PDA

Vis full versjon : Turteller V8



tomv8
09/03/14, 12:12
Hva må gjøres for å få original Volvo turteller til å virke med V8 motor, må man legge inn motstand i nettet, snakker om den store turtelleren i 200 serien.
Er det noen som har en lur løsning der, uten å måtte sende det inn for å få bygget dette om.
Må vell være en smart person som kan dette :)

850GLTsilver
09/03/14, 22:14
Ingen motstand fikser det nei.
Med litt "clever engineering" vil du kunne hente ut kun annenhver tenningspuls.

Rent elektronisk kan dette gjøres ved at man klokker ei "vippe" som returnerer halvparten så mange pulser ut kontra det som kommer inn.
Blir å sette denne i serie med ledningen som går fra fordeler til turteller. Enkel digitalteknikk i grunnen. :D

Martin.S
09/03/14, 22:33
Om du sender den inn til disse:http://www.norskspeedometerservice.no/ kan de sikkert hjelpe deg. :)

Christian
09/03/14, 22:35
Ingen motstand fikser det nei.
Med litt "clever engineering" vil du kunne hente ut kun annenhver tenningspuls.

Rent elektronisk kan dette gjøres ved at man klokker ei "vippe" som returnerer halvparten så mange pulser ut kontra det som kommer inn.
Blir å sette denne i serie med ledningen som går fra fordeler til turteller. Enkel digitalteknikk i grunnen. :D

Vil ikke det bli motsatt, da?

Martin.S
09/03/14, 22:58
Ingen motstand fikser det nei.
Med litt "clever engineering" vil du kunne hente ut kun annenhver tenningspuls.

Rent elektronisk kan dette gjøres ved at man klokker ei "vippe" som returnerer halvparten så mange pulser ut kontra det som kommer inn.
Blir å sette denne i serie med ledningen som går fra fordeler til turteller. Enkel digitalteknikk i grunnen. :D

Sitter det ikke en kondensator og en motstand i serie inn på turtelleren?
Kondensatoren lades opp og verdien på turtelleren er avhengi av tiden kondensatoren brukers på lade opp.
Da skal det gå ann å bruke et potmeter i stede for motstanden. Å stille inn turtelleren til riktig verdi. Kan for for eksempel koble på en gammel turteller fra en bil med v8 og justere inn volvo turtelleren til verdien er lik.

Er det det du mener med "vippe"?

850GLTsilver
10/03/14, 02:05
Inne i turtelleren sitter det et lignende kretsløp muligens.
For å finne verdien på den motstanden må man bare splitte turtelleren, og lese av ringene som er på den motstanden.
skal vøre såpass lineært at du kun setter en ny lik motstand i serie med ledningen.

Er dessverre så mange år siden jeg har foretatt slike turtellermodifiseringer, at jeg nesten må få en i fanget før jeg kan si deg for sikkert.

"vippa mi" er kun en tellekrets som teller til to på inngangen før den gir ut en puls. Solid som bare det.
Tre ledninger inn på den: +12V, fra tenningens turtelleruttak og en direkte til turteller.
Æsj, se jeg skrøner litt, en fjerde ledning må til jord.
Enkel og grei sak som ikke griper inn i kablingen på noen måte som hindrer problemfri tilbakeføring til originalmotor og teller.

tomv8
10/03/14, 11:38
Takk for det, men hva er det man da må få koblet på, er det å få kjøpt noe og hva/ hvor, er ikke så inn i den elektroniske verden.

850GLTsilver
10/03/14, 12:42
Takk for det, men hva er det man da må få koblet på, er det å få kjøpt noe og hva/ hvor, er ikke så inn i den elektroniske verden.

Ikkeno ferdig vare dette nei.
Men jeg vet hvor du kan få laget en slik.
Koblingene er i grunnen ikke noe problem. Legger gjerne ved et skjema som hjelper deg gjennom prosessen.

tomv8
10/03/14, 13:17
Har du koblings skjema så fikser jeg det, og hva som må kjøpes av deler.

sikkan
25/03/14, 08:27
Får du tak i turteller fra en v6 bil, så har disse et potmeter for kalibrering. Aner ikke om 4cyl har det på de store turtellerne. På min gamle 245, så har jeg en v6 turteller som jeg har kalibrert "ned" til 4 cyl for eksempel.

sikkan
27/03/14, 12:05
Har funnet ut litt mer om dette. Det går å justere 4cyl også, men ikke nok, så det må loddes på en ekstra motstand. Skal få lagt inn mer detaljert når jeg får tid.