PDA

Vis full versjon : Senkt bil tar nedi ved last



Beastu
24/02/14, 16:40
Bilen min en 850 2.5L 96 modell tar nedi bakken når det sitter 4 personer/3 personer og 4 dekk reservedekk i den. Er ikke helt sikker på hvor den tar i, men vi fikset eksosanlegget så det skal ikke være noe som henger lengre nede enn orginalt. Må det byttes fjører da? Har blitt fortalt at det er "sports" dempere som står på og den er godkjent senkt. Bilen er ikke noe spesielt lav akkuratt...

Sagen
25/02/14, 08:00
Nye stivere fjærer er nok tingen..

Revell
25/02/14, 09:49
Diesel fjører er tingen ;)

mrstfu
26/02/14, 23:35
Eventuelt nivomat. Mye som skjer i løpet av et par årtier, og du vet kanskje ikke når den er senket?

Uansett, godt over 300kg er mye for vanlige dempere. Skal du hindre at den tar nedi over fartsdumper på vanlige dempere med senking, blir de pissestive.

Tar utgangspunkt i at det er skjermen som kommer borti dekket her, skal mye til før noe tar nedi på vanlig vei, og da er det ikke verre enn å legge seg ned og se etter hva som er løst.

Jimmen
27/02/14, 11:36
Nivomat tåler vell 500kilo pr. demper, eller så var det 500 kilo totalt.. husker ikke helt eksakt.
Uansett er det ikke vanskelig og finne ut av hva som tar neddi, er bare jekke opp bilen og se etter slite merke!

Kan være alt fra feil innpress på felger, feil dekk, eksosfeste som har ryki eller rett og slett for lav bil..

mrstfu
27/02/14, 18:13
Nivomat tåler vell 500kilo pr. demper, eller så var det 500 kilo totalt.. husker ikke helt eksakt.
Uansett er det ikke vanskelig og finne ut av hva som tar neddi, er bare jekke opp bilen og se etter slite merke!

Kan være alt fra feil innpress på felger, feil dekk, eksosfeste som har ryki eller rett og slett for lav bil..

Mener å huske du skal kunne laste inn 320kg totalt uten høydeforandring, og når du tenker på det, er det mer enn de fleste noengang har hatt baki en 850. Tilsvarer to hvitblokker med litt stasj på.

Uansett, om bilen i seg selv tar nedi asfalten, da er det ikke dempere eller fjører det er noe feil med. Da er noe løst, eller bilen er umulig lav. Å ta nedi på vei opp eller ned fartsdumper er ikke uvanlig med litt i overkant senk, dog.

Beastu
27/02/14, 21:21
Problemet er ikke fartshumper, det er at den tar uti i oppoverbakke ved normal kjøring, aner ikke hva som tar atti, men får sjekke det opp i helgen da... :)

mrstfu
27/02/14, 21:28
Tar nedi oppoverbakke når bakken først starter å stige? Hvilke hastigheter, underlag, kjøremåte? Jo mer informasjon, jo bedre... og er du sikker på at bilen tar nedi bakken, og ikke dekka som tar i skjermen?

daihatsu93
27/02/14, 21:33
Sjekk at foringen som holder bakhjula på plass er i orden. dem hadde røket på min bil. den subbet ikke, men hjula subba mye.. hjulet kjentes helt løst ut..

Beastu
28/02/14, 12:57
Sjekk at foringen som holder bakhjula på plass er i orden. dem hadde røket på min bil. den subbet ikke, men hjula subba mye.. hjulet kjentes helt løst ut..

Er det likt på framhjula?

Er ikke sikker på at det er bilen som tar nedi nei, har ikke tårt å kjøre så mye mens det har skjedd... he-he. Skjer i lav fart forsåvidt, type fart du har i gater, ikke mer enn 20km/t. Er i hele bakken, men har skjedd på flata og.

Arne94
28/02/14, 13:31
Jekk opp bilen å se i hjulbuene om hjula har tatt oppi.

mrstfu
28/02/14, 15:22
Er det likt på framhjula?

Er ikke sikker på at det er bilen som tar nedi nei, har ikke tårt å kjøre så mye mens det har skjedd... he-he. Skjer i lav fart forsåvidt, type fart du har i gater, ikke mer enn 20km/t. Er i hele bakken, men har skjedd på flata og.

Tipper som sagt over her, du har ihjelslitne bakfjører. Kombinert med mye last, skal det ikke mye til før bakhjula subber i skjermen.

Beastu
01/03/14, 22:56
Enkel måte å sjekke om bakfjørene er slitne? så ikke ut som hjula verken framme eller bak hadde subba noe særlig. Virker som den har tatt i på lyddemperen på eksosanlegget.

mrstfu
02/03/14, 00:54
Lyddemperen er nok en av de lavere punktene under bilen, ja, men med mindre bilen er kraftig modifisert, eller eksosanlegget er løst, kan du ikke komme så lavt på flat vei. Demperene bak hadde bunnet ut lenge før. Det kan selvfølgelig dreie seg om ekstreme veispor akkurat der du har bunnet ut, at midten av veien er høyere enn hjulspora.. men i alle tilfeller, om eksosanlegget tar i, er det ikke demperene det er noe feil med.

Noe er løst, eller hjula tar i skjermen. I sistnevntes tilfelle ser du ikke alltid slitemerker.

Beastu
02/03/14, 14:10
Som sagt er det ikke sikkert at det er lyddemperen som tar i. Men kan fjærene virkelig bli så slitne? Noen andre måter å sjekke om hjulene har tatt atti?

Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Tapatalk

mrstfu
02/03/14, 14:13
Fjærene kan lett bli så slitne. Null problem å subbe i bakdekka med litt fart og last.

Sett en brei stripe maskeringsteip langs skjermkanten innvendig, kjør deg en tur ig fremprovoser lyden.

Enda bedre, stell deg på hengefestet og hopp. Fungerende dempere og fjører burde ikke ha noe problem med å holde kroppsvekta di unna hjula.

Beastu
26/03/14, 12:55
Stilte meg på hengerfeste og hoppet, bilen bevegte seg litt, men ikke mye. Når jeg hadde 2 kompiser baki bilen så merket jeg at bilen var mystisk lav bak. Virker og som det kommer en lyd ifra noe bak(muligens dempere fjører?) når jeg kjører over homper. Er en lys lav "hylelyd".

Kan legges til at jeg ikke veier så altformye heller da og kanskje derfor det ikke skjedde så mye når jeg hoppet :P