PDA

Vis full versjon : volvo 740 turbo, spøsmål!



bilvrake
12/03/14, 11:17
Hei! Eg skal bygge turbo i min 89modell 740. Motoren som står i no er ein b230f, og turbomotoren eg har e ein gassarturbo, kansje ein b230et, men e ikkje sikker.. Men, ka e da enklaste å gjere? Har ikkje gjort det før, så hadde vert fint med litt tips om ka eg skal/kan gjere ;)

eab
12/03/14, 21:07
Det enkleste (men kanskje ikke det beste) er å få tak i dyser av ca samme størrelse som b230et-ft-fk dyser (ca 300-350 cc/min), turbohjerner fra 740 eller 940 med lh2.4 motorstyring, og flytte over turbo/eksosmanifold fra den andre motoren. Pluss alt av trykkrør/intercooler, oljetur/retur, og småtterier.

Hvis det er en komplett b230et motor du har (innsprøytning, ikke gasser) så kan du løfte ut b230f-motoren i bilen, flytte over svinghjulet og bruke alle sensorer/ledningsnett fra b230f motoren på et-motoren. Da trenger du likevel turbohjerner til lh2.4 (den motorstyringa du allerede har i bilen).

bilvrake
18/05/14, 19:42
Fekk tak i ein fk motor, noken som har dyser til den, sånn at eg sleppe å lodde på motstanda til dysene? :)

kimove
18/05/14, 19:46
Har 315cc høyohmsdyser liggende jeg :)

bilvrake
17/07/14, 16:59
No har eg ein ET motor ståande, innsprøytning.. har stått i ein 88modell 740, so er lh2.2 nett vil eg tru, eg har alt ledningsnett med hjerna og alt, men får ikkje gnist på den, skal sette den i bilen min med lh2.4nett, noken som veit ka eg trenge? Må vel ha nye hjerna?

kimove
17/07/14, 17:20
No har eg ein ET motor ståande, innsprøytning.. har stått i ein 88modell 740, so er lh2.2 nett vil eg tru, eg har alt ledningsnett med hjerna og alt, men får ikkje gnist på den, skal sette den i bilen min med lh2.4nett, noken som veit ka eg trenge? Må vel ha nye hjerna?

Ingen ET var levert med lh2,2, kun motronic. Skal du bruke lh 2,4 må sensorene og svinghjul byttes over fra F motoren

edit: 940 turbohjerner (uten startsperre) og det må loddes inn formotstander til dysene i tillegg :p

bilvrake
17/07/14, 19:38
Kallar sensora som må byttast over då? :) og e da noken som har motstanda å hjerna liggande? :)

kimove
17/07/14, 19:46
Kallar sensora som må byttast over då? :) og e da noken som har motstanda å hjerna liggande? :)

Svinghjulssensor med svinghjul, tempsensor til sprutet (Den i midten som har samme kontakt som dysene) og tomgangsotor (ET har 3pins F/FT/FK har to pins), tenningsforsterker skal ha 124 i sluttnr (den som står i innerskjermen i nærheten av venstre lykt) tror jeg det var det :p ta en titt i guiden som ligger under tips og triks på forumet

Jeg har liggende høyohms dyser til deg så slipper du å lodde inn formotstander til 1000,- + frakt (leverer det samme som ET/FK/FT dyser, nyoverhalte, flow matchede originale Bosch, ikke kina)

bilvrake
17/07/14, 21:28
Ka svinghjul eg skal bruke då? Bilen F motoren stod i var automat, så kan eg bruke svinghjul frå 740manuell med samme sensor? :)

kimove
18/07/14, 01:00
Ka svinghjul eg skal bruke då? Bilen F motoren stod i var automat, så kan eg bruke svinghjul frå 740manuell med samme sensor? :)

Må være et svinghjul og sensor fra en F-motor helst et enkelmasse (alle F motorkodene fram til M90 girkasse kom) disse har såkalt 60-2 i tenningsindikasjon, det vil si at det er borret inn 58 forsenkinger rundt svinghjulet og to som ikke er borret slik at LH2,4 boksen vet hvor motoren er i syklusen :)

Stiffler
18/07/14, 06:32
har en forholdvis grom motor å selge om du er intr, 507 hk 788 nm , med getrag kasse og datasprut

bilvrake
12/08/14, 03:47
noken som veit om eg vil få start på ET motoren med F hjerner? :)

kimove
12/08/14, 14:49
noken som veit om eg vil få start på ET motoren med F hjerner? :)

Hvis du bytter alle sensorene, tomgangsmotor, svinghjul og bruker FT/FK hjerner er ikke det noe problem :)

bilvrake
14/08/14, 21:53
Bytta alle sensorane, og svinghjul å alt som må byttast.. får start, jævli treigstarta, men med ein gang eg e borti gassen, so daua den.. noken som veit ka som gjer da? :)

kimove
14/08/14, 22:07
Bytta alle sensorane, og svinghjul å alt som må byttast.. får start, jævli treigstarta, men med ein gang eg e borti gassen, so daua den.. noken som veit ka som gjer da? :)

Begynn med å lese ut feilkoder :p

bilvrake
15/08/14, 17:58
Går ikkje an.. lampa er heilt svart..

bilvrake
17/08/14, 22:48
Har fått den til å gå skikkelig på tomgang, får litt turtall på den og.. Men med ein gang eg høyre turboen begynne å lade,so dør den.. Er da på grunn av at den ikkje får nok bensin? For eg bruka hjerna frå f motor:) og den smelle å putra noke jævligt