PDA

Vis full versjon : Mister vann og varme... hva skjer?



Ludo
19/02/14, 23:02
Heisann,

XC70'n sliter med å holde på vannet - det går med over en liter hver dag og plutselig så stiger temperaturen på motoren samtidig som kupevarmen forsvinner... Noen tips om hva som kan være galt? Jeg finner ingen åpenbare feil i kjølekretsen, og så langt ikke så mye synlig lekkasje bortsett fra litt fukt i nærheten av ekspansjonstanken. Kan det være topp-pakningen? Skal sies at det ikke er noe hvit røyk i eksosen og det er heller ikke vann i olja... Men noe er jo galt!

Tips og innspill mottas med takk :)

Naske
19/02/14, 23:27
Hvor lenge har den mista så mye vann? Altså ingen tegn til lekkasje under bilen? Den lekker ikke fra varmeregisteret ned under mattene i kupeen? Om du mistenker toppakning, så skader det vel heller ikke å skru ut pluggene og se om en av de er avvikende fra de andre. Kjølevæske vasker ofte tennpluggen ren og fin om det lekker inn i en sylinder.

Robert H.
19/02/14, 23:42
Minner litt om det samme problemet jeg hadde.
Sjekket toppakningen med lekkasjetester men det var ingen indikasjon på feil der.
Viste seg at ekspansjonstanken lakk, var fullt av sprekker på undersiden der slangen går inn som selvsagt åpnet seg når motoren var varm og det var trykk på tanken.

Morgis
19/02/14, 23:46
lokket i ekspansjonstanken min slo lekk.. da forsvant vannet opp i damp når motoren ble varm.
ellers er det mange plasser vannet kan fordufte.. varmeveksler i kupe, radiator, toppakning

Ludo
20/02/14, 01:33
Tusen takk for mange fine forslag - veldig bra :)

Når motoren er varm kan jeg høre det suse fra lokket i ekspansjonstanken, kan jo godt være at det er der problemet ligger.... Har tilgang på en 850 delebil, skal hente tanken fra den i morra og se hva som skjer. Ang lekkasje i varmeregisteret så er dette sjekket ut, ikke noe antydning til vann i gulvet eller lukt som sier noe om dette. Men tanken på at ekspansjonstanken er gåen styrkes siden det kan være en veldig svak lukt av kjølevann i kupeen... Dampen kommer jo inn i kupeen via vifta, burde jo være riktig det da...

Skal som sagt bytte tanken i morra og sjekke at alle klemmer og pakninger i lokk osv er ok - tusen takk for gode tips - skal holde dere oppdatert :)

850GLTsilver
20/02/14, 10:31
Stikk nesa oppi ekspansjonskaret når motoren går.
Dersom du kjenner eksoslukt derfra, så er sannsynligheten mer enn stor for at du har lekkasje ved topppakningen din.
Og disse motorene er VELDIG følsomme for overheting, med nettopp lekkasje der som resultat.

Ludo
20/02/14, 18:57
Helt klart at noe er galt - det lukter eksos av ekspansjonstanken og inni mellom kommer det damp i eksosen... Toppen/topp-pakning må byttes/overhales... Crap!

Lukta av kjølevann i kupeen kommer av at trykket i ekspansjonstanken blir såpass høyt at den slipper ut vann/damp og dette trekker videre innover... Og med så høyt trykk blir det sirkulasjonssvikt med påfølgende kald luft i kupeen og kjølinga til motoren avtar... Og dermed så står man i fare for å skade toppen...

Vi får se hvor det bærer - har mulighet for å få tak i en -95 2.3 T5 til en latterlig lav pris - kanskje dette kan være noe å ha i den?

Ludo
21/02/14, 09:33
Jeg får tak i en overhalt topp så får vi håpe at dette løser seg. Finnes det noen med kompetanse nok her inne til å kunne gjøre den jobben? Jeg har nok peil til å sette i gang med dette selv...

850GLTsilver
21/02/14, 13:06
Hvor i verden holder du til?


Oppfordrer alle til å legge inn den infoen i profilen sin.
Blir så utrolig mye enklere å kunne yte/få hjelp på den måten.

Ludo
21/02/14, 23:58
Tønsberg / Vestfold - skal endre profilen min ASAP :)

850GLTsilver
22/02/14, 10:28
Selv hadde jeg toppen min til KM Cams på Hemnes i Høland.
MEGET flott arbeide.

Ellers fins jo Oslo Motorservice. Der har jeg også bare godord å si.