PDA

Vis full versjon : Halogen/xenon eller bixenon på xc90?



morrun
15/02/14, 12:21
Hei.

Titter på xc90 og har fått et tilbud. Selger sier at bilen ikke har xenonlys, men jeg lurer litt på om selger, som er en bilforhandler som har tatt bilen i innbytte, kanskje har sett seg blind på at bilen ikke har systemet med linser/svingbare xenon. Kanskje. Har få se noen bilder, og ser bl.a. at bilen ikke har reguleringshjul for lyshøyde i panelet for lysbryter m.m. Er det ikke slik at biler med halogene lys har et justeringshjul i dasjbordet for lysjustering ved tungt lastet bil, mens biler med xenon har et elektronisk system der lysene høydejusterer seg selv? Jeg tenker at bilens frontlykter på bildet, har et ganske xenon-hvitt lysbilde.

MadAss
15/02/14, 12:29
Biler med halogen to hjul ved lysbryteren. Et for høydejustering av lysa og et for dimming av kupebelysning. Så mangler bilen høydejusteringa, skal den ha xenon (så lenge den ikke kommer fra ett eller annet spesielt land)

Stemmer at kun aktive bi-xenon har linser.

Sent from my Galaxy Note 3

morrun
15/02/14, 18:42
Tusen takk for svaret. Da har bilen xenon. Tenker at dersom handelen for øvrig er god nok, kan ikke forskjellen på ordinær xenon eller bixenon være utslagsgivende. MEN, det må sies at en xc90 ser langt mer "bøs" ut med disse linselyktene. Halogen, derimot, synes jeg blir for kjipt på en såpass påkostet bil forøvrig. Bilen er en 07 executive. Var xenon standard på disse, men aktiv bi-xenon linser ekstrautstyr? Er det mulig å oppgradere til disse aktive bixenon lysene hjemme i garasjen med enkle midler, brukte deler og normalt husholdningsbudsjett? På svenske svxc.se så jeg en prosjekttråd der en danske mer eller mindre bygde om fra 03 til 07-modell, bl.a med disse lyktene. Han hadde imidlertid ikke beskrevet prosessen og de eventuelle utfordringene han møtte med en slik ombygging.

Mvh Morten

gaupe
15/02/14, 22:46
Vil tru at bi-xenon var standard på executive og ABL er veldig vanleg. Tippar på at du klarar å bytte til ABL-lykter på ein 07+ . Å bytte lyktene tek 5 minutt per sida, så sant ikkje kablane sit veldig hardt, men spørs om du ikkje må ha software også.