PDA

Vis full versjon : (LØST) HASTER! Mistenning på cylinder 5



aarnes
28/02/14, 18:59
:cool:Noe rart som skjer her nå;
et par ganger tidligere i år har bilen, ved kald motor ikke gått på alle cylindere. løsningen har vært å stoppe og starte igjen.
men ikke nå;
etter nok forsøk fikk jeg endelig feilkode opp:

ECM-3553 Misstänning cylinder 5 - Emissionpåverkan
VIDA sier:

Felkodsinformation

Villkor
Genom att övervaka hastighetsförändringar i varje vevaxelvarv (via impulsgivaren) kan styrenhet motor (ECM) detektera misständningar. Om styrenhet motor (ECM) detekterar att motorn misständer på aktuell cylinder sätts felkoden.
Felkoden är diagnostiserbar vid motor igång.

Ersättningsvärde
Inget.
Felorsak
Skadade insprutningsventiler.
Förorenat eller felaktigt bränsle.
Ojämn eller dålig kompression.

Felsymptom
Meddelande i textdisplay



noen som har forslag her?

Christian
28/02/14, 19:01
Første som slår meg er en dyse med dårlig forstøvning, som drypper.
Begynn med komp test, evnt. sylinderlekkasjetest.

aarnes
28/02/14, 19:03
Litt info fra VIDA:

http://aarnes.me/v70/problemer/IMG_0648.JPG

http://aarnes.me/v70/problemer/IMG_0649.JPG

http://aarnes.me/v70/problemer/IMG_0650.JPG

http://aarnes.me/v70/problemer/IMG_0651.JPG

aarnes
28/02/14, 19:10
Basert på tallene i bildet nummer to, mener en mekaniker at cylinder/dyse 5 må byttes

Christian
28/02/14, 19:12
Hvis du har anledning til å måle returen (enten låne utstyr eller lage selv) så pleier det å gi en god pekepinn.
Kan absolutt være en injektor.

aarnes
28/02/14, 19:51
Hvis du har anledning til å måle returen (enten låne utstyr eller lage selv) så pleier det å gi en god pekepinn.
Kan absolutt være en injektor.

Takk for tips.

Jeg går for å bytte den, så da starter jakten på en dyse. du har vel ikke en liggende?

aarnes
01/03/14, 12:46
Idag har jeg sjekket ut litt mer rundt dette og ble anbefalt å lyse rundt dysa for å se etter sot/gris generelt, og jo, det var masse rundt dyse 5.
Og basert på verdiene i bilde 2 ovenfra så sa mekaniker at dyse 4 ikke var helt god, og det så man jo i motoren, gris rundt den og. dyse 1-3 var helt tørre og fine.
så snakket jeg med en som hadde over gjennomsnittet peiling på common rail og han sa at 140k på tellern er alt for lite til at en dyse tar kvelden, og han kunne nesten garantere meg at det kun er kobberpakningen i bunn av dysa som er defekt.
det matcher med hva andre har sagt. så da blir det å bytte pakningen etterpå, tar nok både dyse 4 og 5 i samme slengen siden rørene også må byttes.

@Christian: takk for tips, jeg har ikke testet det du skrev over fordi jeg ikke har det nødvendige utstyret, men igjen, setter veldig pris på at du responderte såpass fort! :-) +1 for det!

Christian
01/03/14, 12:49
Jeg syns også det skulle være rart at den var gåen så tidlig, min har gått 320k straks på orginale dyser og den er helt fin.
Bare vær obs på at dysene kan gro skikkelig fast. Har opplevd at de knekker fremfor å løsne.

aarnes
01/03/14, 12:50
Jeg syns også det skulle være rart at den var gåen så tidlig, min har gått 320k straks på orginale dyser og den er helt fin.
Bare vær obs på at dysene kan gro skikkelig fast. Har opplevd at de knekker fremfor å løsne.

det har jeg også hørt, derfor skal en erfaren mekaniker få lov til å hjelpe til idag.
ser at det er et spesialverktøy for å dra de opp. mulig biltema har noe lignende

Torsen67
01/03/14, 18:29
Hvordan går det her aarnes?

aarnes
01/03/14, 18:43
Det gikk så det suste!

Kjøpte som nevnt to "kit" som følger med ny dyse, dette inneholder kobberpakning, spennbøyle og to bolter.

Begge dysene løsna bare ved å si "BØ" høyt, så det var en drøm.
Dyse fire var det lekk i, ikke veldig mye gris men litt.
Dyse fem derimot, der var det mye dritt nedi og pakningen satt igjen i motoren når den ble tatt ut.
Renset godt på både dyse og nedi, skrudde sammen igjen og den starta lettere enn den noen gang har gjort i mitt eie.

Så summasummarum: enkel jobb, kostet totalt kr 474,- (to kit med litt rabatt) og tok 60min å utføre.

Christian
01/03/14, 18:53
Noen ganger har man flaks :-)
Bare pass på å følg med litt, blir det mye klin der i fremtiden, så er nok dysa gåen.

aarnes
01/03/14, 19:06
Noen ganger har man flaks :-)
Bare pass på å følg med litt, blir det mye klin der i fremtiden, så er nok dysa gåen.

Jepp. blir å sjekke ukentlig noen uker fremover.

Ola Hagen
01/03/14, 19:33
sleit med noe lignende da jeg kjøpte min v70n, men det var dyserøra som ikke ville tette seg ordentlig mot dysa, så østli anbefalte å bytte dom, var skade på begge konen, antakelig vært slik sia dom tok opp motoren grunnet turbo havari som fylte opp forbrenningsromma med olje..

Så etter de ble bytta så starta motoren lett, så jo ikke tydelig lekkasje når motoren gikk, men det var noe.

Torsen67
01/03/14, 19:50
Godt å høre at dette gikk greit. Hvordan løsnet du dysene? Trengte du ikke tang for å vri de eller noe? Og hvor hardt strammet du boltene og dyserørene?

aarnes
01/03/14, 21:16
Godt å høre at dette gikk greit. Hvordan løsnet du dysene? Trengte du ikke tang for å vri de eller noe? Og hvor hardt strammet du boltene og dyserørene?

Som skrevet over, de satt ikke i det hele tatt. etter å ha løsnet boltene var dyse 4 løs, mens 5 tok vi såvidt i med vannpumpetang så løsna den.
strammet til med håndkraft, ca 10nm, som det står i VIDA

aarnes
01/03/14, 22:22
Noen bilder av dyse 5:

http://aarnes.me/v70/problemer/IMG_0655.JPG

http://aarnes.me/v70/problemer/IMG_0656.JPG

http://aarnes.me/v70/problemer/IMG_0657.JPG

Torsen67
01/03/14, 22:59
Oi, for noe griseri. Teoretisk sett så kan det lekke hele veien opp og ut på siden av dysene?
Jeg tror jeg skal inspisere dysene mine bedre. Hvordan gjør du dette fremover? Bare sjekker du at det ikke svetter rundt de eller noe i den duren?

aarnes
01/03/14, 23:02
Oi, for noe griseri. Teoretisk sett så kan det lekke hele veien opp og ut på siden av dysene?
Jeg tror jeg skal inspisere dysene mine bedre. Hvordan gjør du dette fremover? Bare sjekker du at det ikke svetter rundt de eller noe i den duren?

Ja det var grisete på dyse 5. 4 var ikke så ille.
Så lenge pakningen ikke er tett så kan det sprute opp og ut såvidt jeg så.

Jeg sjekker bare for koks og misfarging rundt rysene, på "spännbygelen" som sitter nederst på dysa, mot blokka.
Som nevnt over, 1-2-3 var helt rene, mens 4-5 var det en del koks rundt.

Jeg må reparere virvelspjeld ila våren, da må dysene ut så da blirdet å bytte pakning og spännbygel på alle, siden det alikevel må ut.

Torsen67
02/03/14, 00:33
Skjønner, ser frem til å få gjort noe med dysene mine også. Men blir vel heller ikke før våren. Er jo helt håpløst å gjøre noe på kjerra i dette været..

aarnes
02/03/14, 13:33
Og da, forhåpentligvis siste post i denne tråden:

Startet bilen på kald motor nå og den har aldri starta lettere i mitt eie.
Var som å starte en helt annen bil. :D :D :D

Torsen67
03/03/14, 20:32
En annen ting, hvordan fikk du rengjort nede i hullet til dysene? Du måtte vel det for å unngå ny lekkasje?

aarnes
03/03/14, 22:11
En annen ting, hvordan fikk du rengjort nede i hullet til dysene? Du måtte vel det for å unngå ny lekkasje?

En flat skrutrekker hvis det sitter veldig, men majoriteten av "dritten" ble tatt med denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Ventilslipepinner-191393/ - tok av sugekoppen på den tynneste og brukte kjøkkenhåndkle til fruen surra rundt på den saken fra biltema.
det fungerte bra, men kjøkkenhåndle jeg brukte var relativt gammelt så det spjæra nedi der - greit å ikke få for mye dritt nedi blokka.
tok i tillegg på forgasserrens på håndkle for å få rengjort skikkelig.

Torsen67
05/03/14, 15:48
Tok du ut dysene på varm eller kald motor?

aarnes
05/03/14, 19:26
Tok du ut dysene på varm eller kald motor?

god å varm...

Ola Hagen
05/03/14, 21:26
god å varm...

står vel og i haynes at motoren må være noe varm før demontering vel?

står i allefall på eldre lastebil verksted håndbøker.

aarnes
05/03/14, 21:47
står vel og i haynes at motoren må være noe varm før demontering vel?

står i allefall på eldre lastebil verksted håndbøker.

Stemmer.


Sent from my iPhone using Tapatalk

session
04/04/14, 19:43
Hei, jeg sliter med noe av det samme på min xc70 02mod B5244T3, enkelte dager fusker den i 20-30sek før den går normalt, det kan gå flere dager mellom hver gang, har ikke helt funnet ut hva som lager problemer, men har kjørt sånn diganose og fått beskjed om feiltenning syl.5 ved oppstart, samme feilkode som trådstarter.
Etter og ha lest her så ser jeg at dyse bytte blir neste ting på sjekklisten, bilen har gått 230k og veit ikke om dysene har blitt bytta før, nå sitter det på noen brune dyser, usikker på nr.

søker jeg på bilxtra får jeg opp: Bosh 0 280 155 831
Søker jeg på fiveo får jeg opp: Bosh 0 280 155 759

Etter en kikk i tabellen ser jeg di gir like mye, men den ene er 12ohm og den andre er 16ohm, iogmed at jeg ikke veit nr på di som sitter i så får jeg ikke sjekka hva ohm di har, men hadde håpet at di fra fiveo hadde basset da di var 800kr billigere pr stk.
Har det noe og si om jeg setter på feil ohm dyser?, litt teit spm for det har sikkert en grunn til at det er forskjell på di, men en dessperat gutt prøver og få gjort ting billigst mulig her etter mange feilkjøp av ting som ikke har hjelpa en dritt :p

Torsen67
04/04/14, 21:51
Hvilke type dyse du har står jo på toppen av dysene i bilen din. Det store tallet med en ring rundt sier hvilke klasse dette er. Har du feks klasse 2 og setter på klasse 3, så må du inn til Volvo og programmere.

Det lange nr du refererer til burde også vare det samme som står på dysen din.
En annen ting som er viktig, den spenn bøyla som holder dysa nede, samt pakninger må også byttes. Spennbøyla flates seg ut over tid og vil ikke presse dysa skikkelig ned i hullet. Da skjer det som trådstarter her slet med.

Christian
04/04/14, 21:52
Han har bensin. Kan ikke sammenlignes.

Torsen67
05/04/14, 01:21
Ser det nå. Blir vel ett helt annet dilemma det...