PDA

Vis full versjon : Trodde det var hjullager fremme, men..



Larssin
03/03/14, 14:15
Hei

Byttet i helgen hjullager fremme, da jeg trodde at det var ødelagt. Symptomene er at det høres ut som om man kjører med grove piggdekk, lyden kommer ved ca 45-50 km/t og følger hastigheten på bilen. Lyden blir borte hvis jeg svinger til høyre, så da tenkte jeg at det var lageret på venstre side som var ødelagt. Ble litt skuffet da lyden fremdeles var der.

Er det noe annet som kan lage en slik lyd tro?

Det gjelder xc70 -02 med automat

Lars

4x4vinge
03/03/14, 14:32
Hjulager bak sjekk di

aarnes
03/03/14, 14:34
det beste er å få hjula opp fra bakken, sett i nøytral, ta en lang skrutrekker og sett på fjøra mens du ruller hjulet rundt. da får du veldig fort en indikasjon på hvilket lager som er defekt (du må sette øre inntil skrutrekkeren da)

Torsen67
03/03/14, 15:19
Kan det også være lagrene der drivakslene går inn i girkassa tro? Etter å ha lest flere tråder her inne så har jeg forstått at det også kan forekomme.

Børge Vikebø
03/03/14, 15:26
Jeg skiftet venstre først på min. Lyden var der fremdeles, så jeg skiftet høyre også. Viste seg at lyden forplantet seg gjennom drivaksel og inn til kassen. Hørtes ut som venstre foran, mens det i realiteten var høyre..

Torsen67
03/03/14, 19:52
Jeg byttet mine for ca 5K km siden. Syns det fortsatt romler. Men så var det det med disse BT-lagrene da;)

Tor-Erik
03/03/14, 21:16
Kan bekrefte at BT lagre holder ikke. Sto 1 mnd på min bil før de lagde lyd igjen.

Men du sparer fort 1000,- kr ved å kjøpe hos det som het Autodeler oppå taket til biltema. Eg betalte 1508,- kr

Torsen67
03/03/14, 22:22
Oppe på taket til Biltema? Hvilke BT er det du tenker på?

Tor-Erik
03/03/14, 22:29
Hehe glemte meg. Eg mente BT i Åsane, Bergen

Larssin
04/03/14, 11:47
Har i dag jekket opp bilen og prøvd å lytte, men hører ikke forskjell. Fikk hjelp av en til å snurre hjulet, mens jeg lå å lyttet med stetoskop på baksiden av navet, på fjærbein, på fjære. Klarer ikke å høre noe. Mulig hastigheten blir for lav... + ikke belastning på lageret.

Hjullageret kjøpte hos Vparts i Sverige.

Lars

FroBe
04/03/14, 13:39
Jeg prøvde å lytte på samme måte, hele bilen var på bukk, men ikke sjanse å høre noe.
Selv måtte jeg legge meg i bagasjerommet mens kona kjørte for å høre hvilket lager som laget lyd.

Jimmen
04/03/14, 16:42
Hadde skikkelig romling jeg og, hørtes ut som det du forklarer.. trodde det var venstre, var høyre lager. :)

Kjøpte 2 lager på Ebay for 1100kr og de funker den dag i dag. kjørt på ca 15.000 km og ikke en lyd enda ivertfall.

Larssin
06/03/14, 11:13
På drivakselen høyre side fremme, så er det et lager, ikke på midten av akselen, men sånn ca. Det er nok et "støtte" lager. Hadde planer om å lime inn et bilde, men det klarer jeg ikke. Er det mulig å få kjøpt dette lageret, eller må man kjøpe hele "nice price" akselen tro? Løsnet bukken og spant lageret rundt. Virker som om det er litt skrangle lyd i denne.

Edit: Vært innom Volvo å hørt ang lager, og man må bytte hele akselen.

Torsen67
06/03/14, 16:15
Er du sikker på det? Aarnes her inne nevnte noe om dette lageret. Tenkte å sjekke dette selv. Trist hvis man må bytte akselen da det sikkert blir betydelig dyrere. (mistenker denne på min også.)

Torsen67
06/03/14, 18:29
Hvis du googler "volvo 30735338" eller 30711363 så kommer denne frem som eget delenr.

Edit: ser det bare var lagerhuset og ikke selve lageret.

Torsen67
06/03/14, 18:38
Finner det løst her. Det er lager 30711363 som du skal ha:

edit: lageret er merket som nr 13.

http://volvopartslisle.com/assembly/75616947/2009-Volvo-XC90/Drive-Shafts

Børge Vikebø
06/03/14, 19:29
Dette ryker sjeldent. Ta hjullager på høyre side om det ikke er byttet.


Sent from my aiFåon using Tapatalk

Larssin
06/03/14, 19:45
Finner det løst her. Det er lager 30711363 du skal ha:

http://volvopartslisle.com/assembly/75616947/2009-Volvo-XC90/Drive-Shafts

Hei

Ikke for å være vanskelig, men er ikke det nummeret til lagerbukken, og ikke lager?

Tittet litt videre på den siden, og da fant jeg dette nummeret: 9181693 Men vet ikke om dette passer hvis man ser på oversikten på hvilke bilen denne passer til.

http://volvopartslisle.com/OEM-Volvo-Part-Number-9181693-Drive-Shaft-Bearing

Larssin
06/03/14, 21:08
[QUOTE=Børge Vikebø;859986]Dette ryker sjeldent. Ta hjullager på høyre side om det ikke er byttet.


Hei

Løsnet på lageret som sitter på drivakselen tidligere i dag, og da syns jeg det virket litt skranglete. Om det er nok til å lage den lyden jeg hører, det er jeg usikker på. Prøve å finne en bil opphugger som har en slik i morgen kanskje, for kjenne om det er likt det jeg har.

Torsen67
06/03/14, 23:55
Det siste innlegget mitt mener jeg kun skal gjelde lager. Se en gang til...

cortinaterje
07/03/14, 08:23
Jeg har nettopp byttet høyre drivaksel på min V70 aut fordi dette lageret var gåent. Kunne høres tydelig som en "syngende lyd" inne i bilen.

Fant fort ut at dette lageret ikke er noe std SKF/FAG lager med std mål. Kjøpte derfor ny drivaksel original fra Volvo til rundt 6500 kroner minus pant 800. Syntes egentlig ikke at dette er noen u-pris med tanke på alt man får nytt av drivknuter og belger, og man gjør byttejobben selv.
Men det er jo klart at nå var alt på min aksel kjørt nærmere 300k. Jeg ville nok tenkt annerledes om jeg nettopp hadde kostet på ny drivknute og belger.

knetrom
07/03/14, 10:46
Hva var symptomene dine, cortinaterje? Min bråker litt rett fram, mer i høyresvinger og mindre/ingenting i venstresvinger (om jeg ikke har glemt alt i løpet av en uke på jobb). Da mener jeg at det er venstre fremre hjullager som er gåent (får mer belastning når vekten legger seg mot venstre i høyresving).

I 2012 bråkte det litt rett fram, mindre/ingenting i høyresving og mer i venstresvinger, og da gikk bråket vekk da høyre fremre lager ble byttet.

cortinaterje
07/03/14, 14:12
Hva var symptomene dine, cortinaterje? Min bråker litt rett fram, mer i høyresvinger og mindre/ingenting i venstresvinger (om jeg ikke har glemt alt i løpet av en uke på jobb). Da mener jeg at det er venstre fremre hjullager som er gåent (får mer belastning når vekten legger seg mot venstre i høyresving).

I 2012 bråkte det litt rett fram, mindre/ingenting i høyresving og mer i venstresvinger, og da gikk bråket vekk da høyre fremre lager ble byttet.

Som jeg skriver så hørte jeg en svak, jevn syngende og konstant lyd.
Egentlig begynte jeg å lure på om det var turboen jeg hørte og at denne begynte å bli dårlig. Men så tok jeg ut drivakselen for å bytte den indre belgen som svettet litt olje. Da oppdaget jeg at lageret var gåent og helt tørt. Lyden var helt borte med ny drivaksel.
Vil tro det er lett å sjekke dette lageret hvis du kun løsner de to boltene som holder klemma og fjerner denne. Hvis du da bender ut drivakselen bør du kunne snurre på lageret for å sjekke det. Kanskje løsne litt på drivakselbolten i senter av hjulet slik at drivakselen kan bevege seg litt frem og tilbake.