PDA

Vis full versjon : Klimaanlegget varmer ikke i den ene sonen



Kalle
07/02/14, 08:51
Hei!

Min V70 2.0T fra 2001, som har gått 255.000 km, og som for øvrig er i strøken stand, har hatt en del problemer med klimaanlegget de siste årene. Det begynte med at den ikke kjøler dersom det er svært varmt om sommeren, selv om den er full av kjølemedium.

Nå har det blitt problemer med oppvarmingen av kupeen også. Selv om det er kaldt i bilen, og jeg stiller begge soner på 22 grader, så blåser det kaldt fra sonen på høyre side, mens det blåser varmt fra den venstre sonen.

Noen som har hatt samme problem, og som vet hvordan det kan løses?

aarnes
07/02/14, 21:17
Hei!

Min V70 2.0T fra 2001, som har gått 255.000 km, og som for øvrig er i strøken stand, har hatt en del problemer med klimaanlegget de siste årene. Det begynte med at den ikke kjøler dersom det er svært varmt om sommeren, selv om den er full av kjølemedium.

Nå har det blitt problemer med oppvarmingen av kupeen også. Selv om det er kaldt i bilen, og jeg stiller begge soner på 22 grader, så blåser det kaldt fra sonen på høyre side, mens det blåser varmt fra den venstre sonen.

Noen som har hatt samme problem, og som vet hvordan det kan løses?

Det kan være både temp.sensor i CCM (Klimapanelet) og en kalibrering som trengs.
Forsøk å blås med luft (luft på boks fra biltema/clasohlson) på den lille "rista" til høyre på klimapanelet.
Kalibrering av spjellene må gjøres med VIDA.
Om du bor i nærheten av Oslo kan jeg ordne kalibrering for deg.

Kalle
10/02/14, 11:21
Hei aarnes!

Jeg forsøkte å blåse komprimert luft inn i risten på høyre side av klimapanelet, og plutselig blåser det varmt igjen! :-)

Er det grunn til å håpe på at dette er en "varig" løsning, eller er det påregnelig at jeg må gjøre andre justeringer / bytte temp-sensor?

PS! Hva er kalibrering av spjeldene med VIDA? Er det noe jeg uansett bør gjøre?

aarnes
10/02/14, 11:33
Flott at det løste seg!
Jada, det hender at det setter seg støv etc inni der, du får ikke byttet den sensoren, da må du bytte hele panelet.

Når det gjelder kalibrering er ikke det nødvendig, noen ganger kan spjeldene flytte seg og sørge for at du ikke får full blåseeffekt selvom innstillingene tilsier det.
Da kan de kalibreres så de går i riktig posisjon igjen.
Ikke tenk på det :-)

Kalle
10/02/14, 11:41
Tusen takk for rask og god hjelp!

Torsen67
10/02/14, 13:39
Det er også veldig enkelt å vippe ut det panelet og bruke støvsugeren på baksiden. Vil nok være en bedre løsning på sikt da du får bort all skit som samler seg bak der.

Kalle
10/02/14, 14:05
Hei Torsen67! Finnes det noen guide for hvordan man eventuelt vipper ut panelet?

aarnes
10/02/14, 15:54
Ta av dekslet under klimapanelet, skru ut to torx, vipp ut panelet i underkant og dra det ut/ned..
Vær obs: om du drar ut kontakta bak der, og setter på tenning får du feilkode på SRS (Airbag) og må på volvo evt. noen med VIDA for å slette feilkoder.

FroBe
10/02/14, 16:31
Volvo har monterningsveiledning for demontering av radio (http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/sv-SE/SE/V70(00-08)/2001/2.0T/Automatic/L.H.D/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-131814-1/V70_(00-08)_2001) med tekst og bilder, da må man løsne klimapanel først. Det er ikke uvanlig å sende noen sinte tanker til Volvo mens man prøver å løsne klimapanelet fra de to klipsene under radioen.

Kontakten til sigaretttenner er trygg å ta ut med batteristrøm innkoblet, det samme er den lille kontakten til viftemotoren for sensoren. Denne motoren kan løsnes med et par skruer og trekkes ut for støvsuging.

DaddyP
10/02/14, 18:03
Har akuratt tatt ut panelet mitt, fekk ikkje opp nokon feiømeldingar etter detta vart gjort. Men eg kobla av strømmen på bilen:)

Ola Hagen
10/02/14, 18:49
2001 modell har vel kun å vippe ut den penne holder delen nederst framme girvelger. Også to torx, ytterst (trur jeg) også svinge ut panelet i bunn utover, kan henge litt fast i to haker på radio delen, så må vel lirke litt.

DaddyP
10/02/14, 19:00
2001 modell har vel kun å vippe ut den penne holder delen nederst framme girvelger. Også to torx, ytterst (trur jeg) også svinge ut panelet i bunn utover, kan henge litt fast i to haker på radio delen, så må vel lirke litt.

Var akuratt slik det var på min 00 V70:)

Kalle
11/02/14, 10:06
Supert! Prøver på det hvis det skulle vise seg at problemet kommer tilbake.