PDA

Vis full versjon : Momentstaget til girkassa likt på FWD og AWD?



mrstfu
11/03/14, 19:45
Som topic sier, er det nedre mometstaget som fester girkassa til subframe likt på FWD og AWD, begge med manuellkasse?

Har et liggende fra en FWD, og har litt rykking i spaken ved pådrag, så jeg mistenker det nedre festet er klart for utskifting på min AWD.

850GLTsilver
11/03/14, 21:04
Finner kun en type på 850.

Delenummer 9141042

Per Turbo
11/03/14, 22:33
De er like på 850, SVC70 bilene og jaggu V70N og S60 også ihvertfall :)

mrstfu
11/03/14, 22:55
Bare for å helgardere meg, de er like på FWD og AWD? Mener å ha lest et eller annet sted at det er forskjeller, men jeg ser ingen klar grunn til at det skulle vært det. Er kanskje forskjeller på det bakre nedre festet?

mrstfu
11/03/14, 22:58
Bare så alle snakker om det samme, det dreier seg om dette festet:

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/683.jpg

ovlov86
12/03/14, 00:57
Bare så alle snakker om det samme, det dreier seg om dette festet:

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/683.jpg

Et usynlig et? Jeg ser ikke noe bilde. :p

mrstfu
12/03/14, 01:05
Et usynlig et? Jeg ser ikke noe bilde. :p

Sorry, dette:

http://www.scstyling.no/momentstag-girboks-polyuretan-850-svc70-p-11442-c-6039.aspx

SCS sier ikke noe om drivverk her.

Morgis
12/03/14, 08:03
det er likt ja.
Benyttet mitt IPD feste før og etter ombyggging til awd

mrstfu
12/03/14, 09:02
Knall, da skal det skrus.

850GLTsilver
12/03/14, 10:16
Ser det fint jeg.


Og som sagt: Det er kun et feste å finne på disse bilene. Uansett drivverk og motor.

JK91
12/03/14, 12:36
Siden det er samma tema, så låner jeg denne litt..
Hva er fordelene/ulempene med momentstag som har polyforing, kontra originalforingene? Rykker litt i spaken på min bil også, så tenkte å skifte staget etterhvert...Har bare ikke bestemt meg for om jeg går for poly- eller originalforing.

850GLTsilver
12/03/14, 12:53
Poly er sterkere, KAN gi litt mer lyd fra motor, uten at jeg noensinne har merket dette.
Særlig øvre motorfeste er svakt på disse bilene, og der har jeg kjørt poly i noen år alt, og er storfornøyd.

Syns disse fortjener litt stivere oppheng, da de er litt for langt over på komfortsiden i utgangspunktet.
"Emil" får poly nær baug rundt nå når jeg oppgraderer ham litt.

mrstfu
12/03/14, 13:12
For ikke å snakke om at polyurethan er nærnest vedlikeholdsfritt, sammenlignet med konvensjoneller gummiforinger. Verdt hver eneste krone.

JK91
12/03/14, 13:21
Det var vel enden på den tvilen! ;)
Blir nok poly da! Evt mer lyd i kupé skader ikke...kjører jo trossalt med 5'er :D
Sugen på å bytte det øvre festet som 850GLTsilver nevner også....mer er vel ikke like "bolt-on" som momentstaget?!

mrstfu
12/03/14, 13:56
Mer kapp ut, smør opp, stapp i og skru til. Kortere tid enn å bytte det nedre.

Morgis
12/03/14, 18:41
Mer kapp ut, smør opp, stapp i og skru til. Kortere tid enn å bytte det nedre.

det nedre er bare 4 bolter.. mye kjappere enn det øvre :)

mrstfu
12/03/14, 18:48
det nedre er bare 4 bolter.. mye kjappere enn det øvre :)

Men du må pelle frem jekken og bukkene. Bruker kortere tid på den øvre selv, hvertfall.

ovlov86
12/03/14, 19:22
Men du må pelle frem jekken og bukkene. Bruker kortere tid på den øvre selv, hvertfall.

Neeh. Bytta det over grav. ;)

850GLTsilver
12/03/14, 19:46
det nedre er bare 4 bolter.. mye kjappere enn det øvre :)

Pøh. er bare en på det øvre. :D

The Sven
12/03/14, 20:35
For ikke å snakke om at polyurethan er nærnest vedlikeholdsfritt, sammenlignet med konvensjoneller gummiforinger. Verdt hver eneste krone.

Dette er ikke min erfaring, "polyfoniske" foringer blir romme etter noen års (hard) bruk, originalforingene varer jo bilens levetid* (*ikke medregnet innbitte entusiaster som velger å bruke opp igjen disse bilene etter normal levetid ;) ). Motorfestene på disse bilene er vel kanskje unntaket ;)

mrstfu
12/03/14, 20:44
Dette er ikke min erfaring, "polyfoniske" foringer blir romme etter noen års (hard) bruk, originalforingene varer jo bilens levetid* (*ikke medregnet innbitte entusiaster som velger å bruke opp igjen disse bilene etter normal levetid ;) ). Motorfestene på disse bilene er vel kanskje unntaket ;)

Samt bærebruforingene, bakakselopphengsforingene, eksosopphenget, fjærsetet... gummi slites fortere:-)

850GLTsilver
12/03/14, 20:52
Dette er ikke min erfaring, "polyfoniske" foringer blir romme etter noen års (hard) bruk, originalforingene varer jo bilens levetid* (*ikke medregnet innbitte entusiaster som velger å bruke opp igjen disse bilene etter normal levetid ;) ). Motorfestene på disse bilene er vel kanskje unntaket ;)

Disse bilene er for lengst passert alle forventninger om levetid. :D

Og nei, gummiforingene, og særlig den på øvre motorfeste, varer på ingen måte ut noen levetid som helst.
Forsøkte med ny foring fra Volvo på Emil, allerede året etter at jeg hadde kjøpt han. Feila innen to år var gått.
Kjøpte nytt fra FCP, som funket i fire år.
Da var Emil blitt tolv år.
Ny gummiforing ble montert, og nye tre år gikk.
Ble omsider byttet til polyester (Polyfoni er noe helt annet, noe som høres) og har hatt det på plass siden.
Emil fylte 21 nå i Februar.

The Sven
12/03/14, 20:58
Samt bærebruforingene, bakakselopphengsforingene, eksosopphenget, fjærsetet... gummi slites fortere:-)

Har du montert en ny original gummiforing som har blitt utslitt på de årene du har eid bilen? Er ikke enig der altså, polyforinger er fantastisk sterke, men de er ikke lagd for å være knirke og slarkefrie i 20 år! Vet ikke om det er salt og drit som gjør det eller hva det er. De må byttes oftere. Men nå har jeg bare erfaringer med understellsforinger som blir utsatt for mye mer enn motorfestene.

Per Turbo
12/03/14, 21:35
Gummi tæres fortere, blir tørr og sprekker av, ingen gummiforing varer "evig".

mrstfu
12/03/14, 22:22
Har du montert en ny original gummiforing som har blitt utslitt på de årene du har eid bilen? Er ikke enig der altså, polyforinger er fantastisk sterke, men de er ikke lagd for å være knirke og slarkefrie i 20 år! Vet ikke om det er salt og drit som gjør det eller hva det er. De må byttes oftere. Men nå har jeg bare erfaringer med understellsforinger som blir utsatt for mye mer enn motorfestene.

Bærebruforingene på Turid, ja. Utslitt etter to års daglig bruk, etter å ha blitt strammet til på riktig måte, med snorrett og fin forstilling.