PDA

Vis full versjon : Clutch v70 2006 d5



mathisen
10/06/10, 20:18
Er det flere som har en rakkellyd når bilen står i fri og du slipper ut Clutchen?
Når jeg trykker inn cutchen er den lyden borte.

_tormod_
10/06/10, 22:22
Jepp. Det er dobbelmasse svinghjulet som lager lyden. Ikke noe problem å kjøre med, da mange er slik, men bør unngå chip/mye moment og andre ting som sliter. Men det anbefales uansett å bytte, siden de i noen tilfeller kan kløve seg, noe som ikke er særlig hyggelig.
Men skal være rimelig slitt, og vært rakling lenge om det skulle kløve seg

mathisen
11/06/10, 09:41
oki... Men er det clutshen eller svinghjulet som er på tur til å ryke da? Har jo garanti på bilen enda

TeamBørnOut
11/06/10, 09:46
er mest sannsynlig utløser lageret ditt som er dårlig. koster 200kr og bytte (ikke 20000 :) ville prøvd det først :)

mathisen
11/06/10, 09:53
oki...Så d er ikke så mye jobb å jøre d.?

TeamBørnOut
11/06/10, 09:56
Det sa jeg ikke :P
Men jeg tror ikke er 4år gammelt svinghjul har tatt kvelden :)
edit: når man bytter clutch så bytter man utløser lager også(seriøse folk gjør det. selv om noen mygel verksteder / folk ikke gjør dette).
Så hvis du har litt dårlig clutch så er det jo bare å bytte. men hvis ikke så ville jeg prøvd å ignorere lyden til du skal bytte. det er en stor jobb å bytte lageret på en fwd bil. tar tid.

_tormod_
11/06/10, 16:25
Dette er jo ganske vanlig sjuke på disse da. Vet ikke hvor mange svinghjul jeg har byttet på de, men det begynner bli mange. Men kan selvfølgelig også være utløserlageret...
Tar vanligvis rundt 6 timer å bytte svinghjul,clutch og utløserlager for de som har gjort det litt, og da med løftebukk, spes.verktøy osv.
Hvis du har garanti er det jo greit, da er det bare å få verkstedet til å reparere.. :)

mathisen
11/06/10, 18:56
Ja skal få dem til å sjekke det.Blir litt dumt att det havarerer når garantien er gådd ut...Tormod. Hva bruker km-standen å være på bilene som blir bytte svinghjul på?

TeamBørnOut
11/06/10, 19:50
er det normalt å bytte svinghjul på en 4år gammel volvo? Har kvaliteten sunket så ille de siste årene? hadde det vært en 18åring med clutch glad fot og bensin motor så kunne jeg skjønt det. men neppe det som er problemet her? aldri hørt om det før heller. "normalt" på 15år gammle turbo biler med bakhjulstrekk og litt mer effekt en orginalt..

hvis du åpner vinduet og trykker inn pedalen veldig forsiktig så du såvidt får litt press på lageret (og det blir stille). så er det utløser lageret som er feilen. 99% sikker :) men man blir litt usikkert når noen sier det er normalt at svinghjulene pleier å ryke etter så kort tid. de eldre volvoene v70 å sånt har ikke dette problemet.

mathisen
11/06/10, 19:55
Syns det er mystisk...Har kjørt bil i noen år nå. har hadd volvo 850 og v70 99 mod. kjørte langt over 300000km med dem. Men aldri noe problem..Ja det blir stille når jeg trykker den litt inn..

TeamBørnOut
11/06/10, 19:59
koster deg 200kr i nytt utløser laget + noen timers jobb da :) et verksted besøk kan nok bli mye dyrere... men er ikke farlig at det lager litt lyd. Jeg syns alle nye utløser lagre lager lyd etter noen måneder... selv orginale har ikke samme kvaliteten som før :/

mathisen
11/06/10, 20:08
Ja det er sikkert bare det som tuller litt:) Men pratet litt med en som importerer biler. Han sa at d var helt normalt. Men er litt usikker siden at av og til når jeg har parkert bilen er det en lukt som lukter brent cuths eller bremser.. Og det med helt Normal kjøring...monerte hengerfeste i vinter, d har jeg ikke brukt enda.tengte å få d sjekket siden mann skal kjør norge med vogn på 1600kg..hmm.. Nei nye bila:)huf huff

TeamBørnOut
11/06/10, 20:11
er nok bare bremsene dine. blir mye varme når man skal stoppe en bil.
håper du har montert på oljekjøler også? :) er et must :)

mathisen
11/06/10, 20:14
Oljekjøler? Det skal jo ikke være nødvendig:) Sku aldrig ha solgt skoda superben;)

TeamBørnOut
11/06/10, 20:19
kanskje ikke på dieselen? men T5 utgavene trives best med en ekstra oljekjøler. vi opplevde små blinkendelysende oljelampe med tung henger(når motoren datt ned på tomgang). men nå vet jeg ikke om den olja var gammel. men stikker litt i hjertet når man ser den lampa lyser :D

mathisen
11/06/10, 20:26
Ja det er helt sikkert at det jør:) Ja er disel jeg har.. Har en kompis med t5, og da har lampa kommet framm, med litt hard kjøring med campingvogn:)

_tormod_
11/06/10, 21:00
Meeen, hvor langt har bilen din gått? chipet/vært litt hardt brukt før? Det er vel ikke normalt å skifte svinghjul, når en ser på hvor mange v70er som går rundt om, men har blitt noen. Har byttet noen på rundt 100.000 km. Har også hørt lyden på 05/06 som har gått under 50.000km
Vet også om noen litt eldre d5, men med lav km, som det rakler i. Men disse har ikke villet koste på forløpig, siden det skal mye til før det skjer noe ille og de ikke har noen form for garanti. Hu ene har kjørt snart 2 år, lyden har ikke blitt værre, men den er tilstede :P

mathisen
11/06/10, 21:06
Den er kjørt 110000km.. det er en 126hk som er chippet til 163hk. å den har ikke vært hardt kjørt(konebil).chippen skal ikke ha noe å si..men syns det er så rart at d skal lukte brent av og till..kjører selv en toyota hiace 95 mod med 550000km på telleren;)

moccamaster
12/06/10, 00:16
har samme rakkling i min 02 d5. i starten var lyden der bare noen ganger og det var bare å trykke clutch in og ut og så ble den borte, men nå etter ca 1 år er den der hele tiden når clutch er ute, men forsvinner når jeg tar den inn. noen sier utløserlager andre sier dobbelmassesvinghjul. sitter også og vurderer om jeg skal chippe til 197hk og 470nm men blir litt redd når noen sier man kan kløyve svinghjulet av for mye moment.

en som skrur på volvo hver dag må da klare å høre om der svinghjul eller et lite lager??

mathisen
12/06/10, 08:36
di sier så veldig mye rart dem som jobber på volvo på lokalværkstedet ....di er jo ikke inntr i å kåste ny på garantien.. Jeg skal på et annet verksted å høre med dem..Men synes d er rart at det står førskjellige svinghjul på motorene...volvo sier jo selv det er programvaren som er forskjell på disse motorene.

TeamBørnOut
18/06/10, 11:48
har samme rakkling i min 02 d5. i starten var lyden der bare noen ganger og det var bare å trykke clutch in og ut og så ble den borte, men nå etter ca 1 år er den der hele tiden når clutch er ute, men forsvinner når jeg tar den inn. noen sier utløserlager andre sier dobbelmassesvinghjul. sitter også og vurderer om jeg skal chippe til 197hk og 470nm men blir litt redd når noen sier man kan kløyve svinghjulet av for mye moment.

en som skrur på volvo hver dag må da klare å høre om der svinghjul eller et lite lager??

Hadde svinghjulet ditt rakklet ville det ikke holdt et år.. det går litt krefter gjennom det :)

moccamaster
18/06/10, 16:06
er det trøstelager da? nå har jeg også en annen lyd som kommer når jeg trykker clutch inn. ingen uly, bare annerledes enn vanlig

_tormod_
18/06/10, 16:23
Hadde svinghjulet ditt rakklet ville det ikke holdt et år.. det går litt krefter gjennom det :)

Mar du mye erfaring med disse svinghjulene? Min erfaring er at de holder lenge selv med litt rakling.
I Moccamaster sitt innlegg virker det nesten som det er utløserlageret, men vanskelig å si før man hører det. Kan være vanskelig da og men :P Må nesten bare pelle det opp og bytte det som må byttes

TeamBørnOut
18/06/10, 18:46
er nok utløser lageret hans ja. har nok erfaring med 06 v70/s60 til å vite at jeg ikke tror dette er svinghjulet. ting kan jo skje seff.. men neppe tilfelle her. billig lager å bytte. men dritt jobb :)

_tormod_
19/06/10, 11:14
Kremjobb det da :) Om man har bukk og verktøy for jobben :) Men mye skruing for så lite :P