PDA

Vis full versjon : Kjøpsråd angående V70



hammerpaal
09/02/14, 22:57
Er på utkikk etter en stasjonsvogn av typen V70.
Har hatt 850 en stund nå, men føler det er på tide å steppe opp et hakk både i kvalitet og årsmodell.
Ble ikke fornying av toårskontrakten på grunn av alvorlig understellsrust som ble kostbart å utbedre.
Tviler ikke på at det allerede er mye info på dette forumet fra før av, men ønsket å lage min egen tråd.
Har lest litt i kjøpsguiden under 850-/x70-forumet, men er litt usikker på hva slags årsmodell av V70 jeg bør gå for.

Noen kriterier jeg har satt meg foreløpig:

Rustfri, eller tilnærmet.
Takrails.
2,5l 10V-motor eller kraftigere motor, turbo er ok, men ikke et must.
Manuellgir, men automat kan gå til nød.
Kjørecomputer.
Cruise control.
Antispinn.
Forholdsvis lav kilometerstand - +/- 250000km.

Oppvarmede elektriske speil og setevarme eller vel omtrent å regne som standardutstyr.

Følger en del med på Finn-markedet nå, men synes det er vanskelig å finne pene eksemplarer uten altfor mye småplukk.
Har satt meg på ca. 50000,- som beløpsgrense, men vet det kan bli litt i underkant i forhold til priser på andregenerasjons V70.
Er en andregenerasjons V70 å anbefale? - Går da selvsagt noe oppover i pris.
Er det muligheter for "DIY" på disse uten at det er altfor mye elektronikk innblandet?

Tips og råd mottas hjerteligst!

larsverm
10/02/14, 10:56
Skal du ha noe annerledes enn 850en, bør du jo ha V70-generasjonen fra 2000/2001. :) Også OK eksemplarer av slike kan fås i prisklassen rundt 50.000 nå, selv om det sikkert kan være lurt å tenke på noe rundt 75... Ut fra egen erfaring med S80, vil jeg si at turbo og automat kan være bra.

M.Stensrud
11/02/14, 19:23
Helt klart å anbefale "n" generasjonen fra sent 2000 og nyere. Sjekk forstillingsdetaljer, bærekuler, støtdempere, lenkarmer, endeledd sov. Håndbrekk/bakbremser generelt er og verdt å nevne. Sjekk også at olje på automatkasser er skiftet jevnlig, er vel anbefalt ca 80000 km pr. Skift. Det skader ikke å skifte på 50-60000 km. Feil på dieselvarmer og kombiinstrument er gjengangere, men ikke håpløst dyrt å utbedre. Ellers er det knallgode og relativt lettskrudde biler med bra deletilgang til greie priser.

Lars R
11/02/14, 19:42
skal ikke si for sikkert, men tror denna kan bli/er til salgs https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152199914595082&set=a.10151439117620082.830163.755280081&type=1&theater

ekstremt godt vedlikeholdt v70!

hammerpaal
11/02/14, 21:20
Takker for gode innspill og tips. Er helt klart fristende med en nyere V70 av den "n"-generasjonen.
Sett i forhold til 850/x70-versjonen - er kanalene, hjulbuene og bakluke spesielt utsatt for rust?
Lest litt om elektronisk gasspjeld og litt problemer med ujevn tomgang, etc. Har dere hatt erfaring med denne og var det dyrt å fikse?

Lars R
11/02/14, 21:29
fikk problemer med elektronisk gasspjeld på min 00 v70 (ikke v70n) med 2,0 bensin motor. det ble reparasjon på rundt 4500-5000 mener jeg å huske :p

larsverm
11/02/14, 21:34
Har ikke inntrykk av at det har vært mye rust å se på modeller av den generasjonen foreløpig. :)

hammerpaal
20/02/14, 11:05
Takker igjen for svar på min tråd. :)
Har brukt disse dagene for å gjøre meg opp en mening. Vurderer å satse på en V70n, men modellåret er fremdeles litt sprikende. Etter litt googling og ulike fora så har jeg fått forståelsen at det er litt småplukk på hvert eneste år.
Vurderer sterkt å gå for bensin med manuell girkasse. Automatgir er jeg ikke særlig vant med og det blir en del elektronikk involvert. Om ikke serviceheftet kan dokumentere at det har blitt skiftet automatgirolje jevnlig etter intervaller så vil jeg ikke basere bilkjøpet på bakgrunn av min egen bedømmelse av farge/lukt på peilepinnen.
Veivhusventilasjonen er vel en typisk gjenganger som har blitt med over på denne P2-plattformen.
I forhold til clutch som er en typisk slitedel når bilen nærmer seg høyere kilometerstand og også kjørestil, er svinghjul en svakhet på disse motorene?