PDA

Vis full versjon : B230K bytte til B230FK (Volvo 744)



kjorra
12/02/14, 01:17
Hvor mye jobb er det? Mulig å få til dette på en dag/helg? Noe spesielt jeg må tenke på? :)

kimove
12/02/14, 09:47
Hvor mye jobb er det? Mulig å få til dette på en dag/helg? Noe spesielt jeg må tenke på? :)

Enkleste er å bruke et ledningsnett fra en 89+ 240 (LH 2,4), en dag skal bli hardt men en god helg skal gå hvis man har alt liggende klart

kjorra
12/02/14, 11:15
Enkleste er å bruke et ledningsnett fra en 89+ 240 (LH 2,4), en dag skal bli hardt men en god helg skal gå hvis man har alt liggende klart

Veldig usikker på hvilket ledningsnett jeg får med, tenkte å kjøpe denne pakka: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46116426

Utover å bytte ledningsnett, så må jeg vel bare få på plass en bensinpumpe i tanken? Er det lagt opp klart til det? Har jo mekanisk pumpe fra før av.

kjorra
12/02/14, 18:18
Hvordan blir det med girkasse og mellomakslinger? Tenkte å sette inn den M90 kassa som følger med, mye annet som må byttes i samme slengen for å få dette til å sitte sammen og fungere? :) Er ikke mekaniker altså, så må bare spøre litt :)

kjorra
12/02/14, 21:41
Lest meg opp til at jeg trenger en del ekstra ting om jeg tenker å bruke M90 kassa i 740'n sammen med 230FK, har også fortstått det sånn at det går an å bruke M47 kassa jeg har i den idag sammen med 230FK uten noen modifikasjoner? Stemmer det? Da gjenstår egentlig bare bensinpumpe, så det ferdig planlagt :) Ingen som kan svare på om det er "klargjort" for elektronisk pumpe i tanken på 740? Eller må jeg legge den et annet sted? Evt, hvilken pumpe burde jeg gå for til 740 med B230FK? Skal tunes, satser på et sted mellom 180 og 200 hk i første eller andre omgang.

kimove
12/02/14, 21:46
Veldig usikker på hvilket ledningsnett jeg får med, tenkte å kjøpe denne pakka: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46116426

Utover å bytte ledningsnett, så må jeg vel bare få på plass en bensinpumpe i tanken? Er det lagt opp klart til det? Har jo mekanisk pumpe fra før av.


Hvordan blir det med girkasse og mellomakslinger? Tenkte å sette inn den M90 kassa som følger med, mye annet som må byttes i samme slengen for å få dette til å sitte sammen og fungere? :) Er ikke mekaniker altså, så må bare spøre litt :)

Glemte det i farta, ja du må ha tankarmatur for tank pumpe (fra en 740 med el-bensinpumpe) bruker du en walbro in-tank pumpe slipper du unna med kun pumpe i tanken. Strøm må du legge opp fra bensinpumperele til tanken, helst litt tykk slik at du ikke får problemer med for lite strøm :) B230K har returrør til tank originalt så dette trenger du ikke legge opp. Finn ut hvor ledningsnettet som følger med kommer fra, som sagt det enkleste er å bruke et fra en 240.

Angående mellomaksel trenger du fremre del fra en 940 med M90 som passer rett inn i bakre delen som allerede er på bilen :)

Skal du få dette godkjent og skrevet inn i vognkortet må du bytte til 21mm stabstag foran og dempere rundt om med "turbospec", og jeg vil anbefale deg å få tak i papirer fra volvo norge og søke på biltilsynet før du begynner å bygge om :)

For all del, bare spør :) er jo derfor vi er her :) men hadde jeg vært deg ville jeg fått hjelp av noen som er litt kjent med å skru på volvo :)

kimove
12/02/14, 21:47
Og du må bygge om til hydraulisk clutch for å kunne bruke M90 :)

kjorra
12/02/14, 21:57
Takker for svar :)

Tror ledningsnettet kommer fra en 1996 940, som motoren og girkasse også skal gjøre.

Har noen bekjente som mest sannsynlig får en del telefoner under ombyggingsprosessen, men mest lyst til å lære og få til så mye som mulig selv :)

Ang. M47, kan jeg bruke denne og slippe unna å bytte mellomaksel? Vil gå for det letteste i første omgang, og heller bytte til M90 når den gamle kassa tar kvelden :)

kjorra
12/02/14, 21:59
Ja, fant ut av det også. Så, håper det lar seg gjøre å bruke M47 uten alt for mye "hassle"? :)

kimove
12/02/14, 22:05
Ja, fant ut av det også. Så, håper det lar seg gjøre å bruke M47 uten alt for mye "hassle"? :)

Ingen problem å bruke m47, men den er svak :p

Hvis nettet er fra en 940 får du en del jobb å montere dette, 740 og 940 har ledningsnett som er flettet inn overalt i bilen :p

kjorra
12/02/14, 22:12
Ingen problem å bruke m47, men den er svak :p

Hvis nettet er fra en 940 får du en del jobb å montere dette, 740 og 940 har ledningsnett som er flettet inn overalt i bilen :p

Tror jeg på, ser ut som at det er en del mer jobb enn jeg først så for meg.. Kanskje like greit å heller kjøpe en 740 Turbo :)
Får tenke litt mer på det her før jeg kjøper meg noe. Takk for gode svar enn så lenge :)