Vis full versjon : Xenon i fjernlys Volvo xc70 2004
Trygve_johnsen
28/02/14, 23:00
Tenkte jeg skulle montere xenon i fjernlysene, da halogen pærene ikke lyser noe bra.
er det bare å kjøpe et H7 kitt å montere rett på? eller skal man la strømmen til ballastene gå via et rele?
Er elektronikken like følsom som på nyere volvo? (2009+)
hva ka man eventuelt skade om man bare kobler ballastene rett på, og ikke via et rele.
Mvh Trygve
Din bil har canbus teknologi, så du burde skaffe xenon ettermonterings kit som er ment for canbus. Men husk at du kan få mangel på kontroll eller eu.
Trygve_johnsen
01/03/14, 09:27
er det canbus på den? er ikke det kun i nerlys?
Det er ikke CAN-buss på pærene, men det er strømfølere med shunt på nærlysene som kan rapportere feil via CAN-bussen. Fjernlyset har ikke slike følere.
Nyere biler med original xenon kan ha ballast som er direkte tilkoblet CAN-buss slik at ballasten kan varsle hvis pæren ikke tenner.
Xenon pærer er mange ganger kraftigere enn halogenpærer, men man er ikke garantert at kinesiske xenonpærer fokuserer riktig i en halogenreflektor (selv om fjernlys er mindre komplisert enn nærlys).
En annen lystyv er plastglasset i klarglass-lyktene. Hvis dette er matt av mye steinsprut kan nok 50% av lyset som skal fremover bli spredd i alle retninger. Nytt og uskadd glass stjeler kun 10% av lyset.
En ulempe jeg merket da jeg prøvde med xenon i fjernlys var at lyset brukte mange sekunder før det lyste sterkt, og når jeg dimmet ned fra kraftig fjernlys (9000 lumen) til nærlys (3000 lumen) brukte øynene lang tid på å tilpasse seg svakere lys.
Min erfaring er at billige xenonsatser kjennetegnes ved at pæra bruker lang tid på å varmes opp, ref det du skriver over FroBe.
Kjøper man et kit som koster litt varmes pæra fortere opp og gir 100% raskere.
Trygve_johnsen
01/03/14, 13:24
Men bruke folk relèstyrt ballast? Eller lar dere strømmem gå rett gjennom cem boksen?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Min erfaring er at billige xenonsatser kjennetegnes ved at pæra bruker lang tid på å varmes opp, ref det du skriver over FroBe.
Kjøper man et kit som koster litt varmes pæra fortere opp og gir 100% raskere.
Alle xenon er trege, men noen er tregere enn andre.
Selv originale Hella ballaster med Philips pærer er merkbart trege og bruker over 10 sekunder på full lystyrke.
Men bruke folk relèstyrt ballast? Eller lar dere strømmem gå rett gjennom cem boksen?
Selv ville jeg brukt de originale ledningenen til å styre et eget hjelperelé som kobler balastene direkte til batterikabelen hvis jeg skulle hatt dette permanent. Ballastene trekker fort opp mot 15A hver i tennøyeblikket når de leverer 25 000V til xenon-pærene. Under vanlig drift trekker de mindre strøm enn halogenlykter.
Hvis du vil teste dem før du gjør mye arbeid så vil nok likevel ledningsnettet tåle det.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.