PDA

Vis full versjon : S70 chippet men merker ingenting til det..



okasin
11/06/10, 00:23
Hei Mitt første innlegg i dette forumet.. Håper noen her inne kan hjelpe meg med et problem jeg har med min volvo S70 (1997 mod), det er en 2 liters turbo motor (lavtrykks turbo)..

Da jeg kjøpte denne for snart 1 år siden, så syns jeg den virket litt treg i forhold til bilen jeg hadde før denne.. Hadde en Audi 100 (V6 med 150 hk uten turbo).
Jeg mente det måtte være noe feil med volvo`n så jeg fikk Jordkjenn i Skien (volvo forhandler) til å ta en sjekk dvs en analyse på bilen, men det lå ingen feilkoder inne..
Så da var vell alt i orden da tenkte jeg.. men monterte sports-eksos anlegg inkl sports katalysator på den, med tanke på at dette kanskje ville gjøre den litt kvikkere.. men, nja kanskje litt kvikkere ble den.. men knapt merkbart.
Fikk høre at om jeg chippet den, så ville bilen bli helt anderledes.. så jeg fikk den chippet hos et firma i Arendal (BSR chip).
Vell, ingen merkbar forskjell overhode :(
Ladetryks måleren viser fremdeles 0.5 bar, akkurat som før chipping..
Nå er jeg på vei til å gi opp hele bilen.. men har gjort følgende:

-Montert bredbåndslambda (for å se blandingsforhodet - Alt ok )
-Montert eksos temp måler, temp ok
-Byttet fjær og membran i bypassventil på turbo.
-Byttet alt av tenningsdeler, plugger, ledninger, rotor, fordeler lokk, og mds coil.
-Byttet magnetventil (ladetryksregulator)
-Byttet alt av vacum slanger.
-Byttet alt av trykkslanger (Samco)
-Montert konfilter.
-Byttet LMM (luftmengde måler)

Kjøpt inn OBD2 enhet for å logge evt feilkoder.. men det har ennå ikke dukket opp noen feilkoder som kan lede meg på rett vei..

Har også tatt trykktest hos Autopower i Arendal, alt ok.. dvs det var en liten lekasje i bunn av intercooler.. men det viste seg at det skulle være slik (originalt fra volvo, for å drenere ut evt olje).

Her om dagen kjørte en gammel (ca 85 model Citroën) fra meg så det holdt.. min gamle og tunge Audi 100 var mye sprekere enn denne volvo`n som egentlig nå skal ha nærmere 100 hk mer..

Fikk her om dagen et tips om at det kunne wastegaten min som var deffekt.. men slik jeg ser det så burde den ladet ukontrollert mye om den ikke virket, eller?

Er tom for ide`r her nå, noen som har noen forslag?

PS: har bestilt meg ny wastegate klokke.. og bankesensorer, da disse visstnok også kunne være et problem (riktignok SVÆRT sjeldent)..

Kjell V70
11/06/10, 07:47
Er staget på turboen justert til trykket han skal ha da?

Min ble chippa/optimert før turboen ble bytta, da ble den bremsa på 1.2 bar, mens den nye turboen sto bare oppspent på 0.6... justerte staget litt og den ga 1.2... Er jo elektronisk ladetrykksbegrensning på disse bilene, men er den chippa skal vel det være justert så den kan gi mer ladetrykk uten å kutte... og da må turboen justeres etter for å gi det ønskede trykket ved en chipping...

Godt mulig jeg er helt på bærtur, så da får noen andre her på forumet skyte meg... :D

TeamBørnOut
11/06/10, 09:02
Har du 3" eksos hele veien? Fra turbo? hvis ikke så blir det ikke mye moro.
Å hvis du har dette å bilen ikke gikk bedre etter du fikk på dette så tror jeg du skal bytte turbon din / sjekke at wg fungerer å ikke står oppe. kjøp ei ny "trykk klokke" som har grunntrykk på 0.8.
å trykktest hele trykkanlegget ditt! (husk at det er vår å nye plugger, rotorer og fordelerlokk(kanskjepluggkabler også?) skal byttes :))

okasin
11/06/10, 10:03
Har du 3" eksos hele veien? Fra turbo? hvis ikke så blir det ikke mye moro.
Å hvis du har dette å bilen ikke gikk bedre etter du fikk på dette så tror jeg du skal bytte turbon din / sjekke at wg fungerer å ikke står oppe. kjøp ei ny "trykk klokke" som har grunntrykk på 0.8.
å trykktest hele trykkanlegget ditt! (husk at det er vår å nye plugger, rotorer og fordelerlokk(kanskjepluggkabler også?) skal byttes :))

Som jeg skrev først, så har jeg byttet alt av tennings deler.. til og med coil :) Jeg skrev også at alt på trykksiden er trykktestet med trykk og røyk.. ingen lekkasje!! Har dessuten byttet alt av slanger på trykksiden, og alt av vacum slanger er byttet.. Se liste over ting som er gjort..

Har ikke 3" eksos, valgte å gå for 2.5" eksos med sportskat.. det blir mer riktig i forhold til motor volum, og den moderate trimmingen ellers.

Har justert på wastegate staget uten at det hjelper.. så for meg virker det som om fjæra inne i wastgateklokka er for slapp.. Turboen er helt i orden :) For om jeg setter på en "bleedventil" så lader den fint 0.9 med en gang :)
Men jeg vil ikke ha den bleed ventilen der.. jeg vil at ecu skal styre ladetrykket.. gidder ikke ha noe "enkel" fiks på dette problemet, det skal fungere slik det er ment :)

okasin
11/06/10, 10:10
Er staget på turboen justert til trykket han skal ha da?

Min ble chippa/optimert før turboen ble bytta, da ble den bremsa på 1.2 bar, mens den nye turboen sto bare oppspent på 0.6... justerte staget litt og den ga 1.2... Er jo elektronisk ladetrykksbegrensning på disse bilene, men er den chippa skal vel det være justert så den kan gi mer ladetrykk uten å kutte... og da må turboen justeres etter for å gi det ønskede trykket ved en chipping...

Godt mulig jeg er helt på bærtur, så da får noen andre her på forumet skyte meg... :D

Skal ikke skyte deg he he, men wastegate skal justeres til grunntrykk uansett om den er chippet eller ikke.. se denne videoen fra IPD, det er forresten der jeg bestiller alle mine volvo deler fra :)
Video fra youtube: http://www.youtube.com/watch?v=ShldMVI2_cI
Justering av wastegate er 4 minutter inn i filmen som er på tott 9 minutter

TeamBørnOut
11/06/10, 16:09
Nei nei.... Hvem sa du skulle gå for 2.5" eksos? Bytt ut den vennen. (det var sånne folk som gjorde at bondevik kom til makten).
2.5" eksos er så og si det samme som orginal eksos. du MÅ HA minimum 3" eksosanlegg!
en turbobil har det best med størts mulig eksos!

Du har ihvertfall funnet feilen din :) bytt eksos og vips så får du en god bil!
3" eksos er moderat trimming, minimum. skulle du klemt ut det siste som var så skulle du gått opp enda mer :)

The Sven
11/06/10, 16:16
Nei nei.... Hvem sa du skulle gå for 2.5" eksos? Bytt ut den vennen. (det var sånne folk som gjorde at bondevik kom til makten).
2.5" eksos er så og si det samme som orginal eksos. du MÅ HA minimum 3" eksosanlegg!
en turbobil har det best med størts mulig eksos!

Du har ihvertfall funnet feilen din :) bytt eksos og vips så får du en god bil!
3" eksos er moderat trimming, minimum. skulle du klemt ut det siste som var så skulle du gått opp enda mer :)

Det der er bare tull, denne bilen skulle originalt gått atskillig bedre enn en Audi 100 V6.

Morgis
11/06/10, 16:17
Ingenting med eksos å gjøre dette..
2,5" er original dim, og holder i massevis om man bare skal chippe bilen.
Slutte å tulle med disse loffepottene TBO og hjelpe mannen først med det som er vesentlig..
Bilen lader 0,5bar.. Feilen er ladetrykket.
Er den chippet skal den lade 1bar.

Sjekk wastegatestaget ditt som tidligere nevnt.

Original drenering i IC? Det har jeg ikke hørt om.

TeamBørnOut
11/06/10, 16:29
Det der er bare tull, denne bilen skulle originalt gått atskillig bedre enn en Audi 100 V6.
Hvorfor skulle den det? mazdan min spytter på LT motorene. hvorfor skulle ikke en audi gjøre det samme?
vet du hva som er tull?
det blir mer riktig i forhold til motor volum
DET...
Han har byttet alt som er av ting. om det har blitt gjort riktig å bilen forsatt ikke går bedre så er det jo fordi stakkars bilen ikke får ut eksosen sin. man får ikke ladet mye med orginal eksosen. bytter man til åpne potter så merker man jo at turbotrykket ofte flyr opp å man må "skru ned" trykket for å holde trykket på det samme
"loffepotter" er det bare fwd gutta på forumet her som har fetish for :)
Jeg syns heller dere skulle hjelpe gutten å komme med linker til sider hvor han kan få kjøpt 3" eksos så han får litt mer effekt ut av bilen sin!
Tenk så mye penger han har brukt på å bytte ALT av deler som han har listet opp! han hadde fått mere effekt av å bytte til 3" eksos en hva man får av å chipe bilen!

Vet ikke hvem som er mest hjelpsom jeg? :cool:

TeamBørnOut
11/06/10, 16:31
Original drenering i IC? Det har jeg ikke hørt om.

fwd volvoene har vell hull i icn orginalt for å slippe ut vann. Smart greie selv om man mister litt luft. ikke skjelden icn på eldre rwd volvoer fryser igjen om vinteren

Morgis
11/06/10, 16:39
Hvorfor skulle den det? mazdan min spytter på LT motorene. hvorfor skulle ikke en audi gjøre det samme?
vet du hva som er tull?
DET...
Han har byttet alt som er av ting. om det har blitt gjort riktig å bilen forsatt ikke går bedre så er det jo fordi stakkars bilen ikke får ut eksosen sin. man får ikke ladet mye med orginal eksosen. bytter man til åpne potter så merker man jo at turbotrykket ofte flyr opp å man må "skru ned" trykket for å holde trykket på det samme
"loffepotter" er det bare fwd gutta på forumet her som har fetish for :)
Jeg syns heller dere skulle hjelpe gutten å komme med linker til sider hvor han kan få kjøpt 3" eksos så han får litt mer effekt ut av bilen sin!
Tenk så mye penger han har brukt på å bytte ALT av deler som han har listet opp! han hadde fått mere effekt av å bytte til 3" eksos en hva man får av å chipe bilen!

Vet ikke hvem som er mest hjelpsom jeg? :cool:

Gutten får ikke ut effekt med 0,5bars ladetrykk om han så hadde hatt fri eksos...

Finn feilen til ladetrykket, så kan man heller bytte deler i ettertid for å forbedre flowen. Men eksosen er IKKE synderen til ladetrykksproblemet.

TeamBørnOut
11/06/10, 16:42
men gutter får kanskje ikke ladet mere en 0.5 fordi eksosen er synderen.
uansett så har han vell byttet alt untatt akumulatoren som han har mistenkt

Fikk her om dagen et tips om at det kunne wastegaten min som var deffekt.. men slik jeg ser det så burde den ladet ukontrollert mye om den ikke virket, eller?
Den kan tyvåpne så trykket ikke vil øke.
Men poenget er jo også at han VIL få mye mer effekt selv med 0.5 bar bare ved å skifte eksos! Men nå har han brukt penger på masse annet dritt. virker som om han har kjøpt nytt 2.5 eksosanlegg også.

Morgis
11/06/10, 16:48
han har nytt eksos om jeg leste riktig så ja. Må være feilproduksjon om den er synderen. ;)

Hva med utslitt turbo?

The Sven
11/06/10, 16:59
Hvorfor skulle den det? mazdan min spytter på LT motorene. hvorfor skulle ikke en audi gjøre det samme?


Fordi en 850 LT 180 hk er lat, men en 100 med 150hk V6 (om det ikke er diesel da) er latere.

Han får kanskje litt mer toppeffekt med friere eksos. Men den opplevde kraften vil ikke bli merkbar engang, bare litt mer turtallsvillig. Og disse bilene er mer enn turtallsvillige nok med 2,5" eksos. Hvis bilen kjennes kraftløs er det som regel heller ikke toppeffekten man mangler, men dreiemomentet. Det kommer når man får økt ladetrykket. Og jeg tror ikke det er en eneste ussel newtonmeter å hente på 3" eksos.

EDIT: OG jeg kan garantere at en ikke trenger 3" eksos for å få mer enn 0,5 bar ladetrykk.

TeamBørnOut
11/06/10, 17:00
behøver ikke være feilproduksjon hvis det ikke er åpne potter. 2.5" er jo nesten orginalt.

utslitt turbo = oljeforbruk og blårøyk. han hadde sikkert skrevet om det var problemet :)

Han har selv nevnt wg sin. Jeg tipper den er så slakk at den åpner bare det er litt frisk bris. det er jo et kjent fenomen på FK greiene..
å dette er jo noe man bør bytte også for å slippe å "bleede" opp trykket. det blir aldri bra. fordi den forstatt vil åpne litt ved samm ladetrykk som før, men ikke helt. derfor "økt turbotrykk".

Men første pri på en turbobil er jo å bytte ut det lille 2.5" greiene som er orginalt. varmen må vekk og ting må fløde bedre.

TeamBørnOut
11/06/10, 17:06
Fordi en 850 LT 180 hk er lat, men en 100 med 150hk V6 (om det ikke er diesel da) er latere.

Han får kanskje litt mer toppeffekt med friere eksos. Men den opplevde kraften vil ikke bli merkbar engang, bare litt mer turtallsvillig. Og disse bilene er mer enn turtallsvillige nok med 2,5" eksos. Hvis bilen kjennes kraftløs er det som regel heller ikke toppeffekten man mangler, men dreiemomentet. Det kommer når man får økt ladetrykket. Og jeg tror ikke det er en eneste ussel newtonmeter å hente på 3" eksos.
får kanskje litt mer toppeffekt?

han får mer krefter på hele registeret og merker stor forskjell!
Hvis du ikke tror det er en eneste ussel newtonmeter å hente på 3" eksos så er du fellært :)
Det er mer effekt å hente ut på disse bilene på 3" eksos en hva man får med chip.
Tror ikke dere har kjørt disse bilene jeg? bare gjetter dere?

Morgis
11/06/10, 17:12
Blir en evig eksospotte diskusjon dette.
Tror vi stopper der, så diskuterer vi relevante feilkilder her.
Trådstarter bør nok sjekke WG som nevnt.

The Sven
11/06/10, 17:16
Eksosdimensjonen har ikke større betydning før du når visse turtall og det vet vel du og. Hvis dreiemomentet øker merkbart i lavere register er det fordi turbotrykket har økt grunnet lavere mottrykk. Jo jeg har kjørt sånne biler, både original og trimmet. Spørsmålet er om du har kjørt sånne biler med turbotrykksmåler?

TeamBørnOut
11/06/10, 17:17
Hvorfor skulle det blitt en evig diskusjon? prøv å fortell noen som har montert 3" eksos på sine 940(som det er mange av her på forumet) at det nesten ikke er forskjell på 2.5"(orginalt) vs 3" så vil le :D det samme gjelder på disse bilene.

Men tilbake til problemene så bør han kjøpe en 0.8 bars "klokke" å montere på bilen sin ja. da vil den dra bedre fra bunn også.
koster ikke mye på ebay i england / tyskland eller us

The Sven
11/06/10, 17:18
Når jeg tenker meg om kommer jeg på at jeg tror 2,0T ikke har elektronisk styrt ladetrykk slik som sine søsken med mer slagvolum.

TeamBørnOut
11/06/10, 17:22
Eksosdimensjonen har ikke større betydning før du når visse turtall og det vet vel du og. Hvis dreiemomentet øker merkbart i lavere register er det fordi turbotrykket har økt grunnet lavere mottrykk. Jo jeg har kjørt sånne biler, både original og trimmet. Spørsmålet er om du har kjørt sånne biler med turbotrykksmåler?

Større eksos har betydning fra 800rpm og opp :)
Jeg har kjøpt 2liter og 2.3 literne med turbotrykksmåler, 3" eksos og alt fra små orginale t04 til bling bling garrett gt30 turboer :)
merker jo forskjell på 2.5liters sugemotoren også bare man bytter eksos..

Trodde ikke dette var noe diskuterbart en gang...

Håper trådstarter kjøper ei ny "klokke" og større eksos så han ikke gir opp bilen :)

The Sven
11/06/10, 17:26
Når jeg tenker meg om kommer jeg på at jeg tror 2,0T ikke har elektronisk styrt ladetrykk slik som sine søsken med mer slagvolum.

Kom litt i bakleksa den der men hvis det stemmer så er det ikke så rart turbotrykket er det samme.

GMV
11/06/10, 17:35
Når jeg tenker meg om kommer jeg på at jeg tror 2,0T ikke har elektronisk styrt ladetrykk slik som sine søsken med mer slagvolum.

Det er feil. Jeg har en 98 mod V70 med 2.0LT orginalt, der er det elektronisk styrt ladetrykk. Selv så hadde jeg problemer med litt ustabilt ladetrykk.
Det jeg gjorde var å koble slangene direkte til wg istedet for igjennom ventilen.
Tok så av trykk klokka på turboen. Åpnet den (Ja det går faktisk) og strekte ut fjæra en god del. Justerte deretter ladetrykket til 1,1bar. Og nå er ladetrykket stødig som fjell. Intill videre da.... Skal bytte turbo'n til en T3/T4 med kulelager hehe.

TeamBørnOut
11/06/10, 17:38
Å dra i fjøra fungerer dårlig. den vil forsatt åpne tidlig. lurere å bytte til ei litt stivere fjør i den. da tyvåpner den ikke :)

okasin
11/06/10, 18:42
Når jeg tenker meg om kommer jeg på at jeg tror 2,0T ikke har elektronisk styrt ladetrykk slik som sine søsken med mer slagvolum.

Joda elektronisk ladetrykks regulator kom i 1997, og jeg har som sagt byttet min til en bedre type fra IPD USA.. :) og den fungerer som den skal..

Så var det dette med eksos da :) he he.. her kommer grunnen til at jeg gikk for 2.5" og ikke 3"..
Jeg fikk i gave av en venn en bok som heter "FORCED INDUCTION PERFORMANCE TUNING"..
Boka er på 460 sider, og omtaler alt om turbo trim..
Da jeg kom til side 257 (kap 16) så står det mye om eksos anlegg.. Dette med eksos og turbo er nemlig litt spesielt :), men siden det er 12 sider bare om eksos.. så omtaler jeg bare det som er viktig for dette tilfellet :)

Jeg skriver ordret fra boka: Use smaller diameter tubes for widest power band and larger size where top-end power is more important and sluggish throttle respons is acceptable.

Så følger et skjema som viser hvilke eksos dimensjon som er smart i forhold til 4, 6 eller 8 sylinder motor, og sylinder volum..
Så egentlig skulle jeg hatt 2.75" eksos.. men.. poenget her er at dette er IKKE årsaken til at bilen ikke går som den skal.. For jeg valgte å ha en jevn effekt kurve enn mer bare på toppen..
PS: det er godt mulig jeg bygger ny eksos neste år.. men ikke før jeg har funnet ut av feilen som jeg har nå.. Godt mulig det blir T5 motor neste år..

Har som sagt bestilt ny wastegate, så får vi se hvordan denne oppfører seg.. Men den har samme spec som den originale.. hmm kanskje jeg bør bestille meg en kraftigere ja.. Gjør det i kveld.. :)

Så var det dreneringen i bunn av intercooler.. under trykktesten, så vi at det kom en del røyk ut i bunn av IC, men fant fort ut etter en telefon til et volvo verksted, at slik skulle det være.. Men skrudde nå av litt plast i bunn for å komme til.. og det så veldig orginalt ut ja.. Volvo verkstedet kunne fortelle at dette lille hullet hadde ingen betydning for ladetrykket..

Her hvor vi bor nå, så er det laaang oppover bakke.. som er fin til å teste biler på.. En venn av meg kjøpte en opel zaphira OPC, disse er det 230HK i.. vi prøvde bilen opp denne bakken.. og den dro godt :) Vi hadde 180 km/t på toppen.. Volvo`n min greier 140 km/t sukk..
Og her om dagen ble jg kjørt fra av en gammel haug av en Citroen :( ...

okasin
11/06/10, 19:04
Å dra i fjøra fungerer dårlig. den vil forsatt åpne tidlig. lurere å bytte til ei litt stivere fjør i den. da tyvåpner den ikke :)

Hvor får man tak i stiverer fjær til disse? :)

TeamBørnOut
11/06/10, 19:34
Du vet det at en turbo motor går best med friest mulig eksosanlegg? :P cm lang stuss (så man får plass til lamdan) på 3-4" hade gitt best effekt :) Det er ikke noe å hente på å ha "motstand" i eksosen som på en 2T motor. jo større jo bedre på en turbomotor. uansett hva bøkene sier :) at en nesten 10år gammel bok kan ha fel står det ingen ting på. har flere av bells bøker selv :)
Og alt som står i bøker er ikke sant heller :) bell har vell skrevet om dette i senere tid også. samme draget hele veien. men ekstra på topp med friere eksos :)

bestil deg en ny wg klokke på ebay. avbestill den orginale. ellers kan du jo stikke på wurth (de har små sett med fjører) og kjøpe en stivere fjør der. men du må være nøye når du åpner klokka og bytter fjøra så du ikke skader membrann og får lekasjer.

stramwaier
11/06/10, 19:35
det er bare flisespikkeri, min gamle t5-r hadde orginal eksos og chip. funka som fan det da.. så det med eksos er ikke synderen. som sikkert er nevnt 100 ganger før av morgis, jeg sier ikke att det ikke hjelper og bytte, sier bare det att 2,5" eksos holder til mer en folk tror.. eks er jo silverado, f-serie,ram 3" eksos på 300-350 hk..

TeamBørnOut
11/06/10, 19:41
Ja en t5 motor med 2.5" eksos annlegg er kjempe spennende :P går virkelig så det suser det. men kjedelig hvis man er vandt til en 20år eldre 740 turbo med 3" eksos å chip ;)
Grunnen til at de store pickupene har 3" eksos er fordi det er stort volum. er faktisk 3.5" eksos til "kat" på de fleste :) (for å fjerne mest mulig varme). men er 3" bakover.
Mange bytter til 3" dp og 2.5 reste på volvo (pga lyden). 90% av effektøkningen i et effektanlegg på volvos turbo biler ligger i DP. vanlig gubbe oppsett som ferrita laget til folk før var 3.5" dp. 3" til kat. og 2.5" resten. da får man mye effekt og en stille bil. perfekt for folk som ikke gidder å høre på eksosstøy på langturer.

okasin
11/06/10, 19:52
Du vet det at en turbo motor går best med friest mulig eksosanlegg? Joda jeg er klar over dette, og er klar over at boka til Bell er "gammel" :)
Men ser uansett ikke dette som det store problemet her.. for hadde du prøvet bilen, så hadde du skjønt problemet.. og det er IKKE eksos anlegget :)

Som sagt så har jeg testet en stund med å bruke en bleedventil (turbo X), og det funket som bare det.. (dette var før jeg chippet den og før jeg monterte 2.5" eksos med sports katalysator) Da ladet jeg 0.9 på det meste fordi jeg ikke turde å gå høyere.. Er jo ganske irriterende å blåse toppakning på sånt..
Men med fare for å gjenta meg selv, så vil jeg at alt skal fungere som det skal, altså uten bleed ventil eller annet tjafs.. :)
NOK om eksos, for det er ikke synderen her.. :)

En kompis av meg er ekspert på turbo, men har ikke tid til å hjelpe meg nå.. dessverre.. men han også kunne tenke seg at det kunne være WG..
Han er opptatt med å ferdigstille bilen sin i løpet av Juli måned.. Han har holdt på med den noen år nå.. Ingen Volvo, men en VW caravell med V8 (1100 Hk / 1300 Nm)..

TeamBørnOut
11/06/10, 20:03
bleedventil er fy fy. ihvertfall på bilene "våres" som har så laft grunntrykk. Det sparer litt drivlinje. men er jo ikke noe moro :)
Det som er dritt med fwd bilene er jo at det er kronglete å bytte denne klokka hvis du ikke har bukk. det du kan gjøre hvis du kjeder deg i dag er å henge på en fjør som lukker wg litt :) "snik triks" som fungerer en stund til fjøra blir sprø å knekker av. men er lett å feilsøke ved å gjøre det. ei fjør fra en skrivebords lampe er fint. de er ofte litt stramme

okasin
11/06/10, 20:04
http://okasin.net/DSC_0074b.JPG
Hmm legger ved et par bilder av bilen min jeg :)
http://okasin.net/images/DSC00233lite.JPG Håper jeg en dag kan nyte det som bor i den.. he he..

okasin
11/06/10, 20:06
bleedventil er fy fy. ihvertfall på bilene "våres" som har så laft grunntrykk. Det sparer litt drivlinje. men er jo ikke noe moro :)
Det som er dritt med fwd bilene er jo at det er kronglete å bytte denne klokka hvis du ikke har bukk. det du kan gjøre hvis du kjeder deg i dag er å henge på en fjør som lukker wg litt :) "snik triks" som fungerer en stund til fjøra blir sprø å knekker av. men er lett å feilsøke ved å gjøre det. ei fjør fra en skrivebords lampe er fint. de er ofte litt stramme

Tja hvorfor ikke :) det er en billig ting å prøve ut, mens jeg venter på ny wastegate :) Takk for god idè..

TeamBørnOut
11/06/10, 20:09
fungerer soppasbra at man ofte lar det være sånn :P Men jævlig flaut å åpne panseret å ha ei jævla ikea lampe fjør stående der :P

okasin
11/06/10, 20:12
he he sitter her å ler meg skakk.. :) ja du har nå rett i det... får lakke den sort slik at Ikea fjæra ikke syns så godt he he..
PS: Må virkelig skryte litt av dette forumet.. her var det mye aktivet :) Bra respons og hyggelige folk..

Tore
11/06/10, 20:25
Når det gjelder eksos-pratet så kom v70 R med 2.5" eksos, BSR leverer chip til disse som gir 300hk med orginal eksos. Går man for steg 3 endrer de downpipe til 3" og da henter de ut 330hk.

Kan derfor overhode ikke se hvorfor det skal være noe problem å få noe futt i en 2.0LT med 2.5" eksos.

Problemet er 0.5 bar ladetrykk - og det skyldes ikke at eksosen er 2.5".

TeamBørnOut
11/06/10, 20:34
Nei det er mange som ikke ser det problemet :)
Men det er godt noe av oss ser det problemet også :)
steg 1 burde jo vært å byttet eksos. for det gir faktisk mere effekt en chip :)
det er fakta. Jeg har en kammerat som kjørte rundt med helt orginal anlegg på sin v70r fordi det var så bra flow i orginal anlegget. å det mente han helt seriøst også.
Men jeg ser ikke grunnen til å ikke slenge på en 3" dp når det virkelig gjør stor forskjell i akselerasjonen og effekten. folk kjører med 3" eksos på gammle FB motorer i volvo orginal fordi det gir mere effekt en 2.5 eksos. å da snakker vi om verdens kjedeligste rallysport med orginale late volvo rwd biler som blir kjørt rundt i skauen i opptil 110kmt...

(husk at bsr gjerne vil tjene mest kroner. en chip koster ca 2-3kroner. en dp koster mer :))
det jeg mente med at eksosen kunne herpe for turbotrykket var som jeg skrev at man ikke får ut mere eksos. det er ofte dette skjer på eldre biler hvor man har en S formet endestuss som folk elsker å rygge i filler. å en 10år gammel s70 kan ha sammenklappet kat. men han hadde jo byttet til nyere eksos å da er det nok wg som står å slipper ut all moroa som vi har skrevet her.
300hk med orginal eksos = peak på 300hk foresten ;)

okasin
11/06/10, 20:50
okei.. om det fungere med ny Wastegate, så blir det neste på lista 3" dp og 3" hele veien, bare for å fullføre prikken over i`en :)

GMV
11/06/10, 20:57
TBO:
Hvorfor i allverden skulle en strekt fjær smugåpne tidligere??
Husk at fjæra blir progressivt stivere jo mer den komprimeres, og inne i en wg aktuator så er jo det begrenset til en gitt verdi.
Grunnen til at wg smugåpner er jo pga mottrykket på eksosen blir høyere enn wg fjæra klarer å holde igjen. (En av grunnene til at fjæra må være stivere på mitsu snurrer). Turboen lader faktisk tidligere og mere stabilt nå enn når jeg hadde magnetventil og orginal 16T wg tilkoblet. Selvfølgelig er ikke dette den beste løsningen da en strekt fjær har en tendens til å miste spennet fortere enn en som er stivere i utgangspunktet. Det kostet meg ikke èn krone å gjøre det og kommer til å kjøre med det til turbo'n blir byttet.

Til trådstarter: Du kan prøve samme metoden, og om det viser seg at den fungerer så kan du vurdere å kjøpe en ny wg aktuator med 1bar grunntrykk.

TeamBørnOut
11/06/10, 20:58
Du får komme med tilbake melding da. tror du blir overasket :)
dekkslitasjen pleier å øke voldsomt også :P
akkurat hvorfor det er så stor forskjell på 2.5 og 3" vet jeg ikke. Selv med 2.5 dp og ikke no mer eksosanlegg så er det en veldig stor forskjell fra 3" hele veien. ble veldig overasket selv første gang over dette "fenomenet" da jeg var 18år å hadde bygget eget 2.5" simonsanlegg :P det skulle jo holde til mins 500hk :D men man lærer så lenge man lever :)

TeamBørnOut
11/06/10, 21:00
TBO:
Hvorfor i allverden skulle en strekt fjær smugåpne tidligere??
Husk at fjæra blir progressivt stivere jo mer den komprimeres, og inne i en wg aktuator så er jo det begrenset til en gitt verdi.
Grunnen til at wg smugåpner er jo pga mottrykket på eksosen blir høyere enn wg fjæra klarer å holde igjen. (En av grunnene til at fjæra må være stivere på mitsu snurrer). Turboen lader faktisk tidligere og mere stabilt nå enn når jeg hadde magnetventil og orginal 16T wg tilkoblet. Selvfølgelig er ikke dette den beste løsningen da en strekt fjær har en tendens til å miste spennet fortere enn en som er stivere i utgangspunktet. Det kostet meg ikke èn krone å gjøre det og kommer til å kjøre med det til turbo'n blir byttet.

Til trådstarter: Du kan prøve samme metoden, og om det viser seg at den fungerer så kan du vurdere å kjøpe en ny wg aktuator med 1bar grunntrykk.

enten missforstod du meg ellers så forklarer jeg like dårlig som jeg pleier. en sterkere fjør tyvåpner jo ikke før. men hvis du drar i fjøra (som jeg trodde du skrev) så er det ikke så mye hjelp i i det. den vil åpne nesten like tidlig men holde ut lengre.. derfor jeg skrev det er lurt å bytte den :)

GMV
11/06/10, 21:03
Og som svar på eksosdiskusjonen så kan jeg tilføye at jeg har prøvd følgende:

-Orginal DP med 3" etter kat. Mye lyd, men minimalt med kjennbart økt effekt.
-3" DP med kat og 3" etter kat. Mer kraft i hele registeret, spesielt på høyere turtall.
-Orginalt - ræva. Men når det skal sies så synes jeg det var bra mye større eksos på min 2.0LT enn på orginalt GLT 20V eksos. Tror faktisk det var 2,5" , så ihvertfall større ut enn orginal 240 turbo som er 2,25 eller 60mm.

Om det er vesentlig forskjell på 2,5 og 3" vet jeg ikke.

GMV
11/06/10, 21:05
enten missforstod du meg ellers så forklarer jeg like dårlig som jeg pleier. en sterkere fjør tyvåpner jo ikke før. men hvis du drar i fjøra (som jeg trodde du skrev) så er det ikke så mye hjelp i i det. den vil åpne nesten like tidlig men holde ut lengre.. derfor jeg skrev det er lurt å bytte den :)

Det jeg gjorde var å åpne aktuatoren, å strekke ut fjæra slik at den blir lengre om du forstod det riktig. Fungerte utmerket.

okasin
11/06/10, 21:14
Det er klart jeg skal gi tilbakemelding på hvordan det fungere.. :) Dette er det beste volvoforumet jeg har kommet over :)
Har pappaperm om dagen, og jeg som trodde det da skulle bli tid til litt skruing på bilen.. neida.. her er det full rulle med ungeskrik og baluba fra kl 0430 til kl 2000 og da er jeg skutt når kvelden endelig er her.. men nå går kjerringa snart på langfri i 16 dager,, og da får jeg tid til litt mekking igjen.. :)
Har kjøpt inn en del ting som også skal byttes.. blandt annet den boksen som oljedampen går igjenom (husker ikke hva de kaller den he he) har kjøpt inn komplett sett.. skal også bytte bankesensorer, og wastegate (selvfølgelig).. Har dessuten et par defekte lamper i dashbord som må byttes :)
Kjeder meg aldri :)

The Sven
11/06/10, 21:25
Joda elektronisk ladetrykks regulator kom i 1997, og jeg har som sagt byttet min til en bedre type fra IPD USA.. :) og den fungerer som den skal..

Så var det dette med eksos da :) he he.. her kommer grunnen til at jeg gikk for 2.5" og ikke 3"..
Jeg fikk i gave av en venn en bok som heter "FORCED INDUCTION PERFORMANCE TUNING"..
Boka er på 460 sider, og omtaler alt om turbo trim..
Da jeg kom til side 257 (kap 16) så står det mye om eksos anlegg.. Dette med eksos og turbo er nemlig litt spesielt :), men siden det er 12 sider bare om eksos.. så omtaler jeg bare det som er viktig for dette tilfellet :)

Jeg skriver ordret fra boka: Use smaller diameter tubes for widest power band and larger size where top-end power is more important and sluggish throttle respons is acceptable.

Så følger et skjema som viser hvilke eksos dimensjon som er smart i forhold til 4, 6 eller 8 sylinder motor, og sylinder volum..
Så egentlig skulle jeg hatt 2.75" eksos.. men.. poenget her er at dette er IKKE årsaken til at bilen ikke går som den skal.. For jeg valgte å ha en jevn effekt kurve enn mer bare på toppen..
PS: det er godt mulig jeg bygger ny eksos neste år.. men ikke før jeg har funnet ut av feilen som jeg har nå.. Godt mulig det blir T5 motor neste år..

Har som sagt bestilt ny wastegate, så får vi se hvordan denne oppfører seg.. Men den har samme spec som den originale.. hmm kanskje jeg bør bestille meg en kraftigere ja.. Gjør det i kveld.. :)

Så var det dreneringen i bunn av intercooler.. under trykktesten, så vi at det kom en del røyk ut i bunn av IC, men fant fort ut etter en telefon til et volvo verksted, at slik skulle det være.. Men skrudde nå av litt plast i bunn for å komme til.. og det så veldig orginalt ut ja.. Volvo verkstedet kunne fortelle at dette lille hullet hadde ingen betydning for ladetrykket..

Her hvor vi bor nå, så er det laaang oppover bakke.. som er fin til å teste biler på.. En venn av meg kjøpte en opel zaphira OPC, disse er det 230HK i.. vi prøvde bilen opp denne bakken.. og den dro godt :) Vi hadde 180 km/t på toppen.. Volvo`n min greier 140 km/t sukk..
Og her om dagen ble jg kjørt fra av en gammel haug av en Citroen :( ...

Aha, magnetventilen kom i 97 ja, det forklarer saken for jeg har bare vært borti 850er med denne motoren:)

Teorien fra boka du har lest underbygger forøvrig det jeg mente om 3" eksos, men det viktigste er som du sier at det i dette tilfellet er forskjellen på 2,5" og 3" eksos helt irrelevant, bilen skal ikke gå så dårlig bare fordi du har 2,5". Ser TBO har tonet seg ned en smule også slik som han bruker å gjøre når det kommer nok fakta på bordet:D

Flott bil du har forresten, du får lage en worklog/prosjekttråd! :) Men kjedelig å bli frakjørt fra en citron ja :o

TeamBørnOut
11/06/10, 21:52
Toner det ned når pillene funker eller jeg gir opp å lære folk at 2.5" er lite på en turbo bil på 2000ccm :)
Fakta = større jo bedre. Det gjelder alt fra eksos til penis:D

treboR87
11/06/10, 22:16
Har opplevd det samme som deg.. hadde bleed ventil på S70'n.. Dro på autopower å chippa.. kom med magnetventilen løst pga jeg ikke var helt sikker på hvordan den skulle monteres.. De monterte den. grunn trykk var ca 0,3 bar.. Så chippet de den og trykket steg til 0,5-0,6.. Trykktestet og fant samme "feilen" som du med IC + de nevnte det med bankesensorer.. byttet bankesensorer, prøvde med annen LMM.. MEN de hadde koblet magnetventilen feil. Koblet den riktig og bilen ladet 0.95bar =) Er du helt sikker på at din er riktig koblet?

okasin
11/06/10, 22:44
99.9% sikker.. det med fargekodene var veldig greit å følge.. pluss at instruksjonen fra IPD var veldig grei å følge.. ikke mye feil en kan gjøre her gitt.. :)
Men hvordan var din magnetventil kopplet feil da? Om man koppler feil her, så lader den knapt i det hele tatt.. Jeg har da iallefall grunntrykket på 0.5 bar..

Men TeamBørnout da :) Penis størrelse har vell ganske mye å gjøre med partner også, right? noen damer er som en bøtte med lunka vann, mens andre damer er som å presse en skrella banan inn i et sugerør :) right? he he..
Nei nå ere natta for meg.. om noen få timer er det opp med skrik å skrål fra to små troll som jaggu krever sitt..

Morgis
12/06/10, 09:39
bare for å spørre--- IPDs magnetventiler fungerer ikke på OBD1 systemet.
Antar du har OBD2 siden det er en 97mod. Men alikevel. Sikker på den fungerer på din?
Testet med en original ventil feks?

okasin
12/06/10, 09:47
Mja.. ja de påsto nå det da.. Jeg har OBD2 ja :) og ut i fra den videon som ligger på nett, så stemmer nå iallefall alt sammen.. Men nei jeg har ikke testet med en ny magnetventil, de var jo så dyre her hjemme :)

Morgis
12/06/10, 09:51
Har en liggende om du vil teste som stod på en 97mod 850. OBD2.
Den var forøvrig lik den som stod på min 95mod 850 OBD1, så var helst derfor jeg lurte om det kunne være et skille ved 98? ("The IPD TCV fits all turbocharged cars 1998 and up.")

http://www.ipdusa.com/uploads/images_skus/14689.jpg

treboR87
12/06/10, 10:03
På min S70 og V70 er det andre ventiler.. mere firkantet med uttak for en slange på siden..


Ang kobling så virket det bare som din hadde samme symtonene som min.. Er jo 3 slanger så er lett å koble feil.. prøvde flere kombinasjoner før jeg fant den rette.. En gang kun grundtrykk, en gang alt for mye trykk, en gang 0,5 bar før jeg traff riktig så den havnet på riktig på 0,95 bar.

Morgis
12/06/10, 10:13
http://www.morgis.net/Volvoforum/Brosjyrer-info/motor-gir/B52xx/turbo%20vakum.jpg


Connect the red vacuum line from the turbo to the red port on the TCV. Connect the blue line from the
intake tube to the blue port. Connect the yellow line from the wastegate actuator to the
yellow port.

okasin
12/06/10, 17:07
Hei igjen :)
Det var snilt av deg å tilby meg å låne denne enheten, men den vil ikke passe.. for det er en BCV (Boost control valve), mens det jeg har er en TCV (turbo control valve)..
BCV kom i 1994 og varte frem til ca 1997, så kom TCV som er en magnetventil.. og som sitter på turbobiler frem til i dag..

Se denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=ShldMVI2_cI
2 minutter inn i filmen så får man en grei forklaring på disse 2 typene..

Morgis
12/06/10, 17:11
Er vel bare to forksjellige navn på samme saken.
Sikker på at du har TCV originalt da?
Ettersom 97modellen jeg kjøpte, hadde BCV.
Er jo samme kontakten på dem, så..

okasin
12/06/10, 17:18
Er vel bare to forksjellige navn på samme saken.
Sikker på at du har TCV originalt da?
Ettersom 97modellen jeg kjøpte, hadde BCV.
Er jo samme kontakten på dem, så..

To forskjellige navn ja på samme jobben,, altså de har samme oppgave, men utfører jobben på forskjellige vis..
Om du tar en titt på videoen jeg linket til, så ser du tydelig forskjellen..
På BCV sitter det en membran som styrer hele greia, mens på TCV så er det en magnetventil.. ikke vanskelig å se forskjell på dem når du vet hvordan de fungerer..
BCV har alle slange tilkopplingene på et sted.. mens TCV har en som står alene og de 2 andre står gjerne plasert på motsatt side..

okasin
12/06/10, 17:23
På min S70 og V70 er det andre ventiler.. mere firkantet med uttak for en slange på siden..


Ang kobling så virket det bare som din hadde samme symtonene som min.. Er jo 3 slanger så er lett å koble feil.. prøvde flere kombinasjoner før jeg fant den rette.. En gang kun grundtrykk, en gang alt for mye trykk, en gang 0,5 bar før jeg traff riktig så den havnet på riktig på 0,95 bar.

Jeg har gått over minst 3 eller 4 ganger, og det stemmer med papirene som fulgte med, og andre beskrivelser jeg fant på nettet.. men om fargekodingen er feil på den nye ventilen, så er det et problem :)
Men så en litt "merkelig" ting i dag.. om jeg lå på andre gir med ca 3000rpm.. og plutselig tråkket gassen i bunn.. så la ladetrykket seg på 1 bar.. :) men bare i 1 sekund :( for så å legge seg på 0.5 bar igjen.. sukk

locked
12/06/10, 22:10
Jeg har gått over minst 3 eller 4 ganger, og det stemmer med papirene som fulgte med, og andre beskrivelser jeg fant på nettet.. men om fargekodingen er feil på den nye ventilen, så er det et problem :)
Men så en litt "merkelig" ting i dag.. om jeg lå på andre gir med ca 3000rpm.. og plutselig tråkket gassen i bunn.. så la ladetrykket seg på 1 bar.. :) men bare i 1 sekund :( for så å legge seg på 0.5 bar igjen.. sukk
Skift hele wastegaten, de er dårlige på desse bilene, entusiastene på volvo her har byttet mangen.

symptomer er lav trekkraft og (noe)ujevn gange ved akserelasjon

GMV
12/06/10, 22:14
Skift hele wastegaten, de er dårlige på desse bilene, entusiastene på volvo her har byttet mangen.

symptomer er lav trekkraft og (noe)ujevn gange ved akserelasjon

Slenger meg på den, svært ofte det resulterer i svaiende ladetrykk grunnet fjæra er for slapp og åpner pågrunn av det økte mottrykket.

stramwaier
12/06/10, 23:23
TBO : så det du mener att en t5r med chip og orginal eksos, går dårligere enn en 740 med eksos og chip går bedre? Haha:p har du husket og sende ønskelista de til julenissen og påskeharen? :d

V70 R AWD
13/06/10, 22:08
Hei!

Jeg hadde akkurat samme problem som deg på min -98 V70 2.0lt.
Autopower feilsøkte i en dag og påsto at det var lekkasjer i trykkslanger e.l. som var problemet!

Jeg fikk da Volvo verkstedet til å sjekke det opp, og etter mange kr i feilsøking fant de ingen feil!
Byttet flere ting på mistanke, uten noe bedre resultat. (LMM, justeringsventilen osv...)

Snakket da med GIK turbo i Kongsberg og fikk beskjed om at dette var et standar problem med chipping av Volvo. De anbefalte da og montere inn en bleed ventil! Dette ble gjort og bilen fungerte perfekt!
GIK turbo hadde en forklaring på hvorfor trykket ikke ble høyere etter chipping også, men den har jeg selvfølgelig glemt!

Men prøv og ring dem og forklar problemet, så får du sikkert et godt svar!!

Sa foresten Autopower at de aldri hadde opplevd dette problemet før? Det sa de nemlig til meg, men i ettertid har jeg hørt om flere tilfeller! Siste gang jeg bruker det firmaet i alle fall!!

Folkvord
14/06/10, 01:27
hadde det samme problemet på min 850 95 mod.2.0l t5 den laddet kansje 1 bar i 2 maks 3 sec så gjekk den ned til 0.4 bar, koblet ut den der magnetventilen og stillte staget til 1 bar, det som var problemet var hjernen som hadde en kortsluttning og stengte mangetventilen, men fjernet magnetventilen og den funker fint den dagen idag:D

mcnugget
14/06/10, 05:39
TBO : så det du mener att en t5r med chip og orginal eksos, går dårligere enn en 740 med eksos og chip går bedre? Haha:p har du husket og sende ønskelista de til julenissen og påskeharen? :d

Trur ikkje det er så langt ifra iallefall, så lenge en får kjappe girskift og motoren er frisk i 740en... :)

okasin
14/06/10, 06:34
hadde det samme problemet på min 850 95 mod.2.0l t5 den laddet kansje 1 bar i 2 maks 3 sec så gjekk den ned til 0.4 bar, koblet ut den der magnetventilen og stillte staget til 1 bar, det som var problemet var hjernen som hadde en kortsluttning og stengte mangetventilen, men fjernet magnetventilen og den funker fint den dagen idag:D

Det er ikke magnetventilen som feiler.. For jeg har prøvet å kopple den ut, for å se hva som skjer i ECU, og da dukker det opp feilmeldinger i ECU..
Har jo også byttet den originale magnetventil med en kraftigere og kvikkere type fra IPD.
Men tingen er jo også at det hjelper ikke noe å justere på staget.. Derfor tror jeg det er wastegate som er problemet.. Bleedventil fungerer derimot helt topp.. men som sagt, jeg ønsker at dette skal fungere slik det er ment.. Så jeg bytter wastegate så fort den detter ned i postkassa her :) og fungerer det ikke da.. ja da får jeg hjelpe den litt med strammere fjær, evt en "sterkere" wastegate.. :)

okasin
15/06/10, 17:08
Da har endelig wastegaten kommet :)
Så nå er det bare å få lagt unger, og komme seg ut i garasjen he he
http://okasin.net/images/DSC_0003.JPG
Som det syns, så er det ikke en original wastegate, så noen mods må gjøres for å tilpasse den.. men det som slår meg er at den er vesentlig mye strammere.. en den som sitter i bilen nå.. og det til tross for at den har samme spec som originalen,, originalen kan jeg bevege med 2 fingre.. denne må jeg virkelig bruke kraft på for å bevege staget..

Nedkvit'n
15/06/10, 17:58
Fin bil du har!

Kor har du kjøpt wg? url?

okasin
15/06/10, 21:47
Hei igjen :)
Du Nedkvit`n Jeg kjøpte wastegaten på ebay :http://stores.ebay.com/Chinese-Motor-Parts_Actuators_W0QQ_fsubZ521177011QQ_sidZ57785117 1QQ_trksidZp4634Q2ec0Q2em322
På min hjemmeside så kan dere se bildene av monteringen: http://okasin.net/volvo_s70_fortsetter.htm

Men her er noen bilder:
http://okasin.net/images/DSC_0004.JPG

http://okasin.net/images/DSC_0005a.JPG

http://okasin.net/images/DSC_0010.JPG

Kjell V70
15/06/10, 21:53
Blitt noe forskjell?

Nedkvit'n
15/06/10, 22:02
Takker for svar, kven av dei WG innpå ebay du kjøpte?

okasin
15/06/10, 22:07
Blitt noe forskjell?

Det vet jeg ikke ennå :) siden jeg kosa meg med et par halvlitere under jobben, så vil jeg ikke ut å testkjøre den nå :) he he.. sånn er det å ha pappa permisjon he he.. kan ta seg et par kalde midt i uka :)
Men i morgen er det kjærringa sin tur til å kjøre barna i barnehagen, så da skal jeg sove litt, og så skal jeg ut å teste den, for så å justere inn grunntrykk, så teste den igjen :)
Har stor tro på at det var WG som var problemet, nå som jeg har kjent forskjellen på den originale og den nye..

okasin
15/06/10, 22:11
Takker for svar, kven av dei WG innpå ebay du kjøpte?

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/T3-T4-Turbo-1-Port-Wastegate-Actuator-90D-4-LRod-MB7psi-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem5887c8bb7bQQitemZ38023 5201403QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccesso ries

Nedkvit'n
16/06/10, 15:13
Takk, funnet ut av problemet?

okasin
16/06/10, 16:19
jepp :)
Har ikke fått justert inn grunntrykket (skal gjøre det etter at ungene mine er i seng)..
Men når jeg kjørte til barnehagen i dag, så merket jeg at hele bilen oppførte seg anderledes :) Gikk jevnere, ikke så mye lyd (psjjj usshh lyd) og bilen trakk mye mer på alle gir.. og ladet nå jevnt 0.7 bar :) Så nå er det bare justering igjen, så er nok alt helt topp :)
Tusen takk for mange gode tips og råd :)
Kommer til å holde meg til dette forumet og delta etter beste evne :)

TeamBørnOut
18/06/10, 05:32
TBO : så det du mener att en t5r med chip og orginal eksos, går dårligere enn en 740 med eksos og chip går bedre? Haha:p har du husket og sende ønskelista de til julenissen og påskeharen? :d

Hva er det for et idiotisk innlegg? "min bil på 1700kg + liten turbo og 2.2" eksos kjører fra en mye lettere bil med større turbo og større eksos"

Ikke "diss" julenissen og 740n fordi de akselererer bedre fra 0-200 en bilen din..
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1358.jpg

mr hansen
20/06/10, 18:02
Godt det ordna seg da:) Det va jo det eg sa når du hadde innlegget på norsk volvoforum at det va wastegaten. Begynte og lure på koffor det ble så stilt på det forumet hehe:) Pga alle hadde flyttet over her kanskje hehe:.
Men det funker godt nå altså? Så eg byttet brukernavn eg og ble likså godt med her:)
jepp :)
Har ikke fått justert inn grunntrykket (skal gjøre det etter at ungene mine er i seng)..
Men når jeg kjørte til barnehagen i dag, så merket jeg at hele bilen oppførte seg anderledes :) Gikk jevnere, ikke så mye lyd (psjjj usshh lyd) og bilen trakk mye mer på alle gir.. og ladet nå jevnt 0.7 bar :) Så nå er det bare justering igjen, så er nok alt helt topp :)
Tusen takk for mange gode tips og råd :)
Kommer til å holde meg til dette forumet og delta etter beste evne :)

okasin
25/06/10, 00:51
Ja nå syns jeg det fungerer veldig bra.. men er usikker på en ting.. eh om jeg gir på, så ligger ladetrykket på ca 0.75 til 0.8 bar.. så jeg kan nok stramme wastegaten litt til,, men så har jeg vært litt skeptisk til å gjøre dette, fordi om jeg ligger på 2 gir ved 3000rpm, og så tråkker gassen i bunn.. så lader den plutselig 1.1 bar.. er det normalt? og er dette skadelig for topppakning evt andre ting???

Morgis
25/06/10, 02:07
1.1 bar er ok. men ikke mer.
Stram wastegaten din litt til.

mr hansen
25/06/10, 13:16
det er nok rådene dine som går til helvete først av alt. been there and done that.men ka grunntrykk er det på wastegaten da?.men egentlig skal du stille wastegate stangen sånn at du må dra ut stangen ca halve diameter på hullet,for og hukke den på selve wastegate flappen på turbo.det er det som er standard forspenn på wastegate hvertfall.men ikkje ha noe mer en 1.2 bar .kjører du fortsatt med med den orginale magnet ventilen eller manuelle bleed ventil?

Morgis
25/06/10, 15:31
Manuell bleedventiler kan fort gjøre det du beskriver.
Synd du ikke får til magnetventilen. Mye sikrere løsning ved såpass høyt ladetrykk, da den tar hensyn til atmosfæretrykk, varme osv osv..

okasin
25/06/10, 18:01
Manuell bleedventiler kan fort gjøre det du beskriver.
Synd du ikke får til magnetventilen. Mye sikrere løsning ved såpass høyt ladetrykk, da den tar hensyn til atmosfæretrykk, varme osv osv..

eh hmm her må det være en missforståelse :)
Jeg har aldri sagt det er noe galt med magnetventilen min.. jeg har bare lett etter hva som kunne være årsaken til at jeg ikke fikk opp ladetrykket.. og det viste seg å være wastgaten min..

Magnetventilen har vært ok hele tiden.. men ja jeg byttet den til en bedre type fra IPD :) bare for å utelukke at det kunne være magnetventilen som var defekt..

okasin
25/06/10, 18:05
det er nok rådene dine som går til helvete først av alt. been there and done that.men ka grunntrykk er det på wastegaten da?.men egentlig skal du stille wastegate stangen sånn at du må dra ut stangen ca halve diameter på hullet,for og hukke den på selve wastegate flappen på turbo.det er det som er standard forspenn på wastegate hvertfall.men ikkje ha noe mer en 1.2 bar .kjører du fortsatt med med den orginale magnet ventilen eller manuelle bleed ventil?

Grunntrykket skal være 0.45Bar
Jeg kjører med magnetventil, bleedventil prøvde jeg bare et par dager.. men fjernet den da jeg hørte at dette ble helt feil til denne motoren,,

Skal få lånt meg en håndpumpe med manometer, så skal jeg få stilt inn wastegate riktig..

mr hansen
25/06/10, 19:14
Like greit og kjøre med det orginale vist det funker,blir feil til den motoren er vel ikkje helt riktig og sei da.Eneste minuset eg ser med den manuelle regulatoren,er at trykket ikkje blir begrenset vis motor går i nødmodus for og skåne motoren for eventuelt havari.Men er vel kanskje god nok grunn det for og ikkje bruke det kanskje da hehe:).Men har funket fint på min R i 2 år nå.
Du kan nå berre stille inn grunntrykket med og kjøre uten magnet ventilen da,stille inn til du får 0.45 bar vist det er det wastegaten er oppgitt til.
Grunntrykket skal være 0.45Bar
Jeg kjører med magnetventil, bleedventil prøvde jeg bare et par dager.. men fjernet den da jeg hørte at dette ble helt feil til denne motoren,,

Skal få lånt meg en håndpumpe med manometer, så skal jeg få stilt inn wastegate riktig..

ChrML
25/06/10, 19:18
Grunntrykket skal være 0.45Bar
Jeg kjører med magnetventil, bleedventil prøvde jeg bare et par dager.. men fjernet den da jeg hørte at dette ble helt feil til denne motoren,,

Skal få lånt meg en håndpumpe med manometer, så skal jeg få stilt inn wastegate riktig..
Bare merk at ladetrykket vil bli lavere enn det du får med håndpumpa. På grunn av at mottrykket vil prøve å dytte på armen litt og åpne wastegaten. Men er nok ikke så mye det utgjør på små interne wastegater.