PDA

Vis full versjon : 02" V40 1.9D mister plutselig motorkraft



THolandsli
10/06/10, 22:43
Er noe muffens med fruens 02" V40 1.9D. Før vi kjøpte bilen hadde forrie eier en forbigående feil hvor den plutselig mista nesten all motorkraft. Dette gikk over etter ei lita stund.
Men igår skjedde det igjen. Plutselig satt jeg igjen med ca 15 av 115hk. Gikk såvidt å kjøre på 1 gir. Tok flere sekunder å øke fra 1000 til 3000rpm.

Siden bilen ikke har vært vedlikeholdt de siste åra tenkte jeg det kunne være dieselfilteret som hadde tetta seg, så ikveld bytta jeg det uten at det hjalp. Tenkte så det kunne være at eksosanlegget hadde tetta seg på en måte, så jeg kobla fra eksosen før katalysatoren for å se om det hjalp. Noe det ikke gjorde, men etter jeg monterte på eksosanlegget igjen så kom plutselig krafta tilbake. Det lyser ikke noen lamper og motoren går helt fint på tomgang. Skal prøve å få en time til diagnose imorgen.

Noen som har vært borti noe sånt på slike motorer før???

Tore
10/06/10, 22:55
Ei dyse som fjusker kanskje? Prøvd med diagnose å sjekket koder eller live data? Om det er vanskelig å få rask time for diagnose kan jeg tilby dette gratis på Stjørdal...

THolandsli
10/06/10, 23:06
Dyse som fusker ville vell ført til at den fusker på en sylinder? Har ikke særlig peil på dieselmotorer, men jeg synes den høres normal ut, men samtidig veldig tungpusta og maktesløs. Skal prøve å komme meg inn på Kvernland imorgentidlig for en diagnose, skal kjøre 30 mil med henger imorgen så håper de finner noe. Om ikke Kverneland har tid imorgen tar jeg kanskje kontakt. :)

Tore
10/06/10, 23:14
Hadde dysefeil på fruens bmw, en dyse hang åpen og førte til at trykket ikke ble riktig, gikk fint på tomgang men orket ikke å skyve noe.

Børge Vikebø
10/06/10, 23:23
kan det være sot/heng i en EGR-ventil om denne har slikt? Noe som av og til skjer på enkelte diesel-avensiser...

THolandsli
11/06/10, 09:58
Tore: Burde ikke bilen ryke en del svart om det skjer?

Mr.Vikebø: Fikk en feilkode på EGR. (ECM-180C EGR lägesgivare - Felaktig signal) Vet ikke om den kan ha noe emd det å gjøre?

Var forøvrig på Nardo Bil å fikk tatt diagnose på bilen imorges. Endte opp med følgende feilkoder på motor.

ECM-180C EGR lägesgivare - Felaktig signal
ECM-1804 Laddtrycksgivare - For høg signal
ECM-1806 Luftmassmätare - Felaktig signal
ECM-1807 - For høg signal
ECM-1807 Impulsgivare - Felaktig signal
ECM-1815 Turboreglerventil - Felaktig signal
ECM-1826 Glødstiftrele, läge - Felaktig signal

Hva tror dere? Mye av disse kan kanskje være gamle da bilen hadde et motorhavari for ca 1 år siden. Reperasjonen ble ikke gjort på merkeverksted så er ikke sikkert de gikk inn å sletta kodene.

Lurer på å fylle på et par dl med totaktsolje idag, eller bør jeg gå for dyserens?

TeamBørnOut
11/06/10, 10:00
kan det være sot/heng i en EGR-ventil om denne har slikt? Noe som av og til skjer på enkelte diesel-avensiser...

Dette har jo skjedd på volvo også. stod om dette i avisen for en stund tilbake.

THolandsli
11/06/10, 23:52
Idag skjedde det igjen. Men nå på en litt annen måte. Tomgang gikk fint, men når jeg tråkka på gassen butta det på ca 1500rpm og den fuska stygt. Skal lese ut feilkoder igjen på mandag for å se om noen av kodene har kommet tilbake. Har fått tak i diagnoseding så jeg slipper på verksted igjen.

Heldigvis kom jeg ikke så langt på turen jeg skulle på før feilen inntraff. Skulle innom butikken en tur for å handle mat og plutselig var krafta borte igjen. Gikk ca 1km hjem og henta S70in så jeg fikk slept bilen hjem igjen og tok i bruk gode gamle hingsten til turen.

Og såklart, når V40in var på parkerignsplassen igjen så fungerte motoren som den skulle igjen.

Børge Vikebø
12/06/10, 17:16
demontert EGR-ventil og rengjør denne. Kan sotes til, og da den kan stå fast i åpen/lukket stilling. Vi gjør dette for at problemet skal løses, alternativt bytte egrventil.

Morgis
12/06/10, 17:50
kan det være problem med dieselpumpe?

Mysemannen
14/06/10, 10:01
Hvis det ikke henger i hop med bevegelser du gjør (skjer ved gasspådrag, nedbremsing, høyt turtall ect.?) gjetter jeg noe elektronisk, lambda sonden kanskje?

S60
14/06/10, 21:05
sjekka coil?

hadde liknande probblem på min s40 1,8 98mod og der var det den eine coilen som var gåen.

Testdriver
14/06/10, 21:35
sjekka coil?

hadde liknande probblem på min s40 1,8 98mod og der var det den eine coilen som var gåen.
En dieselmotor har ikke coil

THolandsli
14/06/10, 22:02
demontert EGR-ventil og rengjør denne. Kan sotes til, og da den kan stå fast i åpen/lukket stilling. Vi gjør dette for at problemet skal løses, alternativt bytte egrventil.
Skal ta en nærmere titt på EGR systemet imorgen. Kjøpte feilkodeleser på Biltema idag. Ifølge den så er det ingen feilkoder, men vet ikke helt om den er å stole på for jeg fremprovoserte feil ved å koble fra LMM og det klarte den ikke å detektere. Testa den i S70in, og der ramsa den opp en haug med koder.


kan det være problem med dieselpumpe?
Håper ikke det, høres dyrt ut.


Hvis det ikke henger i hop med bevegelser du gjør (skjer ved gasspådrag, nedbremsing, høyt turtall ect.?) gjetter jeg noe elektronisk, lambda sonden kanskje?
Er helt uavhengig av bevegelser. Eneste jeg har merka er litt smårykking av og til ved jevn hastighet.


sjekka coil?

hadde liknande probblem på min s40 1,8 98mod og der var det den eine coilen som var gåen.

Ingen coil på denne.

THolandsli
13/07/10, 23:42
Da er bilen friskmeldt. Feilen lå sannsynligvis i EGR-ventilen. Mekanisk sett så var den OK, men virka som om problemet lå i aktuatoren.

Børge Vikebø
14/07/10, 21:08
:) Dæven jeg er god :p

Steinsmo
31/10/10, 19:16
Skifta du hele EGR ventilen? har muligens samme problem på min...

THolandsli
31/10/10, 22:55
Jepp, bytta den så ble bilen krute go.

Steinsmo
31/10/10, 23:27
OK! Takk for svar! må kikke litt på det når anledningen byr seg! ble ikke mye motorkraft nei;)