PDA

Vis full versjon : Problemer med B230K (LØST)



kjorra
05/02/14, 17:53
Sliter litt med at 740'n ikke tenner om dagen, har delvis lokalisert feilen til å være i fordeler.
Bilen har fungert utmerket i hele vinter (kjøpte den i vinter, så vet ikke hvordan det han vært tidligere) men nå som det har blitt litt mildere har den virkelig slått seg vrang.
Det startet på søndag da jeg skulle kjøre hjem fra en bekjent da den nektet å starte, da hadde bilen stått i ro siden fredagskveld (tenkte bilen var litt sur på meg på grunn av det, hehe), prøvde å trille den i gang ned en relativt lang bakke uten hell. Begynte å feilsøke litt og fant ut at det ikke kom gnist på noen av pluggene, etter litt søk på nettet viste det seg å være et "relativt" kjent problem. Føna fordeleren i 5-6 minutter, så starta den og gikk som en kule i 2 timer. På mandag da jeg skulle kjøre til Gardermoen hadde problemet kommet tilbake, føna den i 5-6 minutter og det starta fint og gikk i flere timer.

Nå har det blitt litt verre, og bilen kan finne ut at den har lyst til å stoppe etter 10 minutter og ikke starte igjen med det første. Er det nødvendig å bytte hele fordeleren? Eller holder det med lokk og rotor? Tenkte det også kunne være hall giver eller svinghjulsføler (har ikke så mye kjentskap til akkurat denne motoren, så usikker på hva jeg har, har ikke sett så mye på det her da jeg er ute å reiser nå).. Egentlig ikke lyst til å koste på motoren så mye da jeg uansett tenkte å få tak i en B230FT/FK motor å bytte ganske raskt.

Er det noen som har noen gode tips til en midlertidig fix? Evt. er det noen som har en motor til salgs? :)

Er en 1987 744 med B230K.

På forhånd takk for svar!

kjorra
07/02/14, 23:49
Da har jeg kommet hjem fra reisen å fått opplevd den "nye feilen" selv, bilen kan fint starte, og gå som en kule lenge, men pluttselig dør den helt? Så kan jeg vente alt fra 1 til 15 minutter før den starter igjen, så kan den gå en stund eller slukne ganske fort... Ingen som har noe ide om hva det kan være? :) I mellomtiden mellom den er død og fyrer, så er det null tenning i motoren, ikke antydning til at den skal starte...

850GLTsilver
08/02/14, 00:55
Sånn Bendic Renix-tenning på denne eller?

Svinghjulssensoren har det med å oppføre seg slik på den motoren.

Opplevd at den er tung å få over 1500 omdr også eller?

kjorra
09/02/14, 22:50
Nei, når den først går så går den "veldig bra", eneste som er feil med den er at det smeller litt i potta til tider når jeg girer. Gjerne ved mye gasspådrag.

Må vel være den sensoren vil jeg tro, men syns det er rart at det hjelper å føne hele fordeleren for å få start, også pluttselig dør den helt og starter igjen lett etter noen minutter pause.. Bestilt nytt fordelerlokk og rotor, prøver å bytte ut de billigste delene først :)

kjorra
12/02/14, 00:06
"Overhalte" fordeleren (den kabelen som stikker ut på sida som går til svinghjulsføler eller noe satt ikke godt, og slapp inn fuktighet - tørka hele fordeleren og limte fast den jævla kabelen der den skulle være), byttet fordelerlokk, rotor og tenningsmodul idag (deler fra biltema), og nå virker det som om at den er frisk igjen :) Får se om den starter i morgentidlig... :)

kjorra
12/02/14, 07:09
Jada, starta som bare det idag på første omdreining. Friskmeldt! :-)

kjorra
17/02/14, 22:18
Nei, ikke frisk likevel. Har i ettertid byttet coil og fikk lett start selv med lite strøm på batteriet, men pluttselig døde bilen helt etter 10-15 minutter, når jeg prøvde å starte igjen da, så klikka kunna releene, men ingen reaksjon fra starter, batteriet var altså helt flatt.. Spenningsregulator som er gåen? Eller hele dynamoen?

Har hatt en del rare symptomer som tyder på jordingsfeil, bl.a en turteller som gikk bananas med forskjellie ting på i bilen, bl.a med kupevifta på så sto den på 3000 rpm, selvom motor gikk som normalt, slo jeg vifta av så gikk turtelleren til 0... Nå er jeg ganske lei, lei av å stå ute, lei av å bytte ting som ikke hjelper. Virker nesten som at ting bare blir verre.

Bilen starter lett med kabler, og går jo en stund, så virker som at dynamoen fungerer (til en viss grad - for den har jo gått uten strøm på batteri), men den har da altså ikke lada noen ting.

Skal gå over og pusse av jordingspunktene og batteripolene i morgen, samt måle litt her og der.. Men noen som har noen idè om hva det er som pluttselig kan kutte når motoren er varm/begynner å nå driftstemperatur? Som går utover tenninga? Når bilen stopper er den helt død, og selvom jeg er i fart så får jeg ikke trilla den i gang. Om det betyr noe, så nappa jeg ut instrumentpanelet når turtelleren begynte å gå bananas.. Men problemet mitt med start/stopp har jo eksistert før "instrumentpanelfeilen" oppsto.. El-feil er no jævla dritt!

kjorra
18/02/14, 21:03
Da friskmelder jeg bilen en gang til, bytta spenningsregulatoren idag, og etter det fungerte alle instrumenter som normalt. Bilen tenner lettere enn den har gjort tidligere og batteriet lada seg fint opp. Satt inn en 14,6 volt regulator, det var det samme som satt i den før, men av et annet merke.

kjorra
18/02/14, 21:33
Ikke godt å si om det hadde vært nødvendig å bytte alle delene, men fordeleren trengte hvertfall en overhaling, og coilen innbiller jeg meg også er litt bedre enn hva jeg hadde fra før. Spenningsregulatoren var definitivt gåen, men tror det kan ha noe med å gjøre at det snødde/sludda en del den kvelden jeg skrudde på fordeleren, så det ble litt vått!

Det satt også en motstand mellom jord og koblingspunkt for D+ på den gamle regulatoren, noe jeg ikke hadde på den nye?!

Er jo heller ikke 100% sikkert bilen er "frisk", nå er det noen minusgrader ute og har aldri hatt problemer da, kun når det nærmer seg null og mildere (-1 til 2> grader).. Så får satse på det beste! :)