PDA

Vis full versjon : Klunkelyder under bilen - girkasse går inni karosseriet



diffsen
04/03/14, 13:27
Hei,


Jeg byttet clutch på 240'n ifjor. Etter byttet ble det litt lyder fra girkassa. Ikke inni selve girkasse, men akkuratt som om den går inni noe.

Har dere merket noe til dette før? Noen erfaringer om noe som kan gjøres feil eller glemmes rundt girkassa?

Rett under girspaken ligger det noe skum greier som beskytter litt og støydemper litt, den var så ødelagt at den måtte tas vekk. Kan dette være nok til at noe går inni?

Har du klunkelyder der nede? :) Vennligst det tanker ;)

Det er ikke eksosen nei :)

Christian
04/03/14, 14:13
Det skummet fungerer som en lyddemper, er nok bare det at du hører mer av lydene under bilen siden den er fjernet.

Naske
04/03/14, 14:34
Har samme problem på 240´en min etter girkassebytte fra m45 til m47. Girkassa tar borti tunnelen øverst og bakerst på høyre side der spakstellet er koblet til girkassa. Vet ikke hva slags girkasse og årsmodell bilen din er, og noen girkasser som min har mellomlegg til girkassebalken/bakre motorfeste som man kan glemme å montere. Da tar kassa alltid borti.

daihatsu93
04/03/14, 14:55
Har samme problem på 240n min også. spakstell brakketten som slår i karosseriet. den skal i teorien være i senter, men etter at jeg har vært ute med kassa 4 ganger så ligger den nå innpå og slår i karosseriet. kan være deffekt motor feste som gjør det.

Christian
04/03/14, 15:16
Må jo være no vanvittig dårlige motorfester dere kjører med. :p

gaupe
04/03/14, 15:22
Må jo være no vanvittig dårlige motorfester dere kjører med. :p

Er vel vulken som har sluppe frå plata på motorfestet då.

Christian
04/03/14, 15:26
Ja 240 føttene har en tendens til å dele seg, uavhengig av effekt og alder. Bytt!

daihatsu93
04/03/14, 16:48
pedersens sine forsterka motorfester til 300 kr er akkuratt litt dårliger,e enn akkuratt dem samme som meca solgte til meg for ca 80 kr sist :P Må finne på en annen løsning. sveise fast hele motoren :)

diffsen
04/03/14, 19:35
Har samme problem på 240´en min etter girkassebytte fra m45 til m47. Girkassa tar borti tunnelen øverst og bakerst på høyre side der spakstellet er koblet til girkassa. Vet ikke hva slags girkasse og årsmodell bilen din er, og noen girkasser som min har mellomlegg til girkassebalken/bakre motorfeste som man kan glemme å montere. Da tar kassa alltid borti.

Ja dette høres akkuratt ut som min bil :) 1993 Modell med M47 kasse.
Hva kan man gjøre med dette da? Er det en måte å ''sentrere'' dette? Kan det virkelig også bare være motorfester? Hmm :)

Naske
04/03/14, 22:07
Ja dette høres akkuratt ut som min bil :) 1993 Modell med M47 kasse.
Hva kan man gjøre med dette da? Er det en måte å ''sentrere'' dette? Kan det virkelig også bare være motorfester? Hmm :)

Har egentlig innfunnet meg med problemet. Hadde jeg hatt ork til å ta ned girkassa en gang til, så hadde jeg tatt en slegge og laget bedre plass i tunellen.

diffsen
05/03/14, 07:57
Har egentlig innfunnet meg med problemet. Hadde jeg hatt ork til å ta ned girkassa en gang til, så hadde jeg tatt en slegge og laget bedre plass i tunellen.

Ja jeg syter fælt med å ta den ut en gang til... Noen som vet en måte å fikse dette på? Det må jo være noen som vet hvorfor det blir sånn etter man tar ut girkassa. Det er jo rart om det bare blir sånn? Man må jo kunne rette opp i den feilen :P Noen?

Nilsson
05/03/14, 08:14
Sett på motorfestene da?
Kan ligge rett helt til du tok ned kassa, så hele driten har sklidd til sia ;)

diffsen
05/03/14, 08:23
Sett på motorfestene da?
Kan ligge rett helt til du tok ned kassa, så hele driten har sklidd til sia ;)

Har ikke kikket noe særlig på de nei.
Tenkte jeg kanskje likegodt bare kunne bytte motorfeste og girkasse feste. Håpe det blir bedre etterpå :)

Nilsson
05/03/14, 09:00
Lønner seg å bytte alt ja :)
Kjøpte diesel fester på volvo, holder mye bedre enn fra mekonomen å slik iallefall:)

gaupe
05/03/14, 09:21
Har egentlig innfunnet meg med problemet. Hadde jeg hatt ork til å ta ned girkassa en gang til, så hadde jeg tatt en slegge og laget bedre plass i tunellen.

Det høyrest ut som rett løysing ;)

Nyland
05/03/14, 11:11
Jeg anbefaler å bytte motorfestene til følgende del;

1576103 - Bruker den som motorfeste og girkassefeste i Volvo Original.
MERK! Det er en lastebildel :)

Aldri hatt problemer med motor som slår borti etter å ha bytta te detta ;)

diffsen
05/03/14, 14:21
Jeg anbefaler å bytte motorfestene til følgende del;

1576103 - Bruker den som motorfeste og girkassefeste i Volvo Original.
MERK! Det er en lastebildel :)

Aldri hatt problemer med motor som slår borti etter å ha bytta te detta ;)

Er 1576103 Volvo sitt dele nummer på det motor-feste? Åssen er disse å få på bilen i forhold til vanlige motorfester da?

Nyland
06/03/14, 09:43
ikke noe problem, de har ikke de pinnene som du vanligvis har på motorfestene, samt de er litt lavere.
Bare gjør volvo oppmerksom på at det er lastebildel.
Mener den er til Volvo FL6, så ja det er volvo sitt nummer.

diffsen
06/03/14, 14:59
Da har jeg vært innom Volvo å bestilt Diesel fester. De kunne ikke skaffe Volvo FL6 fester.....

Noen som faktisk har erfaring med at klunkelyden av spakstellet som går i tunellen faktisk går vekk etter motorfeste bytte? :)

volvo245gl
06/03/14, 18:58
Enklest er vel en tur på Biltema.
Koster jo ikke mangen kronene på et feste der bare for å teste.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motordeler/Motoroppheng/MOTORFESTER-VOLVO-631005/
Funker det med å rettstille/rette opp, så er det bare å bestille kvalitetsfestene etterpå....

diffsen
07/03/14, 08:57
Enklest er vel en tur på Biltema.
Koster jo ikke mangen kronene på et feste der bare for å teste.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motordeler/Motoroppheng/MOTORFESTER-VOLVO-631005/
Funker det med å rettstille/rette opp, så er det bare å bestille kvalitetsfestene etterpå....

Ok, da prøver jeg med motorfester først..

diffsen
24/03/14, 13:04
Da var problemet løst!

Begge motorfestene var helt kaputt! Delt seg i 2...

2 stk motorfester til Dieselen fra Volvo er montert og ikke en lyd er å høre. Helt stille når jeg vrir om nøkkelen, og ingen klunkelyder videre bakover i eksosanlegget! :)

Takker alle sammen for svar!

Nilsson
24/03/14, 13:07
Godt når det årner seg ;)
Dieselfestene fra volvo er gode saker, hatt mine noen år nå, både med f og fk og de har ikke sigi nevneverdig iallefall :)

Etern1ty
24/03/14, 14:18
Kan du dele delenr på dieselfestene?

diffsen
25/03/14, 07:56
Kastet lappene de lå i dessverre. Spør på Volvo, de har de lett tilgjengelig på datan :)

BlåFare
25/03/14, 08:23
Hmm, dieselfester altså :)
Takk for tipset! :D

gaupe
25/03/14, 08:41
Har dei komt tilbake i utvalet altså, hørte at dei var utgått. Og dei eg kjøpte for nokre år sidan, var eit tjukt lag med støv på :)