PDA

Vis full versjon : Multilink



TurboHansen
30/12/09, 23:31
Hallo :)


Skal kanskje kjøpe meg 760, og da lurer jeg på noen ting. Ettersom hva jeg har skjønt så sitter det mk1 på dem, så hva er forskjellen på mk1 og mk2? og hvilke fordeler og ulemper er det med multilink fremfor stiv aksel? :)

metrakit
30/12/09, 23:35
Hallo :)


Skal kanskje kjøpe meg 760, og da lurer jeg på noen ting. Ettersom hva jeg har skjønt så sitter det mk1 på dem, så hva er forskjellen på mk1 og mk2? og hvilke fordeler og ulemper er det med multilink fremfor stiv aksel? :)

dette lurer eg og på;P (ulempe med multi-link vanskelig og senke meiner eg på)
og kva mk1 og 2 står for egentlig;9

ChrML
30/12/09, 23:41
Fordeler:
* Mye, mye bedre kjøre egenskaper
* Tåler juling
* Bedre hjulstilling
* Kan ha på større felger og senke mer uten å subbe pga camber
* Komfort!!
* Mellomakselen endrer ikke vinkel med fjøringen, står alltid rett. Hindrer vibrasjoner.

Ulemper:
* Flere deler, litt mer jobb å skru på, men kurant.
* Mer kostbart og vanskeligere å bygge inn skikkelig sperre


MK2 har bedre kjøre egenskaper pga mindre uavfjøret vekt og bedre konstruksjon enn MK1. Usikker på om du kan "oppgradere" til MK2 fra MK1 på en time bare ved å bytte hele opphenget, altså om festene er like.

MK2 har en bladfjør av kompositt som ligger på tvers istedet for spiralfjører. Det mer enn halverer uavfjøret vekt på hvert hjul. Ulempa er at det ikke finnes senkebladfjør til MK2 som ikke er beregnet på nivåmat, altså beste mulighet for senk er å investere i Bilstein coilovers som nesten passer rett på. Eller spenne bladfjøra mer som jeg og TBO undersøker mulighetene for nå og bruke vanlige Bilstein dempere til stiv aksel. MK1 har vanlige spiralfjører så den kan du senke på vanlig måte ved å skaffe noen senkefjører som passer.

Angående sperre så må du enten kjøre med original sperre eller så må du kjøpe drivakselflenser til ca 4000 kr stk fra drivakselflensen og inn i klokka på MK1. Da kan du montere alle sperrene du kan montere på stiv aksel, Truetrack mm...

Men kjøre egenskapene er jo mye mye bedre, hvertfall hvis du får på ordentlige fjører/dempere og et litt større stabilisatorstag. Verdt det ekstra! Og er jo tøft med multilink da :).

The Sven
30/12/09, 23:46
Du glemmer at det også er mye mer komfortabelt;)

DieselDriver
30/12/09, 23:47
Prøv og kjør på en dårlig veg så skjønner du hvorfor 760 har delt aksel.

metrakit
30/12/09, 23:48
takk for at du tok deg tid til å skrive:P

TurboHansen
30/12/09, 23:55
Takk for svar ja ;) har alltid sittet med en følelse om at multilinken tåler mindre ettersom den har mye mer bevegelige deler og sånt, hva er det som gjør den mer holdbar?

ChrML
31/12/09, 00:06
Takk for svar ja ;) har alltid sittet med en følelse om at multilinken tåler mindre ettersom den har mye mer bevegelige deler og sånt, hva er det som gjør den mer holdbar?
Veit ikke med MK1, men MK2 er hvertfall veldig solid konstruert.

Som de fleste veit så er ikke standard opphenget til Volvo med stiv bakaksel veldig mye å skryte av. Momentstag / trekantoppheng som bøyer seg, bolter til momentstag som knekker og ifølge TBO også stikkaksler som ryker (jeg erfarte ikke det).

Multilinken er omtrent som en forstilling igrunn. Staga på MK2 hvertfall er veldig solide og bøyer seg ikke med mindre du virkelig får banka de. Selve ramma som fester alt er i aluminium. Alt, også opphenget, kan enkelt byttes ved skade, som skal en del til.

Drivakslene på MK2 hvertfall tåler en del juling og burning, bare spør TBO :). Jeg har kjørt med en sperre som funker som sveisa omtrent på MK2 i et halvt år nå snart og børna en del og den holder sålangt. Solide greier.

Kom på en fordel til forresten. Klokka beveger seg ikke på multilink i forhold til karrosseriet, så mellomakselen har alltid konstant vinkel. Dvs mellomakselen er justert helt rett og du slipper de klassiske Volvo vibrasjonene i mellomakselen. De som spesielt merkes med mye vekt baki og på tyngre gir. Det var en ting jeg merket mye til når jeg bygde om til multilink på min 940, alle mellomakselvibrasjonene var borte.

TurboHansen
31/12/09, 00:21
Ok ;) åssen er det med foringer og sånt, tenker da på superflex og sånt, er det og få tak i?

ChrML
31/12/09, 00:24
Ok ;) åssen er det med foringer og sånt, tenker da på superflex og sånt, er det og få tak i?
Nope. Men en multilink med originalforinger sitter uansett mye bedre på veien enn en stiv bakaksel med Superflex :).

Eller så går det an å dreie/lage foringer da, TBO driver med det. Han har lagd litt av hvert til sin tror jeg.

TurboHansen
31/12/09, 00:34
okok ;) takker igjen for svar :) frister litt med multilink egentlig, så får sjå hva det blir til :p

A.Finstad
31/12/09, 04:53
må da spørre, hvordan er det å bygge multilink MK2 på 744?

TeamBørnOut
31/12/09, 08:01
lett :)
har du skrudd litt før gjør du det på en time hvis du har delene. dama og jeg har brukt 20 min på hennes en gang (tilsammen, måtte vente en dag i mellom til grunning og understellmassen tørket).
Jeg kan legge ut en howto i kveld. må bare få sammlet sammen litt bilder igjen

ChrML
31/12/09, 12:08
Må legge til at du må kunne sveise inn to muttere og sveise på en halvmeter med plate. Det er festene. Og kappe av gamle festet til panhardstag. Resten passer rett på.

Se prosjekttråden min for noen bilder av min multilink ombygging.

A.Finstad
31/12/09, 13:33
samma fremgangs måten som på 940 altså?

TeamBørnOut
31/12/09, 13:35
helt likt!

ChrML
31/12/09, 13:35
samma fremgangs måten som på 940 altså?
Yup. 5 tegn.

A.Finstad
31/12/09, 13:55
da må jeg vurdere om jeg skal bygge om til multilink på 740en gitt :D

henrik940
04/01/10, 12:46
Viss man skal gjøre det litt ordentlig er det vel greit å ikke sette verdensrekord i ombygning. Vi brukte vel 4-5 døgn på din ChrML.

Det var jo første gang men, det er jo endel som skal gjøres mtp. bensintank, flytting av bremser, håndbrekk osv.

TeamBørnOut
04/01/10, 13:25
Håndbrekket har jeg ikke telt med. det er jo egentlig en ukes jobb i seg selv. kanskje 2 hvis man skal få det til å fungere. jeg byttet til nye deler på 960n i sommer(hvorfor? Fordi jeg ikke skal sette inn hydraulisk brekk som jeg pleier. kun fylle bensin, bytte olje og lyspærer). Men jeg gikk på en smell i dag tidlig når jeg skulle dra på brekket og håndtaket gikk til vers...

Bensintanken kan beholdes orginal. bare varme den opp litt å bøye den inn neders så den får plass mot multilink opphenget. dama har gjort dette på sin.
Men flytting av bremser? den skjønte jeg ikke?

henrik940
04/01/10, 13:27
Never mind, glemte at bremsene på den stive akselen ikke skal på multilinken :P
Det er jo bare når vi har bytta fra stiv til stiv :P

TeamBørnOut
04/01/10, 13:36
Er det ikke bare på 240 røra sitter på akselen da? 740 940 sitter det jo i bilen. 2 skruer på hver calliper og bare flytte over :D

Den store jobben er som du sier håndbrekket(stor og stor... en time kanskje hvis man har nye deler og jævlig pågangsmot)

ChrML
04/01/10, 16:42
Er det ikke bare på 240 røra sitter på akselen da? 740 940 sitter det jo i bilen. 2 skruer på hver calliper og bare flytte over :D

Den store jobben er som du sier håndbrekket(stor og stor... en time kanskje hvis man har nye deler og jævlig pågangsmot)
Men bremserøra må gjøres om. Bør lage et feste ved overgangen til slange og sette på ny nippel for å korte inn røret en del. Noe jeg ikke har fått surra meg til å gjøre enda ;). Ser litt jævlig ut når røret bare er surra opp og festa med skumgummi og strips :P.

TeamBørnOut
04/01/10, 17:21
Det spørs vell hva man gjør det til da :) mine ser bra ut(orginalt). uten strips hehe

ChrML
04/01/10, 17:26
Det spørs vell hva man gjør det til da :) mine ser bra ut(orginalt). uten strips hehe
Bilde? Hvordan festet du røret på enden?

The Sven
04/01/10, 18:24
Han har vel bil der han slapp å bytte bakstilling på i dag;)

TeamBørnOut
04/01/10, 19:59
Har det se :)

Men kan se om jeg har noen gammle liggende!