PDA

Vis full versjon : XC90 2002 2,4 D5 Metallisk lyd fra startmotor.



bontveit
04/02/14, 18:30
Når jeg starter bilen er det en "metallisk" lyd i startøyeblikket.
En gang stoppet startmotor opp, og motorlys kom på.

Regner med dette er tegn på at startmotor begynner å si takk for seg...?

Er dette et vanlig symptom?

Ola Hagen
04/02/14, 20:31
har bilen kjørt langt?
er en svakhet på v70n i allefall med at tannkransen blir slitt på samme plass så etterhvert blir det dårligere og dårligere tenner og til slutt er tenna borte og starter får ikke tak i noe å dra rundt.

Hvis du har mulighet til å ligger å se bak motoren ovenfra eller underfra så vil du se en åpen hull inn mot girkassa siden og der vil du se tannkransen. Du kan skru motoren rundt med ei lang pipe på enden av veiva så kan du skru helt til de ser skavank eller slitasje på en plass.

Eller så kan du løsne starteren på fremsia av motoren med 2 skruer og se inn i det hølet, det sitt ei styrepinne i flensen der, så den kan være litt tungt å løsne, men med skrutrekker eller brytespak så løsner den litt etter litt :)

Torsen67
04/02/14, 22:15
Min var også sånn. Byttet til en starter fra en 2010 mod faktisk. Gikk rett på og sviver fint. Men jeg tror feilen ligger i at den saken som vipper starteren inn på svinghjulet er litt treg og da vil starteren begynne å gå rundt før den er inne på svinghjulet. Det blir kræsj. Jeg ser denne kan demonteres. Så hvis man fjærner skitt og lort og smører opp, så er det godt mulig den blir fin igjen.

skurk
04/02/14, 22:31
Min var også sånn. Byttet til en starter fra en 2010 mod faktisk. Gikk rett på og sviver fint. Men jeg tror feilen ligger i at den saken som vipper starteren inn på svinghjulet er litt treg og da vil starteren begynne å gå rundt før den er inne på svinghjulet. Det blir kræsj. Jeg ser denne kan demonteres. Så hvis man fjærner skitt og lort og smører opp, så er det godt mulig den blir fin igjen.

Er det bendixdrev "den saken" kalles mon tro? :-)

Torsen67
05/02/14, 20:11
Godt mulig, men den jeg sikter til er den " klumpen" som sitter utenpå starteren. Husker ikke hva den heter. Innslager eller noe i den duren?

Børge Vikebø
05/02/14, 20:39
Innslag er korrekt betegnelse. Det er den som skal både slå drevet langt nok inn..