PDA

Vis full versjon : TCV eller lambda/MAF?



Jakke
14/03/14, 08:16
Jah, da kom dagen da jeg får rare ting til å skje med bilen.

Under pådrag, gjerne helt ved kickdown eller på kickdown, så nøkker bilen en del, går dårlig, kun under 4-6k RPM en plass (har ikke DIM som funker).
Det er mange små, minner meg nesten om nøkkinga fra tenningsbank i RX7en. Kommer på fort på rekke, kan også komme litt kraftigere mer sjeldent, iblant,

Iblant går den som den skal også. Hører nøkkinga flaut mye med vinduet nede, skal faen ikke gi på gjennom tunnelen lengre! Hører merkbart faff-faff-faff-faff med et kvart-halvt sekunds mellomrom ved fullt pådrag, helt til et visst turtall.

Grunnet at jeg hører det fra luftfilteret går egentlig ut ifra at det er TCV som kødder og lar wastegate åpne og lukke seg veldig fort, siden MAF ikke skal klare å gjøre noe slikt så raskt så vidt meg bekjent, ei heller lambda.

Plugger og/eller coiler er også på lista, men som sagt, jeg TROR TCV kan være den skyldige, men hvem vet...

Per Turbo
14/03/14, 14:31
Veldig TCV symptom, mister pådrar fra rundt 4000omdr.

TCV er slitedel og må byttes iblandt så gjør nok lurt i å kjøpe ny.

Jakke
15/03/14, 04:05
Jeg mister ikke pådrag fra 4000, men har ikke pådrag fra 1500 til 5000-ish. Derfra går han plutselig som faen igjen.

Har en kompis i Råde med TCV, skal sjekke om delenr er likt, isåfall skal jeg teste hans på min, og se om den slutter å kødde, så får jeg bekrefta det iallefall.

Er det verdt 30 ekstra dollar for den oppgraderte/forsterka til IPD?

Torsen67
15/03/14, 12:07
Har vært litt frem og tilbake om TVC fra ipd er verdt pengene. Tror jeg ville gått for en original.

gswede
15/03/14, 14:30
Original er fint, har en IPD HD tcv jeg har brukt både på 850`n og v50`n. Ikke merkbar forskjell.
Synes problemet ditt kan minne om en lekk CBV.. Forge CBV er veldig bra, litt styr å montere men superenkel å smøre opp fra tid til annen.
Om du bytter plugger, hold deg til originalvare.

Dårlig jording kan også gi lignende symptomer ved pådrag. Rengjør polene på batteriet og følg jordkabelen ned på blokka/girkassen, sjekk at den sitter skikkelig og at det ikke er for mye korrosjon. Med tiden kan sågar kabelen ned på blokka brytes i overgang kabel/koblingsøre.

Jakke
16/03/14, 01:26
Jeg kobla fra TCV og kjørte et par km, ingen nøkking, ingen rare lyder eller noe. Problemet nå er at den har vel merka seg en feilkode på at TCV ikke er der, så nå går bilen som et rent dass.

Styrker vel teorien om TCV siden alle symptomer virker å være borte. Skal som sagt få testa en kompis sin, en ting jeg lurer på er om TCV er like sensitiv på delenummer som andre deler på Volvo av nyere årgang? Det er jo en simpel solenoidventil såvidt meg bekjent, Mazdaen min fra 1991 (motoren iallefall) har en helt lik bare med to nipler... Jeg fant ikke nummer som liknet hans nummer iallefall.

gswede
16/03/14, 10:34
Ventilen koster 800lappen hos volvo. Samme ventil går igjen på en rekke modeller..

Du har sjekket for boost/vakumlekkasjer etc.. Slangene til/fra TCV har en tendens til å morkne over tid (som alt annet laget av gummi)

Har bilen endret forbruk siden du oppdaget stammingen under pådrag?

FroBe
16/03/14, 10:44
Hvis DIM ikke virker bør du skaffe deg en OBDII (Diagnoseuttak) trådløs Blåtann-modul du kan bruke sammen med en app på smarttelefonen/nettbrett. Da kan du se turteller/hastighet/turbotrykk/temperatur osv på displayet på mobilen eller nettbrett.
Det vil kun koste deg en hundrelapp eller to totalt.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/908.jpg

Flere apper kan også bruke denne til å lese og slette generiske feilkoder fra motoren.
Hvis du ikke vil bestille Blåtann-modul fra eBay/DX så har jeg liggende en ekstra som jeg ikke trenger.

Har du Android så er Torque-appen populær:
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prowl.torquefree
Selv bruker jeg pro-versjonen av denne, den koster ikke mye ekstra.
iTunes har få gratis apper, men det er bare å søke på OBD II og se om du finner noe som ser bra ut til en levelig pris.

Øyvind L.
16/03/14, 11:23
Vi får prøve å bytte magnetventil, samt lese ut noen feilkoder i ettermiddag.
TCV-en min har delenr. 30670448, som ser ut til å passe motoren din Jakke:


Solenoid valve - 9473212
-2001

Solenoid valve - 30670448
2002-, EXC. B5244T5, B5254T4, B5254T3.

Solenoid valve - 30670449
B5244T5, B5254T4, B5254T3.

Jakke
17/03/14, 01:08
Det var nok noe HEEELT annet enn TCV faktisk.

Pluggen på syl 1 var så lett å skru ut at jeg trengte ikke mer enn lillefingern på skralla, hullet var også noget mørkt i forhold til de blanke andre. Følebladet sa også 0,2-0,3mm for mye. Ingen problemer etter dette var fiksa!

Per Turbo
17/03/14, 07:57
Topp stemning!

Torsen67
17/03/14, 11:24
Digg når det løser seg på en så enkel måte.