PDA

Vis full versjon : Xenon i fjernlys Volvo xc70 2004



Trygve_johnsen
28/02/14, 23:00
Tenkte jeg skulle montere xenon i fjernlysene, da halogen pærene ikke lyser noe bra.
er det bare å kjøpe et H7 kitt å montere rett på? eller skal man la strømmen til ballastene gå via et rele?
Er elektronikken like følsom som på nyere volvo? (2009+)
hva ka man eventuelt skade om man bare kobler ballastene rett på, og ikke via et rele.

Mvh Trygve

Ola Hagen
01/03/14, 08:54
Din bil har canbus teknologi, så du burde skaffe xenon ettermonterings kit som er ment for canbus. Men husk at du kan få mangel på kontroll eller eu.

Trygve_johnsen
01/03/14, 09:27
er det canbus på den? er ikke det kun i nerlys?

aarnes
01/03/14, 10:10
Ikke canbus på fjernlys.

FroBe
01/03/14, 10:22
Det er ikke CAN-buss på pærene, men det er strømfølere med shunt på nærlysene som kan rapportere feil via CAN-bussen. Fjernlyset har ikke slike følere.

Nyere biler med original xenon kan ha ballast som er direkte tilkoblet CAN-buss slik at ballasten kan varsle hvis pæren ikke tenner.

Xenon pærer er mange ganger kraftigere enn halogenpærer, men man er ikke garantert at kinesiske xenonpærer fokuserer riktig i en halogenreflektor (selv om fjernlys er mindre komplisert enn nærlys).
En annen lystyv er plastglasset i klarglass-lyktene. Hvis dette er matt av mye steinsprut kan nok 50% av lyset som skal fremover bli spredd i alle retninger. Nytt og uskadd glass stjeler kun 10% av lyset.

En ulempe jeg merket da jeg prøvde med xenon i fjernlys var at lyset brukte mange sekunder før det lyste sterkt, og når jeg dimmet ned fra kraftig fjernlys (9000 lumen) til nærlys (3000 lumen) brukte øynene lang tid på å tilpasse seg svakere lys.

aarnes
01/03/14, 12:47
Min erfaring er at billige xenonsatser kjennetegnes ved at pæra bruker lang tid på å varmes opp, ref det du skriver over FroBe.
Kjøper man et kit som koster litt varmes pæra fortere opp og gir 100% raskere.

Trygve_johnsen
01/03/14, 13:24
Men bruke folk relèstyrt ballast? Eller lar dere strømmem gå rett gjennom cem boksen?


Sent from my iPhone using Tapatalk

FroBe
01/03/14, 14:32
Min erfaring er at billige xenonsatser kjennetegnes ved at pæra bruker lang tid på å varmes opp, ref det du skriver over FroBe.
Kjøper man et kit som koster litt varmes pæra fortere opp og gir 100% raskere.

Alle xenon er trege, men noen er tregere enn andre.
Selv originale Hella ballaster med Philips pærer er merkbart trege og bruker over 10 sekunder på full lystyrke.

FroBe
01/03/14, 14:36
Men bruke folk relèstyrt ballast? Eller lar dere strømmem gå rett gjennom cem boksen?


Selv ville jeg brukt de originale ledningenen til å styre et eget hjelperelé som kobler balastene direkte til batterikabelen hvis jeg skulle hatt dette permanent. Ballastene trekker fort opp mot 15A hver i tennøyeblikket når de leverer 25 000V til xenon-pærene. Under vanlig drift trekker de mindre strøm enn halogenlykter.

Hvis du vil teste dem før du gjør mye arbeid så vil nok likevel ledningsnettet tåle det.