PDA

Vis full versjon : Bensinforbruk 2,4 Turbo Automat. Hva bruker deres biler?



peri_lund
06/03/14, 22:34
Min 2000 mod. V70 med 2,4 turbo er Chipet med en BSR chip. 250 hester. Gått ca. 280 000 km. Med Automat.
Den har alltid brukt veldig mye bensin. Nå har jeg fått ånden over meg for og finne ut av dette. Det ble ingen forandring på forbruket da jeg chipet den.

Bruker ca. 1,2 på blandet kjøring. På langkjøring så kan den vel krype ned mot literen.

LMM er byttet, Plugger er byttet flere ganger, luftfilter renses regelmessig, kjørt tunap systemrens i tanken. bensinfilter er byttet, og i dag bestilte jeg fremre lambdasensor bare for og utelukke den også. Er det en etter kat. også?

Kollega av meg har samme bil, men den er 2.0 turbo manuell som går på ca. 0,8-0,9 blandet.

Noen som har noe gode tips?
Hvor mye bruker deres biler? Er interessert i og høre hvilken motor og manuell/automat også da:-)

850GLTsilver
06/03/14, 22:46
Er vel en P80 du har, er det ikke? (Altså feil forum)

peri_lund
06/03/14, 23:00
P80 ? Hva er det? Jeg har den som kom i 2000. Faceliften med brede bakskjermer hvis det er det du mener...

Thomazz
07/03/14, 03:50
Min 2,0t bruker 0,8-1 på blandet. Gjerne bortimot 1. Automat


Sent from space using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1) -

FroBe
07/03/14, 07:04
Min 2,4t XC med automat og AWD bruker 1,3 blandet om vinteren, opp mot 2 på lokal kjøring.
Langkjøring på Vestlandet ligger rundt 1 (man rekker sjelden kjøre mer enn 1 time før man kommer til en ferje).
Langkjøring til Sørlandet og Østlandet med full bil ned i 0,8.

Fyller normalt kun 95 oktan. Mulig at 98 oktan kan gi lavere forbruk ved hard bruk, men neppe lønnsomt å fylle det i lengden.

Jimmen
07/03/14, 09:06
Deres 2.4T er vell så og si samme motor som jeg har i S70en.
Jeg målte min forrige helg, da med blandet kjøring og kjørte ikke såå pent akkurat.

1.7 landet jeg på, målt i gj.snitt etter akkurat 20 mil.
Min er chippet, 3" Eksos og filter.

kvkleppe
07/03/14, 12:33
2.0t s60 automat med BSR tuning 228hk. Bruker 0.8 på PEN langkjøring, blandet/by: alt fra 1.2-1.5

Thomazz
07/03/14, 12:36
2.0t s60 automat med BSR tuning 228hk. Bruker 0.8 på PEN langkjøring, blandet/by: alt fra 1.2-1.5

Samme som min omtrent. Men har aldri vært over 1,2.

Vurderer BSR selv. Regner med det hjelper ;)


Sent from space using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1) -

Børge Vikebø
07/03/14, 12:57
Min '00 V70N med 2,3t (originalt 2,4t) med automat bruker 0,93 på computer, men under 1,0 på tankmåling. Aldri vært over 1,1, har hatt den nede i under 0,8 på langtur.

Ola Hagen
07/03/14, 16:48
Har vel vært tatt opp fler ganger at 2,0t er lettere å brukes som økonomisk motor enn 2,4t eller?

Men husk at automaten drekker litt av bensinen og... Og utfra km standen din så kan det være flere momenter som påvirker forbruket av drivstoff.

Jeg har selv en D5 med automat, forbruket gikk ned da jeg bytta kasse. Gamle kassa hadde gått rundt 330 000km mens den nye var rundt 160 000km. Ble og kvitt no ristinger og ulyd i byttet og.

850GLTsilver
07/03/14, 16:52
P80 ? Hva er det? Jeg har den som kom i 2000. Faceliften med brede bakskjermer hvis det er det du mener...

Mer enn facelift i såfall.
P2 du har da, så er vel alt i orden.
Skjønner ikke hvordan disse bilene skal ende opp i 1,2 liter på mila jeg.
Har selv et par P80er, den ene en GLT, og bruker rundt 0.8 på blandet kjøring. 0,6 nåes enkelt på langkjøring.

Og ja, jeg har automat.

Revell
08/03/14, 19:06
Ruller du mye i nedoverbakker med bilen i fri og tenningen av 850GLTsilver? når jeg hadde min P80 med 2.4 10v så klarte jeg ikke under 1 liter på mila iallefall og det var Automat hadde den kanskje nede i 0.85l på mila på langkjøring med medvind, nedoverbakke og kjøttkaker til middag men det var under meget sterk tvil også...

larsverm
08/03/14, 19:16
Jeg har S80 2,0T med automat. Ved småkjøring i byen nå på vinteren blir det rundt 1,3 l pr mil. 0,85 er representativt for langkjøring, men jeg har nok vært ned mot 0,7 under optimale forhold ved moderat fart om sommeren.

Thomazz
08/03/14, 19:59
Rund literen ligger min på alt mulig kjøring. Er tørste disse volvone.


Sent from space using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1) -

850GLTsilver
09/03/14, 09:41
Ruller du mye i nedoverbakker med bilen i fri og tenningen av 850GLTsilver? når jeg hadde min P80 med 2.4 10v så klarte jeg ikke under 1 liter på mila iallefall og det var Automat hadde den kanskje nede i 0.85l på mila på langkjøring med medvind, nedoverbakke og kjøttkaker til middag men det var under meget sterk tvil også...

Holder farta fint og bruker fornuft når jeg kjører.
Bensinsparer No1: Hold litt avstand til bilen foran.
10Vn er faktisk litt tørstere enn 20V. I alle fall her på gården.

locked
09/03/14, 11:19
Hadde en 2.0LT (chippa, større turbo, eksos osv. ~250hk) med automat, den brukte i snitt 1.3. Blei jo mykje gassing, bilen gjekk godt og det var fin lyd :) Men på langkjøring gjekk det heilt greit å krype den ned mot 0.60 på mila men det kreve mykje av sjåføren for å sei det mildt. Det er også stor forskjell på utvekslinga på 2.0 og 2.3/2.4/2.5 turbo, der 2.0T automat har lockup frå rundt 78km/t må dei "store" motorane opp i ca 89km/t for å legge inn lockup. Og køyrer du ein slik bil uten lockup av automaten så er dei dyre i drift.

En kompis har forøvrig ein 2.4T AWD automat, og den tar langkøyring på vestlandet på ca 0,85 og det er slett ikkje ille. Så enten er det noko feil med bilen din, eller så er det han som køyre :) Husk og at å køyre økonomisk er langt i frå det same som å køyre seint.


Enklaste grepet du kan gjere: har du trykt på bremsepedalen (utenom for å stoppe heilt opp, eller i veldig bratte nedoverbakka) ja då har du gjort ein kostbar tabbe med tanke på fartstilpasning. Så enkelt er det :) Når eg er i rette modusen køyre eg enkelt strekninga Stryn-Førde (for dei litt lokalkjende), ei strekning på 120km. Og då er målet å ikkje vere borti bremsepedalen en einaste gang, og det går fint med litt planlegging, sjå langt fram osv. Men det går IKKJE seint ;)

larsverm
09/03/14, 22:41
Min S80 2,0T (180 hk) ligger vel på ca 1800 når det går jevnt i 80 (eller 2000 i 90). Hvordan er utvekslingen på de kraftigere?

Mest økonomisk kjøring med min bil kan jeg tenke meg ville være hvis man over lengre tid kunne holde rundt 70-80 konstant med cruisekontroll på en fin, flat og rett vei. Jeg mener å huske at forbruksmåleren viste ca 0,6 over en strekning det passet slik en gang. Men det ble ikke langt eller lenge nok til at det fikk betydning ved bensinfylling.

peri_lund
09/03/14, 23:23
Hadde en 2.0LT (chippa, større turbo, eksos osv. ~250hk) med automat, den brukte i snitt 1.3. Blei jo mykje gassing, bilen gjekk godt og det var fin lyd :) Men på langkjøring gjekk det heilt greit å krype den ned mot 0.60 på mila men det kreve mykje av sjåføren for å sei det mildt. Det er også stor forskjell på utvekslinga på 2.0 og 2.3/2.4/2.5 turbo, der 2.0T automat har lockup frå rundt 78km/t må dei "store" motorane opp i ca 89km/t for å legge inn lockup. Og køyrer du ein slik bil uten lockup av automaten så er dei dyre i drift.

En kompis har forøvrig ein 2.4T AWD automat, og den tar langkøyring på vestlandet på ca 0,85 og det er slett ikkje ille. Så enten er det noko feil med bilen din, eller så er det han som køyre :) Husk og at å køyre økonomisk er langt i frå det same som å køyre seint.


Enklaste grepet du kan gjere: har du trykt på bremsepedalen (utenom for å stoppe heilt opp, eller i veldig bratte nedoverbakka) ja då har du gjort ein kostbar tabbe med tanke på fartstilpasning. Så enkelt er det :) Når eg er i rette modusen køyre eg enkelt strekninga Stryn-Førde (for dei litt lokalkjende), ei strekning på 120km. Og då er målet å ikkje vere borti bremsepedalen en einaste gang, og det går fint med litt planlegging, sjå langt fram osv. Men det går IKKJE seint ;)


Takker for alle innspill. Artig og lese. I dag fant jeg en ganske stor bensinlekasje på bilen min. En kort slange på ca. 8 cm. som forbinder bensinrøret med den rekken som dysene er festet i. Den var ganske morken. Vet ikke hvor lenge lekasjen har vært der, men bilen har ikke fjusket. Når jeg stoppet motoren så dryppet det en ganske stor dråpe i sekundet. Men det jeg lurer på er... Hva menes med "lockup" Hva skjer da? Er det noe som kan påvirkes manuelt?

locked
10/03/14, 02:52
Min S80 2,0T (180 hk) ligger vel på ca 1800 når det går jevnt i 80 (eller 2000 i 90). Hvordan er utvekslingen på de kraftigere?

Mest økonomisk kjøring med min bil kan jeg tenke meg ville være hvis man over lengre tid kunne holde rundt 70-80 konstant med cruisekontroll på en fin, flat og rett vei. Jeg mener å huske at forbruksmåleren viste ca 0,6 over en strekning det passet slik en gang. Men det ble ikke langt eller lenge nok til at det fikk betydning ved bensinfylling.
Eg har ikkje sett papir på utvekslingsforholdet, men bilen går en del fortare på samme turtall. På 1.gen så var forskjellen at 2.0T gjekk i 120km/t på 2.gir men 2.5T greidde 140km/t.


Takker for alle innspill. Artig og lese. I dag fant jeg en ganske stor bensinlekasje på bilen min. En kort slange på ca. 8 cm. som forbinder bensinrøret med den rekken som dysene er festet i. Den var ganske morken. Vet ikke hvor lenge lekasjen har vært der, men bilen har ikke fjusket. Når jeg stoppet motoren så dryppet det en ganske stor dråpe i sekundet. Men det jeg lurer på er... Hva menes med "lockup" Hva skjer da? Er det noe som kan påvirkes manuelt?
Bensinlekkasje må du få ordna! Det luktar vel rimeleg intenst vil eg tru?

Lock-up vil sei at momentomformaren (converteren) i automatgirkassen låser seg slik at sluringa opphøyrer. Det gjer girkassen mykje meir effektiv sidan den ikkje brukar ein stor del av motoreffekten på å produsere varme. Det kan du påvirke med å passe på å ikkje køyre akkurat så seint at den ikkje låser, du merkar godt låsinga viss du tenker over det. Det merkast som eit ekstra halvt gir, men du har ikkje funksjonen den første kilometeren før motor/gir har fått litt temperatur å jobbe med.

larsverm
10/03/14, 13:09
Oi, 120-140 i 2. gir høres mye ut - om det er manuell eller automat gjør kanskje ikke så stor forskjell...? (Jeg tenker forutsatt femtrinns automat.)

Bensinlekkasje kan vel i verste fall være et faremoment. Er den stor nok, kan den jo også forårsake høyere "forbruk".

64PV
10/03/14, 17:16
2001 S60 2,4T med automat. Gått ca 200000km. Kjører mest bykjøring (60 soner og bygater), og kjørekomputeren viser stivt 1,1 liter pr mil.

larsverm
10/03/14, 17:49
Må regne med noe slikt ved bykjøring - det blir nok bedre hvis du tar en langtur.

peri_lund
11/03/14, 00:03
Joda, den lekasjen har nok vært der en stund. Men jeg har vært klar over at det er en bittliten lekasje hver gang jeg fyllet tanken. Det er et lite hull i påfyllingsrøret, kommer an på hvordan jeg holder pistolen når jeg fyller. Så jeg har trodd lukten har kommet derfra... Men den lekasjen jeg fant her om søndagen va forran i motorrommet, og da var lukten mere intens inne i bilen. Derfor jeg reagerte. Byttet slangen med en gang jeg. Og da ble det bra.
Har bare stolt blindt på komputeren før, men nå fylte jeg tanken og skal måle forbruk selv. Så får vi se hvor mye den bruker. Komputeren ligger på ca. 1.02 nå etter ca. 5 mil. Lekasjen var ganske stor, jeg tror ikke det hadde gått lenge før bilen hadde enten tatt fyr eller bynt og fjuske.
Angående lockup funksjonen, før jeg chippet den så gikk den veldig og giret opp og ned og viste ikke helt hva den skulle gjøre når jeg lå i 75-80 på flat vei. Men nå etter chippen så er det bedre. Når den først legger inn siste giret så kan slippe den ned mot 70 uten at den girer. Den ble mye sterkere på lavt turtall også, kansje det ligger inne noe endringer på dette i den chippen? BSR sin ppc boks jeg har.

Thomazz
12/03/14, 00:08
Min er ikke chippa å går i lovkup allerede i 60.

Målt forbruk på siste tanking var rett under literen på diverse kjøring.


Sent from space using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1) -

Torsen67
12/03/14, 10:12
Når det gjelder forbruk på moderne biler så tror jeg det er en del parametre som kan gi forskjell ifra bil til bil. Når en bil har passert 200K så begynner det å skje ting. Ikke at noe har gått i filler men alt blir sakte men sikkert slitt.
Dette vil selvsagt påvirke hver enkelt bil på hver sin måte etter hva som blir slitt og ikke virker optimalt lengre. Og ingen bruker vel høyrefoten på samme måte heller;-)

roarrr
12/03/14, 11:21
Kjøpte en 2000 mod V70N 2,4T 200 hk. for en drøy måned siden, og ville teste forbruket raskt, så jeg tok en 30 mils tur, med familien.
Gikk inn for å kjøre økonomisk, men holdt trafikktempoet greit, 90-100 kmt. av og til.
Resultatet ble 0,72, ifølge kjørecomputeren. Det overrasket meg, trodde de brukte mer bensin. Nå, ved blandet kjøring, så havner jeg på
ca. 0,9 i gjennomsnitt, er ikke så ille, da det er geartronic automat. Det må tillegges, at jeg har en myk kjørestil, forbruket skvetter nok
fort i været, ved inspirerende kjøring. Bilen har gått 273 tusen.
Neste steg, blir å skifte magnetventilen, som styrer vacuumet til Wastegaten, den småjager i 60-70 kmt. og håper på at dette vil forsvinne.

Børge Vikebø
12/03/14, 12:30
Kjøpte en 2000 mod V70N 2,4T 200 hk. for en drøy måned siden, og ville teste forbruket raskt, så jeg tok en 30 mils tur, med familien.
Gikk inn for å kjøre økonomisk, men holdt trafikktempoet greit, 90-100 kmt. av og til.
Resultatet ble 0,72, ifølge kjørecomputeren. Det overrasket meg, trodde de brukte mer bensin. Nå, ved blandet kjøring, så havner jeg på
ca. 0,9 i gjennomsnitt, er ikke så ille, da det er geartronic automat. Det må tillegges, at jeg har en myk kjørestil, forbruket skvetter nok
fort i været, ved inspirerende kjøring. Bilen har gått 273 tusen.
Neste steg, blir å skifte magnetventilen, som styrer vacuumet til Wastegaten, den småjager i 60-70 kmt. og håper på at dette vil forsvinne.

Hei Roarrr.

Min også jager i dette området, den virker å ha lyst å legge inn lock-up. Om jeg forstår noen av de andre i tidligere innlegg her, så kan det hjelpe med chip. Har ikke prøvd dette enda, men kan hende det skjer. Forbruksmessig opplever jeg mye det samme. Kjører en krøttersti til/fra jobb som gir mye start/stopp-kjøring og ligger da på 0,94 på computeren. Jeg har ikke hatt den lavere enn 0,8 på langkjøring, men så er jo bilen min da lastet til ripa i tillegg til inspirert kjøring. Iflg computeren hadde jeg i sommer 0,85 på langkjøring i Danmark i hastigheter rundt 140, men hvorvidt det er reelle tall er en annen sak ;)

Thomazz
12/03/14, 16:39
Lyst til å chippe min jeg og. Regner med det er verdt kronene :D


Sent from space using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1) -

larsverm
12/03/14, 20:58
Hva innebærer det og hva er virkningen? Har det negative bieffekter?

roarrr
12/03/14, 21:20
Er nok enig med deg, Børge, forbruket styres velsdig mye av kjørestil. Lurer også på å chippe, men er usikker på, om det er lurt, på en bil som har gått såpass langt, men , som du sier, det kanskje gjør bra for motoren, blir jo 410 nm, og mye bedre bunndrag. Er kanskje verd, de 6 tusen det koster.QUOTE=Børge Vikebø;862021]Hei Roarrr.

Min også jager i dette området, den virker å ha lyst å legge inn lock-up. Om jeg forstår noen av de andre i tidligere innlegg her, så kan det hjelpe med chip. Har ikke prøvd dette enda, men kan hende det skjer. Forbruksmessig opplever jeg mye det samme. Kjører en krøttersti til/fra jobb som gir mye start/stopp-kjøring og ligger da på 0,94 på computeren. Jeg har ikke hatt den lavere enn 0,8 på langkjøring, men så er jo bilen min da lastet til ripa i tillegg til inspirert kjøring. Iflg computeren hadde jeg i sommer 0,85 på langkjøring i Danmark i hastigheter rundt 140, men hvorvidt det er reelle tall er en annen sak ;)[/QUOTE]

peri_lund
12/03/14, 22:35
Min var også sånn at den ikke helt visste hvilket gir den skulle ligge i ved ca. 70-75 km/t. Men dette løste seg da jeg chippet. Sikkert fordi det blir mere moment, og kansje trimfila gjør noe med software i automaten også(det siste vet jeg ikke)
Nå etter jeg har fikset lekasjen og kjørt ca. 10 mil. så ligger komputeren på 1,02 i snitt. Så det ser ut som det har gått ned litt. Jeg har kjøpt meg ny fremre lambdasonde så neste grep blir og bytte denne. Får feilkode noen ganger, på lavt turtall i lav fart. (30-40 km/t) Og koden sier noe om målingene fra lambda. Husker ikke helt hva det står, men det gjelder fremre lambda. Noen som har byttet den før? Trangt og vanskelig plassert den kontakten der...:-(

Thomazz
14/03/14, 01:01
Når vi er inne på chip. BSR eller autopwer sin. BSR har monent begrensing i første og andre gir har jeg lest. Har autopower sin det og ?

Autopower sin kan man laste inn på 4 biler ? Isåfall. Noen som vil spleise ? ;)


Sent from space using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1) -