PDA

Vis full versjon : 945, diverse spørsmål fra en newb!



vangsfreaken
07/02/14, 17:25
jada... dess mer jeg fikser, dess mer feil finner jeg! etter en ukes iherdig skruing har jeg funnet ett par nye feil på 945'n (96-mod) som jeg dessverre ikke kan alt for mye om... det er følgende:
1. abs er defekt. død. borte. selger sa det bare var sensor på ett hjul, men den låser tvert på alle fire hjul...
2. lambda-lampa lyser. den lyste ved kjøp, men fikk nullstilt den ved å ta ut sikring nr. 1 i noen sekunder, nå er den tilbake... altså kommer den tilbake etter kort tid selv om jeg nullstiller den. delvis fikset, ble nullstilt å har ikke kommet tilbake
3. ene speilet er knust, hvordan får jeg det av? :p fikset!
4. hvordan er dørtrekkene festet? skulle gjerne fått smurt opp samtlige låser, men vil ikke bryte løs noe. fikset, samtlige dører åpner og lukker normalt!
5. bremseskjoldene bak er kjeks, kort forklaring på hvordan jeg får dem av etter å ha pelt av hjul og bremser? :) fikset, nå er alle 4 nye!
6. taklyset i bagasjen er litt på bærtur, hvor i/rundt bagasjeluka sitter bryteren?
6,1. hvordan sitter egentlig de taklysene i bilen? kunne vært fint å fått inn LED eller noe annet kraftig, de originale lysene er jo ubrukelig...
7. noen som har ett bilde eller en jævlig detaljert beskrivelse av originalt batterifeste? mitt står løst, noe som gir dårlig inntrykk på pkk...:rolleyes:

noen som vet hvordan jeg feilsøker/fikser noe av dette? :)

Tinius744
07/02/14, 20:50
mener at dørtrekkene er festet med clips i underkant, det er hverfall sånn det er på 740 og så må du skru ut låsepinnen og vindussveiva (hvis ikke du har el vinduer) og så skal det være en skrue ved håndtaket :)

850GLTsilver
07/02/14, 21:02
Lese ut feilkoder er trinn 1.
Det er rent utrolig hvor mye man kan få ut av noe så enkelt.
Å opplyse hvilken årsmodell er også et godt sjakktrekk.

eab
07/02/14, 21:22
På en 96-modell er det ikke kjempeenkelt å lese ut feilkoder. Et alternativ er dette (http://forum.vccn.no/showthread.php?22085-HowTo-Feilkodeleser-940-OBDII-96)

En enkel (men tidkrevende) måte å sjekke abs-sensorene er å måle spenningen ut av de med et multimeter (vekselstrøm). Plugg av kontakten(e) og snurr hjulet eller kjør en tur..

vangsfreaken
08/02/14, 03:30
mener at dørtrekkene er festet med clips i underkant, det er hverfall sånn det er på 740 og så må du skru ut låsepinnen og vindussveiva (hvis ikke du har el vinduer) og så skal det være en skrue ved håndtaket :)
michelle sa omtrent det samme, så det skal prøves imorgen :)

Lese ut feilkoder er trinn 1.
Det er rent utrolig hvor mye man kan få ut av noe så enkelt.
Å opplyse hvilken årsmodell er også et godt sjakktrekk.
ja, nei, hadde jeg bare visst noe om feilkoder og avlesning på en såpass ny volvo...:p årsmodell står for øvrig på første linje :p

På en 96-modell er det ikke kjempeenkelt å lese ut feilkoder. Et alternativ er dette (http://forum.vccn.no/showthread.php?22085-HowTo-Feilkodeleser-940-OBDII-96)

En enkel (men tidkrevende) måte å sjekke abs-sensorene er å måle spenningen ut av de med et multimeter (vekselstrøm). Plugg av kontakten(e) og snurr hjulet eller kjør en tur..
ugh, hadde håpet det var enklere...:p får se om noen rundt her har utstyr, hvis ikke setter jeg den sikkert inn på skolen for å finne feilen... med mindre jeg tilfeldigvis finner feilen :p

angående abs, er det noe hensikt med å måle sensorene når den låser på alle fire hjul? vil tro problemet ligger dypere enn defekt sensor...

Marius Skau
08/02/14, 04:46
1. abs er defekt. død. borte. selger sa det bare var sensor på ett hjul, men den låser tvert på alle fire hjul...

Abs ska forhindre at forhjul låser ved hard nedbremsing/nødbrems slik at du ved full brems fortsatt har en viss styreevne.
Hadde samme problem som du og byttet sensor på begge hjul foran. Dette fikset biffen.

2. lambda-lampa lyser. den lyste ved kjøp, men fikk nullstilt den ved å ta ut sikring nr. 1 i noen sekunder, nå er den tilbake... altså kommer den tilbake etter kort tid selv om jeg nullstiller den.

Enkleste måten og finne feil er og lese ut feilkoder. Ikke det enkleste på disse. Kost på deg en tur på verksted så slipper du mye hodebry.

3. ene speilet er knust, hvordan får jeg det av?

Løsne det trekanta dekslet på innsiden av døren der speil står. Bak der finner du 3 skruer (Torks) Skru ut disse og koble av eventuelle ledninger (Elspeil, varme)

4. hvordan er dørtrekkene festet? skulle gjerne fått smurt opp samtlige låser, men vil ikke bryte løs noe.

4 Klips i underkant av dørtrekk. Vippes ut med flatjern eller lignende.
En plast"skru" ved døråpner på insiden. Vris 1/2 runde så er den løs.
Vipp opp pynteplast rundt dørhåndtak.
En stjerneskru holder vindussveiv på plass (Viss du har slikt)
Og tilslutt vipp av glasset på dørbelysning (Mot B stolpen på fremdører)

vangsfreaken
08/02/14, 06:08
1. abs er defekt. død. borte. selger sa det bare var sensor på ett hjul, men den låser tvert på alle fire hjul...

Abs ska forhindre at forhjul låser ved hard nedbremsing/nødbrems slik at du ved full brems fortsatt har en viss styreevne.
Hadde samme problem som du og byttet sensor på begge hjul foran. Dette fikset biffen.

2. lambda-lampa lyser. den lyste ved kjøp, men fikk nullstilt den ved å ta ut sikring nr. 1 i noen sekunder, nå er den tilbake... altså kommer den tilbake etter kort tid selv om jeg nullstiller den.

Enkleste måten og finne feil er og lese ut feilkoder. Ikke det enkleste på disse. Kost på deg en tur på verksted så slipper du mye hodebry.

3. ene speilet er knust, hvordan får jeg det av?

Løsne det trekanta dekslet på innsiden av døren der speil står. Bak der finner du 3 skruer (Torks) Skru ut disse og koble av eventuelle ledninger (Elspeil, varme)

4. hvordan er dørtrekkene festet? skulle gjerne fått smurt opp samtlige låser, men vil ikke bryte løs noe.

4 Klips i underkant av dørtrekk. Vippes ut med flatjern eller lignende.
En plast"skru" ved døråpner på insiden. Vris 1/2 runde så er den løs.
Vipp opp pynteplast rundt dørhåndtak.
En stjerneskru holder vindussveiv på plass (Viss du har slikt)
Og tilslutt vipp av glasset på dørbelysning (Mot B stolpen på fremdører)

1. greit, da bytter jeg like gjerne sensorene, de så uansett ikke pene ut... verdt ett forsøk da de bare koster noen hundrelapper.
2. sjekker om noen bekjente har utstyr for avlesing, hvis ikke setter jeg den inn på skolen.
3. sjekkes imorgen :)
4. sjekkes også imorgen!

Minge89
08/02/14, 16:18
Koster ads sensorn ett par hundre? Hvor da?!:-P Var på volvo, der skulle dem ha drøye 1600!

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

eab
08/02/14, 17:00
angående abs, er det noe hensikt med å måle sensorene når den låser på alle fire hjul? vil tro problemet ligger dypere enn defekt sensor...
Hvis det er noe galt med abs-systemet (f.eks for dårlig/fraværende signal fra en hjulsensor) vil ikke systemet virke. Så istedet for å kjøpe alle hjulsensorene kan det være verdt å sjekke hvilken som er defekt.

vangsfreaken
08/02/14, 17:41
Hvis det er noe galt med abs-systemet (f.eks for dårlig/fraværende signal fra en hjulsensor) vil ikke systemet virke. Så istedet for å kjøpe alle hjulsensorene kan det være verdt å sjekke hvilken som er defekt.

Er visst nok bare 2 sensorer på den (bare foran) om jeg ikke har misforstått, så tror jeg bytter begge de for å se om det hjelper. De så uansett ganske fæle ut, det er litt forståelig om de ikke funker.

vangsfreaken
08/02/14, 17:43
Koster ads sensorn ett par hundre? Hvor da?!:-P Var på volvo, der skulle dem ha drøye 1600!

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Biltema hadde dem oppgitt til knappe 150 kroner for ikke så alt for lenge siden, dog tror jeg de har gått opp til 3-400 :p kan sjekke etterpå :)

eab
08/02/14, 18:08
bak brukes sensoren i bakakslingen (den som også går til ecu og speedometer).

vangsfreaken
08/02/14, 18:29
bak brukes sensoren i bakakslingen (den som også går til ecu og speedometer).

Ah... Jaja, ingen planer om å undersøke :p

vangsfreaken
11/02/14, 07:41
Litt utenom emnet, men noen som har lyst til å si hva slags pusser-arm som passer bra bak på 945? Å hva den eventuelt koster? Ser mange plukker fra 960, men det kryr jo ikke av dem, så tilgjengelighet er sikkert litt begrenset... Har plukket av den gamle, men vet ikke om det er verdt bryet med å lakkere, selv om jeg har tilgang til sandblåser... :p

vangsfreaken
25/02/14, 22:53
Da er speil, dører, vannpumpe og registerreim fikset, så nå begynner det å bli bil igjen :) neste på lista blir to nye abs-sensorer foran! Synd biltema har satt opp prisen fra 150 til 500 per sensor...

vangsfreaken
25/02/14, 22:57
Da er speil, dører, vannpumpe og registerreim fikset, så nå begynner det å bli bil igjen :) neste på lista blir to nye abs-sensorer foran! Synd biltema har satt opp prisen fra 150 til 500 per sensor...

Edit : noen som vet noe om bakre pusser? Den er såpass rusten at jeg ikke ser noe poeng i å fikse den, så en ny (gjerne litt penere) hadde gjort seg... Hvilken bil burde det skaffes fra, å hva koster den ny hos bilia? :p
Edit 2: faila visst på redigering med Tapatalk, Jaja... :p

Anders Dybvadsskog
26/02/14, 11:46
700 ca for 960 visker hos volvo tror jeg:)

vangsfreaken
26/02/14, 14:53
såpass ja :o ingen hast med andre ord...

vangsfreaken
28/02/14, 00:50
noen som har svar på punkt 5 i første posten? :)

Minge89
01/03/14, 00:25
Mener du går fram som om du skulle bytta hjul lager.
Litt usikker på om dem sitter i dem 4 skruene du skrur av for å ta ut stikkakselen, eller om dem sitter i egne skruer, men hvis hullet i dem er mindre enn den du skrur fast hjulet i må du nok dra ut hele akselen:)

vangsfreaken
01/03/14, 00:37
Mener du går fram som om du skulle bytta hjul lager.
Litt usikker på om dem sitter i dem 4 skruene du skrur av for å ta ut stikkakselen, eller om dem sitter i egne skruer, men hvis hullet i dem er mindre enn den du skrur fast hjulet i må du nok dra ut hele akselen:)

Ugh, faen så mye jobb for å bytte to plater... :p

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Minge89
01/03/14, 01:36
Hehe. Er jo ganske fort gjort da:P Du har vel skivebremser?
Så da er det jo 5 skruer på hjulet, 2 på caliperen og 4 som holder den plata hvis du må ta ut hele akslingen:P Halvtimes tid er nok mye gjort:) Hvis du har tilgang på buk da:P

vangsfreaken
01/03/14, 02:15
Hehe. Er jo ganske fort gjort da:P Du har vel skivebremser?
Så da er det jo 5 skruer på hjulet, 2 på caliperen og 4 som holder den plata hvis du må ta ut hele akslingen:P Halvtimes tid er nok mye gjort:) Hvis du har tilgang på buk da:P

sitter på kne på gulvet mens bilen står på jekk, ikke anbefalt...:p på en god bil er det nok gjennomførbart, men forrige eier har gitt litt faen, så det er endel å ta igjen her... brukte over en time bare på å få av ene bremseskiva :p satt godt ja!
EDIT: var faktisk bare 3 (vel, egentlig 4, men ene var herpa) hjulbolter, så slapp ett par skruer der :p

Minge89
01/03/14, 22:48
Ikke sant:P
Altid morro å begynne å ta i ting som bare har blitt kastet sammen, eller aldrig vært løsna før:P
Du sparer jo litt tid på at det er knekte bolter da:P Hvis ikke du tar deg tiden til å fikse det:P Hehe
Håper du bruker sånne små bukker? å ikke bare gjekk. Har sett gjekker svikte før, å er ikke pent når det man har henda mellom det du har gjekka opp å gulvet;)

vangsfreaken
01/03/14, 23:44
begynte med faenskapet fordi jeg skulle fikse den knekte bolten, oppdaget bare tilfeldigvis at bremseskjolda var tilintetgjort :p men med masse rustløser, tålmodighet og hammer løsna alt! eller, bremseskjoldet er løst, men får det ikke av enda :(
bilen er godt sikret ja, jekken står på stor stålplate tilfelle gulvet er svakt, har planker både foran og bak fremhjula, å det står i tillegg en liten bukk under hengerfestet :p sikrer alltid bilen med en ekstra bukk når jeg driver (inn)under, vil ikke risikere en finger på grunn av den skakke drittjekken :p

vangsfreaken
20/03/14, 23:47
punkt 6 og 6,1 lagt til i førstepost, noen som kan hjelpe? :)

Mr.Blues
21/03/14, 19:09
Taklyset inni bilen kan du bare trekke rett ned, det henger bare i to plastbøyler oppi der. Hadde akkurat ute mitt. Bak er jeg ikke sikker.

vangsfreaken
22/03/14, 00:39
punkt 7 lagt til! anyone? :)

Taklyset inni bilen kan du bare trekke rett ned, det henger bare i to plastbøyler oppi der. Hadde akkurat ute mitt. Bak er jeg ikke sikker.

sikkert det samme med det baki, skal prøve å lirke løs begge imorgen :)

jacobsen
22/03/14, 14:21
Kupelyset bak er det bare å vippe ut med en stor flattrekker

vangsfreaken
22/03/14, 15:01
Kupelyset bak er det bare å vippe ut med en stor flattrekker
tenkte meg det var noe sånt ja :p da er det bare å finne ut hvor bryteren sitter, vet du tilfeldigvis det å? :p lyset bare blinker kjapt akkurat når jeg åpner bagasjen, så jeg vil tro bryteren trenger litt smøring/rengjøring som alle de andre på bilen... det er bare det at jeg ikke finner den :(