PDA

Vis full versjon : Problemer med spylervæske når det blir kaldt, 2005 S60



Bue
30/12/09, 22:26
Mamma har en svensk importert 2005 S60 D5 som det har vært problemer med spylervæsken hver vinter siden hun kjøpte den. Problemet er at når det blir fra -3 grader og nedover fryser spylervæsken, sannsynligvis i spylerdysene. Lyktespylingen pleier somregel å virke uansett, men på vinduet kommer det gjerne bare væske ut av den ene eller ingen av spylerdysene. Er det noen andre som har hatt problemer med spylingen på disse bilene i kulden?

Noen som vet om det er vanlig med oppvarmede spylerdyser på disse bilene? Denne bilen har det i hvert fall ikke. Har gått som demobil for Volvo fabrikken i Sverige, så regner med den har svensk utstyrspakke (har setervarmere og dieselvarmer). Noen som har hørt noe pris på å ettermontere oppvarmede spylerdyser?

Var inne hos Volvo med bilen idag. Testet først utenfor med kundemotakeren og da kom det ingenting ut, og det hørtes heller ikke ut som noen av spylermotorene gikk. De hadde den inne for feilsøking på verkstedet og fant da ut at begge spylermotorene var defekt og måtte byttes, noe som ville koste 2500,-. Synes dette var litt merkelig siden begge pumpene gikk for et par dager siden da jeg sjekket. Prøvde rett etter å ha kjørt ut av verkstedet og da sto spruten ut av alle 4 dysene, noe det gjorde hele veien hjem. Er det sannsynlig at begge pumpene slutter å funke? Vet ikke hva de har feilsøkt og om de har målt at det kommer strøm til pumpene, men begge funket jo i hvert fall 5 min etter å ha kjørt ut av verkstedet. Er det noen andre som har hatt problemer med spyling på disse bilene i kulden?

Bruker samme spylervæsken på alle de andre bilene her hjemme, og spylingen virker fint på min bil i hvert fall ned til 13 minus grader.

Morgis
31/12/09, 01:47
merkelig om spylervæsken fryser.. er det riktig blandingsforhold i den?
Fryser den, så kan spylervæskemotorene samt dyser og beholder sprekke.

gaupe
31/12/09, 01:50
Spylerdysene tettar seg ved rundt -13 på min, og då blir samtidig flatblade-viskerane ganske stive. Før den tid, fungerar alt som det skal. 2006 V70 R AWD.

TeamBørnOut
31/12/09, 08:23
29minus og s90n spyler ut :)
bytt til andre spylerdyser som leverer litt mer. og ikke kjøp billig spylerveske

Lightyear
01/01/10, 20:42
29minus og s90n spyler ut :)
bytt til andre spylerdyser som leverer litt mer. og ikke kjøp billig spylerveske

Den fine som de har på rema feks? Står på kanna at den skal holde ned til minus 15. Hadde sånn på tanken i sommer og når frosten begynte å komme så hadde jeg fortsatt litt igjen på tanken, den frøys på ruta i minus 3, når bilen stod stille og var god og varm. Kunne nesten likesågodt ha brukt vann. Men den funka greit gjennom hele sommeren.

A

jonass
01/01/10, 21:00
bruker esso spyler veske og den har aldri fryst, har vært borti rundt 30minus med den

TeamBørnOut
01/01/10, 22:24
Den fine som de har på rema feks? Står på kanna at den skal holde ned til minus 15. Hadde sånn på tanken i sommer og når frosten begynte å komme så hadde jeg fortsatt litt igjen på tanken, den frøys på ruta i minus 3, når bilen stod stille og var god og varm. Kunne nesten likesågodt ha brukt vann. Men den funka greit gjennom hele sommeren.

A
samme opplevde jeg i bmwn på vei hjem fra stockholm!
midt på e18 hadde jeg 5x30cm rute å se klart gjennom. på våte salta veier var ikke det moro! tror vi kan si rema sin er dårlig :P

a|ex
02/01/10, 20:08
Temperaturene har liggi på mellom -10 og -20 minus her de siste ukene, og jeg har kjørt bil hver eneste dag. Aldri opplevd problem med spylervæske eller dyser.

Kjører på noe billigvæske jeg rasket med meg 50 dunker fra et supersalg for et par år siden.

locked
02/01/10, 22:26
Jeg kjører på spylervæske fra skroten, nesten så jeg får betalt for å ta i mot. Blander i en liter eller to med konsentrat på en 20l dunk for sikkerhetsskyld. Aldri noe problem med det.

Om sommeren har jeg lagt litt elsk på en spylervæske jeg kjøpte i sverige, den er helt uten sprit og lukter friskt og deilig eple av! :) (den frøs dog ved 0grader også i høst...)

Kodja
03/01/10, 03:10
om det fryser fælt, sjekk blandingsforhold ja + det finnes oppvarmede dyser å få kjøpt på volvo ;)

Bue
05/01/10, 01:34
Spurte hvor mye det kostet for oppvarmede spylerdyser, men fikk bare beskjed om at det kostet det hvite ut av øyet...

Synes det er litt merkelig at det er så store problemer med at det fryser på denne siden jeg bruker spylervæske fra akkurat samme kanna på bilen min, og der spyler den i hvert fall helt fint ned i - 13 som er det kaldeste jeg har testet.

Testet igjen dagen etter den hadde vært på verksted. Var vel ned mot - 18 grader her, og da var det ingen liv da hun startet opp på morgenen. Parkerte en liten stund i et parkeringshus og da var det full spyling igjen. Greit nok at det er dårlig med spyling i - 20 grader, men ned mot - 10 burde det da fungere.

Morgis
05/01/10, 01:43
kjøp konsentrat, å bland litt grovere til volvoen

Slettmyr
05/01/10, 07:38
Kan jo prøve og bytte dyser, bare for og se om det er der problemet ligger :)

A.Finstad
12/01/10, 03:51
dra på skroten å finn en gammal 190E dem har oppvarma dyser orginalt! dette anbefales bare å gjøre på en vinter bil som kommer til å få litt juling da dysene til 190 ikke er pene i det hele tatt!

konso
17/01/10, 21:43
Evt sjekke at backventilene ikke henger, har vært ut for det problemet noen ganger på person og lastebil..

Ola Hagen
11/11/14, 23:43
Hvor er det best å kjøpe konsentrat slik at jeg kan blande spylevæske selv?
Har akk byttet pumpe til lyktespyling til min -07 v70 med xenon og østli sa dette var en problem på desse bila at dom fryser om vinteren pga dårlige spylevæske med feil frysepunkt og ødelegger pumpa til lyktespylere da denne ligger UNDER tanken og blir kald..