Vis full versjon : Volvo V50 1,6 D Ulyd fra motoren.
Hei kjære Volvo eiere :)
Har over natten fått en svak "ulende" lyd fra motoren på min volvo v50.
Lyden var der ikke når jeg parkerte for kvelden.
Lyden er der når jeg lar bilen gå på tomgang, men virker å gi seg når jeg kommer opp i fart over 50-60 kmt.
Når jeg er på motorveien, kan lyden ikke høres.
Men med en gang jeg kommer ned i fart kommer den tilbake.
Kan best beskrives som en hydraulisk lift type lyd.
Ikke mye å gå på av informasjon dessverre, men håper det er noen her som kan kaste lys over dette.
Noen tips til hva dette kan være?
Setter STOR pris på evt hjelp angående dette problemet.
Mvh North
Som nevnt i headingen Volvo v50 1,6 D 2008 model km stand : 83 000
Forsvinnner lyden når du trør inn koblingen?
Forandrer lyden seg når du svinger?
Hei Stig-Arne!
ser ut som forrige post forsvant.
Ja lyden forsvinner når jeg clutcher.
Det skal nevnes at npr bilen står på tomgang, hører jeg en lyd som ikke har vært der tidligere.
Det virker på meg som om, det er "arbeids" girene 1-3 som gir utslag, stort sett bare jeg er borti gassen.
Har ikke merket noe endring når jeg svinger, har forøvrig ikke kjørt noe voldsomt etter lyden kom.
Men når jeg er oppe i "marsjfart" på motorveien, og har 4-5 giret inne så kan jeg ikke høre noe.
Høres mistenkelig ut som enten utløserlager eller ett annet lager i girkassen synger på siste verset.
Når du hører lyden på tomgang, forsvinner den om du tar ut oljepeilepinnen?
Hei gswede!
Nei lyden forsvinner ikke, når jeg tar ut oljepinnen.
Hadde en bekjent over, han mente det kunne høres ut som det ble "sugd luft" inn i systemet.
At lyden kunne minne om lyden fra turboen.
Nå skal det sies at jeg ikke har snøring på bil, og ikke engang vet om jeg har turbo på min 1,6 D. :(
Kan ikke være turboen når lyden forsvinner ved å trø inn koblingen...
Sent from my Lumia 1020
Ok, har fått verkstedtime i morgen, oppdaterer tråden med evt funn. :)
Har også fått info, at dette kan være generatoren.
Lyden kommer fra samme område, til venstre for motoren sett forfra.
Lyden kommer fra samme området som reimen.
Reimen i seg selv ser ikke slakk ut.
Noen som har erfaringer med dette?
Kan ikke være generatoren når lyden blir borte når du trør inn koblingen. Det er nok noe i drivverket etter det trådstarter forklarer.
alright, høres ut som tusenlappene flagrer ut vinduet.
Oppdaterer dere med evt funn fra verkstedet.
Takk for at dere tok dere tid til å svare :)
Hvis det blir stille når koblingen trås inn så må det nesten være noe med utløser lageret vil jeg tru, den blir jo mer i spenn for å dra ut og da blir jo vibrasjonene mindre enn når den er i "fri" uten at clutchen tråkkes inn.
Stemmer det Ola Hagen
Men det kan også være noe med girkassen, da stopper jo inngående aksling å rotere.
Men mest trolig er det utløser lageret ja.
Hadde bilen inne på verksted.
De fant ikke noe gale, annbefalte meg å la tekniker hos merkeverksted høre på den.
Hadde den inne der, de prøvekjørte den 2 ganger hadde full 80 000 km service med bytte av en reim, ( husker ikke hvilken ) men var ikke rare greiene.
Har fått bilen igjen, men lyden er der fortsatt. Som tidligere nevnt, merkbar på tomgang.
Hadde en kompis som så på bilen, kunne høres ut som vannpumpen?
Helvetes drit dette her altså! Sitter jo i situasjonen : Hadde det vært noe gale så skulle jo merke makaniker ha plukket dette opp?
Jeg har merket det samme problemet på min s40 2007 modell. Jeg var ute å kjørte på fredagen som var, hvor det var en buss som kom i motgående som spruta noe helt vannvittig med våt snø over hele fronten på bilen. Bilen sto så stille over helgen grunnet utenlandreise. Når jeg da tok bilen i bruk i dag tidlig hørte jeg en ulyd fra motoren som er der fram til ca 1800 omdreininger for så å bli borte. Jeg synes også at bilen har fått en litt annen tomgangslyd enn tidligere. Noen forslag til hva det kan være?
Hadde bilen inne på verksted.
De fant ikke noe gale, annbefalte meg å la tekniker hos merkeverksted høre på den.
Hadde den inne der, de prøvekjørte den 2 ganger hadde full 80 000 km service med bytte av en reim, ( husker ikke hvilken ) men var ikke rare greiene.
Har fått bilen igjen, men lyden er der fortsatt. Som tidligere nevnt, merkbar på tomgang.
Hadde en kompis som så på bilen, kunne høres ut som vannpumpen?
Helvetes drit dette her altså! Sitter jo i situasjonen : Hadde det vært noe gale så skulle jo merke makaniker ha plukket dette opp?
Er du sikker på at lyden forsvinner ved å trø inn koblingen ?
V50en jeg hadde for noen år siden, der måtte løperuller i registeret byttes grunnet ulyd. Dette allerede ved 43 000 km.
Det var en V50 1.6 D MY 07
Samtidig har du jo også noen løperuller til multireimen som kan lage ulyd, eller frihjulet i generatoren.
Så er mange faktorer som kan spille inn her.
Lite tips, en youtube video med opptak av lyden hjelper mye.
Er du sikker på at lyden forsvinner ved å trø inn koblingen ?
V50en jeg hadde for noen år siden, der måtte løperuller i registeret byttes grunnet ulyd. Dette allerede ved 43 000 km.
Det var en V50 1.6 D MY 07
Samtidig har du jo også noen løperuller til multireimen som kan lage ulyd, eller frihjulet i generatoren.
Så er mange faktorer som kan spille inn her.
Lite tips, en youtube video med opptak av lyden hjelper mye.
Det har du så aboslutt rett i.
Legger ut en video etter jobb!
ChristopherRF
26/03/14, 13:15
Jeg har det samme problemet på min 1,6D V50 07modell, der forsvinner lyden når jeg skrur av A/C, men den er der fortsatt selv om jeg trykker inn clutchpedalen da :)
Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.