Vis full versjon : Trondern`s 89 240. 8v turbo
Tenkte å starte en tråd om bilen min. Bilen kjøpte jeg av en eldre mann i Trondheim desember 2012. Sto i en b230f med lh2,2 når jeg kjøpte den. Bilen har ruslet 433000km. Men er godt holdt, Så og si strøken innvendig og utvendig. Bilen var matt i lakken, men ble bra etter en runde polering. Vasket bilen sjikkelig ut og innvendig. Manglet lister utvendig når jeg kjøpte den. Og eksos var gått av, ved manifold.
Det som er gjort med bilen nå er:
Utvendig:
Nye baklykter og blinklys rundtom.
Skaffet lister som mangler og montert svarte lister foran og ny grill i svart.
Lakert lykter innvendig og montert svarte lister på lykter
Sveist rust i bakkant på H-kanal. Og laktert kannaler og hjulbrønner.
Snowcaps montert.
Lippe på bakluk lakkert i samme som bilens farge.
Understell:
Montert polly i forstilling samnt justerbart panhardstag bak og polly i momentstag.
Bygd om til servo, orginalt uten servo. Montert nye styreledd.
lesjøfors senkesett med koni dempere.
23mm stabstag foran.
Innvendig:
Montert storturteller.
Montert 3rader med turbo trykk, olje trykk, volt og bredbånds lamba. Alle målere er i drift og virker.
Montert Omp ratt.
Motor:
Bygd om ledningsnett fra lh2,2 til lh 2,4 med formotstander.
Renovert b230fk med alle pakkninger og tetninger. Km på denne var 123000km, når jeg satte den inn.
Lakert hele motor med innsug og alt.
Ny turbo Garrett TB0363
Flyttet fordeler fra topp til blokk.
Montert Oljekjøler bak grill.
2,5 eksos fra turbo og ut med en potte.
m45 girboks med ny clutsh.
walbro 255 montert i tank.
Viking ecomax i bensin og gulltenning.
Flyttet batteri bak i bagasjerom.
Planer:
Bygge om fra m45 til m90 med forsterket trykkplate og sinter clutch.
Montere detroit locker i bakstilling.
Coilovers hele veien rundt.
Montere nye caliper foran og bak samnt alle skiver og klosser.
Fikse justerbare momentstag bak.
3toms eksos fra turbo og ut.
Alu intercooler og nye trykkrør med siliconslanger..
Bilen har jeg fått godkjent med motorbytte og senk.
Slik ser bilen ut idag. Har masse bilder fra jeg startet med den. Skall legge ut senere. Håper dere liker den :)
https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t1.0-9/63538_10151568570306346_1840177169_n.jpg
volvobrage
15/03/14, 16:09
Fin bil med nydeleg farge!:)Skal følge med her!
Ka er den runde kvite flekken med hjulbuen bak?
Det er et klistermerke, som det står rollin on 18s. Men er fjernet nå :) hehe
Et bilde fra motor bytte.
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1/481940_10151537250856346_1891643016_n.jpg
Bilde fra motor fiksing.
https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-ash2/t1.0-9/542774_10151499144176346_644509906_n.jpg
Var innom biltilsynet og skulle godkjenne. Men fikke ikke godkjent, for bt mente motor ikke såg orginal ut. Noe de hadde rett i. Så jeg måtte en tur i benken hoss Bjørstadbil og hente ut pappirer. Vi prøvde å sjekke va bilen tålte, men orginal clutch klarte ikke mere enn 227hk før den sluret :) hehe
https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-ash2/t1.0-9/27158_10151566696856346_2059430851_n.jpg
Her ser dere bilde vordan jeg har lakt kabler og trukket dem inn i strømpe. Har også bytta ut gamle sikringsholdere. Og laget meg koblingsboks til pluss framme i motorrom.
https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t1.0-9/923502_10152274947901346_1688386468_n.jpg
Handla clutch sylinder fra volvo 260 til jeg skall sette inn m90. Og skaffa meg spedometer ring til diffen jeg skall sette inn.
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1.0-9/1613926_10152274949086346_674738670_n.jpg
Nylakert 1031 bakaksel som skall på.
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/1504132_10152274949646346_26746141_n.jpg
Bilde fra rydding i kabler. Ble mye bedre med strømper på :)
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/t1.0-9/10006282_10152274950046346_430770313_n.jpg
Montert oljekjøler i front.
https://scontent-b-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-frc1/t1.0-9/579235_10152274948761346_624773458_n.jpg
Naturchips
19/03/14, 17:06
Var innom biltilsynet og skulle godkjenne. Men fikke ikke godkjent, for bt mente motor ikke såg orginal ut. Noe de hadde rett i. Så jeg måtte en tur i benken hoss Bjørstadbil og hente ut pappirer. Vi prøvde å sjekke va bilen tålte, men orginal clutch klarte ikke mere enn 227hk før den sluret :) hehe
Følger med her :)
Men har du fått godkjent motor i vognkort? Med hvilken effekt isåfall? :)
Bilen er godkjent med motor ja Naturchips.
Legger ved et bilde av bilen. Fra i fjor sommer.
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/t1.0-9/487300_10151410151552397_1562383389_n.jpg
Ser ut som er meget flott 240 dette! :) Må følge med her ;)
Nydelig bil :) Perfekt farge på en 240 = ) Men hvorfor bruke tid å penger på M90? Har selv jort dette 2 ganger i 240. Lik missfornøyd hver gang. Du får jo kjøpt en Bmw kasse til samme/lavere pris.Og der er jo nesten lik mye jobb å bygge om til m90 :) Bare en liten anbefaling :D
har M90 i 242n min med FK og kan ikke si jeg er missfornøyd et gram heller! absolutt verdt arbeidet! :)
general-aasen
26/03/14, 01:07
Flott bil med tanke på km telleren :)
har M90 i 242n min med FK og kan ikke si jeg er missfornøyd et gram heller! absolutt verdt arbeidet! :)
tja. var vell fornøyd jeg også fram til jeg spøla et par ganger :) helt grei kasse til vanlig bruk = )
Bilde fra rydding i kabler. Ble mye bedre med strømper på :)
http://forum.vccn.no/
Hvor har du fått tak i de strømpene og hvilken dimensjon? har lett, men finner kun i fra hongkong på ebay :p
Lundberg Performance
26/03/14, 19:02
Hvor har du fått tak i de strømpene og hvilken dimensjon? har lett, men finner kun i fra hongkong på ebay :p
Relekta har disse, mener würth har og.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Biltema har vel noe liknende også.
Relekta har disse, mener würth har og.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Snakka me duden som drar å farter for wurth i området, han skulle ha en pris som antageligvis tilsvarer gateverdien for heroin :p
Men, fikk en link fra en kompis i dag :)
http://stores.ebay.com/FURRYLETTERS/EXPANDABLE-SLEEVING-BLACK-/_i.html?_fsub=408742016
Bedre med en m90 en m45 dritten. Ska bli godt med 5gir, hehe. Har en m90 liggende, derfor skall jeg bygge om til m90. Gettrag kommer vel med tiden det også. Passer m90 boksen bra inn kodja? ser folk driver å hamrer og slår på girboks tunnelen. Tenkte å kjøre med enkelmasse og forsterkettrykk plate, men ser folk skriver at jeg må lagre opp akslingen til boksen, vist jeg skall bruke enkelmasse.
Kimove: Er fra wurth kabelstrømpene. Vist ikke at det var så dyre, får gratis på jobb jeg :)
Har foressten handla meg en b234glt. Tenke og bygge meg 16v turbo med tiden.
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1.0-9/969273_10152294711811346_1356297453_n.jpg
Bedre med en m90 en m45 dritten. Ska bli godt med 5gir, hehe. Har en m90 liggende, derfor skall jeg bygge om til m90. Gettrag kommer vel med tiden det også. Passer m90 boksen bra inn kodja? ser folk driver å hamrer og slår på girboks tunnelen. Tenkte å kjøre med enkelmasse og forsterkettrykk plate, men ser folk skriver at jeg må lagre opp akslingen til boksen, vist jeg skall bruke enkelmasse.
Kimove: Er fra wurth kabelstrømpene. Vist ikke at det var så dyre, får gratis på jobb jeg :)
Har foressten handla meg en b234glt. Tenke og bygge meg 16v turbo med tiden.
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1.0-9/969273_10152294711811346_1356297453_n.jpg
Akkurat ja :p er gjevt med egen wurth reol på jobb :p
Var det han skulle ha ja, men da vi ikke har wurth avtale der jeg jobber nå skulle han ha god pris og vel så det :p
men skårholen har rett, biltema har fått sånne :D skal å sjekke ut de i dag :) sånne strømper gjør så utrolig mye med helhetsintrykket :)
Det er kjempegreier med wurth på jobben ja :) du får ta å sjekke med bitema, har brukt krympestrømper i enden på kablene ;).
Var på volvo treff i fjord sommer, der ble det beste 200seri på treffet :) Bildet er lånt fra tsphoto.
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/t1.0-9/10156123_10152296790656346_34601330_n.jpg
tja. var vell fornøyd jeg også fram til jeg spøla et par ganger :) helt grei kasse til vanlig bruk = )
kompis av meg som har missbrukt en 940 med 16V sugemotor, for å si det sånn... den bilen gikk på max turtall fra start til stopp, og M90 knekte han ingen av... eneste han knekte var bakakslinger... så M90 holder i massevis, om du KAN å gire ;) der feilen ligger oftest tror jeg på folk som knekker girkasser. skal ikke bruke 0,0005sekunder på å skifte gir når man ligger på 55-8000RPM vettu :p hehe sliter ikke i det heletatt jeg når jeg spinner ut med den, men jeg Girer slik det er tenkt å gire da ;p
ang passform i tunellen med M90... ja, jeg har sett folk skrevet at det har dundret og slått noe grønnjævlig... jeg begynte på det jeg også på forhånd for jeg regnet med jeg måtte det... men endte i å ta meg selv i at fankern heller... jeg skal montere opp kassa å se hvordan plassen er før jeg hamrer løs... og joda, den smatt fint på plass, litt trangt, men ikke noe du trenger å hamre deg ihjæl for å få på plass nei!! max et par små dunk for å kunne unngå et øre eller bul på kassa, mer er det ikke behov for. passer som hånd i hanske. bare traversen du trenger å bygge om og forlenge mellomakselen.
tror spakstellet skulle kortes inn 3,5 eller 4,5 cm også om jeg ikke husker feil. bruker bakre oppheng for girspaken under tunellen i org. festehulla til damasken også. så trenger ikke gjøre stort gitt. korte inn pinnen som stikker ut bak på spakstellet når du har fått det oppi tror jeg også jeg gjorde når jeg kom så langt så den ikke turner i buen ned på tunellen. that's more or less it :)
Det høres bra ut ja Kodja, Koss har du gjort det me mellomakslinga?. Å koss clutch kjøre du me? å trøkkplat? :)
Sachs -763 å diesel lamell. Funke meget godt. Forlenga med en distanse mellom aksling.å hardy. Sjer retroturbo selg adapter t å sett mellom dær :) kan prøv å sjekke den så e d enkelt løst :)
kompis av meg som har missbrukt en 940 med 16V sugemotor, for å si det sånn... den bilen gikk på max turtall fra start til stopp, og M90 knekte han ingen av... eneste han knekte var bakakslinger... så M90 holder i massevis, om du KAN å gire ;) der feilen ligger oftest tror jeg på folk som knekker girkasser. skal ikke bruke 0,0005sekunder på å skifte gir når man ligger på 55-8000RPM vettu :p hehe sliter ikke i det heletatt jeg når jeg spinner ut med den, men jeg Girer slik det er tenkt å gire da ;p
ang passform i tunellen med M90... ja, jeg har sett folk skrevet at det har dundret og slått noe grønnjævlig... jeg begynte på det jeg også på forhånd for jeg regnet med jeg måtte det... men endte i å ta meg selv i at fankern heller... jeg skal montere opp kassa å se hvordan plassen er før jeg hamrer løs... og joda, den smatt fint på plass, litt trangt, men ikke noe du trenger å hamre deg ihjæl for å få på plass nei!! max et par små dunk for å kunne unngå et øre eller bul på kassa, mer er det ikke behov for. passer som hånd i hanske. bare traversen du trenger å bygge om og forlenge mellomakselen.
tror spakstellet skulle kortes inn 3,5 eller 4,5 cm også om jeg ikke husker feil. bruker bakre oppheng for girspaken under tunellen i org. festehulla til damasken også. så trenger ikke gjøre stort gitt. korte inn pinnen som stikker ut bak på spakstellet når du har fått det oppi tror jeg også jeg gjorde når jeg kom så langt så den ikke turner i buen ned på tunellen. that's more or less it :)
Snakker du om kevin overland? Gåent første gir når jeg fikk tak i den 940'n da. Men som sakt. Helt grei kasse til vanlig bruk :D ang passform trengte heller ikke jeg noe dundring med hammer å slegge :) kortet vell inn spakstellet 4,5cm jeg og. Ang mellomaksling så brukte jeg en som var for lang og kortett inn den i drei benk :)
Takk for tips :) skall kjøpe disel lamell jeg å. Tenkte å korte inn i dreibenk jeg å, Men sparer meg for mye jobb vist jeg handler adapter fra retroturbo. Men artig å lage noe å!:).
Driver helgen med å sveise rust. Fant vist noe jeg trodde var et liite hull i hjulbrønner bak. Men var vist ikke noe lite hull. Så trodde jeg at jeg hadde et lite hull i dørken bak pasasjer stol. Men var vist hele plata når jeg fikk ut dørk trekket. Pokers asfalt plate! var rust under hele asfaltplata men ikke noe rundt! svineri!. Men blir fiksa, så det blir bra. Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt de små listene som står nede på hjulbue??
Driver helgen med og sveise rust i dørk. Ting tar tid...
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t1.0-9/10155277_10152302869456346_1736917620_n.jpg
Da er bilen tilbake. Har stått stille siden 2014. Gjort den ferdig nå i vinter. Tatt 99% av rusten. Sveist inn nye dørker, jekk fester, hjulbrønner++. Tectylert helebilen. Montert hydraulisk klutch, m90 kasse med forsterket trykkplate og disel lammel. 3toms eksos. Pulver lakert forstilling og bakstilling. Med bilstein clubsport. Ventilerte skiver nye kaliptre. Nytt bensinsystem med ny bensintank. Renset hele inntriør. Gått over alle ledninger, lakt opp nye kabler. Montert alu cooler med nye trykk rør. Alt mulig har jeg gjort:). Hvilket program er best til og laste opp bilder?.
Da er bilen tilbake. Har stått stille siden 2014. Gjort den ferdig nå i vinter. Tatt 99% av rusten. Sveist inn nye dørker, jekk fester, hjulbrønner++. Tectylert helebilen. Montert hydraulisk klutch, m90 kasse med forsterket trykkplate og disel lammel. 3toms eksos. Pulver lakert forstilling og bakstilling. Med bilstein clubsport. Ventilerte skiver nye kaliptre. Nytt bensinsystem med ny bensintank. Renset hele inntriør. Gått over alle ledninger, lakt opp nye kabler. Montert alu cooler med nye trykk rør. Alt mulig har jeg gjort:). Hvilket program er best til og laste opp bilder?.
Det hørtes interessant ut! Sleng ut noen bilder [emoji41]
http://photobucket.com/
Sent from my iPhone using Tapatalk
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.