PDA

Vis full versjon : oljelampe lyser plutselig på 850 2.4 10v motor



tyoe
23/02/14, 18:07
Har kjøpt en 850 billig av en på jobben. Han skulle fylle bensin og da han startet opp igjen så lyste plutselig oljelampa. han byttet giver men det hjalp ikke. Har sjekket att lampa slukker hvis jeg tar av ledningen på giveren. så det elektriske er ok.

Er det da bare å ta av bunnpanna for å sjekke sil og oljepumpe? eller er det noe annet jeg kan sjekke først.

larsverm
23/02/14, 18:15
Og det åpenbare: Er det sikkert at det er nok olje på den? :D

tyoe
23/02/14, 18:17
Ja det er det ;)

Det som jeg synes var litt rart var att den begynte plutselig å lyse. ingen blinking eller noe først.

tyoe
23/02/14, 22:29
ingen som har noen forslag på ting jeg kan sjekke før jeg evt. åpner motoren ?

Svirre
23/02/14, 23:05
1. Er det oljetrykk? Sjekk opp du har det. For alt en veit så kan det være noe som har lagt seg i åpningen der du skrur inn sensoren også.

850GLTsilver
24/02/14, 12:10
ingen som har noen forslag på ting jeg kan sjekke før jeg evt. åpner motoren ?

Og ebn enkel måte å få sjekket om du har oljetrykk, er rett og slett å se om det virkelig surkler rundt olje der oppe uinder påfyllingslokket på toppen.
Skal være rikelig med olje der.
Pumpe kan sjekkes uten å ta av bunnpanna, men vent til å du har fått sjekket.
Likeledes så kan det være greit å måle trykket. En oljetrykksmåler koster ikke mange kronene på Biltema, samt en nippel for å få kobla på.
Se på den som et verktøy deretter.

tyoe
24/02/14, 20:14
Tok ut giveren i dag. og dro motoren på starteren. kom ikke en dråpe olje ut. satte på trykkluft på hullet til giveren og da blåste ut av påfyllingshullet. så er ie tett der ihvertfall. Ble anbefalt av en mekaniker å prøve sånn motorrens som for eks. omega 907

http://www.billigebildeler.no/products/omega-907-innvendig-motorrens

noen som har erfaring med det?

Svirre
24/02/14, 21:58
Vil tru det hjelper. Husk på å følge bruksanvisningen som står på den flaska du kjøper. Du må også slenge på ny olje etterpå siden du ikke kan kjøre rundt med sånn rens ;)

tyoe
24/02/14, 22:03
skal ordne meg med ny olje og filter ;)

Hva slags olje anbefaler dere på denne. er det greit med vanlig 10w40 eller bør jeg ha på syntetisk olje ?

Svirre
24/02/14, 22:20
Syntetisk er alltid bedre på slike motorer :) Mineralolje funker ved hyppigere skift og på grovere motorer (gammal MasseFeilOgSånn går på det ;)), så 10w40 er ikke feil. Kan nok også kjøre på 5w30 siden du ikke har turbo. -40'n takler varme bedre enn -30, men skal ikke være noe problem for din del. Castrol, Royal Purple eller Valvoline er å anbefale.

tyoe
24/02/14, 22:25
takker for tips. blir å teste til helga. kommer med en oppdatering hvordan det går ;)

tyoe
01/03/14, 16:15
har nå tatt av bunnpanna og silen. Silen er ikke tett og det er ikke så ille med grøt nedi bunnpanna. har sett det værre hehe.

Når jeg skrudde løs silen og dro den ut av blokka så kom det en del olje ut av den. nesten som om det var vakum oppi der som holdt det oppe i røret. Vet ikke om det er normalt.

Skal rense bunnpanna og prøve med trykkluft på kanalene opp i blokka for å se om det er tett. Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt de oringene som sitter mellom bunnpanna og blokka? skifter jo dem nå når jeg først har det oppe. Så også på ett annet forum att det kunne være årsaken til dårlig oljetrykk.

tyoe
02/03/14, 11:15
Driver å renser bunnpanna med diesel nå. har tatt de to o-ringene som sitter mellom bunnpanne og blokka. De ser ikke helt bra ut men synes det er rart om en lekasje her skal fororsake null oljetrykk.

Prøvde å laste opp bilde av o-ringene men har vist ikke tillatelse til det :(

tyoe
07/03/14, 21:08
har byttet oringene og monter igjen bnnpsnns. Fylte på bilteme sin flushing oil i stedet for motorolje og startet opp. lot den gå noen minutter men oljelampa lyser konstant. så da blir neste å ta ut oljepumpa.

Har problemer med merkene på tannhjulene på kamakslingene. Finner merke på innsugskamen men da ser det t til att merket på eksoskamen er 180grader feil. Kammene går jo med samme utveksling så hjelper ikke å snurre motoren flere ganger rundt.

Hvordan skal jeg holde fast veivakslinga så jeg får løsnet sentermuttera til reimskiva?

tyoe
08/03/14, 15:48
Fikk lånt en muttertrekker så jeg fikk av sentermutteren.

Har åpnet og rengjordt pumpa. ser helt fin ut den. målte klaringen mellom ytre tannhjul og pumpehuset. den er 0.25mm og oppgitt til å være maks 0.35mm. Lengden på fjæra til overtrykksventilen skal være 82.13mm ubelastet og den ble målt til 79.7mm

Skjønner att det kan bli litt lavere trykk når fjæra er slitt, men kan det være årsak til att oljetrykket er helt borte?

brynna
08/03/14, 18:00
Har du bytta filter? Tett filter??? Skal være en "bypass" ventil ved filter hvis det tettes. Var "bypass" på min noe eldre opel som ikke fungerte.

Tett filter og defekt overtrykkventil = Oljetrykk borte

Du kan teste slittpumpe ved å fylle på "tykk" olje.

tyoe
08/03/14, 18:46
har byttet filter ja. men skal sjekke det med ventil ved filteret ;)

brynna
08/03/14, 22:10
har byttet filter ja. men skal sjekke det med ventil ved filteret ;)

Har du bytta filter trenger du ikke å tenke på ventilen, hvis den ikke står i åpen stilling da???. Hvis Ok er filter ok og ventil "ikke i bruk"

Utelukk slitt pumpe ved å koste på en fylling med EKS: Shell`s Spirax 80W-90 PS. Fjern oljen og bytt filter etter test
Har selv prøvd å måle pumpeslitasje på en Cat 215 (gravemaskin) Ved måling kom jeg fram til minimal slitasje. Prøvde "tusen" andre feilsøk... Skifta pumpe og maskina som ny.

tyoe
09/03/14, 00:48
Takker for tips :) Skal blåse gjennom kanalene inn til pumpa og prøve den igjen i morgen. Ser de har ny pumpe på ebay til 1600kr http://www.ebay.com/itm/NEW-OEM-ENGINE-OIL-PUMP-1993-1999-850-960-V90-C70-S70-S80-V70-V70XC-9207950-/230946999353?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3AVolvo%7CModel%3A850&hash=item35c5838c39&vxp=mtr

tyoe
09/03/14, 17:11
Satte inn igjen pumpa i dag. startet opp og olje lampa lyste konstant fortsatt.

En kamerat som har maken bil kom nedover med en ny oljetrykkføler og satte inn den. Da slokket lampa. blinker litt på tomgang men slokker så fort jeg gir litt gass. Er flushing oil på motoren så skal tappe av den nå og fylle på riktig olje.

Konklusjonen blir da att den nye oljetrykkbryteren fra biltema er deffekt. Men var nok godt å få renset ut litt dritt av motoren like vel :)

Var vel en grunn til att oljelampe begynte å lyse første gangen.

brynna
09/03/14, 17:57
Jeg hadde nok fått målt oljetrykket. Da lampa lyser litt på tomgang er vel en indikator på at trykket er for lavt.

Ved varm motor på tomgang bør trykket være 1,0-2,5 (alt etter slitasje på motor) Ved turtall bør det komme opp mot minst 4 .

GLTèn her hadde 1,2 i tomgangstrykk og 4,2 arbeidstrykk. (Ny olje fra BT semisyntetisk 10w-40 og nytt filter)

tyoe
09/03/14, 19:24
fylte på semisyntetisk 10w40 fra biltema nå og da lyser ikke lampa på tomgang heller. :D
Men skal få målt trykket ja. tenkte å kjøpe sånn så jeg har oljetryksmåler i bilen

brynna
09/03/14, 20:12
Smart å montere måler i kupeen hvis mistanke om lavt trykk. BT har T-stykke som passer til de fleste biler for å koble til en "ekstern" måler.
Ta med den gamle for å sjekke gjengestigning (original giver vs. T-stykke)

tyoe
21/03/14, 19:29
har nå prøvd med måler. kjøpte på biltema og kjøpte sånn ekstra kobling så jeg få koblet på lampa også. Når jeg starter opp så slkker lampa etter noen sekunder. og den blinker ikke eller noe på tomgang. Måleren viser 0 på tomgang. men hvis jeg så vidt gir litt gass slik att jeg får en rask tomgang så har jeg 2kg i trykk. på 3000 omdreininger så har jeg nesten 6kg i trykk. Er dette trykt å kjøre med?

Tomgangen ligger på 900 omdreininger. Det er vel normalt?

brynna
21/03/14, 21:50
har nå prøvd med måler. kjøpte på biltema og kjøpte sånn ekstra kobling så jeg få koblet på lampa også. Når jeg starter opp så slkker lampa etter noen sekunder. og den blinker ikke eller noe på tomgang. Måleren viser 0 på tomgang. men hvis jeg så vidt gir litt gass slik att jeg får en rask tomgang så har jeg 2kg i trykk. på 3000 omdreininger så har jeg nesten 6kg i trykk. Er dette trykt å kjøre med?

Tomgangen ligger på 900 omdreininger. Det er vel normalt?

Tomgang er innenfor normalen ja.

Men at du ikke har måling av trykk ved 900 rpm og 2 kg ved 1000-1200 rpm er kanskje merkelig... eller???

6 kg er noe over normalt ja

Ta turen innom verkstedet for å sjekke ut dette

850GLTsilver
22/03/14, 01:34
0 på tomgang og 6kg ved 4000 omdr virker utrolig sært.

Mener å huske at oljetrykket skal ligge på 1,4Kg ved tomgang. 'Må sjekke motorhåndboka her, om jeg finner den.
Blir et par dager til. Er opptatt i helgen.

tyoe
22/03/14, 10:27
startet opp den igjen i sta. hadde 0 i trykk på tomgang og oljelampa blinket litt. holdt den på 1500rpm en stund så så den skulle bli varm. Plutselig ble det annen lyd i motoren og jeg fikk trykk på tomgang også hmmm merkelig. kanskje det satt en propp i en kanal som løsnet eller noe. laget en kort video snutt som viser trykket på en nesten helt varm motor. ser vel ok ut nå?

http://youtu.be/_9RDY3a2Twc

850GLTsilver
26/03/14, 01:11
Det der så jo rett og slett perfekt ut ja.

Svirre
26/03/14, 14:32
Oljetrykket ser veldig bra ut nå. Den tikkinga du har kan være en eksospakning som har ryki? Det hørtes ganske kraftig ut.

tyoe
26/03/14, 21:55
Takker for tips og hjelp her. Skal leie prøveskilt til helga så jeg får kjørt den litt. For å se hvordan alt fungerer.

Sent from my thl T100S using Tapatalk

tyoe
06/07/14, 21:23
Har nå fått skilt på bilen. Har kjørt på med motorrens og byttet olje en gang til. nå er oljetrykket perfekt på både kald og varm motor :) Men er ganske høy ventiltikking på den. Den har jo gått 320 000km Noen som vet hva det vil koste å bytte de hydrauliske ventil løfterene/trykkerene evt. hvor de kan kjøpes?

Svirre
06/07/14, 21:37
Åssen olje hadde du på og med hvilken viskositet?

tyoe
07/07/14, 10:14
først hadde jeg bilteme 10w40 halv syntetisk. nå har jeg felleskjøpet sin 10w30 halv syntetisk.

Svirre
07/07/14, 14:20
Skaff deg castrol sin 5w30, eller Royal Purple sin 5w30. Jeg hadde ventiltikk i Awd'n, men det forsvant med RP sin olje. Biltema har (av det jeg veit) pr. nå dårlig olje.