PDA

Vis full versjon : Unormal turbo oppførsel? D5 (2.4d)



Torsen67
10/03/14, 16:42
Når bilen står i fri og jeg ruser motoren sakte opp så får jeg veldig mye pust, surkle og svosje lyder rundt 17-1900 omdreininger. Altså, mye luftlyder eller hvordan man skal forklare det.
På broderns 03 mod så forekommer ikke dette på langt nær i samme grad. Kan dette ha noe med vacuum ventilen som sitter på turbo å gjøre?
Syns også turboen virker litt slapp.

Torsen67
10/03/14, 21:21
NB: ingen røyk, høyt oljeforbruk etc. Alt virker ellers normalt.

Christian
10/03/14, 21:28
Hvis du har orginal luftfilterboks og ingen lekkasjer skal man normalt sett ikke høre noe til turboen.

Torsen67
10/03/14, 21:56
Det er det jeg også mente. Skjønner ikke dette.
Luftfilter etc er originalt.

Torsen67
10/03/14, 22:08
Hvordan virker denne ventilen på turboen som åpner og lukker? Hvis denne ikke er i orden, vil da motoren få feil luftblanding? Kan det ha noe med det å gjøre?
En ting jeg stusser over, når jeg starter bilen etter at den har stått en stund, så høres den fin ut med en gang men veldig anstrengt ut etter noen sekunder. Kan nesten høres ut som den blir litt kvalt om dere skjønner. Går hardt og anstrengt.

Det er derfor jeg tenkte på den ventilen. Er det den som heter VNT?

locked
11/03/14, 00:01
Når den høyres anstrengt ut er det gjerne pga. AC kompressoren koble inn og at dynamoen begynner å lade sånn at motoren jobbe tyngre.

Torsen67
11/03/14, 12:29
Er til dels enig i det du sier, men AC bruker jeg ikke. Skal ikke dynamo gi like stor motstand helt ifra starten av?

Christian
11/03/14, 13:39
På min ihvertfall så får jeg forhøyet tomgang når ac slår inn. At motorstyringen kompanserer. Høres helt normal ut.

Torsen67
11/03/14, 15:30
Noen som vet hvordan man sjekker at vakuumklokka på turboen gjør jobben den skal? Jeg kjenner ikke til prinsippet med denne dessverre.

Torsen67
12/03/14, 10:06
Vel, da kjøpte jeg en billig vakumm-tester på Biltema til 89,-. Sjekket vakuum rett i fra vakuumpumpa og det viste riktig. Sjekket så ifra den lille saken som er festet på luftfilteret. (Husker ikke hva den heter) Den virket også, og kutter som den skal når turtallet økes.
Men så sjekket jeg det fremre motorfestet mens den gikk på tomgang. Ingen respons! Så kjapt over slangen men så ingen hull. Kanskje den er tett? Jeg kom ikke til slangene som går til turbo og bakre motorfeste da det er jævlig trangt og ikke var jeg kledd for anledningen.

Noen som vet hvor man får kjøpt vakuumslanger 4mm innvendig til en fornuftig penge?

aarnes
12/03/14, 10:11
hvordan sjekket du dette?
du har en liten ventil på luftfilterboksen med to vakuumslanger som går til hvert av festene.
Bare å koble av en og sjekke om det er vakuum på selve ventilen.
Motorfestene blir hardere jo høyere turtall du har, lurer på du faktisk må kjøre for at disse skal respondere, og ikke kun turtall.

Torsen67
12/03/14, 10:49
Kjøpte denne på BT: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Drivstofftrykkmaler-151366/

Koplet den til denne ventilen på luftfilteret. Den som går til motorfestet splittes i ett T-stykke og går til hver sitt motorfeste. Jeg la måleren i vinduet og ga gass. Når du kommer til ett viss turtall så kutter den ut og måleren går i null. Dette skal stemme etter hva jeg har lest meg frem til. Men når jeg dro ut slangen i fra fremre motorfeste og målte den så var responsen null. Derfor må enten slangen være tett eller at det er hull i den.

Jeg husker ikke verdiene på dette måleinstrumentet, men viseren står rett opp når det ikke er vakuum, og viseren skal gå ned til ca kl 19 når det er vakuum. (Viseren går mot klokka)

Torsen67
12/03/14, 11:06
Her er ett bilde av hvordan vakuumstyringa går. Jeg klarer ikke å legge inn dette bilde her. Noen andre som kan gjøre det? Scroll litt ned...

https://www.google.no/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&docid=-6uGDh-g1Ay3CM&tbnid=Kj6kvsIz-D-1jM:&ved=0CAQQjhw&url=http%3A%2F%2Fwww.volvoforums.org.uk%2Fshowthre ad.php%3Ft%3D90841&ei=QDEgU8mKIOnOygPn-YHwDg&bvm=bv.62788935,d.bGQ&psig=AFQjCNEltVHJsIyQNtCeNlmj2k_hbwuK0A&ust=1394704230267669

FroBe
12/03/14, 14:43
Her er bildet i tråden:

http://img101.imageshack.us/img101/9918/vacuumcircuit.jpg

Et bilde sier kanskje mer enn 1000 ord, men det blir bedre sammen med forklaringen i tråden (engelsk forum):
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=90841

Torsen67
12/03/14, 15:35
Supert! Takk FroBe.

Torsen67
12/03/14, 15:37
Noen som vet hvor man kan kjøpet vakuumslanger som er 4mm innvendig? Sjekket på Bilia en gang og mener de var dyre.

eab
12/03/14, 21:12
OZMdwsPYHrg

O4ZlUrdUV_U

Her var det slangen inn til turbo som var sprukket på undersida, kan jo være greit å sjekke når man først roter nedi motorrommet. Og ang. motorfestene så har de (iallefall i min bil, sist jeg sjekket med vida) vakum opp til ca 1500rpm før ventilen går til "av".

Torsen67
12/03/14, 23:11
Stemmer nok det eab, er vel rundt der min også kuttet. Skal se å få gått over vakuumslanger. Men må ha den på bukk for å komme til turboen.

Torsen67
13/03/14, 12:35
Da har jeg bestilt nye vakuumslanger og T-stykker. Får se om dette hjelper.

Torsen67
14/03/14, 12:07
Er det noen som kan bekrefte eller avbekrefte om VNT-ventil og wastegate er det samme? Og hvor på turboen sitter denne? Ifra motorrommet ser jeg ingenting. Må man under bilen for å komme til denne?

peri_lund
04/05/14, 14:15
http://www.youtube.com/watch?v=Ppif4qC560U
Vnt og wastegate er ikke det samme. Men i praksis så er de der for og gjøre litt noe av den samme jobben. (en motor har ikke begge deler) Enten vnt eller wastegate. Begge sitter på turboen og kan delvis nåes ovenfra og delvis under. Ivertfall på bensinmotorene til volvo så sitter det et varmedeksel over turboen som gjør at du ikke kommer til wastegate ovenfra før du har tatt av det dekslet. Og en av skruene til dette er ikke så enkel og ta ovenfra.
Men f.eks. bytting av wastegateklokka eller justering tar du ovenfra når du har fått av varmedeksel.

Har du cruisecontroll på bilen? Virker den som den skal? Ramler ikke ut eller oppfører seg rart?

Torsen67
04/05/14, 19:31
Har CC og den virker bra. Nå til onsdag skal jeg bytte resten av vakuumslanger og sjekker samtidig om det er nok bevegelse i denne vnt saken. Skal også inn med to overhalte dieseldyser med nye festeanordninger. Er litt spent da to av dysene klækker som fy. Feil tenningstidspunkt på diesel kan fort kludre det til med effekten.

Steen
05/05/14, 05:57
Kan vere at det fremre motorfestet ditt er gåent vist du ikke får noe vakum der.
Koble ifra vakumslangen og blå i den for og se om motorfestet ikke lekker.

Måtte bytte på min.

Torsen67
05/05/14, 09:59
Alt av motorfester er nytt.

jerognal
06/05/14, 21:20
Kan nedkokset innsug og defekt egr-ventil skape slikt?

Torsen67
08/05/14, 11:41
Da ble to dyser byttet i går. Men med elendig resultat. Den ene dysa knakker som fy ved pådrag og det er ikke lett å finne ut hvem av de det er da bilen må være i fart. Hører også at en eller to sylindre/dyser tenner på feil tidspunkt. Irriterende...
Men de som overhalte dysene burde vel ha ett ansvar her?

RuneS60
08/05/14, 12:37
Vet ikke om du har funnet ut av det enda, men tidligere hadde jeg en 2007 modell S40 2,0D. Der hendte det at turbolyden høres, både i form av susing og litt hvining. Dette har de sjekket rundt omkring, og det viser seg at enkelte turboenheter får et innfall med å lage denne lyden en gang i blant uten at det er noe farlig ...

Dette er vel 4 år siden, og bilen går fortsatt med samme turboen