PDA

Vis full versjon : HansOla: 79' Volvo 244dl, full stopp! Soon to be gasserturbo...



HansOla
16/02/14, 14:23
Hei, tenkte jeg skulle lage meg en liten prosjekttråd om 240'n min. Det er en -79 modell 244 med b19. Har endel km på telleverket, men det gjør ikke noe. Har omsider fått ordna meg med verksted og lagringsplass, så har fått begynt å skru litt.
Ting jeg skal gjøre med bilen:
- Ta rusta i kanaler, skjermer og reservehjulsbrønner
- Nye dempere og fjører
- Ny motor
- Bygge om til servo
- Legge på lys soting på alle ruter
- Bredda stålfelger
- Senk
- Få inn ny cdspiller og bygge et enkelt anlegg
- Montere sperre

Jeg skal fylle på med bilder etterhvert som jeg gjør noe :-)

EDIT: Som dere kanskje har sett, så er planene endrer noe for denne bilen... For øyeblikket blir det b230a blokk, høvla og litt porta 530 topp med kg002 kam, weber 32/36, skjellettsvinghjul og det minste 4-2-1 grenrøret fra pedersen racing..

Karroseriarbeidet står på vent grunnet mangel på plass å utføre det på foreløbig.. venter på at verkstedet som pappa bygger skal bli ferdig!

TIPS TIL FARGE MOTTAS MED TAKK!

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/899.jpg

Her er bilde av 244'n sammen med 940 turbo'n min og mamma sin s70.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/900.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/901.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/902.jpg

Dette har vært batterikassa....

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/903.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/904.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/905.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/906.jpg

Nyvaska b23 blokk fra b23et som skal overhales, lakkes i rød såklart, og settes sammen igjen.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/907.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/908.jpg

Har jeg den "store" vakumklokka på fordelern på min b19 mon tro? Den er mye større en de andre jeg har..

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/909.jpg

Jeg har en prosjekttråd i medlemmers worklogs også, men det var så liten respons der, så jeg håper det er mere interresse her ;)


Sent from my C6903 using Tapatalk

Team Tynner
16/02/14, 15:23
Det er den store vakuumklokka ja:D

HansOla
16/02/14, 16:09
Tøft B-) Hva er det godt for egentlig? Vet det er et must på gasserturbo, men har det noe hensikt på sugemotor? Hvordan blir tenningen om jeg flytter over vakumklokka over på et-fordelern min?

Sent from my C6903 using Tapatalk

HansOla
23/02/14, 23:28
Jeg har i dag fått rengjort blokka og fjerna pakningsrester og pussa den ned med stålbørste på drill. Nå gjenstår bare å vaske den igjen, få ut all dritt fra vann og oljekanaler, male den om igjen, hone sylindrene og sette inn ny innmat :-)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1301.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1302.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1303.jpg

Ellers noen bilder av hva jeg har ruska sammen etter en tur på bygda..

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1304.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1305.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1306.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1307.jpg

Og der ble b19 plutselig 190hk

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1308.jpg

Sent from my C6903 using Tapatalk

HansOla
24/02/14, 22:35
Nå blei det ikke rødblokk, men svartblokk siden jeg ikke likte rødfargen på biltema sin motorlakk!

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1354.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1355.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1356.jpg

Sent from my C6903 using Tapatalk

HansOla
25/02/14, 21:19
Vel, jeg har i dag startet på noe rustpussing og det utartet seg til å bli nedpussing av ene sia på bilen, og da må den vel også lakkes opp igjen... Grøss, detta blir dyrt! Om jeg ikke prøver å lakke det selv da, med org lakk fra volvo ;-)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1400.jpg

Jeg lurer litt på hva slags plate dere bruker når dere legger i ny plate i bakskjerm, kanal og innerskjerm jeg? Her er noen bilder av rusta:

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1401.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1402.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1403.jpg

Og hvordan bli kvitt rusta rundt batteriet når jeg ikke har sandblåsingsutstyr?

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1404.jpg

Disse 14" felgene er til salgs om noen vil ha. Er sendtervendte 14"ere, men ventilen må flyttes på utsiden av 3 (har gjort det på én) for de tar i kaliper... Selges fordi 14" ble for smått. Hbo 500kr

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1405.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1406.jpg

Sent from my C6903 using Tapatalk

HansOla
03/03/14, 10:06
Har i løpet av helga fått kappa ut det jeg har funnet av rust, og har så smått kappa til noe plate som skal inn igjen. Har ikke fått sveisa noe enda, da sveiseapparatet mitt er hjemme.... Men, jeg har fått handla meg 3 topper i helga! En 405 fra b23et med dysehull og H-kam, en 531 fra b230et med A-kam og en 530 fra b230f med den fenomenale M-kammen.. Begynner å få topp-lager nå! :-D Fikk vaska og renska 531 toppen til den skal sendes på porting og overhaling.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/150.jpg
Blei fin å rein.
Noen bilder fra helgen:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/151.jpg
Har pussa litt i innsugskanalene på 530 toppen, og tenkte å ta støpefeilene, og få litt bedre fasong på kanalen ellers. Tenkte å lagre denne til jeg får bruk for den..
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/152.jpg

Sent from my C6903 using Tapatalk

HansOla
04/03/14, 16:23
Noen som vet om noen i gudbrandsdalen som borrer motorblokker?? Må nok borre blokka...:-/

Sent from my C6903 using Tapatalk

HansOla
19/03/14, 08:11
Har ikke vært så mye aktivitet i det siste, men fikk vertfall montert servotannstang med nye endeledd og mansjetter i går!

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1075.jpg

Har starta på demontering av delebilen, og fant ut at det var 4-stempla kalipere og ventilerte skiver på den! Flotters. Skivene fikk et lag med matt svart lakk og så pussa jeg bort overflaterust med 60papir. Blei gode som nye :-) får vel lakke og overhale begge kalipere før jeg monterer det også.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1076.jpg

Noen som skulle hatt forstilling fra -86 modell? Får med alt bortsett fra bremser og fjører. Får med ei tannstang uten servo også!:-P 500kr!

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1077.jpg

Sent from my C6903

2førr10
20/03/14, 20:48
Blir bra den her! :) Heldig som har en så fin ivaretatt gammel 244 :) Skulle likt å hatt 244 av 70-talls årgang selv men for holde meg til den jeg har nå :p Litt å ta i med den rusta men det ser jammen meg ikke ille ut! :) Med tanke på batterifestet, så har jeg heller ikke sandblåseutstyr, men grinde ned rusten med vinkelsliper funker fint :)

Ser ut som det er en del som står igjen før du begynner på interiøret, men denne får god nytte av gulvteppe jeg solgte deg :)

HansOla
20/03/14, 21:06
Takk for det! :) Den er ikke så værst nei, lite rust men noe finnes nå. Rustfri under vertfall!:)
Ja det gjenstår noe jobb før jeg starter på interiøret ja! Men det er ganske bra fra før, men skal trekke om igjen hatthylla, og bytte ratt og rattstamme. Ellers bare bytte høyttalere og felle inn høyttalere i hatthylle :-) basskasse er uaktuelt vertfall :-P
Har ikke henta pakka fra deg enda, da den ligger hos foreldra mine :-P

Sendt fra tællefon, derfor skriveleif

2førr10
20/03/14, 21:55
Ja du har vel tatt en del rust :) Hehe, ja men man må jo bare ta en ting om gangen og gjør det skikkelig :) Trekke om hattehylla er en grei jobb ja, du bør sette in en sponplate og skjere ut hull til høyttalere isteden for å ofre org hattehylle, lage hull til ventildekslene og de i de hullene du lager :) Skal du bytte til servo? Ja basskasse er uaktuelt i 240 syns jeg, jeg liker å ha lagringsplass :) Da er det bedremed noen kraftige 6x9 høyttalere med god bass i isteden :)

Får håpe du blir fornøyd med teppene, de trenger nok både støvsuging og vask, kansje litt lakkering? Hvis det ikke er jalla? :p

HansOla
20/03/14, 22:00
Hatthylla er det dessverre hull i fra før :-/ men da slipper jeg å ødelegge den! :-)
Jepp, jeg har flytta over tannstang, pumpe og reservoar fra delebilen :-) har også fått tak i ekstra reimhjul til veiva, som bar originalt ekstrautstyr :-) blir stas med servo! Vertfall med litt større felger enn 14":-P
Det skal ikke være noen utstillingsbil, så klarer seg nok med en grundig tepperens ;-)

Sendt fra tællefon, derfor skriveleif

2førr10
20/03/14, 22:19
Åja, men da så, da e det berre å montere :) Ok, har ikke servo selv men jeg er ikke plaget av det i det hele tatt, må ta litt i når jeg har sommerdekkene med mk18 på :') men er man i bevegelse så er det overraskende lett dreibart ratt og i 80 føles det som hvilken som helst bil med servo :) Ja, du kommer til å merke forskjell om du har 17 eller 18 tommer med 225 eller noe i bredde :p

Det blir sikkert oppegående :)

HansOla
20/03/14, 22:34
Ja det var ikke så tungt uten servo heller, men skader nok ikke å montere B-)

Sendt fra tællefon, derfor skriveleif

2førr10
21/03/14, 18:01
Neida, det skader ikke :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

HansOla
21/05/14, 07:56
Skjer ikke så mye for tiden på bilen, men har samla sammen noen deler! Har fått tak i r-sportratt med nav, ny zendervinge, sjalusi, sorte gulvtepper(fra 2førr10), nytypen fangere(mangler sorte lister til bakfanger) og ny rattstamme :-) Ellers har jeg så smått starta å rustsveisa, og har matta ned snart hele bilen. Må få sparkla litt her og der, få på primer og høre om noen vil lakkere for meg snart nå!:) Skrik ut om noen vil blåse på lakk for meg, for en rimelig penge :-) Noen som veit om det går an å få tak i bakrutelist i svart gummi, slik som på frontruta? Har chromelist bak og sort gummi framme, og synes gummilista er myyye penere! Vertfall når det skal på sjalusi! Har også starta å sentervende noen 15" stålfelger fra 850 som skal på bilen :-) 14"erne er bytta bort..

Sendt fra tællefon, derfor skriveleif

2førr10
24/05/14, 13:14
Sanke inn deler er gøy :)
Zendervinge og sjalusi blir bra :) nye fangere er penere :)

Eg har eine lista over bakfangar til 244 til overs.

Har du bytta til servo enda? Eller skal du gjer det snart?

Kjenner folk so kan lakke men det er langt unna :o

Må vel bytte heile rute? Den svarte lista rundt frontruta satt fast i ruta når eg var med på å bytte rute på en annan bil. Kan hende eg tek feil. Masse penare med svart gummi ja! :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

HansOla
24/05/14, 13:36
Har bytta til servo, men har igjen å bytte rattstamme ;-) går seint med meg :-P Tenkte å bruke noe lærfarge bestefar bruker til knivslirer ol. :-) setter fin farge og holder veeeldig lenge :-) Ja, jeg har sort gummilist på frontruta, men skulle gjerne hatt det bak også om det er å oppdrive! Har du hele lista på fangern, eller bare deler av den?:)

Sendt fra tællefon, derfor skriveleif

2førr10
24/05/14, 15:16
Ok. Eg har bestemt meg for å bytte til servo eg og. Sidan eg ska bytte motor. Da er det jo likeså greitt :)

Skjønner. Eg har chrome list både på bakrute og frontrute. Sku gjerne likt å hatt svart gummi.

Har desverre berre eine hjørnelista til bakfangaren i svart. Einaste so er til overs.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

HansOla
24/05/14, 19:40
Ja det er ikke store jobben :-) må vel sikkert ha det også om det skal godkjennes turbomotor:-) oki, får være på utkikk etter listverk :-) passer vel ikke fra 245?

Sendt fra tællefon, derfor skriveleif

2førr10
25/05/14, 14:04
Får håpe ikke :p

Ja. var en annen som nevnte det :o

Nei, passer ikke på bakfanger nei. Listene på 245 er bredere enn til sedan.

HansOla
25/05/14, 19:49
Var det jeg var redd for.. Men lister er nå noe som ligger å slenger i de fleste volvo-hjem, så det er nok ikke problem å skaffe :-)

Sendt fra tællefon, derfor skriveleif

2førr10
25/05/14, 20:31
Ja, men mange som er ute etter de. Og de er mer sjelden til 244 enn 245 siden de er lik framme :p

HansOla
03/07/14, 14:50
Her går det smått! Men er nå nesten ingen som følger med heller, så blir jo nesten bare for min egen del :P
Jeg har matta ned hele bilen, pussa ned et sett eiker felger, fått av støtfangere, fått tak i nye (Mangler sorte lister, skrik ut om du har!!!!), fått på noen cm med spacere, starta å sveise rust, og litt div. driver å undersøker angående motor. Planen er å få tak i motor hos tor24, men jeg er ikke sikker på om jeg får tak i nok penger kjapt nok! Om ikke, så blir det overhaling av B23 blokka, sette på 531, dobble fajs 45, en KG kam av noe slag og 4-2-1 grenrør..
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/141.jpg

Batland
03/07/14, 20:47
Om ikke, så blir det overhaling av B23 blokka, sette på 531, dobble fajs 45, en KG kam av noe slag og 4-2-1 grenrør..
En bekjent har nylig fått sammen en B230F motor med en godt høvlet men ellers URØRT! 531 topp, hissig KG kam, oppgradert tenningsanlegg, grenrør og godt eksosanlegg. Bilen er overraskende kvikk, men det samme er nålen på tankmåleren - og det i følge en eier som har betydelig erfaring med forgasserturbo uten fungerende chocke.

HansOla
03/07/14, 20:57
Det blir nok ingen økonomiracer nei, heller ingen bruksbil! Men spørs om jeg bare skal putte inn overhalt b23 med 531 grenrør en mild kg-kam 2.5" eksos og en enkel gasser :-) skal bli student igjen til høsten så har ikke råd til å bruke all verden på motor.. Enda vertfall! Må få på lakk og få stell på alt det andre før motoren blir prioritert :-) Noen tips til forbedring batland? Høres det "ok" ut? Noe vits med modding av gassern?

Batland
03/07/14, 21:06
531 toppen er glimrende til hard trimming fordi man velger en kam som gir mye ventilløft.

Jeg har enda ikke sett ett eneste godt resultat med 531 på motorer hvor man har brukt moderate kammer.

Hvis du skal bruke A-innsuget så er uansett løpet kjørt fordi dette er 100% ubrukelig til sugetrimming. 531 topp og A-innsug er den ultimate dritt løsningen - og det er nok derfor Volvo selv aldri brukte denne komboen.

Mitt forslag til en grei billigmotor er portet 530 topp med V eller KG002 kam, ett K-innsug og en grei forgasser, evt A-forgasser på ett hjemmelaget adapter. Dét vil kunne fungere tilfredsstillende.

HansOla
03/07/14, 21:12
okei, bra jeg har liggende litt av hvert da... Får overhale b23et blokka mi og bruke flat-top stamplene, porte litt på en 530 jeg har liggende, få tak i en kg002 et k-innsug og en stående weber, og få tak i et ok grenrør :) og selge 531 toppen og ta a-kammen fra den og sette i 940'n ;)

HansOla
28/09/14, 19:23
Vel, her er det lite framgang! Men har vaska blokka og hona den. Har høstferie ei uke nå (har starta på skolen igjen..) så da håper jeg å få montert bunndelen, og få porta litt på toppen :-) Noen som har 4-2-1 grenrør til salgs?

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/1023.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/1024.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/1025.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/1026.jpg

Grøftekanten-Racing
01/10/14, 22:26
blir bra etter hvert detta vel :) har en 76 mod 244 som jeg har samma planer om å setta en b230 sugis oppi som går sånn halveis greit :)

2førr10
01/10/14, 23:07
Blir bra etter hvert ja! :) Skal du beholde org. chrom listverk?

HansOla
02/10/14, 09:57
Blir vel ok resultat til slutt ;-) blir ikke noe utstillingsbil akkurat! Hadde planer om å beholde chromen på listverket, men det er såpass slitt og stygt at jeg lakkerer det svart, slik jeg skal gjøre med listene rundt dørene :-)

HansOla
19/12/14, 16:09
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/12/530.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/12/531.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/12/532.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/12/533.jpg

En bitteliten oppdatering her.. B23 blokka måtte borres, så den settes til side til senere prosjekt... Hadde heldigvis ei A-blokk stående.. Da ble den rengjort og omlakkert i rødblokk-rød B-) rimelig greit resultat.
Så fikk jeg en kamaksling i posten i går! En strøken KG002 kam og ei lang rekke chims! Til den nette sum av 1000,- inkl frakt :-) såå da er det bare å få vaska den demonterte toppen, leke at jeg kan å porte, så høvle den 2mm, dra til Grinden motorsport å handle skjellettsvinghjul og pedersen for grenrør.. Så begynner motoren å ta form. Men, alt går trått når man er blitt student igjen!! Så ikke forvent hyppige oppdateringer fremover :-P venter også på at verkstedet vi bygger hjemme skal bli ferdig..

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/12/534.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/12/535.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/12/536.jpg

Det var alt for denne gang, men håper på å få gjort noe nå i juleferien..
Edit: alt blir mye triveligere når det er demontert, vasket og honet :-)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/12/537.jpg

vangsfreaken
03/06/15, 22:20
skjedd noe som helst? :p

HansOla
03/06/15, 23:18
Hehe! Full stopp i påvente på sommerie :-) dårlig økonomi og lite tid til bil som student.. Men, gjør da litt i en gang i blant. Driver å bygger verksted hjemme, så venter litt på å komme under tak før jeg sveiser resten av rusta:-)
Kjekt å se at noen titter innom :-)

Sendt fra Xperia'n..

vangsfreaken
03/06/15, 23:50
fant faktisk nettopp tråden, å den virka interessant så da måtte jeg bare :p kjenner til det økonomiske problemet, det merkes i stor grad som lærling :)

HansOla
04/06/15, 10:02
Jafyyy, vanskelig å finne penger til bil når lånekassa gir meg 7k i måneden.. 4500 på hybel, resten på mat og diesel....-.- blir godt å komme ut i jobb igjen!! Da blir det lakk på 244'n også :-)

Sendt fra Xperia'n..

HansOla
05/08/15, 20:55
Heisann! En liten oppdatering fra meg. Det går ikke fort, men det går jo frammover. Hadde tenkt jeg skulle få gjort mye i sommer, men det går stort sett aldri etter planen noen ting... Har hatt litt ferie, jobba inn noen kroner, brukt endel kroner osv... Plutselig er sommern snart over!!
Men, har gjort litt.
Har plukka rein ei b21 blokk, som jeg har vært i kontakt med Volden Racing angående borring og balansering av veiv, svinghjul og clutch

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/269.jpg

Har handla meg en topp av ArneR(veldig grei kar som holder det han lover, pakker godt og sender fort)
Det en porta 530 med 46/38 ventiler, stivere fjører og månen7 kam. Den et også høvla 2.4mm men skal en liiten tur innom planfresen for en planering for å være sikker.

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/272.jpg

Har naturligvis plukka den i deler for vask, bytting av tetninger og sliping av seter.

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/273.jpg

Hadde tenkt å modifisere forbrenningskammer litt, for det ser ut som det er originalt. Vil fjerne den haugen ved pluggen blant annet

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/276.jpg

2førrn står på låven til verkstedet er ferdig. Så karroserimessig vil den være uforandret til i vinter!

Ellers har jeg skaffa meg ei styggbilli m90 med tilhørende mellomaksel, oppheng, pumper og spakstell, en 1041 aksel, og endel småtteri av en kompis.

Mye av tiden går desverre med til vedlikehold av diverse traktorer og biler på gården. Her er 124en min og 940en bakerst.

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/278.jpg

Som dere ser, så er det en liten stund til vekstedet er klart. Pappa har nok å gjøre på gården ellers, og jeg er ikke snekker heller for å si det sånn. Regner med det blir fart på sakene i høst, når de er ferdige på setra, og har "fri" til november. Port er bestilt og ankommet :-)

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/279.jpg

Sendt fra Xperia'n..

TomX95
10/02/16, 09:36
Skjer det no her da? :)

HansOla
10/02/16, 09:45
Nei her skjer det fint lite! Bilen står på en låve og venter på bedre tider ;) Må ta èn bil om gangen, så denne står å venter til 940en er i orden! Eller vertfall kjørbar :)

HansOla
19/04/16, 14:56
For å holde litt liv i denne, så har jeg titta litt på throttle bodies! Gassere er litt gamledags, og jeg har ikke kompetanse til å finjustere gassere og få de til å fungere perfekt. Derfor har jeg vurdert et enkelt datasprut og trottle bodies!
http://www.burtonpower.com/jenvey-2x48mm-sidedraught-throttle-body-idle-tbp48i.html
Disse passer rett på innsug til weber og dellorto, og de er jo rett og slett porno. Frister veldig! Men dette er langt fram i tid, etter 940en er ferdigbygd og fintuna :) Tenk å kunne dratt ut 230-40 sugehester da! Hadde vært gromt. Og likevel fått fint forbruk, og kanskje tilogmed fått godkjent?

HansOla
12/08/16, 16:48
Vel, siden denne bare står der og jeg ikke har kjøpt inn noe deler til denne, har planene endret seg ganske ofte! [emoji28] Det vil si, det har det gjort enda en gang... Forskjellen er at nå har jeg faktisk kjøpt delene, så nå er det nesten ingen vei tilbake! Nå blir det gasserturbo :) Gamle Saabfaen sitt AT-kit med batlandmodifisert gasser, knallgodt tenningsanlegg, men desverre uten turbo.. Så da må jeg vel få tak i det snart :)

Lasse R
12/08/16, 19:00
Blir spennende

HansOla
12/08/16, 19:33
Ja det spørs når det kommer til å skje da! Hahah, nei jeg må få trilla den inn i verkstedet i vinter altså... Må få gjort noe snart

Lasse R
12/08/16, 20:45
Ja, på tide nå ;)

HansOla
16/08/16, 18:30
Tja, hva har vi her da? ;)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/652.jpg

Litt vask og pleie, så blir nok detta bra :)

Batland
16/08/16, 21:44
Tja, hva har vi her da? ;)
Der har du det som skal til for å få en turbobil "ferdig mappet" og på veien i løpet av en liten kveldstund. :)

HansOla
17/08/16, 06:40
Håper det blir kurant å få i gang. Må bare få tak i ei bra b21blokk nå :) Eller evt bruke b19 blokka og 86mm veiv. Kan det bli suksess? Har ikke b21 på "lager" akkuratt nå, for den ene jeg har skal borres til 96mm pga rust og riper i sylinder

Batland
18/08/16, 11:50
Håper det blir kurant å få i gang. Må bare få tak i ei bra b21blokk nå :) Eller evt bruke b19 blokka og 86mm veiv. Kan det bli suksess? Har ikke b21 på "lager" akkuratt nå, for den ene jeg har skal borres til 96mm pga rust og riper i sylinder

Rødmotoren ble designet som 2,1 L med 92 mm borring. B19 og B200 med 88,9 mm borring er tatt frem for å tilfredstille maktsyke og perverse politikere, intet annet. Forbrenningskamrene i 8V toppene har så stor diameter at de må ha B21 toppakning.

Det eneste som er mer feil enn 92 mm topp på 88,9 mm sylinder er 80 mm slaglengde og 152 mm råder. :(

86 mm veiv, 142 mm råder og B19 eller B21 stempler vil derfor gi ett godt resultat. :)

Bla gjennom bildene her: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=71606885

HansOla
18/08/16, 13:13
Jeg kan jo bruke b19 motoren min til noe nyttig da.. Omslipt veiv og 142mm råder :) er forbrenningskamrene i toppen på b19 like store som på b21?

Batland
18/08/16, 13:49
Jeg kan jo bruke b19 motoren min til noe nyttig da.. Omslipt veiv og 142mm råder :) er forbrenningskamrene i toppen på b19 like store som på b21?
Det kan du, og det er forskjellige muligheter avhengig av budsjett. Jeg mener f.eks at en B19 blokk som er borret til å ta f.eks høykvalitet Cosworth stempler eller rimelige Buick stempler https://www.summitracing.com/int/parts/uem-s1492c-1-0mm/overview/ og isatt en maks stroket originalveiv + custom råder som tar Honda rådelagre vil, med sine 2,2 L, være mye bedre egnet i en bruksgatebil enn det B230 motoren er.

Når alt er sagt å gjort så har man 160, 398, 405, 530 og 531 toppene. Alle forbrenningskamrene har samme designet og er tilpasset den opprinnelige motoren som har 92 mm borring.

Hovedproblemet med B19 og B200 motorene er at det faktisk ikke finnes topper eller toppakninger som passer den 3,1 mm reduserte sylinderdiameteren, men "det funker jo" likevel.

HansOla
18/08/16, 15:11
Ah, fine greier :) Vet ikke om jeg vil koste på borring om jeg ikke må! Org.stempler tåler vel å dreies ned endel pluss at jeg kan ta ut endel av forbrenningskammeret :) komp på 7.5:1 må jo værre gullegodt her. A-kam holder med til over 300hk vel? Dette blir så lavbudsjett som overhode mulig.. Turbomanifold fra ft, en billi men god turbo, m45 kasse, 215mm clutch og en modelltilpasset alucooler jeg har

Batland
18/08/16, 15:45
Ah, fine greier :) Vet ikke om jeg vil koste på borring om jeg ikke må! Org.stempler tåler vel å dreies ned endel pluss at jeg kan ta ut endel av forbrenningskammeret :) komp på 7.5:1 må jo værre gullegodt her. A-kam holder med til over 300hk vel? Dette blir så lavbudsjett som overhode mulig.. Turbomanifold fra ft, en billi men god turbo, m45 kasse, 215mm clutch og en modelltilpasset alucooler jeg har

Personlig liker jeg godt fornuftige ultralavbudsjettprosjekter fordi man vanligvis blir ferdig og man får ofte ett resultat som er meget godt pr. brukt kr. :) På B19 dreies stemplene helt flate.

A-kam passer godt til en AT motor og du kan bare glemme å presse luft til 300 hk gjennom en enkel Strømbergforgasser. Glem hk tallet, gjør dette riktig, lad rundt 1,6 BAR og du vil blir overrasket over hvor godt bilen går og fungerer. ;)

HansOla
18/08/16, 16:33
Hehe, ja jeg hadde ikke regnet med 300 på en enkel gasser [emoji14] tenkte bare så ikke kammen ble en flaskehals. Har også v-kam jeg kan prøve :)
Disse rådene fra spm du tenkte på? http://www.acm-ab.se/spm-vevstake-volvo-b200-230-234/1266-0 Skal se om jeg finner en brukbar turbo rundt 50mm inducer til en rimelig penge.. Vet ikke om noen du vel?

Batland
18/08/16, 20:36
Hehe, ja jeg hadde ikke regnet med 300 på en enkel gasser [emoji14] tenkte bare så ikke kammen ble en flaskehals. Har også v-kam jeg kan prøve :)
Disse rådene fra spm du tenkte på? http://www.acm-ab.se/spm-vevstake-volvo-b200-230-234/1266-0 Skal se om jeg finner en brukbar turbo rundt 50mm inducer til en rimelig penge.. Vet ikke om noen du vel?

Jeg ville brukt A-kam til AT-oppsettet og selv om A-kammen er oppgitt til å være en "320 hk kam" så hadde jeg byttet til V-kam når du oppgraderer innsuget senere.

Der har du nøyaktig de rådene jeg ville valgt ja.

Ikke på stående fot. Jeg har funnet en meget interessant 51 mm turbo på nett, men jeg har ikke bestemt meg for å importere noen enda. ;)

HansOla
18/08/16, 21:35
Den e god :) jeg får være på utkikk etter en t34 cosworth turbo av noe slag :)

Batland
18/08/16, 21:40
Den e god :) jeg får være på utkikk etter en t34 cosworth turbo av noe slag :)

Jepp. Det var ikke uten grunn at Volvo brukte akkurat den i Gr.A racingen sin. :) Trim 50L kompressor og T3 turbin.

HansOla
18/08/16, 21:52
Ligger ute en nyoverhalt t34 på finn, men den var dyr.. 8000. Sikkert noen på facebook som har en til overs :) takk sålangt!

HansOla
19/08/16, 20:53
Hva med en Precision 4831B? 49mm kompressorhjul, ar63 t3 med wg-hull, koster 6500 i usa + frakt og toll. KSR skaffer den også, men til 10000..... Kan den være et godt og relativt "billig" alternativ til en god turbo som ikke er for stor? :) Samme eksoshus og turbin som på 5431e, som jeg har på 940'en
https://www.maperformance.com/products/precision-turbo-entry-level-mfs-4831b-turbocharger-385whp

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/14.jpeg

Batland
20/08/16, 11:06
Bare for å ha nevnt det så mener jeg at den optimale High Performance bruksbils rødmotoren er en stroket B21 motor med 940 manifold modifisert til å ta en EFR6258 eller 7064 turbo avhengig av effektambisjoner og diff.utveksling. :)

Jeg mener videre at 4831B er en bra turbo, men den er gammeldags og litt stor og kan sammenlignes med Turbonetics sin E46.

Jeg tok frem spec. til BSRT325 som det rette valget i de fleste tilfeller, men Turbonetics nekter å selge denne nå, så den er blitt vanskelig å få tak i.

Jeg personlig hadde sjekket opp i følgende:

1. http://www.treadstoneperformance.com/view.phtml?f_query=TBN-94745&imageField.x=0&imageField.y=0 som man spør om dem kan levere med 5 bolt turbinhus i A/R0.63 turbinhus.

2. Denne TNX-30/48 STANDARD BEARING turboen i Supercore, uten turbinhus, og så kjøper du akkurat det turbinhuset du ønsker utenom som f.eks 22580-1 på katalogside 24, som er A/R0.65, har integrert WG og 3,5" utløp https://turboneticsinc.com/store/index.php?route=product/product&path=35_105&product_id=721

Grunnen er at TNX-30/48 har 62 mm stordiameter T3 størrelse kompressorhjul og 60 mm stordiameter T3 størrelse turbinhjul som gir god respons og spool up samtidig som den har kapasitet til opp mot 400 hk pga helt nye og moderne kompressor og turbinhjul samt T4 størrelse kompressorhus. :)

Se katalogside 15-17 her: http://www.turboneticsinc.com/performance/sites/default/files/TN_2016_CATALOG_FINAL.pdf

4831B har større stordiameter på både kompressorhjul og på turbinhjul enn det er på de to ovennevnte turboene og det er noe som ALLTID reduserer respons og spool up.

HansOla
20/08/16, 15:18
Takk for tips! Får være på utkikk etter lignende turbo da :) Somsagt kun et lavbudsjettbygg, så kan ikke kjøpe efr desverre

HansOla
20/08/16, 20:43
Fikk tilbud om en turbo på facebook nå: "Har en liten turbonetics med ar63 og t3 flens . Komphjul 76/47mm og eksos 58/48mm" Hmmm, kan dette være aktuelt mon tro?
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/15.jpeg

Batland
20/08/16, 20:54
Fikk tilbud om en turbo på facebook nå: "Har en liten turbonetics med ar63 og t3 flens . Komphjul 76/47mm og eksos 58/48mm" Hmmm, kan dette være aktuelt mon tro?

Hehehe, jeg har en lik Turbonetics turbo til dette selv, så ja. E40 kompressor og T3 turbin. En kompis av en kompis har kjøpt billig turbo til sitt prosjekt og som vanlig kjøpes det FEIL turbo (les for stor). Jeg tenker at han ender opp med min Turbonetics på sitt 350 hk prosjekt. :)

HansOla
20/08/16, 20:56
Jøss, ikke værst. Den var kun brukt på oppstart ellers ubrukt. prislapp på 4-5000, så det virka jo greit :)

Batland
20/08/16, 21:00
Takk for tips! Får være på utkikk etter lignende turbo da :) Somsagt kun et lavbudsjettbygg, så kan ikke kjøpe efr desverre
Værsågod.
Jeg tok en titt på finn, men som vanlig er det sjelden folk selger velfungerende 46 - 52 mm turboer med integrert wg. og T3 flens.

EFR blir feil her ja, men jeg tenkte å nevne det likevel. Jeg mener at alle bør vite at i stedet for å sløse bort penger på 19T og slikt, så velger man EFR6258 og endrer boltmønster på eksosmanifolden. :)

Batland
20/08/16, 21:03
Jøss, ikke værst. Den var kun brukt på oppstart ellers ubrukt. prislapp på 4-5000, så det virka jo greit :)

Du vil nok få ett helt akseptabelt resultat med den turboen der på ditt oppsett og resultat pr. kr. blir hyggelig. :) Med 76 mm stordiameter så takler den høyt ladetrykk og det er nøyaktig det en AT motor trenger.

HansOla
20/08/16, 21:04
Ja en EFR står på ønskelista til 940'en :) Ja, på finn er det jaggu sjeldent det ligger ute rimelige t3 5-bolt ar63 turboer... Og om det gjør, så er de svindyre :/ Den turbonetics'en virka til å være i finfin stand, så det ser ut til at det allerede blir turbo :)

Batland
20/08/16, 21:08
Ja en EFR står på ønskelista til 940'en :) Ja, på finn er det jaggu sjeldent det ligger ute rimelige t3 5-bolt ar63 turboer... Og om det gjør, så er de svindyre :/ Den turbonetics'en virka til å være i finfin stand, så det ser ut til at det allerede blir turbo :)
Da tenker du riktig. ;)

Det er ingen grunn til å selge dem vet du. ;) Biler med slike turboer gir kjøreglede, eierglede og sjåfører som er fornøyde når de sitter bak rattet.

Da har du vel det du trenger? :)

HansOla
20/08/16, 21:09
Javisst! Godt å ha noen i bakhånd for å dobbelsjekke at jeg ikke kjøper en rævva turbo ;) Takktakk :)

Batland
20/08/16, 21:17
Viktig å unngå direkte feilkjøp når man skal holde budsjettet. Værsågod.

Riff
22/08/16, 17:18
Høres ut som dette kan bli en morsom bil :D
Gleder meg til å følge med videre :)

HansOla
22/08/16, 18:06
Den ender vel opp som lekebil denne å ;) Får tru det blir bra fres i gasserturboen etterhvert. Blir sikkert isbil neste sesong :)

Riff
22/08/16, 19:03
Fort gjort at det raser avgårde i den retningen ja ;)

HansOla
22/08/16, 19:09
Men, den skal ikke ødelegges! Har enda ikke bulka eller kjørt i filler noen bil på isbana, så håper det går bra ;)

Riff
22/08/16, 19:47
Har trua på at det går bra :) Uhellet kan jo alltids skje, men kjedelig å ikke bruke verktøye og da :D

HansOla
22/08/16, 20:18
Skyssen må brukes for det den er verdt! ;)

HansOla
24/08/16, 16:53
Ohyeah, idag kom det turbo. Like tight som ei 16år gammel jomfru! Så selger snakket nok sant da han sa den kun var brukt på en oppstart. Hyggelig pris også..4000 :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/807.jpg

Riff
24/08/16, 21:29
Nice :D Alltid fint når varene er som lovet :)

HansOla
24/08/16, 21:53
Like spennende hver gang bildelene blir kjøpt uten å se de først.. Heldigvis en seriøs selger på facebook :) De er det langt imellom desverre

HansOla
05/12/16, 22:19
Batland Er det krise å bruke 145mm råder istede for 142mm? Jeg har b21ET overdimstempler jeg skal bruke. Må muligens dreie av litt?

Batland
06/12/16, 08:27
Batland Er det krise å bruke 145mm råder istede for 142mm? Jeg har b21ET overdimstempler jeg skal bruke. Må muligens dreie av litt?
Neida, langt ifra. :) B21 er gode greier slik de er.

Jeg kjører selv med 145 mm i min B21 motor med ET stempler og jeg synes at det fungerer godt.

Når det er sagt så er det nesten alltid mange forskjellige muligheter, men isolert sett er 7,5:1 i praksis lavt nok kompresjonsforhold til at det kan kjøres med hyggelige ladetrykk uten overdrevet mye tenningsretard. Du kan selvsagt dreie squishringen på stempelet ned 2 - 3 mm. likevel, men siden dette er en B21 motor, så bør/må 398/530 toppen planes 1 - 1,5 mm for å få kompresjonsforholdet opp igjen til ønsket nivå. :)

HansOla
06/12/16, 08:49
Ja for greia er den at jeg skal holde kostnaden nede, så sant jeg greier. KL-racing har 145mm h-profil i std utførelse(ikke slik som hpo råder). Har tenkt å bruke det. Jeg har en 530 topp med 46/38 rustfrie ventiler som egentlig er en sugemotortopp. Den er plana litt over 2mm... Dumt å bruke den, og heller ta av stempla litt ekstra? Som sagt, prøve å bruke det jeg har liggende på lager! Eneste jeg må kjøpe er veiv, råder, lager og tetninger. Alt annet har jeg samla over tid, før jeg visste hva jeg skulle bruke det til [emoji28] [emoji16]

Batland
06/12/16, 13:56
Ja for greia er den at jeg skal holde kostnaden nede, så sant jeg greier. KL-racing har 145mm h-profil i std utførelse(ikke slik som hpo råder). Har tenkt å bruke det. Jeg har en 530 topp med 46/38 rustfrie ventiler som egentlig er en sugemotortopp. Den er plana litt over 2mm... Dumt å bruke den, og heller ta av stempla litt ekstra? Som sagt, prøve å bruke det jeg har liggende på lager! Eneste jeg må kjøpe er veiv, råder, lager og tetninger. Alt annet har jeg samla over tid, før jeg visste hva jeg skulle bruke det til [emoji28] [emoji16]

Gode greier. Høres helt flott ut.

I akkurat denne situasjonen hadde jeg valgt å først dreie ned squishringen på stemplene 2,0 mm. Deretter hadde jeg dreiet en liten skredde på toppen av squishringen, inn mot senter og så rundet av kanten ned mot gropen.

HansOla
06/12/16, 17:31
Høres ut som en plan :) Altså dreie squishringen skrå inn mot senter og runde av kanten?

Batland
06/12/16, 17:33
Høres ut som en plan :) Altså dreie squishringen skrå inn mot senter og runde av kanten?

Ja, det er helt riktig, men først dreier du den ned 2,0 mm.

HansOla
06/12/16, 17:43
Okei! Takk :)

HansOla
29/01/17, 19:31
Dukka opp en b21et her gitt. Da slipper jeg å borre b21a blokka mi. Blir nok fin med forgasserturbo [emoji16]
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/1134.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/1135.jpg

2førr10
29/01/17, 20:05
Nice! Blir bra! Du skal vel fortsatt bruke kjet systemet?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

HansOla
29/01/17, 20:25
Det mangler desverre stort sett alt av innsprutsdeler.. Omtrent kun bensinrør og muligens trykkventilen som er med. Så jeg skal nok kun bruke blokka. Har en porta 530 topp som skal på, så da blir det en del deler på hylla :) Det blir å bruke det sammen med forgasserturbo-settet jeg kjøpte tidligere :)

2førr10
29/01/17, 20:33
530 topp har jo dysehull til f innsprøytning? Funker det?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

HansOla
29/01/17, 20:39
Neida, den er uten dysehull. Dysene sitter i innsuget på f-motor :) 398 toppen som står på denne motoren har dysehull.

2førr10
29/01/17, 20:42
Ja stemmer det.. :s at jeg ikke tenkte på det [emoji14]

Hvordan er 398 toppen egentlig? Og hvordan er kjet innsuget? Bra igjennomstrømming av luft?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

HansOla
29/01/17, 21:00
398 er bare en tidligere versjon av 530 tror jeg, men muligens med litt annerledes vannkanaler :) k-jet innsuget vet jeg faktisk ingenting om, har aldri pirka på slik innsprut før [emoji14]

2førr10
29/01/17, 21:12
Åja ja kan ikke huske hvilken topp som satt på b200k'n men var ikke 530.

Sku nesten likt å prøvd et sånnt innsug.. men må moddes om det skal brukes sammen med elektrisk..

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

HansOla
29/01/17, 21:16
Kan hende det var 160 topp da :) Om du bruker topp med dysehull, kan du sikkert bruke det sammen med lh2.4 :)

Lasse R
29/01/17, 21:39
http://www.stsmachininginc.com/products/k-jet-injector-plugs-for-240-turbo-non-turbo-models


B21ET har fin komp så bare smell på ''Batland'' gasser og lad på :)

HansOla
29/01/17, 21:48
Skal inn med 85mm veiv og korte råder, batlandgasser og noen kilo med ladetrykk ja :D