PDA

Vis full versjon : Ettermontering av hengerfeste xc90



morrun
16/02/14, 00:53
Hei.
Jeg lurer kort og godt på om det er noe problem, mekanisk, elektronisk eller når det gjelder godkjenning, å ettermonterte 13-polet tilhengerfeste på xc90 2007 (med parkeringssensorer). Hva vil dette koste? Er det noen tungtveiende grunn til å benytte originaldeler(antar at det er dyrere enn ettermarkedsleverandører). Er dette noe en sosialarbeider (som kjenner en bilmekaniker) kan gjøre selv? Bør vel velge et hengerfeste med avtakbar kule, av kosmetiske årsaker.

morrun
20/02/14, 08:58
bump..

Kanskje svaret er åpenbart ja, men jeg spør også fordi foreldrene mine glemte å spørre om dette forut for kjøp av en Mercedes. Ettermontering på den kom på mangfoldige tusen kroner.

C.Erstad
20/02/14, 09:18
Kjøp orginalt feste.
Må ha en styreenhet som kobles opp mot bilen. Orginalt som gjelder.

gaupe
20/02/14, 11:39
Er ikkje spesielt komplisert, må demontere litt, muligens skjære litt i plast, men det er omtrent som lego, alt passar :)

morrun
22/02/14, 19:36
Takk for svar. Jeg er god på å bygge LEGO! Har sendt forespørsel til "mitt lokale" Volvo-verksted i Sverige, med forespørsel om pris på deler, software og arbeidskostnad. Så kan jeg velge egeninnsats eller ikke.

gaupe
22/02/14, 23:31
Du skal ikkje trenge software. Du finn instruksjonar på Volvo sine sider.

C.Erstad
23/02/14, 12:25
Du skal ikkje trenge software. Du finn instruksjonar på Volvo sine sider.

Må laste SW til TRM. :)

gaupe
23/02/14, 20:55
Må laste SW til TRM. :)

Anna enn 06 V70N altså? TRM styrer vel berre funksjonane i 13 pols kontakta, samt å slå av ryggesensor når noko er tilknytta?

Eller er det noko anna ein kan gjere også?

morrun
01/05/14, 16:27
Hei igjen. Da er tilhengerfestet montert. Volvo original ferdig montert ble for dyrt, men jeg valgte et system jeg har god erfaring med fra før. Jeg har montert et THULE 13-pol, med avtagbar kule. Ble 4200,- inkl. frakt. Jeg monterte selv og det var en enkel oppgave, mot originale festepungter og kontakter som passet original elektronikk. Alt ser ut til å fungere som det skal mot campingvogna da jeg testet, men så kom naboen over. Sønnen hans har en 11-modell XC90. De har stor vogn og har trukket den mye omkring i Europa. Min bil er 07-modell og foreløpig nøyer vi oss med å trekke ei relativt lett vogn her omkring. Naboen sier (hverken han eller jeg er særlig kunnskapsrike når det gjelder dette) at sønnen måtte montere ekstra oljekjøler og noe annet, for at bilen skulle skjønne at den trekker vogn(?). Hvis ikke hadde han ikke kommet seg av flekken, sier naboen! Hva er det han mener? Naboen kunne ikke forklare noe bedre, derfor spør jeg slik her. Dette med ekstra oljekjøler funderer jeg på, men hva mener han med det han sa videre? Risikerer jeg at bilen faller død om når jeg skal trekke vogna noen få mil ned svenskekysten i morgen? Jeg har jo av/på-bryter på parksensorene og tenker at det får duge, inntil videre, å skru av sensorene når jeg skal rygge.

C.Erstad
04/05/14, 01:18
Når man har orginal kabelsats og TRM så stenger den automatisk parksensorer når bilen sittes i Revers.
Derfor er orginalt bedre sann sett ;)

Børge Vikebø
05/05/14, 20:49
Det med oljekjøler er det at man på biler med automat og spesielt bensinbiler kan ha behov for en ekstra oljekjøler. Dette for å sikre god kjøling ved trekking av tyngre vogner. Dette er også en billig forsikring for girkassen da den kan i verste tilfelle ryke pga varmgang. Trikset er også å gire manuelt når man kjører vogn, da slipper man unødig sluring fra kassen.

Satsen med oljekjøler koster ca 4000,- (+/-), ser ut til å være temmelig lett å montere. Det vil ikke være noe oljesøl ved montering, man etterfyller 2 dl. ekstra når man har montert.

Jeg monterer kjøler på min snart, så jeg kan ta noen bilder da. Skal forøvrig også trekke vogn, så da føler jeg det er greit å ha.

morrun
06/05/14, 00:26
Takk for svarene og jeg håper du poster en grundig "gjør det selv-tråd" på montering av oljekjøleren Børge. Kan for øvrig melde at naboens dystre spådommer bare var tull! Bilen trakk så fint i helga at du store allverden! XC90 gjør jobben tillitsvekkende og kraftfult nok. Opplevde i en lang motorveis-oppoverbakke at girkassen ikke klarte å enes om hvilket gir den skulle ligge i, den sluret litt att og fram. Da var det greit å låse den i 4. gir. På øvrige og lite kuperte partier fikk den gå i Drive. Fikk fin anledning til å bli litt bedre kjent med girkassa på den relativt korte helgeturen. Var litt spent på om jeg ville merke at girkassa opptrådte "adaptiv" i forhold til oppgaven, men er usikker på om den endret karakteristikk. Kanskje det kreves lengre kjøretur for det? Jeg trakk bare ca halvannen time hver vei. For øvrig "aksepterte" ryggesensorene at hengerkula satt på bilen(uten campingvogna altså). Kula sitter nok så tett på bakstøtfanger at sensorene ikke ser den. Ettersom bilen har av/på-bryter for parksensorene, synes jeg det var uproblematisk å ikke laste programvare for hengerfeste fra Volvo.

gaupe
06/05/14, 07:46
Parkeringssensorane skal ikkje reagare på kroken, det er ikkje noko problem.

Kassa tilpassar seg fort at du har noko tungt bak, men det gjer du sjølv også. Temmeleg irriterande at kassene på desse bilane ikkje har eit sport-program, det er bedre å trekke vogn med.

Børge Vikebø
06/05/14, 10:04
Jeg drar en Hobby 560 bakom, og jeg lar den aldri gå kun i drive da det da er større fare for varmgang. Da liker jeg bedre å styre den selv. 5 gir er døden for kassen med tung vogn bak, da turtallet blir såpass lavt at oljepumpa i girkassen har lav sirkulering av olje. Det er derfor det er anbefalt med ekstra kjøler.

morrun
06/05/14, 21:37
Høres absolutt fornuftig ut å montere ekstra kjøler. Da venter jeg på oppskriften;-) Kjøper man komplette kitt med radiator, koblinger, slanger og rør eller er det slikt man plukker selv fra hyllene hos den lokale bilrekvisitasjappa?