PDA

Vis full versjon : Så var det på'n igjen med fusk og fanteri. (850 2.0 10v)



TheStig
11/03/14, 11:35
Min 850 har periodevis tullet med at den har totalt mistet all kraft, hatt varierende tomgang, pottesmeller og generell uryddig gange. Har aldri rukket å feilsøke problemet skikkelig før det har fikset seg selv og har vært helt bra i lange perioder. I går ettermiddag var det på'n igjen, hadde akkurat vært og vasket bilen med høytrykk-selvvask og på vei fra vaskeanlegget begynte tullet. Så det er jo nærliggende å tro at problemet er fukt-relatert. Siden sist gang jeg opplevde tullet så var det væromslag, gangen før der hadde bilen stått ei hel uke ubrukt i regnvær, gangen før der igjen var det tjukk tåke og underkjølt regn mens jeg kjørte..

Men i dag brettet jeg opp ermene og stakk huet ned under panseret for å gå til angrep på tomgangsmotoren som jeg iallefall visste trengte en rengjøring..

Når jeg tok av belgdelen som sitter nederst ved tomgangsspjeldet så ser jeg at den vacuumkoblingen som sitter innpå siden av denne var full av hvit gugge, slangen likeså, og som om det ikke var nok så var selve vacuumkoblingen sprukket istykker så den satt slettes ikke som den skulle. Og overgangen på den tynneste vacuumslangen var morknet i filler.. Når jeg skulle plukke vekk dette så satt heller ikke vacuumslangen fast i noe i den andre enden, den bare fulgte med ut helt uten motstand. Denne skal vel innpå oljefella skal den ikke?
Husker ikke, bytta hele oljefella med vacuumslanger for halvannet år siden men kommer ikke på nøyaktig hvor denne slangen sto innpå. Det ligger godt gjemt bak innsuget så jeg fikk ikke til å se noe mens innsuget sitter på.

Jeg rengjorde det jeg fikk til og monterte sammen alt utenom den løse enden på den tynne vacuumslangen (denne var så tett at jeg ikke greide å blåse gjennom den engang) startet opp bilen og den gikk selvsagt akkurat like rotete som før jeg begynte. :(

Skjønner jo at jeg må ha ny vacuumkobling og slange samt få koblet opp dette skikkelig igjen, men jeg vet ærlig talt ikke om dette kan ha vært grunnen til at bilen har et problem som kommer og går som en av/på bryter? De dagene den går greit,(det gjør den faktisk de fleste dagene) så går den faktisk veldig godt syns jeg. Tror det må være noe annet som tuller her..

Må vel gå til innkjøp av en sånn feilkodeleser for å se hva bilen selv sier.. :confused:

ovlov86
11/03/14, 12:42
Feilkodelesere funker heller dårlig på 10V-motorene har jeg funnet ut. Men fikk tips om en oppskrift som man enkelt kunne lage selv.

Sjekk her:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=83897


Min ble sånn. Bygget sammen av ting jeg hadde liggende. Funket fint det. :) Brukte kabelsko osv istedenfor tape og binders. :p
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1115.jpg

Prøvd å bytte div. tenningsdeler? Bodil hadde lignende problemer og da var det fordelerlokket og rotor som var helt utslitt.

TheStig
11/03/14, 13:04
Var ikke klar over at det ikke var mulig å bruke Biltemas OBDII feilkodeleser på 10v, da får jeg lage meg en sånn diodetester isteden da. Det er jo forsåvidt veldig mye billigere, og veldig enkel løsning.
Jeg har ikke prøvd å bytte tenningsdeler ennå, er nesten litt avhengig av bilen for å komme meg til ei sjappe som selger slikt. Men tror nok jeg holder med deg i at symptomene tilsier at her på høy tid med nytt lokk, rotor og muligens et sett med pluggledninger i samme slengen. Så det blir det første jeg kommer til å prøve, før jeg gidder å se mer på den vacuumslangen. Den har vært tett lenge, så den tåler nok å være tett til jeg får testa nye tenningsdeler i første omgang.

brynna
11/03/14, 14:07
Fukt i fordelerlokket er vel en sikker feilkilde etter væromslag og motorvask.

TheStig
11/03/14, 15:49
Fukt i fordelerlokket er vel en sikker feilkilde etter væromslag og motorvask.

Jupp, det er det. Iallfall med tanke på kuttinga og kraftløsheten i motoren samt pottesmellene. Men jaginga på tomgangen som kom etterpå derimot peker mer imot tomgangsstyring/vacuum igjen. Har nok en salig kombinasjon som slår ut her.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

TheStig
11/03/14, 18:10
Gikk ut for å se på dette fordelerlokket men tok aller først en prøvetur med bilen for å sjekke hvordan den oppførte seg i dag.
Tomgangen jaget på jevnt 12-1500rpm med regelmessige korte dropp ned mot normal tomgang sånn ca hvert 5. sekund. Så det var direkte jævlig å kjøre jevnt og rolig med bilen, den dro avgårde av seg selv og gikk nærmest på full motorbrems med jevne mellomrom når jeg ikke hadde noe særlig gasspådrag. Men når jeg akselererte derimot så dro den avgårde som den skal gjøre, men jeg la merke til at lambdalampa hadde begynt å lyse. Og det gjorde den sist gang jeg hadde dette problemet også, og da nappet jeg av batteriet noen sekunder og så var feilkodene slettet og tomgangen helt fin igjen. Så jeg gjorde det samme denne gangen også, så nå er tomgangen helt fin igjen og bilen går helt som den skal.. :p Til neste gang dette skjer..

Men jeg må få sett nærmere på det vacuumopplegget mitt, for der er ting ikke helt på stell. Og da tenker jeg at jeg får sett på fordelerlokk og rotor i samme slengen. Nytter ikke å ha en feil som stadigvekk driver å dukker opp i tide og utide sånn som dette, selv om det er relativt lett å jukse det til for en periode.