PDA

Vis full versjon : Kjøp av V70



xxhyp0crisyxx
13/02/14, 16:02
Hei alle sammen:)

Jeg skal kjøpe meg bil ganske straks, og valget har fallt på V70.

Er det noen spesielle årsmodeller / motorkombinasjoner jeg skal styre unna?

Har satt prisnivået mitt til 100.000 og er ute etter en manuell diesel, men kan også gå for automat.

mvh, Tim :)

Ola Hagen
13/02/14, 17:13
De første v70n'er har vært litt småe barnesykdommer på. Og D5 som er volvo motor kom på 2002 modellen, før det var det VAG motor. Vannpumpa kan lekke gjennom sladrehullet på de første D5 motora. Men denne er sikkert blitt byttet på de fleste gjennom åra.

Facelift versjonen 2005 og opp har nuere lykter og div, men de lyktene er plast og kan bli matte, noe som kan gi anmerking på eu. Før 2005 modella så er det glass på lysa.

Automaten så ville jeg valgt nyere automat fra 2004 og opp for der kan du låse i bestemte gir, men før de modella så kunne du kun fjerne de høyeste gira trinn for trinn.

Her har jeg prata om kun D5

Men så kjem det jo an på hvor mye du kjører.

Jeg kjører ca 25min på motorvei og det er gunstig med D5, men min søster kjører også en D5 og kjører kun tre min hver dag og mye bruk av diesel varmer, så motoren soter for mye og diesel varmer har kødda to ganger, og må lades ofte da bilen ikke lader nok på den lille kjøreturen til å dekke behova.

Så har du kort vei, ville jeg valgt bensin.

Har du lang vei, velg diesel, spes D5 163 og 185 versjona er fine motorer som kan dra denne tunge familie vogna på fluss av forbikjøringer uten å bukke.

MEN, automaten er det en svakhet, volvo byttet ikke olje på de første private bila, kun drosje og tjenestebil. Så hvis du finner en som girer fint og har blitt skiftet olje på periodvis så er du tryggere.

Automaten treng og stell som motoren treng.

Min -02 D5 har gått 334078km nå idag, og jeg trenger ikke å fylle på olje mellom skifta engang.

Er og svakhet med instrumentet som kan kødde med advarsel symboler og div, men dette kan tunheim auto fikse for ca 2-3000( strøm jobb)

xxhyp0crisyxx
13/02/14, 19:52
Hei, takk for svar :)

De jeg har sett på har D5 motoren, 163HP, nøyaktig hva jeg er ute etter.
Jeg kjører en del lange strekninger i forbindelse med fiskeinteresser, derav behovet for en god stasjonsvogn.

Men i bunn og grunn bør jeg altså gå for manuell diesel med D5 og helst etter 2004?

mvh, Tim

Ola Hagen
13/02/14, 21:00
Hei, takk for svar :)

De jeg har sett på har D5 motoren, 163HP, nøyaktig hva jeg er ute etter.
Jeg kjører en del lange strekninger i forbindelse med fiskeinteresser, derav behovet for en god stasjonsvogn.

Men i bunn og grunn bør jeg altså gå for manuell diesel med D5 og helst etter 2004?

mvh, Tim

Jeg ville valgt en med D5 fra 2002 og oppover. Alle automatene er jo brukandes, men med henger og slikt så hadde jeg fortrukket automaten fra 2003- og opp som har den muligheten til å gå over til manuell styring.

Du ser forskjellen på girvelgeren, nye typen med låsing i bestemt gir:

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/784.jpg (http://forumbilder.se/DBSM8/tirptronic-v70n)

Her ser du at "man + og -" er til venstre, så når du svinger spaken til venstre så kan du gire selv.
Denne sitter i flere eldre awd og xc i denne karossen, men kom også i v70n i 2004 mener jeg.

Her er den gamle:

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/785.jpg (http://forumbilder.se/DBSM8/gammel-automatspak)

Her får du kun sperre de øverste gira, maks 4, eller 3 eller L som er de laveste gira, i girskifta, men allikevel får automaten, mulighet til å gire ned og opp til den grensa girvelgeren din står på.

Automat er jo ikke noe problem, jeg liker bedre å ha kontroll sjøl, så jeg ville helst hatt manuell da jeg mener det er mindre vedlikehold ved det.

Min gamle automat gikk 330 000km før den ble bytta ut. Så ved vedlikehold som holder, så varer kassa lenge.

Problemer jeg har hørt om angående manuelle kasser er at utløserlageret ryker og lekker. Er to på jobben som har måtte tatt opp girkassa for å bytte dette.

xxhyp0crisyxx
13/02/14, 21:12
Tusen takk for informasjon Ola, setter STOR pris på dette! :D

Ang. automatkasse, hvis servicer er fulgt til punkt og prikke, hvor stor er sannsynligheten for att noe kuker seg til?
Har egentlig ikke noe i mot aut. jeg heller, men syns jeg hører at folk helst styrer unna.


Dette er ett par av bilene jeg har sett på hittils, er dog litt usikker på det første, da den er hvit og at regreim plutselig røyk:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46647792&serachclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46583991&serachclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46661577&serachclickthrough=true

aarnes
13/02/14, 21:33
At regreim har ryki på den første, for så å ha byttet motor ville jeg ikke tenkt på.
Frontlyktene så veldig matte ut, så det kan tenkes at du vil få mangel på det på PKK.
ellers så den ikke så ille ut.

Den andre er jo pre-facelift, lite utstyr så det ut som. det var ikke noe WOW faktor på den for min del.

Den siste så bra ut, men vær klar over at en med manuell og den kmstand kan fort kreve bytte av clutch.
jeg måtte bytte på min s60 ´02 på 140k , da begynte den å slure på mye moment.
ellers så den også fin ut.
Du burde også få den opp på bukk og sjekke at utløserlager ikke lekker, det er visst mange som har hatt problemer med det, ink. meg selv.
nylig kjøpt en 07 D5 med 134k på telleren, der var utløserlageret lekk som en sil, noe jeg ikke fant ut før etter at jeg hadde kjøpt bilen.

EDIT: den hvite er importert, ses ved at det blant annet ikke er lyktespylere på den, i tillegg til at den tilsynelatende er kjøpt hos Bjørnstad bil som stort sett importerer volvo fra tyskland.
derfor bør du sjekke at det er dieselvarmer på den, da dette ikke er standard på importbiler.

jeg har selv hatt to biler med automat, og valgte denne gangen manuell.
av den grunn at jeg bekymrer meg for mye for at automaten skal havarerer. det er så mange som har problemer med den, og kostnaden på å bytte en sånn er ikke lav.
du får riktignok kost på bytte av clutch + utløserlager på en manuell, men det koster ca 13000SEK i Sverige, langt billigere enn automatbytte.

Ola Hagen
13/02/14, 21:41
hvis jeg kunne velge mellom en automat og en manuell v70n, så hadde jeg gått for manuell, mye lettere å feilsøke desse, da det er enklere deler, enn flere ventiler som kanskje kun eller eller fler kuker til med problemer. Også så utrolig kjett for venstre beinet å ikke ha no å gjøra :P

Men ved riktig bruk, og fornuftig oljeskift og være snill med den når den er kald så varer de lenge, hvis ikke fabrikken har laget no svakheter ;)

Har selv automat pga jeg fekk bilen billig som rep objekt, var ment å bygge om til manuell, men ble for mye jobb med canbus og ditt og datt, så jeg satte inn brukt automat for 5500kr som hadde gått 160 000, kjøpt av volvo mekaniker som hadde flusha den jevnlig.

Og angående de bila, den første så ut som det var mye bil for penga, bare du fikser lysa og frontruta og kostmetiske på karossen så blir den jo fin, og manuell.

Men den nummer 2 er lifo konsult, det er vel inkasso selskap på furnes dette vel? Må vel være obs, mange biler som står der har ikke fått kjærlighet på ei god stund (vedlikehold og stell av tidligere eierer, som antakelig ikke hadde råd til å stelle med bilen)

Den siste har gammeltype klimaanlegg ser jeg, er vel mange som ikke er fornøyd med den typen utfra det jeg har lest her på forumet.
Du ser forskjellen på klima panelet på den siste bilen og de bildene lenger opp her i tråden.

FroBe
13/02/14, 21:44
Den (importerte) burgunder mangler CD-spiller og original termostatstyrt varme i setene (ettermontert uoriginal?), men har automatisk filtrering hvis luften er forurenset. Har ikke antiskrens, selv om det står det i annonsen.

Den sorte har ikke klimaanlegg (termostatstyrt), kun AC med varme eller kjøling. Feil i annonsetekst?

xxhyp0crisyxx
13/02/14, 21:51
Igjen, tusen takk for info, akkuratt det jeg var ute etter :)

Det heller mot en manuell diesel D5, men siden den kom på markedet i 2002, er det slik at alle 2003 og oppover har denne, uansett om det står det på bakpå bilen eller ei?
Har sett 2,4D og 2,5D og.

FroBe: Så ikke det gitt, takk! :)

FroBe
13/02/14, 22:01
Jeg laget meg en tabell i et regneark med spesifikasjoner og notater om bilene jeg kikket på, og føyde til mer ettersom jeg oppdaget det.
Ellers mister man fort oversikten.

aarnes
13/02/14, 22:02
Igjen, tusen takk for info, akkuratt det jeg var ute etter :)

Det heller mot en manuell diesel D5, men siden den kom på markedet i 2002, er det slik at alle 2003 og oppover har denne, uansett om det står det på bakpå bilen eller ei?
Har sett 2,4D og 2,5D og.

FroBe: Så ikke det gitt, takk! :)

D5 er D5, men, den med 131hk heter 2.4D og den med 163hk heter D5
Det er 100% samme motor, men med forskjellige software.
så i praksis kan du chippe en 131hk til ~190hk, det samme med en 163hk.
alle komponentene i motor og girkasse er nøyaktig det samme.

PS! de som nå vil starte en diskusjon på at det over ikke stemmer, send meg en PM! :-)

Edit: 2.5D er TDI, VAG motor. ikke finn på å kjøpe det :-p

xxhyp0crisyxx
13/02/14, 22:18
Hahaha, vær du trygg, fatter ble nettopp kvitt sin Passat til fordel for en V70, og han så seg ikke tilbake.

larsverm
13/02/14, 22:54
Når det gjelder forskjellig betjening av automatkassen: Den med + og - er vel Geartronic? Ekstrautstyr.

aarnes
13/02/14, 23:18
Når det gjelder forskjellig betjening av automatkassen: Den med + og - er vel Geartronic? Ekstrautstyr.

stemmer det.
mener å huske at alle 163HK har geartronic, mens 131HK (2.4D) har vanlig kasse.

Morgis
14/02/14, 01:00
D5 er D5, men, den med 131hk heter 2.4D og den med 163hk heter D5
Det er 100% samme motor, men med forskjellige software.
så i praksis kan du chippe en 131hk til ~190hk, det samme med en 163hk.
alle komponentene i motor og girkasse er nøyaktig det samme.

PS! de som nå vil starte en diskusjon på at det over ikke stemmer, send meg en PM! :-)

Edit: 2.5D er TDI, VAG motor. ikke finn på å kjøpe det :-p

Det gjelder vel bare enkelte årsmodeller.
De fleste har forksjellige turboer og dyser, samt minste motoren har et svakt kløtsjsystem som misstrives ved chipping.

TDI motoren er forøvrig en bra motor.
Solid sak, men dem høres jo ut som en ujustert Catprillar motor med hjemlengsel...

Jimmen
17/02/14, 17:37
Helt enig med Morgis, TDI motoren er krute god som går veldig billig.
Bråker litt vell og merke, men slik jeg har erfart er den udødelig!

larsverm
18/02/14, 09:18
Det er vel først og fremst en annen 2,5-liters Audi-motor som er dårlig...?

Morgis
19/02/14, 10:22
2,5liters V6er dieselen til audi har mye ymse kvalitet ja

daihatsu93
19/02/14, 10:26
Finnes vel 2 typer 2.5 TDI motor, fra audi, v6 motoren er ikke det beste, men 2.5 TDI 5sylindra i første gen v70 er en kjempe god motor :)

eab
19/02/14, 16:17
stemmer det.
mener å huske at alle 163HK har geartronic, mens 131HK (2.4D) har vanlig kasse.

Jeg mener å huske at min 163hk d5 ikke har geartronic. Men det er vel igrunn bare ventilhus/styring og gearspak som er forskjellen

larsverm
19/02/14, 17:37
Ja, slikt er strengt tatt overfladisk. Selve girkassen (femtrinns automat) skal nok være den samme - på Volvoer og flere andre merker.