PDA

Vis full versjon : Ryker svart!



J_R_M
12/06/10, 07:00
Hei

Har en 1994 Volvo 850 2.5 10v som det ryker svart av.
Dette vil jo si at den får for mye drivstoff.

Starta da jeg kjøpte den i 2008 at det kom fram feil.
Selger sa "bruker litt olje"
Yeah right! 5literskanne på tanken!
Har til nå bytta motor, plana topp, skifta toppakning, regreim, clutch, Olje, filter, Ventiltetninger, LMM, Lambdasonde, fordeler, fordelerlokk og plugger.

På det meste var det så det rant ut bensin av potta. Var faen meg rundt 5l mila. Visste ikke at dysene orka det jeg..

Hadde feilmelding da jeg parkerte den for noen mnd siden, og da var det LMM. Har nå bytta den og feilmeldingen er borte. Den går MYYYYE bedre på tomgang, men ikke helt rent. Når jeg ruser den høres det ut som en småhissig turbobil med respons. Altså kutter litt. Dette er uavhengig av turtall. Holder jeg gassen jevnt på 2k, så kutter den like mye som på 5k..

Hva kan være feilen? Stått en stund, så bensinkvaliteten kan være litt dårlig, men tror ikke det skal væra mainproblem..
Er jo mye som kan være feil, men får ingen feilmeldinger lenger..

Hva tror dere?

ola normann
12/06/10, 18:36
Men det er vel ikke lmm på 10v motorene, har du byttet til 20v motor?

Kjell V70
14/06/10, 22:06
Tenkte jeg skulle kommentere det men jeg lot være, jeg har ikke det på min v70, og hadde det heller ikke på 850n når den gikk med 10ventiler, er vel turbo og glt(20Vsugis) som hadde dette?

J_R_M
16/06/10, 11:10
Byttet en liten "plugg" inn på innsuget rett etter luftfilteret.6 eller 8 gjennomgående hull. Vet ikke hva det var, om det ikke var en form for LMM..
Får iallefall ikke opp feilmeldinger etter det :) Men ryker fortsatt svart.


Edit: Har ikke byttet til 20v :)

ola normann
17/06/10, 19:45
På 10v sitter det en temperatur føler i innsuget. Hva ligger oljeforbruket på?

J_R_M
29/06/10, 05:08
Oljeforbruket lå på ca 8% i forhold til bensin.. Men bruker ikke olje nå lenger :)

TeamBørnOut
29/06/10, 06:13
sjekket tempføleren? hvis den tror motoren er kald så går det med mye suppe

J_R_M
01/07/10, 18:05
Har skiftet tempføleren, feilmeldinga er borte, men ryker fordet..

J_R_M
06/07/10, 11:38
Så noen ideer om hva det kan være da?

ola normann
06/07/10, 13:52
Temp føleren TeamBurnOut nevnte, er nok den til motoren (tror jeg). Den sitter under temostaten til kjøle væsken, har du hatt feilmeldinger på den?


edit :omformulering

Tore
06/07/10, 14:07
På det meste var det så det rant ut bensin av potta. Var faen meg rundt 5l mila. Visste ikke at dysene orka det jeg..

Med ett slikt forbruk burde det kanskje være opplagt at du har byttet tennpluggene? Hvis ikke vil jeg selvsagt anbefale deg å gjøre det umiddelbart - disse er nok så nedsotet at de neppe kan være brukelig til noe som helst... Eller nedsota lambdaføler?

J_R_M
07/07/10, 10:20
Skifta lambda og plugger, men bør nok gjøre det igjen.. Har litt tro på tennpluggene når du nevner det :)

TeamBørnOut
07/07/10, 10:25
Du har vell byttet alt av tenningsdeler?

J_R_M
07/07/10, 10:32
Temp føleren TeamBurnOut nevnte, er nok den til motoren (tror jeg). Den sitter under temostaten til kjøle væsken, har du hatt feilmeldinger på den?


edit :omformulering

Sitter ca 10cm fra luftfilterboksen på innsugsrøret :)

Har bare gått litt fort i svinga :) Blingsa luftMENDE og luftTEMP

1-2-2 Lufttempgivarsignal felaktig eller är felaktig

J_R_M
07/07/10, 10:35
Du har vell byttet alt av tenningsdeler?

Bytta alt ja :)
Rotor (Sprengte faktidk pga en simring til kammen hadde løsna og sølte olje inn i rotorn), Fordelerlokk, pluggledninger, plugger. Men skal bytte igjen nå. Feiltema. Dagene som fattig bensinstasjonhelgearbeider er over og hallo førstegangstjeneste :P

TeamBørnOut
07/07/10, 10:43
legger en 50lapp på at problemet forsvinner når du bytter vekk biltema greiene...
Det er så søppel at det ikke skulle vært lov å solgt!

J_R_M
07/07/10, 11:06
Vil bli bytta omgående! :)
Noen ting er greit fra Biltema, men tenningsdeler funker heller dårlig.

TeamBørnOut
07/07/10, 11:17
Jupp :)