PDA

Vis full versjon : emissjonkrav serv efordres



Tor-Erik
07/03/14, 23:50
Fikk melding (emissjonkrav serv efordres) på min V70 2002 2002 hva erdet

I det siste har bilen oppført seg litt rart med at den liksom går i nødmoduseg gir gass, men turtallet går til ca 2500 Omdr og ikke mer, men bilen øker ikke fart.

Eg kan da kjøre inn til siden og stoppe motor svits helt av og starte igjen så virker plutselig virker alt igjen.

Om det har noe sammenheng vet eg ikke, men den feilmeldingen fikk jeg i dag.

aarnes
08/03/14, 11:17
Emissioner er vel eksos osv. Som alltid, start med å lese av feilkoder med VIDA.
Kan være så mye

Tor-Erik
08/03/14, 14:37
DDM-1E05 Styreenhet Intern feil
ECM-4400 EGR ventil - for låg signal
CEM-5F46 Glødstift felaktig signal
ECM-6700 Motorskudder For låg signal
ECM-6000 A/C-Relå for høg signal
ECM-6600 glødstiftrele For høg signal
ECM-6800 VNT-regulator For låg signal

Det er liksom svensk som eg har skrevet av fordi eg ikke får kopiert rett fra Vida.

Er det noen fare med å kjøre? Kan det være noe stort og dyrt eller bare helt enkelt?

glad for svar

Tor-Erik
09/03/14, 15:21
Ingen som vet? Er dette for lite informasjon eller hva mer trenger og hente ut?

Tor-Erik
10/03/14, 18:43
Noe mer informasjon, men er usikker på hvordan gå frem.

ECM 6700 Motorskuddar - for låg signal


ECM-EGR ventil for låg signal
Körning, Dålig prestanda/saknar kraft, AJ
Körning, Tvekar/rusar/ryckig gång, Osäkert när/alltid, AK
Körning, Tvekar/rusar/ryckig gång, Vid acceleration, AL
Körning, Tvekar/rusar/ryckig gång, Vid fartminskning, AM
Körning, Tvekar/rusar/ryckig gång, Vid konstant fart, BV
Körning, Dålig prestanda/saknar kraft, Vid take off, 1Q


ECM-6000 A/C-rele - For hög signal
Temperaturstyrning, Luftkonditionering inte kall nog i främre del, SA
Temperaturstyrning, Luftkonditionering inte kall nog i bakre del, 8C
Temperaturstyrning, Luftkonditionering kyler sakta i bakre del, 8D
Temperaturstyrning, Luftkonditionering fungerar inte, TB

ECM-6600 Glödstiftrelá - Forhög signal
Start, Motorn svårstartad/dras runt sakta, Osäkert när/alltid, AB

ECM-6800 VNT-Regulator - For låg signal
Körning, Dålig prestanda/saknar kraft, AJ
Körning, Tvekar/rusar/ryckig gång, Osäkert när/alltid, AK
Körning, Tvekar/rusar/ryckig gång, Vid acceleration, AL
Körning, Tvekar/rusar/ryckig gång, Vid fartminskning, AM
Körning, Tvekar/rusar/ryckig gång, Vid konstant fart, BV
Körning, Dålig prestanda/saknar kraft, Vid take off, 1Q

Stig-Arne
10/03/14, 20:34
Feilen med emmisjoner kommer nok av EGR feilen din.
Så der må det feilsøkes på hva som kan være galt
Mulig den har satt seg fast, dette skjer jo på mtorer med litt alder og mye km, at de kokser igjen.

Feilkoden med VNT regulatoren skal du også undersøke.
Men her kan det rett å slett være nok å belaste motoren godt med f.eks noe tungt på kroken
Feilen er rett å slett at turboen har justerbare skovler som kan sette seg fast grunnet koks. Om man tar en god kjøretur å presser motoren så kan man få brent disse koks restene bort.
Men kan også være selve VNT regulatoren som fusker.

Hvor mange km har bilen din gådd?

Tor-Erik
10/03/14, 20:51
Feilen med emmisjoner kommer nok av EGR feilen din.
Så der må det feilsøkes på hva som kan være galt
Mulig den har satt seg fast, dette skjer jo på mtorer med litt alder og mye km, at de kokser igjen.

Feilkoden med VNT regulatoren skal du også undersøke.
Men her kan det rett å slett være nok å belaste motoren godt med f.eks noe tungt på kroken
Feilen er rett å slett at turboen har justerbare skovler som kan sette seg fast grunnet koks. Om man tar en god kjøretur å presser motoren så kan man få brent disse koks restene bort.
Men kan også være selve VNT regulatoren som fusker.

Hvor mange km har bilen din gådd?

Takker for svar, bilen er gått 334 000km så den har gått et stk.

Sannsynligvis er denne koksing kommet av all små kjøring.

Men å kjøre langt for å av kokse den, tør eg det da, det er ikke akselerasjon i det hele tatt, omtrent som den går i nødmodus

Torsen67
10/03/14, 21:20
Hva er VNT regulator?

aarnes
10/03/14, 23:13
Hva er VNT regulator?

http://en.wikipedia.org/wiki/Variable-geometry_turbocharger

Tor-Erik
11/03/14, 00:14
Leser litt på nettet og har hørt at en mulighet er å tilføre 2 takts olje i diesel så slipper man koksing. kan noen bekrefte eller avkrefte dette?

Tor-Erik
15/03/14, 23:04
Fikk konstatert sammen med C. Erstad at EGR ventil var død så får bestille den.

Fikk tips fra en at grunnen til at EGR ventilen kollapser er på grunn av Intercooler er ødelagt/skadet.

Er det noen som kan bekrefte/avkrefte og eventuelt hvordan sjekker man om intercooler er i orden?

Tor-Erik
16/03/14, 18:49
Er det virkelig ingen som har erfaringer med EGR ventil?

Nero
16/03/14, 19:18
Hvordan fant du ut at egr ventilen din var "død" eller ødelagt? Skulle ta ut min for å sjekke tilstanden på den og deretter rense dritten, men når alt var løst og bare skulle "dras" ut fra plassen sin måtte jeg gi opp da den huka seg borti alt som er og ikke ville komme ut....
Lest på diverse Volvo forum om at selve ventilen kan kokse seg fast i åpen eller delvis åpen posisjon sånn at man konstant drar inn eksos, må ikke gi feilmelding heller visstnok. Noen symptomer er høyere drivstofforbruk, ekstra mye koksing av innsug og slanger og noen har fått rare lyder fra området ved egr systemet.

Tor-Erik
16/03/14, 20:28
Hvordan fant du ut at egr ventilen din var "død" eller ødelagt? Skulle ta ut min for å sjekke tilstanden på den og deretter rense dritten, men når alt var løst og bare skulle "dras" ut fra plassen sin måtte jeg gi opp da den huka seg borti alt som er og ikke ville komme ut....
Lest på diverse Volvo forum om at selve ventilen kan kokse seg fast i åpen eller delvis åpen posisjon sånn at man konstant drar inn eksos, må ikke gi feilmelding heller visstnok. Noen symptomer er høyere drivstofforbruk, ekstra mye koksing av innsug og slanger og noen har fått rare lyder fra området ved egr systemet.

C. Erstad gikk igjennom Vida og fant ut at EGR ventilen ikke fungerte. (Det står på dasjbordet at Motorservice erfordres) bilen gikk bare i nødmodus.

Der er endel ting som må fjernes for at det skal være plass til å ta den ut. Eg har fått veldig god hjelp av C. Erstad her på forumet og tok ut og demonterte den, (en dyktig mekaniker) det var veldig mye sot/koks inni der.

Han tok egr ventilen ut og koblet den til på hans bil, bare med strøm kontakten til men ingen ting skjedde. med strøm direkte på ventilen så skulle det skjedd noe men det var helt dødt.

Nero
16/03/14, 21:37
Akkurat, husker du hva som må bort for å få ut ventilen? Irriterer meg litt at jeg var så nære, men likevel ikke fikk det til :p
Tok bort luftfilterboks, mikse røret, noen slanger og et par kontakter. Hadde hele egr greia løs, prøvde å snu den forskjellig retninger uten hell.

C.Erstad
16/03/14, 21:43
Hvordan fant du ut at egr ventilen din var "død" eller ødelagt? Skulle ta ut min for å sjekke tilstanden på den og deretter rense dritten, men når alt var løst og bare skulle "dras" ut fra plassen sin måtte jeg gi opp da den huka seg borti alt som er og ikke ville komme ut....
Lest på diverse Volvo forum om at selve ventilen kan kokse seg fast i åpen eller delvis åpen posisjon sånn at man konstant drar inn eksos, må ikke gi feilmelding heller visstnok. Noen symptomer er høyere drivstofforbruk, ekstra mye koksing av innsug og slanger og noen har fått rare lyder fra området ved egr systemet.

Målt at det er strøm i kontakten. Kjørt aktivering av EGR-ventil på VIDA.
Ingenting skjer. Var full i koks i tillegg.

aarnes
17/03/14, 12:44
Er jo fult mulig å bytte selve motoren, koster en drøy tusenlapp.
men erfaringen min er at denne streiker grunnet mye koks i selve ventilen.
komplett ventil koster ca 7000kr, det er byttedel så du får noe i pant for den gamle.

Tor-Erik
17/03/14, 23:13
Er jo fult mulig å bytte selve motoren, koster en drøy tusenlapp.
men erfaringen min er at denne streiker grunnet mye koks i selve ventilen.
komplett ventil koster ca 7000kr, det er byttedel så du får noe i pant for den gamle.

Fikk pris hos Frydenbø på motor og EGR ventil 4780,- kr

Men eg var heldig og få tak i en brukt fra en 2005 model som akkurat runnet 100 000 km for bare 1000,- kr
Eg hadde alt funnet i sverige komplett med kjølerør egr ventil pluss motor for 2000,- kr pluss frakt på 550,- kr

Så her var eg heldig. Bare kjølerøret skulle Frydenbø ha over 5000,- kr for, men eg trengte jo ikke det men når det fulgte med så bruker eg det såklart

Alfs80
18/03/14, 14:11
Jaa frydenbø vet hva det koster tore.bra vi klarer oss uten dem

C.Erstad
18/03/14, 23:05
Jaa frydenbø vet hva det koster tore.bra vi klarer oss uten dem

Feil tankegang... Det er ingen av dere vanlige folk som har kompetanse til VIDA og skikkelig feilsøking.
Så hvis alle tenker likt som du stopper alt opp og vi som jobber på Volvo mister jobbene og det er mange biler som har mye problemer som ingen finner ut av.
Dagens moralpreik.

Nero
18/03/14, 23:31
Målt at det er strøm i kontakten. Kjørt aktivering av EGR-ventil på VIDA.
Ingenting skjer. Var full i koks i tillegg.


Stemmer, er det slik at man kan lese av hvor mye ventilen står oppe og om den evt. ikke lukker 100%?
Men en annen ting, er det magi inne i bildet når det kommer til å demontere/få ut egr ventilen m.motor og eksoskjølings "kanalen"? Har klundra mye på jobb som rørlegger, men det å få ut det egr systemet tok jammen kaka.
Bremserør, dieselpumpe, vakumpumpe etc tar jo borti på alle kanter....

Tor-Erik
18/03/14, 23:32
Endelig bilen tilbake og går som den skal. Vil rette en stor takk til C. Erstad for utrolig god service og for ikke snakke tålmodighet.

Må virkelig si at eg er imponert av kompetansen til denne mekanikeren på Volvo. Godt det finnes slike mennesker.

Må også si meg enig i C. Erstad sin påstand under, at uten den kompetansen til merkeforhandler så hadde veldig mange av oss slitt, så eg mener vi skal være takknemlig for at noen av di tar seg tid til oss som ikke ser seg råd til verksteds besøk hos merkehandler. Det er nemlig ikke en menneskerett.

Så igjen C. Erstad takk for at du deler din kompetanse

C.Erstad
19/03/14, 09:36
Stemmer, er det slik at man kan lese av hvor mye ventilen står oppe og om den evt. ikke lukker 100%?
Men en annen ting, er det magi inne i bildet når det kommer til å demontere/få ut egr ventilen m.motor og eksoskjølings "kanalen"? Har klundra mye på jobb som rørlegger, men det å få ut det egr systemet tok jammen kaka.
Bremserør, dieselpumpe, vakumpumpe etc tar jo borti på alle kanter....

Magi og magi :p
Ta av kjøleslangene på EGR-kjøleren. Skru av mikseren hvor ladetrykkslangene står fast.
Sru løs komplett EGR ventil. Så tar du denne ut i bakkant av motor. Må vries og vendes litt på. Men det går fint :)
Du blir kanskje litt gal første gangen du gjør det. Men du ser fort hvordan det gjøres.

C.Erstad
19/03/14, 09:36
Endelig bilen tilbake og går som den skal. Vil rette en stor takk til C. Erstad for utrolig god service og for ikke snakke tålmodighet.

Må virkelig si at eg er imponert av kompetansen til denne mekanikeren på Volvo. Godt det finnes slike mennesker.

Må også si meg enig i C. Erstad sin påstand under, at uten den kompetansen til merkeforhandler så hadde veldig mange av oss slitt, så eg mener vi skal være takknemlig for at noen av di tar seg tid til oss som ikke ser seg råd til verksteds besøk hos merkehandler. Det er nemlig ikke en menneskerett.

Så igjen C. Erstad takk for at du deler din kompetanse

Jo bare hyggelig! :)

Nero
19/03/14, 20:29
Magi og magi :p
Ta av kjøleslangene på EGR-kjøleren. Skru av mikseren hvor ladetrykkslangene står fast.
Sru løs komplett EGR ventil. Så tar du denne ut i bakkant av motor. Må vries og vendes litt på. Men det går fint :)
Du blir kanskje litt gal første gangen du gjør det. Men du ser fort hvordan det gjøres.

Den skal bakover ja, da er det ikke rart jeg ikke fikk det til. Prøvde i 30min å få den ut fremover noe som ikke var mulig :p
Men da vet man det til senere, takk for tipset :)

Jakke
20/03/14, 03:07
Ang merkeverksteder så klarer vi oss kanskje eller kanskje ikke uten den mekaniske biten, men prisene på delene kan de reise langt med.

450kr for AWD-bokstavene bakpå ræva på bilen min.. Unnskyld, men hæ? 20.000 per lykt for aktive xenonlykter. What? Får dem for 850$ per stk i USA, 1250$ er vel listepris.

Mekanikere hos forhandler, ja, deler, de skaffer jeg selv! Ikke ondt ment mot de som jobber på gulvet som mekanikere og i delelager.

C.Erstad
20/03/14, 07:37
Ang merkeverksteder så klarer vi oss kanskje eller kanskje ikke uten den mekaniske biten, men prisene på delene kan de reise langt med.

450kr for AWD-bokstavene bakpå ræva på bilen min.. Unnskyld, men hæ? 20.000 per lykt for aktive xenonlykter. What? Får dem for 850$ per stk i USA, 1250$ er vel listepris.

Mekanikere hos forhandler, ja, deler, de skaffer jeg selv! Ikke ondt ment mot de som jobber på gulvet som mekanikere og i delelager.

Nå er det slik at det er ikke vi som bestemmer prisene. Hadde det vert opp til oss så hadde ikke alt, men mye hatt en annen pris. Så der er eg delvis enig med deg.
Så er det jo sånn at det er mye kvalitet og testing av deler osv som drar prisen opp. En del som blir levert på en Volvo er ikke noe søppel. Det heter så fint: Byt inte ut din Volvo i delar.

Til de lyktene dine. De koster 11.600kr per stykk hos Frydenbø.

Men nok off-topic her nå. Hvis du lurer på noe så send meg en PM eller mail :)

Thomazz
20/03/14, 18:28
Den egr ventilen er det vel best å ta ut å kaste så langt man får å blende den ?


Sent from space using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1) -

C.Erstad
20/03/14, 23:37
Den egr ventilen er det vel best å ta ut å kaste så langt man får å blende den ?


Sent from space using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1) -

Det kan du gjøre ja. Hvis du vil kjøre rundt i nødmodus og ha null effekt. :)

Thomazz
21/03/14, 09:35
Må vel gå ann å fjerne feil koden. Den har jo ingen ting med effekt å gjøre.

På BMW diesel er det mange som fjerner dette pga koksing. Derer det bare å fjerne blende og fjerne feil kode :)


Sent from space using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1) -