PDA

Vis full versjon : Hvordan behandle nylakkerte hjulbuer?

tintin500
24/02/14, 22:40
Har lakkert hjulbuene på 740`n. Dvs de ble pusset helt ned, all rust ble tatt, grunnet med 2 komponent, lakkert svarte og til slutt lakkert med 2 komponent klarlakk.

Så for at ikke steinsprut skal ødelegge lakken, lurer jeg på hva man burde behandle de med?
Er ikke interessert i å bruke noen form for tectyl pga det er styggt og klissete, men heller noe annet som kan absorbere steinspruten. Ser for meg noe gummi eller plastfilm lignende greier :)
Salt er ikke aktuelt da bilen er en sommerbil.

Mvh

Øyvind G
25/02/14, 01:10
Er det utsiden eller innsiden du har lakkert?

tintin500
25/02/14, 10:25
Innsiden :D

Øyvind G
25/02/14, 13:11
Innsiden :D

Da ville jeg brukt tykk tectyl. Hvorfor ønsker du ikke å bruke dette?

turb00le
25/02/14, 15:27
Ville også brukt tectyl på innsiden.
Det finnes en del andre gumleguff produkter, men ett typisk problem er:
En stein smeller borti, slår hull på vidundermiddelet samtidig som at det skader lakken under.
Det begynner å ruste samtidig som at det fanges fukt der som også danner en sur atmosfære og gjør at det ruster enda verre.

Helt enig i at tectyl egentlig er noe klin, men det er etter min mening det beste stoffet å bruke i sånne tilfeller...

tintin500
25/02/14, 16:47
Er vel egentlig det at nå er hjulbuene så fine at man faktisk kan speile seg i de, og hele bilen under har jeg lakkert opp med corroprotect body special. Så alt er i harmoni og det ser veldig pent ut. Så vil gjerne ikke ha den "guffa" i hjulbuene. Ser for meg at det blir vrient å få lagt på et pent lag slik at det mer eller mindre ser "lakkert" ut. :)
Har lagt så mye tid i hjulbuer at sånn som jeg ser det så blir allt det arbeidet bortkastet når jeg kliner på den seigete tectyl massen.

hgnubel
25/02/14, 16:57
Skal du ha den finishen må du vel nesten regne med å flikke litt steinsprut eller polere opp igjen innimellom.. men når det er sagt høres det ut som klar film er det du vil ha :)

Samme type som brukes oppå støtfanger, på støtfangerhjørner og lignende.

Usikker på hvordan hjulbuen din ser ut men kanskje det går an å begynne ved knekken i hjulbuen og varme folien så du får dradd og formet den til å dekke alt i ett stykke?

tintin500
25/02/14, 19:01
Klar film er noe i den duren ja :) Hadde ikke vært krise å dekke det over, så lenge det jeg legger over blir nogenlunde pent :)
Hvor kan man få tak i sånn film?

hgnubel
25/02/14, 19:42
Alle som driver med bildekor/reklame og foliering har helt sikkert.

Ellers har du jo ebay, kanskje denne: http://pages.ebay.com/motors/link/?nav=item.view&id=140969050626

nyborg
25/02/14, 21:19
Keramisk klarlakk, hart som f å tåler mye steinsprut. Men kun en erfaren lakkerer får til skikkelig flyt med dette stoffet. Da det er ett rent helvette å få bra.

Sent from my iPhone using Tapatalk

tintin500
25/02/14, 23:36
Hmm.. Sikkert genialt for den som har kompetansen til det :) Tenkte å fikse det selv mens bilen står tørt inne :)

Øyvind G
26/02/14, 00:52
Tectyl tåler nok mye mer enn folie mpt. slitasje, men det er jo verdt et forsøk. Legger du folie i hjulbuen så drar nok det ned finnishen litt, men det ser bedre ut enn tectyl hvis det blir gjort skikkelig.

volvoRsport
26/02/14, 09:57
Med mindre innerkanten på hjulbua de er omtrent 100% slett, noe den ikke er originalt, fungerer ikke transparent folie noe særlig.

tintin500
27/02/14, 12:34
http://valvoline.no/produkter.aspx?path=3:30:202:20203 Kan denne være noe å bruke?

Øyvind G
27/02/14, 13:28
Har ikke testet det før, men den er nok litt brunaktig. Nå som du linket til dette produktet minte du meg på at Bilt-hamber har noen slike produkter. Den ene er brunaktig og ligner sikkert Valvoline sin som du linker til og den andre er faktsik klar/igjenomsiktig. Kanskje du skulle prøvd den?

Dynax UB (brun) (http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_73&products_id=230)
Dynax UC (klar) (http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_73&products_id=231)

tintin500
27/02/14, 18:36
Endte med å kjøpe denne. Vet iallefall at det er pent under :)

Takker for alle tips!

Øyvind G
28/02/14, 00:20
Husk på at Sitrusrens, kaldavfetting (f.eks Prickbort) ol. løser opp dette produktet. Greit å ha i bakhodet om slik at du ikke fjerner det ufrivillig eller hvis du en gang måtte ønske å fjerne det.

tintin500
28/02/14, 16:41
Han jeg snakket med sa at det blei permanent hardt. Men det er overlakkerbart, så jeg drar et par lag med klarlakk over :) Prøve å sminke litt på grisen ;)