PDA

Vis full versjon : Ulyd/hvinelyd i bremser foran



Blåmann
13/02/14, 10:38
Har nylig fått byttet klosser og skiver foran på min -81 244. Min bil har solide bremseskiver, ikke ventilerte. Vet ikke om det heter ATE-bremser? Fått en ulyd/hvinelyd, tror det er på venstre side. Den er ikke konstant. Kommer gjerne når jeg har kjørt et lite stykke. Etter en stund kan lyden forsvinne en kort stund, og så kommer den tilbake igjen. Trykker jeg på bremsepedalen forsvinner lyden, og når jeg slipper pedalen kommer den tilbake. Hvis jeg kjører i en skarp høyresving forsvinner lyden, og kommer tilbake når jeg retter opp hjulene igjen. Når jeg parkerte bilen i går synes jeg at det luktet litt svidd/brent fra bremsene foran på førersiden.
Har en mistanke om at det er stemplene i caliperen som henger litt på/går tregt. Andre teorier? Finnes det fortsatt slike rep.sett til bremsecaliper?

Nilsson
13/02/14, 19:30
Caliperen går sikkert litt tregt, og litt slakke i hjullager gjør at lyden varierer ettersom du kjører rett fram eller i sving.
Har slitt med pipelyd i min jeg også, ble en ny caliper da jeg ikke orker å plukke det fra hverandre, bruke også eget fett for bremseklosser på toppen og bunn der klossen står mot caliperen, aldri hatt en lyd siden:)

Blåmann
17/02/14, 14:44
Da blir det vel ny caliper fra Biltema tenker jeg.

Nilsson
17/02/14, 15:12
Kost på deg noe annet du, har en kamerat som shar blåst pakninger på flere biltema calippere. Riktignok ikke Volvo men lell.

Blåmann
19/02/14, 14:36
Sier du det? Trodde calipperene fra Biltema var greie nok. Får sjekke andre alternativ også. Har funnet ut at det er Girling bremser foran på min bil.

Nilsson
19/02/14, 22:44
Personlig har jeg ingen erfaringer med tema calipere, men har sett de med blåste pakninger. Og når det er såpass viktige ting som bremser så hadde ikke jeg tatt noen sjangser iallefall :) bilxtra, torshov bilrekvisita osv. skaffer nok til overkommelig pris :)

Jannern
20/02/14, 01:17
Kammerat kjørte Biltema bremser. Ble slutt på det når skivene ikke var rette og klossene slapp fra bremseklossplaten eller hva det heter :)

Blåmann
21/02/14, 09:30
Blir uansett ikke calippere fra Biltema. De hadde kun for Girling med ventilerte skiver. Mine skiver er solide/uventilerte.:)

Svirre
21/02/14, 12:38
Blir uansett ikke calippere fra Biltema. De hadde kun for Girling med ventilerte skiver. Mine skiver er solide/uventilerte.:)

Om skivene er ventilerte eller ikke har ingenting med calipperene å gjøre. Har i allefall ikke hørt om den forskjellen. Personlig så har jeg ikke opplevd noe problem med Biltema calippere. Kjøpt til 3 forskjellige Volvoer uten problem. Hvis noen blåser pakningene på de så trur jeg det heller er bruker/monteringsfeil.

kermitt
21/02/14, 13:02
Biltema kalipperne er helt greie de, ikke noe problem med dem. Det er forskjell på kalipperne på 240 mellom solide og ventilerte skiver. Anbefaler virkelig en ombygging, koster så lite og du bytter bare typiske slite deler for å bygge om. Du kan nok også sjekke hjullageret.


Sent from my iPad using Tapatalk

Blåmann
22/02/14, 11:01
Hva er fordelen med å bygge om til ventilerte skiver foran? De uventilerte skivene har alltid vært mer enn gode nok til mitt bruk, kjører ikke så hardt. Problemet er heller at bilen brukes for lite. Ruller vel kanskje 4.000 km i året (nr. 2-bil/kosebil/bruksveteran). Tenker jeg først prøver å fikse/smøre opp de kalipperene som står på bilen. Så kan jeg eventuelt bygge om til ventilerte skiver ved neste skiveskift, skivene er jo helt nye fra Mekonomen.