PDA

Vis full versjon : Intercooler og Wastegate spørsmål.



Finken
11/06/10, 15:39
Har ikke bestemt meg for effekt enda, men tenkte og legge meg på ca 500, da har jeg bunndel og driverk som forhåpentlighvis holder ei go stund og mer en nok effekt til og kjøre på tvers.

Men hvor stor intercooler burdte jeg ha, har egentlig bestemt meg for størrelsen, 600x350, men tykkelsen har jeg ikke bestemt meg for, ser for meg at stort areal gir mye kjøling, men blir den for tjukk så tar det vel lang tid og fylle den?

Vil gjerne ha noen teorier på detta, ikke bare synsing og at den og den størrelsen holder til den effekten.

Litt samma greia med wastegate, valget står imellom turbonetics og tial, men størst er vel ikke akkurat best her heller.

Kikka litt på tial 44 mm og turbonetics 45mm racegate, men er jo litt vrient og prate med forhandlere, for de mener jo såklart at det merket de har er det beste.

TeamBørnOut
11/06/10, 15:46
Teorien at jo større ic du kjøper er bedre er jo fordi det ikke akkurat er verdens beste plass til en intercooler på 240n. tror neppe du merker forskjell i trykktap på en 2.5" tykk vs 3".
turbonetics og tial lager bra wg. så bare velg den du liker best :) er ikke akkurat noe magi det greiene der. velg kanskje den som selger billigst reservedeler til de

Finken
11/06/10, 19:13
Har i teorien plass tel 4" Så da ere bare og kline tel da. 4 toms ic og radiatoren bygger vel 3 tommer den å, blir et hyfsat kylpaket i grillen på denna bilen da. :D

volvobrage
11/06/10, 21:02
Har i teorien plass tel 4" Så da ere bare og kline tel da. 4 toms ic og radiatoren bygger vel 3 tommer den å, blir et hyfsat kylpaket i grillen på denna bilen da. :D

men det er berre rått!!!!:D

GMV
11/06/10, 21:10
Eneste er om det bli enorm size på cooleren, da vil det bli ekstra turbolag pga det store volumet. Men har til dags dato ikke opplevd det problemet, også veier det opp for den økte effekten du får. Så tommelfingerregelen er vel så stor cooler som du får plass til.

volvobrage
11/06/10, 21:45
har sett litt på vannavkjølte intercoolera..dei er jo ganske så små i størrelsen, men skal kjøle like bra som luftavkjølte har eg lest..vil ikkje ein merke det på¨gassresponsen?eller har det ikkje så mykje og utgjere?

GMV
12/06/10, 04:12
har sett litt på vannavkjølte intercoolera..dei er jo ganske så små i størrelsen, men skal kjøle like bra som luftavkjølte har eg lest..vil ikkje ein merke det på¨gassresponsen?eller har det ikkje så mykje og utgjere?

Jeg ville heller hatt en vanlig luft/luft, mindre som kan krangle da. Vannkjølt er somregel brukt til biler med begrenset plass og/eller midt/bakmonterte motorer.

jonass
12/06/10, 08:56
Vann kjølte intercoolere er sært, da må du drive og fylle på is biter og trenger at fandens system. Men er nok det beste da.

SWR
19/06/10, 11:51
Har ikke bestemt meg for effekt enda, men tenkte og legge meg på ca 500, da har jeg bunndel og driverk som forhåpentlighvis holder ei go stund og mer en nok effekt til og kjøre på tvers.

Men hvor stor intercooler burdte jeg ha, har egentlig bestemt meg for størrelsen, 600x350, men tykkelsen har jeg ikke bestemt meg for, ser for meg at stort areal gir mye kjøling, men blir den for tjukk så tar det vel lang tid og fylle den?

Vil gjerne ha noen teorier på detta, ikke bare synsing og at den og den størrelsen holder til den effekten.

Litt samma greia med wastegate, valget står imellom turbonetics og tial, men størst er vel ikke akkurat best her heller.
500 hk er ca 18 000 liter luft i minuttet... du får ikke inn en "for stor" IC. Men den kan oppføre seg sånn og gi lag hvis du forer den med tynne trykkrør... luft kan bare gå "så" fort i et rør, og skal du fore en så sulten motor via en IC med litt volum tjener du ikke hverken respons, kjørbarhet eller effekt på å gi den små rørgater.

SWR
19/06/10, 11:58
Vann kjølte intercoolere er sært, da må du drive og fylle på is biter og trenger at fandens system. Men er nok det beste da.

Neida. Bare vann, men du trenger en DIGER radiator et eller annet sted, egen pumpe og rimelig mye vann i systemet for å kunne kjøre med mye trykk langt.. for korte stint, som drifting-runder, funker det knall.. Bare å bytte fra varmt vann til iskaldt før en runde. Så får kjølinga det mye lettere også..

asdf
19/06/10, 13:32
Noe som er vel så viktig som størrelsen er jo utformingen av tankene, såvidt jeg har skjønt. En kinacooler med inn ut øverst og ganske firkanta kanter klarer vel ikke å utnytte hele registeret like effektivt som en som har inn/ut midt på og bedre fasong på sidetankene.

TeamBørnOut
19/06/10, 13:38
"mange" som sveiser om kina greiene og lager bedre fløde! mange solgte jo løse celler billig før. men dette ser man ikke mye av lengre :/

Noen som vet hvordan det er å bruke 2 stk coolere?
Jeg sliter med dårlig plass i bilen. men med 2stk så tror jeg at jeg kan få grei kjøling.
Orker ikke kødde med vannkjølt.. hvis jeg ikke må.

volvobrage
19/06/10, 13:44
"mange" som sveiser om kina greiene og lager bedre fløde! mange solgte jo løse celler billig før. men dette ser man ikke mye av lengre :/

Noen som vet hvordan det er å bruke 2 stk coolere?
Jeg sliter med dårlig plass i bilen. men med 2stk så tror jeg at jeg kan få grei kjøling.
Orker ikke kødde med vannkjølt.. hvis jeg ikke må.

går jo an og gjere som du seie og kjøpe kina greier og bygge om:)har og leita etter lause celler, men finn ikkje det lenger:S

du kan jo dele ein cooler i to og sette dei framfor kvarandre slik at du får ein brei, men ikkje fult så lang ic?:)ser mange som gjer det når ein slit med dårlig plass

SWR
19/06/10, 13:50
To IC'er i rekke er ikke noe problem, såfremt det ikke fløder dårlig.. Dahlbäck hadde jo det på Golfen.

Kina-IC's fløder greit de. Tankene er ikke så ille heller, men de har ofte alt for små innganger... en 600 x 450-kjerne trenger minst 3.5" innganger hvis flødet i kjernen skal utnyttes..

VolvoR-Sport
05/08/10, 22:36
løse intercooler celler ;) http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=tp&Category_Code=INT

session
08/08/10, 14:05
har kinacooler på 940 min med 3"inn/ut i topp og den kjøler bra, nå på varme dager så får den 75-90 grader inn og 15-20 ut i følge termostatene, om den blir fullt utnytta veit jeg ikke, men den kjøler ca 20 grader mere enn den orginale :)

SWR
08/08/10, 14:18
har kinacooler på 940 min med 3"inn/ut i topp og den kjøler bra, nå på varme dager så får den 75-90 grader inn og 15-20 ut i følge termostatene, om den blir fullt utnytta veit jeg ikke, men den kjøler ca 20 grader mere enn den orginale :) Skal godt gjøres å få lufta kaldere enn det... :) Sålenge man har utetemp på såder 20 grader.

session
08/08/10, 14:38
ja sant det, men det viser jo at kinacollere funker di også da

SWR
08/08/10, 14:44
De funker helt knall.. testet en XS-Power en mot en tilsvarende Thrust-IC fra Japan til 3-4 ganger prisen i flowbenken, og forskjellen i fløde var bare 6-7%.. Skal da legges til at Thust'en hadde ekstremt bra tankutforming, og svært ofte er dette hele forskjellen i fløde. :)