PDA

Vis full versjon : Soting av ruter på herregårdsvogn!



Turbovogn850
18/02/14, 08:37
Lurte på om det er noen inne på forumet som har vært borti å sote ruter selv, i sommer byttet jeg ledningsnett til el-vinduer bak og hadde så og si vinduet klart til å tas ut for å sote men kom aldri så langt før dørtrekket ble smelt på plass igjen.
Men det jeg lurer på er at vinduet består av av to festeskinner der selve vindusheisen blir festet med to kuler og to låsesplinter. Greit nok, heisene blir demontert lett og tatt ut men der står skinne på ruta igjen, er disse limt og med eventuelt hva?
Skinne er jo også vindusstopper så vinduet kan ikke tas ut fra "toppen"

Bildet av hva slags skinner jeg mener:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1035.jpg (http://s1301.photobucket.com/user/Christian_Theodor_Severin_Koppang/media/1912132_824526917562638_84571640_n_zps1d15f869.jpg .html)

Sagen
18/02/14, 13:07
Hei. Sota rutene mine selv med "precut". Det vil si film som er ferdig tilskåret. Skinnene på vinduene tror jeg er limt, uten at jeg skal si det sikkert. Men du trenger ikke ta av de for å legge sotefilm.. Jeg la film på alle rutene mine uten å ta de ut. Det går fint det, men det er nesten et must å ha med seg litt holdehjelp.

icetwins
18/02/14, 13:25
Har ikke gjort det selv, men har planer om og gjøre det. Men da tar jeg ikke ut ruten. Er nok litt mere vanskelig og gjøre det mens de står i, men sparer jo en del jobb. Og sikkert en del tid.;) men blir jo såklart et bedre resultat hvis du tat ut ruta, vil jeg tro.

Sagen
18/02/14, 13:35
Det beste er å ta ut rutene å la sotinga tørke skikkelig før du setter de inn igjen.. Jeg tok av dørtrekkene bare. Du får heller ikke brukt for mye såpevann når du legger på filmen. Et par skikkelig skarpe skalpeller eller tilsvarende er fint å skjære med. Viktig er også rengjøring av tutene før du starter, å stå helst innendørs. Bruk klær som loer/støver minimalt.

Turbovogn850
18/02/14, 19:18
Er det bakvinduene eller framvinduene du sikter til Sagen?


Sent from my iPhone using Tapatalk

850GLTsilver
18/02/14, 20:03
Er det bakvinduene eller framvinduene du sikter til Sagen?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Bakrutene så klart :D
Er jo ikke tillatt å sote fremrutene.

Sagen
19/02/14, 06:58
Vel.. jeg siktet til alle rutene.. Og jeg sota helt frem - selv om det ikke er lov. Har dog brukt en sotefilm som er ca 50%, så det ikke ser alt for opplagt ut, og det er likt hele veien. Skal på EU igjen ila sommeren, så jeg kommer til å rive av på de fremre da jeg veit de har blitt noe strengere på verkstedet jeg bruker. Der har filmen også sluppet litt, så det ser ikke helt 100 ut. Har et nytt sett med precut til alle vinduene liggende, så jeg ser ikke helt bort i fra at jeg tar av alt sammen for å legge på igjen. Som nevnt over, så falmer film som ikke er "proffsoting", og den kan være sensitiv for vaskemidler. De sota vinduene har jeg derfor bare vasket med varmt vann for å bevare de mest mulig. Har tenkt tanken om å ha et ekstra sett framruter uten soting, så det er enkelt å bytte om.

Turbovogn850
20/02/14, 01:05
Hvor får du tak i precut tl 850/V70? :D
Også tenkte jeg på, hvis du soter rutene dine og ikke demonterer de fra heisen sin vil ikke du få en liten kant enten på øverst eller nederst på vinduet som ikke blir med i sotinga si da?
Og hva hjelper det å demontere trekket når du soter de sånn? :p
Men vet ikke hvordan det er på v70, men er det bare halve bakvinduer som på 850?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sagen
20/02/14, 09:34
Bestilte her: http://www.solfilm.net/

Når jeg tok av dørtrekkene, så tok jeg ut lista også. Mulig jeg også tok ut alle vinduslistene også.. Men det husker jeg ikke i farta. Uten lister er filmen forholdsvis enkel å legge. Kjør vinduene bittelitt ned også, så er det enklere å legge helt ut i øverkant. Det som er viktig med denne filmen, og andre også sikkert, er at den får tørke skikkelig! Veit noen bruker klar neglelakk for å forsegle overgangen mellom solfilmen og øverkant vindu. Dette er med på å hindre at listene drar av solfilmen når du kjører rutene opp og ned..

Men.. Tar man jobben med å ta ut vinduene, så er det enklere å legge filmen, og det blir litt mindre fiklete. Jeg fikk i alle fall et bra resultat på bilen min, og på en meters avstand har folk tatt det for å være proffsoting.

Turbovogn850
20/02/14, 11:13
Hvor mørk er egentlig sotingen, de den dønn svart? Bilde av det? :)
Når du tar av dørtrekket tar du av vinduheisen også?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sagen
20/02/14, 12:48
Jeg har 20% på min, hele veien. Siden det ikke er proffsoting, så falmer filmen med årene. Ikke mye, men litt. Det var bare dørtrekkene jeg tok av, og eventuelt lister for å komme lettere til.

Haug1
22/02/14, 15:24
jeg tok ut alle de 4 fremste vinduene i min v70, og sotet dem inne på kjøkkenbenken, mens vinduene i bagasjerommet og i bakluka lot jeg såklart stå i.
var grei og enkel skruing :) sotet alle rutene mine med 35% proff film på rull.
men syntes det ble litt for lyst i bagasjerom og bakseter så jeg har bestilt 20% som skal på fra b-stolpen og bak :)
slik ser det ut med 35%
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/595.jpg

Turbovogn850
22/02/14, 20:54
Denne er noe vi liker, haug1 :D


Sent from my iPhone using Tapatalk

Turbovogn850
22/02/14, 20:56
Men har ikke fått dette bekreftet helt jeg, den jeg har avbildet er den limt eller trenger jeg ikke å fjerne denne når jeg skal ta ut vinduet?
Også angående v70 bakruter, er disse halve sånn som på brodern 850?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sagen
24/02/14, 09:51
Du trenger ikke ta av den lista nederst på vinduet for å sote. Du trenger bare å legge filmen så den går litt på nedsiden av lista på dørtrekket - den lista som tetter mot vinduet. Rutene er "halve" i den for av at de bare går halvveis ned - om det er det du tenker på?

Turbovogn850
24/02/14, 18:48
Ja, tenkte på bakvinduene på 850 er halve, barnesikring elns. Er det sånn på V70?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svirre
24/02/14, 23:40
Ja, tenkte på bakvinduene på 850 er halve, barnesikring elns. Er det sånn på V70?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Samme bakdørene på 855 som på 1.gen V70.

Turbovogn850
24/02/14, 23:49
Rektig;) skal være greit nok å sote selv da :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

mrstfu
27/02/14, 11:24
Teenger ikke ta av skinnene for å få ut ruta heller. Av med dørtrekk og lister mot vinduet, løsne klips og løpehjul fra skinna, trekk rett opp og ut.