PDA

Vis full versjon : B230F går og går ikke på tomgang,,



Fredrik93
25/02/14, 20:13
Morn, jeg har en 240 93 mod med B230F. Her om dagen begynte den å tulle, den ville ikke gå på tomgang, og når jeg kjører og nesten ikke har noe gass så kjennes det ut som at jeg har kengeru bensin på bilen for den rykker og napper noe så J..... og når jeg slipper gassen for å trille og tråkker på gassen igjen så rykker den til noe voldsomt, kjennes ut som at hele bilen skal deles på midten :P
Hvis jeg starter bilen uten å holde litt gass så dør den ut med engang, men det er bare å vri på nøkkelen så starter den igjen men stopper hvis jeg ikke holder litt gass. MEN hvis jeg holder gass og holder den på jevnt turtall en liten stund 2-5 min så går den på tomgang som om ingenting skal være feil, og da holder den seg sånn med mindre jeg tråkker på skikkelig for å komme opp i fart da går den ikke på tomgang lengre når jeg tråkker inn clutchen.
Er den noen her inne som har hatt samme problemet eller har en god løsning på det mottas det med stor takk!! :) slitsomt å kjøre en bil som ikke vil gå på tomgang :P Kan også nevne at lambdasonden ikke er så veldig gammel (IKKE biltema sonde) =)

daihatsu93
25/02/14, 20:15
Trenger hjelp av noen F-motor guru sjøl! kjenner jeg er lei av disse porblema.. min starter heller nesten ikke, virker som den drukner i bensin, før den klarer og forbrenne bensina så går den.

Fredrik93
25/02/14, 20:32
Trenger hjelp av noen F-motor guru sjøl! kjenner jeg er lei av disse porblema.. min starter heller nesten ikke, virker som den drukner i bensin, før den klarer og forbrenne bensina så går den.

Du hørte jo åssen min var i stad, skal ikke være sånn vett :S
Men når den går på tomgang så går den jo så reint at man skulle tro den nesten var ny :P

daihatsu93
25/02/14, 20:34
nå vet jeg ikke hva du har prøvd av deler, men jeg har prøve bytta ALT, sitter kun igjen med ledningsnett som er usikkert etter div kapping og lodding av formotstander osv. enda så ere no gæli. har du sjekka feilkoder?

Fredrik93
25/02/14, 20:41
nå vet jeg ikke hva du har prøvd av deler, men jeg har prøve bytta ALT, sitter kun igjen med ledningsnett som er usikkert etter div kapping og lodding av formotstander osv. enda så ere no gæli. har du sjekka feilkoder?

Har ikke prøvd å bytte noe enda, men mistenker at det kan være tomgangsregulatoren som ikke er helt god. For når jeg akkurat hadde satt inn F motoren så kunne bilen gå på mellom 2 og 3000 omdreininger på tomgang etter at jeg hadde gitt på med den.
Har ikke sjekka feilkoder, men lampa lyser (noe den har gjort i 2,5 år :P )

daihatsu93
25/02/14, 20:43
start bilen. napp av LMM, og se om den oppfører seg annerlede. samt tomgangsreg, og lambda.. 1 ting av gangen :P hører fort om det er noe forskjell eller ikke.

Fredrik93
25/02/14, 20:45
start bilen. napp av LMM, og se om den oppfører seg annerlede. samt tomgangsreg, og lambda.. 1 ting av gangen :P hører fort om det er noe forskjell eller ikke.

Får sjekke det opp i morra :) Får håpe sjefen ikke har senildag i morra OGSÅ sånn at han kanskje husker at jeg skulle ha inn bilen på verkstedet :P

daihatsu93
25/02/14, 20:48
hehe jau. sjekk feilkoder først :)

Fredrik93
25/02/14, 20:50
hehe jau. sjekk feilkoder først :)

Will do :)
Får sjekke både høl 2 og 6 da for engangsskyld :P

daihatsu93
25/02/14, 20:52
ikke de 4 andre høla som det ikke er noe på :P

Fredrik93
25/02/14, 20:56
ikke de 4 andre høla som det ikke er noe på :P

Nei, det er liten vits :P blir dårlig me blink av det :P
Sku hatt OBD2 kontakt på den i steden for, mye lettere a gitt :)

Fredrik93
27/02/14, 21:03
Sjekka feilkoder idag, fikk opp feilkode 121 (luftmengdemåler feil signal) på stikk nr 2. På stikk nr 6 fikk jeg feilkode 131, noen som vet hva dette er forno? :)
Etter å hatt bilen inne på verkstedet så har den gått på tomgang uannsett hvor hardt den blir kjørt :S

daihatsu93
27/02/14, 21:16
fått tørka hele dritten vel. sletta feil a?

daihatsu93
27/02/14, 21:25
131 er svinghjulssensor

Fredrik93
28/02/14, 11:57
fått tørka hele dritten vel. sletta feil a?

Er nok helst det som har skjedd ja :)

Nei, den ville itte slette kodene:s