PDA

Vis full versjon : XC90, et flygende teppe?



morrun
07/02/14, 22:49
Hei.
Det blir nok XC90 på meg når V70`en er solgt. Var i sverige i dag for å bytte en dørstopper, men delen HKbilar hadde fått fra Volvo var defekt?! Uansett, dette hører innunder kjøp og salg.

4x4, syv seter og "Volvo-feeling". Må bli xc90 da. Det er mye ved uttrykket på disse bilene jeg liker. Ønsker en bil med 2007-faceliften. Det har seg slik at jeg aldri har prøvd en slik. Jeg liker ikke kjøre andres biler, derfor prøvekjører jeg ikke før jeg er kjøpsklar og står ovenfor et mulig objekt. Det jeg lurer på om disse bilene er helt "døde" å kjøre? Duvende highway-cruisere som legger seg over på siden og dør så fort det kommer en sving? Kan noen av dere som kjenner disse bilene dele deres erfaringer? Er det noen som kjenner forskjellene på de ulike variantene Sport, Exclusive og Summum? Er det slik at Sport er fastere i fisken enn de andre øvrige og sammenliknbar med f.eks XC60? Hva er forskjellen på et Sport understell og andre? Har Exclusive og Summum identisk understell? Er det kurant og hva må til for å gjøre et mykt, orginalt xc90-understell noe mer "europeisk" i kjørefølelsen? Er det nok med noen kvalitetsstøtdempere, eller må veldig mye bygges om? Jeg ønsker ikke å bygge meg bort fra en komfortabel bil, men jeg går ut ifra at Volvo først og fremst hadde USA-markedet i tankene da XC90 ble til? Dermed antar jeg at de kan bli for myke for meg som er glad i å kjøre bilen selv?

For øvrig er jeg ikke kjent med 4x4-systemet på disse bilene, men forstår det slik at man ikke har noen valg selv? At bilen, ved denne haldex-løsningen, gir drift på fire hjul når den finner det nødvendig? Jeg kommer til å kjøpe meg en 2007/08-modell.

FreddieAwD
07/02/14, 23:00
Det er ingen valg av 4x4 på denne modellen, den kopler inn ved hjulspinn (med det blotte øye, merker man som regel ingenting)..Ingen høg/lav serie...Er mer en by suv...Står du fast med en 4x4, har du enten kjørt for langt, eller er forholdene slik at du har ingenting med bilen der å gjøre. :p

Bilen generelt, syns jeg da, er ganske god å kjøre,men bilen er tung, så du bør ha litt kraft i bilen iallefall :)

morrun
07/02/14, 23:10
Takk for responsen FreddieAWD.
Ja, de er jaggu tunge disse bilene. Jeg vil ha en D5 185hk/6 gir automat. Utover det har jeg særs god erfaring med BSR på en S60.

Noen fler erfaringer med xc90 kjøreegenskaper?

MadAss
07/02/14, 23:19
Faceliften føles i hvertfall ut som den er fastere i fisken. En R-Design vil vel kanskje være beste valget?

Sent from my Galaxy Note 3

FreddieAwD
07/02/14, 23:19
Jeg har 185hk og auto i min V70 AWD, syns det er kraft og den går greit også...Eneste er at min bil er lettere, lavere tyngdepunkt ergo bedre kjøreegenskaper.

Du skal være forsiktig med chip på bilen, motor er greit, men kassen er dimensjonert for max 450 nm elns..Jeg vurderte lenge om jeg skulle chippe min,men har slått det fra meg nå.

gaupe
07/02/14, 23:22
Som familiebil og i fornuftige hastigheiter er XC90 ein god bil å køyre. Høgda over vegen er på godt og vondt, ein finn fort rytma som passar ein. Den er tung, så det går ein del bremser og dei er touchy på rett dekktype.

Noko flytande teppe vil eg ikkje kalle dei, det er ein P2-bil.

Executive er det som passar bilen best, og sport/r-design synest eg blir litt vel stumpete på ein slik bil.

Børge Vikebø
08/02/14, 23:13
Kjører ein '03 som ble kjøpt for snart 3 uker siden. Første følelsen var at den var litt "båt", men dette går fort over. Bilen kan kjøres til en viss grad aktivt, men ikke på langt nær så aktivt som v70. Komforten er svært god, du sitter godt og det er ingen problem å kjøre langt. Jeg har valgt bensin da den kommer til å gå mest på småkjøring og jeg ikke ønsker dyre utgifter knyttet til partikkelfilter. Der finnes oppgraderingssett fra f.eks ipd på stabstag. Da vil den trolig bli noe mer stiv og mindre "båt", men dette er ikke noe jeg har prioritert enda.

Den vil også kreve et noe høyere vedlikeholdsbudsjett, men ikke mer enn at det er levelig. For meg spiller det fint liten rolle siden jeg tar så å si alt selv.