstfu
15/04/16, 22:31
Når tiden kommer, om det finnes - skaff Eibach Pro Kit. Lav nok, fin høyde, og veldig deilig å kjøre på.

Joakim-G_R
15/04/16, 23:17
At det er SÅ ille kunne ikke falt meg inn. Forsåvidt ikke betalt enda, så kan fortsatt si neitakk. Hm.

Daniel V
15/04/16, 23:28
Dette er min subjektive mening, og det kan godt være du opplever det annerledes, men jeg synes bilen mistet all komfort med det settet. Jeg var 19 år og tenkte kun på utseende da jeg monterte det. I dag hadde jeg aldri kjøpt det, fordi det tok vekk det meste av gleden med å kjøre på tur utenfor motorveiene.

Du kommer også til å måtte bytte endel foringer i forstillingen din ganske kjapt fordi det blir dekket og foringene som tar det mest av støyten. :)

Joakim-G_R
16/04/16, 12:16
Jeg passet på de. Funka dårlig å investere akkurat nå.

Da blir det heller "vanlig" senk. :)

Daniel V
16/04/16, 13:01
Jeg passet på de. Funka dårlig å investere akkurat nå.

Da blir det heller "vanlig" senk. :)

Utmerket valg! :) Vanlig senk er bedre for bruksbiler :)

mrstfu
16/04/16, 13:05
http://www.eibach-shop.com/70/eibach/eibach-springs-volvo-70-20-20-turbo-23-t5-p-67327.html

Joakim-G_R
17/04/16, 12:14
Se der ja. Titta litt på Bilstein-dempere også. Ca 6500kr for B6 Sport. Hmmm :)

TurboNoob
17/04/16, 18:30
Se der ja. Titta litt på Bilstein-dempere også. Ca 6500kr for B6 Sport. Hmmm :)

Sikler litt på det jeg også :)

Joakim-G_R
18/04/16, 21:47
Var en snartur i Haugesund (eller, Sveio da egentlig) i helgen. Tok et bilde av kjærra på Haukelifjell, på tur ned igjen. Ca 110 mil etter vask, og en lang dag på en støvete skytebane.

https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t31.0-8/q81/s2048x2048/13064672_10157083436570508_946706745901691875_o.jp g

mrstfu
19/04/16, 06:29
Faen for en nydelig farge på kjerra di. Spent på å se hvordan det blir med litt senk og stell.

Joakim-G_R
19/04/16, 17:15
Blir fint med pållisj og litt Lightroom-onanering.

Fikk på sommerrimpza idag da, og vasket etter fjellturen. Men dumme tapatalk vil ikke la meg legge ved bilder, tryner bare.

Noen som vil dele bilder av V70 med 18" og disse Eibach-fjærene?

mrstfu
19/04/16, 17:36
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?127463-Any-picts-of-Eibachs-on-a-V70&p=1348772&viewfull=1#post1348772

Joakim-G_R
23/04/16, 11:58
https://www.bsbildeler.no/Senkesett-P24579.aspx

Noen som vet om dette er med Tüv?
Sendt de forespørsel, men er jo lørdag. :)

TurboNoob
23/04/16, 15:46
https://www.bsbildeler.no/Senkesett-P24579.aspx

Noen som vet om dette er med Tüv?
Sendt de forespørsel, men er jo lørdag. :)
Pleier å stå i annonsen dersom de er TÜV-godkjente.

"Selges stykkvis" står det.... Må man kjøpe hver enkelt fjær for seg selv?

Joakim-G_R
24/04/16, 19:39
Tror ikke man må det, står også "60/40 fram/bak" og noe som tyder på at det er et komplett sett. Ellers blir det dyrt.