PDA

Vis full versjon : bygge om b230f til turbo



Bertil
12/06/10, 01:05
Er ikke noen som kan lage en slags liste over alt jeg trenger for å bygge om denne motoren til turbo?
Er liksom ikke nok hester der nå:P

Magnus Hagtvedt
12/06/10, 09:04
Jeg regner med du da tenker på F motoren i 1990model 740'n i signaturen din. Her er det egentlig ikke mye som skal til da motoren allerede har riktig bensinsystem, dvs Jetronic LH 2.4. På 1991 modellene kom det Regina på 740 som gir mer vansker med ombygning. Hvis du søker litt bør du finne masse info om dette emnet, da det har vært tatt opp før. Men kort sagt: Bytt motor (Med alt nødvendig), bytt hjerner, koble/lodd inn formotstander til dysene. Spørs litt hvor mye krefter du vil ha, men girkasse bør også være med i vurderingen på ny motor.

Bertil
12/06/10, 11:40
Jeg regner med du da tenker på F motoren i 1990model 740'n i signaturen din. Her er det egentlig ikke mye som skal til da motoren allerede har riktig bensinsystem, dvs Jetronic LH 2.4. På 1991 modellene kom det Regina på 740 som gir mer vansker med ombygning. Hvis du søker litt bør du finne masse info om dette emnet, da det har vært tatt opp før. Men kort sagt: Bytt motor (Med alt nødvendig), bytt hjerner, koble/lodd inn formotstander til dysene. Spørs litt hvor mye krefter du vil ha, men girkasse bør også være med i vurderingen på ny motor.

Ja. er den jeg mener ja.. det derfor jeg vil ha en slags liste, for å se om jeg går for å bygge om motoren jeg har eller invistere i en fk/ft..

Jobbe88
12/06/10, 11:51
Hadde kjøpt meg turbo , grenrør osv å brukt den motoren som står i jeg. Flere å flere konverterer F til turbomotor for tiden.

Har selv hatt en FB som var turbokonvertert.

Bertil
12/06/10, 11:58
Hadde kjøpt meg turbo , grenrør osv å brukt den motoren som står i jeg. Flere å flere konverterer F til turbomotor for tiden.

Har selv hatt en FB som var turbokonvertert.

Er det jeg har litt lyst itl å prøve, men er ikke sikker:P

Daruu
12/06/10, 12:12
Du må
- lage til retur til olje fra turbo i bunnpanna
- Fikse olje til turbo (har hørt det går ann å bruke slik adapterplate hvor man kobler til oljetrykksmålere osv, men vet ikke hvor bra det funker)
- Ny(e) hjerne(r). Vet ikke om du må ha begge to.
- Ny eksos
- Andre dyser(evt med motstander, avhengig av hva slags du kjøper)
- IC med fester
- Nye slanger til ic, innsug osv

Kan være lurt å bytte bensinpumpe, girkasse, clutch osv også da

Jeg har sikkert glemt/ sagt noe som er feil, så da er det bare å rette meg ;)

Sebbe
12/06/10, 13:12
clutchen må du bytte ganske fort, det funker fint med bare bensinhjerne fra turbo, også er det lurt å bytte slike ting som clutch, girkasse eventuelt, bensinpumpe først.

Bertil
12/06/10, 14:40
oki:) begynner å bli litt klokere nå allerede, men så slo det emg. Hvordan blir det å få godkjent dette? kontra å klemme nedi 940 motoer med papirer å alt?
clutchen trengs å byttes allerede:P

asdf
12/06/10, 15:24
- Fikse olje til turbo (har hørt det går ann å bruke slik adapterplate hvor man kobler til oljetrykksmålere osv, men vet ikke hvor bra det funker)

En annen mulighet er å ta fra blendepluggen foran på motoren, rett ved vannpumpa.

Sebbe
12/06/10, 16:53
En annen mulighet er å ta fra blendepluggen foran på motoren, rett ved vannpumpa.

det er greiest ja, veldig enkelt også så lenge du får ut pluggen, det med godkjenning vet jeg ikke, men det bør jo gå greit, man fikk jo godkjent turbosatser på forgassermotorene. men det kommer sikkert veldig ann på humøret til han som behandler søknaden, hvis ikke er det vel bare å ta vekk klistermerket forran på motoren og si at det er en FT/FK og skaffe falsk kvitering på den?

kermitt
12/06/10, 16:58
da blir det dokument forfalskning ;) så det vil jeg ikke anbefale. si det som det er, det værste du får er nei. kan ikke fatte at det er noe å godkjenne heller jeg da :p det er ikke noe værsting oppsett uansett.

Bertil
12/06/10, 16:58
da blir det dokument forfalskning ;) så det vil jeg ikke anbefale. si det som det er, det værste du får er nei. kan ikke fatte at det er noe å godkjenne heller jeg da :p det er ikke noe værsting oppsett uansett.

nei.. hehe .. sant det :P

Daruu
12/06/10, 17:04
I værste fall må man ha bremsepapirer. Skal ikke være noe problem fikk jeg som svar når jeg spurte.

Amundsen T5r
15/10/12, 12:44
Løfter denne igjenn da jeg har en kamerat med slik motor som vil turbokonvertere.

Må man bytte dyser? Di orginale leverer vell ikke nok?

Og hvem kam må brukes?