PDA

Vis full versjon : intriørbelysning



Tinius744
07/02/14, 21:01
hei har problemer med å få lysene i dashbordet til å virke, samt alle blå lys til brytere osv, har sett på dette bildet her at det er ledninger som skal ha gått gjennom original stereo men får ikke noe greie på den ledningen som er i min… prøvde å koble den rett på batteriet men da bare lyste parklysa mine… :mad: fikk det til å virke en gang da jeg kobla den sammen med en av de gule med hvit stripe men da bare blinka de litt og så ga det seg igjen. Alle sikringer er intakte så da kan det vel bare være ledningsbrudd? i såfall er det noen som har noe tips eller triks? :)


http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/382.jpg

850GLTsilver
08/02/14, 01:02
Ta en titt på sidene 18 og 30 i dette skjemaet her: http://www.vccn.no/dokumentasjon/Volvo%20koblingsskjemaer/900-x90/volvo_940__1992.pdf

Du bør ikke koble noen av disse ledningene uten å vite hva du faktisk kobler sammen
Vil kunne ødelegge såvel radio som rheostat for instrumentlys.

Ta deg god tid til å sjekke de koblingene.

Tinius744
08/02/14, 10:54
bruker ikke orginal radio lenger, den er erstattet med uorginal. Den gamle "pluggen til radioen har blitt erstattet med en iso kontakt og da har jeg blitt fortalt på forumet at man skal koble de to gule med hvit stripe sammen for å få strøm til spilleren. så det som jeg lurte litt på er om den hvite ledningen er plussen til lyset eller om den er til noe annet? kanskje noen bra nødløsninger?

s4nd3r
08/02/14, 11:41
man får faktisk kjøpt ferdig laga ISO koblinger som er plugg & play. og da slipper man og klippe i filler elnette og få mange rare feil.... http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdeler/KABELSETT-ISO-VOLVO7607850940-31542/

så vitt så eg kan sjå, så må du bruke den Grønn/røde.. og den orange ledninga... Nei, dei skall ikkje kobles sammen. er 2 pluss ledninger på cdspillern din. en til hukommelse (radio, klokke, instillinger, etc)
og den andre ledninga kommer fra tenninga og skrur spillern av og på..

Tinius744
08/02/14, 13:36
man får faktisk kjøpt ferdig laga ISO koblinger som er plugg & play. og da slipper man og klippe i filler elnette og få mange rare feil.... http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdeler/KABELSETT-ISO-VOLVO7607850940-31542/

så vitt så eg kan sjå, så må du bruke den Grønn/røde.. og den orange ledninga... Nei, dei skall ikkje kobles sammen. er 2 pluss ledninger på cdspillern din. en til hukommelse (radio, klokke, instillinger, etc)
og den andre ledninga kommer fra tenninga og skrur spillern av og på..

ja, jeg vet. men det er desverre ikke jeg som har lagt opp den iso kabelen :( sånn at jeg må prøve å gjøre det beste ut av det jeg har.
men jeg tenkte kanskje at det gikk ann å legge opp en ny kabel til dimmeren, hvis det hjelper. For hvis den hvite kabelen som er på skjemaet er bare strøm til alt lys så kan jeg bare legge opp en ny plusskabel?

Minge89
08/02/14, 16:27
Så lenge du har iso kontakt kan du se bort fra den bilde der, på en iso kontakt er rød + fra batteriet, gul er som regel fra tenninga, sånn så cd spilleren skrur seg på når du starter bilen, men som regel sitter koblingsjema klistra på cd spilleren:-)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

850GLTsilver
08/02/14, 18:56
Du må huske dette: Selv uten radio i bilen så skal alt av dash og bryterlys fungere.
Og dette gjør de normalt uten å koble sammen noen som helst av de ledningene.

Så om du eller forrige eier har krølla til dette, så må du regne med å måtte handle ny rheostat samt å få delt opp ledningsnettet så det er slik det er tegnet i skjemaet for bilen.

Strømforsyning til spilleren er via Rød/Grønn samt Rosa/Sort.
Orange og Grønn/Grå er til elektrisk antenne.
Alle disse har hver sin funksjon og man kobler ikke disse sammen uten at det får konsekvenser man liker lite.
ALLE ledningene for instrumentlys (Gul/Hvit, Hvit og blå) må holdes separate fra hverandre. Det er forskjellig fra spiller til spiller hvordan disse skal kobles til, da det både er et signal om at lyset er å eller ikke, signal om at tenningen er på eller ikke, samt dimmesignal på disse ledningene. Ikke helt samme funksjon uansett kan man trygt si.