PDA

Vis full versjon : Bilen starter ikke



icetwins
13/02/14, 14:51
Da jeg parkerte bilen idag, virket alt normalt. Men en time senere skulle jeg starte den, men det ville ikke starte. Når jeg vrir om nøkkelen så hører man motoren, men den vil liksom ikke ta det aiste steget og starte. Alt av elektrisk funker... Kan det være tennpluggene som er gåen? Tror ikke det er batteriet.

Mrmordi
13/02/14, 17:25
Kan vere kamaksel sensor...hadde problemer med min 850, kjørte rundt heilt fint og stoppa bilen, når eg skulle starte igjen var det ikkje noke sjangs... :)

brynna
13/02/14, 21:27
Har du GLT motoren er visst dette et kjent problem. Starter ikke etter å ha vært feilfri leeenge:).
Slet med det selv 3-4 ganger i løpet av de 4 åra jeg hadde bilen.

Godt nyladet batteri, gassen i bånn, Kjør startmotor bortimot ett minutt. Da starta den omsider

Forutsetter at du hører bensinpumpa 2-3 sekunder etter at du har slått på tenninga. (At den kutter plutselig er også "vanlig")

Naske
13/02/14, 22:35
Skal aldri utelukke bensinpumpereleet heller.

icetwins
13/02/14, 22:37
Takk for svar. Skal bytte alle tennpluggene, og tennledningene. Samt, kanskje skifte coilen. Hvist ikke det blir iorden da, er det vell bensinpumpa neste .. Får se :D

brynna
14/02/14, 07:19
Takk for svar. Skal bytte alle tennpluggene, og tennledningene. Samt, kanskje skifte coilen. Hvist ikke det blir iorden da, er det vell bensinpumpa neste .. Får se :D

Begynn i andre enden du:)

Sjekk ut suppetilførsel (altså at pumpa går). Som nevnt er pumpa en gjenganger til startproblemer. Hvis pumpe ok... da hadde jeg starta på tenningsanlegget.

icetwins
14/02/14, 17:09
Da har jeg skiftet tennpluggene og pluggledningene. Men til ingen nytte. Skal da ta fatt på bensinpumpen, mer er ikke helt sikker på hvor den sitter. Kan det være den ovale tingen som ser ut som et stempel, atmed bensintanken?

:D

Naske
14/02/14, 17:45
Du vil ikke prøve et annet bensinpumperele før du tar ut pumpa? Det sviktet på min, og jeg hadde samme symptomer.

Daruu
14/02/14, 17:57
Få med deg en kompis som kan sette på tenninga for deg, også krabber du baki//under tanken å hører om pumpa går når han setter på tenninga (den skal gå ett par sekunder før den stopper)
Hvis den ikke gjør det, få han til å dra den ett slag på starteren, da skal pumpa gå noen sekunder igjen.
Hvis den fortsatt ikke går, så ta av plata som dekker over bensintanken inne i i bilen, og mål med multimeter om det er strøm i kontakta når kompisen din gjør det samme som han gjorde først.
Er det IKKE strøm i den kontakta da, så kan du prøve å bytte rele, er det strøm der så bytt pumpe!

icetwins
14/02/14, 18:05
Takk for svar! Skal selfølgelig skjekke releet først :D

brynna
14/02/14, 19:12
Du har en skjøt på bensinpumpeledningen som er enkel å måle ved.

Du finner den ved å ta bort deksel ved bakseteryggen på bilens høyre side. Dette er også koblingspunkt ved skifte av pumpe.

Slipper å "renske" baggasjerommet for å kun måle pumpa:)

Naske
14/02/14, 19:25
En annen måte å koble forbi releet og sette konstant strøm på pumpa er å sette en ledning mellom 15 og 87 etter du har dratt ut releet slik som i denne videoen:

http://www.youtube.com/watch?v=GclQq7VpC08

Her er en link med bilder om det passer bedre: http://www.floridavolvocommunity.net/forum/viewtopic.php?f=63&t=2023

icetwins
16/02/14, 13:24
Får se hva jeg finner ut. Muligens at det er kondens siden jeg har kjørt med lite bensin en stund nå.

Naske
16/02/14, 15:33
Har aldri hatt noe problem med kondens på min bil. Bilen min går stort sett på propan, og bruker kanskje et par bensintanker i året. Kjører med lavt bensinnivå å flere måneder om gangen med "gammel" bensin, men starter og går alltid bra på denne bensinen.

Husk at bensin nå til dags er tilsatt 5% etanol, som er en kondensfjerner akkurat som alkoholen isopropanol.

brynna
16/02/14, 22:27
Har aldri hatt noe problem med kondens på min bil. Bilen min går stort sett på propan, og bruker kanskje et par bensintanker i året. Kjører med lavt bensinnivå å flere måneder om gangen med "gammel" bensin, men starter og går alltid bra på denne bensinen.

Husk at bensin nå til dags er tilsatt 5% etanol, som er en kondensfjerner akkurat som alkoholen isopropanol.

Kondens kan du få etter en fylling fra en stasjon med lite på tanken. Har hatt nedgravet gårdstank for diesel i mange år. Opplevde at tanken kondenserte innvendig med lavt dieselnivå og tele i jorda. Har en mistanke at dette kan skje hos noen "bensinstasjoner" rundt omkring.

Etanol er vel ikke en kondens "fjerner". Etanol skiller vann ut fra bensinen og vannet blir igjen i tanken. Kjøres tanken tom kommer vannet til slutt inn i drivstoffsystemet.

Naske
17/02/14, 00:10
Kondens kan du få etter en fylling fra en stasjon med lite på tanken. Har hatt nedgravet gårdstank for diesel i mange år. Opplevde at tanken kondenserte innvendig med lavt dieselnivå og tele i jorda. Har en mistanke at dette kan skje hos noen "bensinstasjoner" rundt omkring.

Etanol er vel ikke en kondens "fjerner". Etanol skiller vann ut fra bensinen og vannet blir igjen i tanken. Kjøres tanken tom kommer vannet til slutt inn i drivstoffsystemet.

Der tar du feil. Både etanol og isopropanol er alkoholer. Alle alkoholer har en polar hydroksolgruppe som danner hydrogenbindinger med vann. Resten av alkoholmolekylet består av en alkylgruppe med varierende lengde. Alkylgruppen er upolar, og tiltakende lengde gir mindre vannløselighet. Alle alkoholer med færre enn 5 karbonatomer i alkylgruppen er vannløselige. Etanol har 2 karbonatomer.

"Kondensfjernere" fjerner ikke vann, men løser vannet jevnt i bensinen. Dette er fordi at de "korte" alkoholene er bipolare molekyler og kan løse både vann og bensin. Det være seg etanol eller isopropanol, vannet bindes polart til hydroksylgruppen i alkoholmolekylet og alkylgruppen er upolar og sikrer at vannet dermed distribueres jevnt i bensinen.

Når du kjøper en spritflaske med 60% etanol, er ikke de resterende 40% med vann skilt ut som et separat vannsjikt. Etanol er et bipolart molekyl og blander seg utmerket i vann, og i svært mange andre organiske forbindelser.

I tillegg til å være "kondensfjerner" er også etanolen essensiell for å øke bankefastheten til bensinen.

850GLTsilver
17/02/14, 00:26
Har kjørt bil siden sånn ca 1979, og har til dags dato ikke tilsatt en milliliter kondensfjerner noensinne.
Hverken i bensin eller dieselbiler jeg har hatt.
Jeg har bodd i hva vi kan kalle havstrøk (Trondheim og Nesna) Innlandsstrøk (Meldal) Østlandet, Oslo, Nitedal, Lørenskog, Aurskog Høland.
Hatt parkering i oppvarmet garasje i deler av døgnet, ikke hatt garasje, Parkert i Carport, alle verianter.

Hva gjør man for å få behov for dette stoffet?
Skal tanken være nesten tom?
Skal tanken være nesten full?
Hva med midt på?

Hva skal man gjøre for å oppleve dette kondensproblemet i drivstoffet?

Daruu
17/02/14, 00:57
Hva skal man gjøre for å oppleve dette kondensproblemet i drivstoffet?

Fylle bensin fra bensinstasjon med vann i tankene... Det har skjedd meg ihvertfall, men ikke opplevd det ellers (eller jo, på granadaen hadde jeg hull i påfyllingsrøret så det spruta vann fra hjulbua og inn :p )

850GLTsilver
17/02/14, 09:22
Fylle bensin fra bensinstasjon med vann i tankene... Det har skjedd meg ihvertfall, men ikke opplevd det ellers (eller jo, på granadaen hadde jeg hull i påfyllingsrøret så det spruta vann fra hjulbua og inn :p )

Aldri opplevd.
Og aldri eid Granada. :D

icetwins
17/02/14, 15:11
Noen som vet hvor bensinpumpen er på 850 94 mod ?

Per Turbo
17/02/14, 15:28
Sitter ikke den i tanken da, i sammen med armaturet og alt oppi der? Mener det...

icetwins
17/02/14, 15:46
Vet ikke, men tror det

850GLTsilver
17/02/14, 15:50
Noen som vet hvor bensinpumpen er på 850 94 mod ?

Sitter i tanken.

icetwins
17/02/14, 16:20
Takk:D

icetwins
17/02/14, 17:39
Har da skjekket pumpa, og den slår ikke inn.....hører ikke noe når jeg starter, er det pumpa som er gåen da?

850GLTsilver
17/02/14, 18:39
Eller releet.

Sjekk med å koble over klemmene 1 og 3 i bensinpumperelesokkelen.
Ta ut releet og legg en lask der nede. (Rele 103 i relesentralen. )

Sjekk nå om pumpa starter. Gjør den ikke, er det pumpa.
Men starter den så er nok releet ditt gåent.

icetwins
17/02/14, 18:40
Hmm, kjente på releet når jeg skrudde på tenningen, kjente at det slo inn men skal uansett prøve ditt tips.

icetwins
18/02/14, 12:44
Har da prøvd og ta ut releet og lagt en lask der, men pumpen startet ikke da heller. Prøvde og koble direkte fra batteriet til pumpa, men den startet ikke da heller. Så da kan man vel med sikkerhet si at pumpa er gåen? Eller hva

Daruu
18/02/14, 13:36
Høres sånn ut da ja.
Er ikke store jobben å bytte pumpe da :)

icetwins
18/02/14, 14:55
Er vel bare og bestille ny og skifte da :)

brynna
19/02/14, 07:14
Jeg kjøpte hos hugger. Betalte 250,- for pumpa
http://www.nbfbildeler.no/templates/PartInfo.aspx?Matrix_Id=1&Brand_Id=5000&Model_Id=5055&PartGroup_Id=8&Part_Id=7250

Daruu
19/02/14, 12:36
Evt på biltema. Var litt skeptisk til pumpe derifra selv, men har da funket helt utmerket sålangt på bilen min ihvertfall

icetwins
19/02/14, 14:12
Har bestilt fra huggern, men måtte betake 750 for en..:confused: