PDA

Vis full versjon : Resette service lys!



Beastu
03/02/14, 22:32
Hei,

Jeg er litt usikker på om jeg trenger sånn spesialverktøy for å resette service lys på 850'en min... Den har OBD II, men står registrert 1995-11-02. Og ved speedometeret så ser det slik ut: http://bildr.no/view/WkhKZGhN
Blir forvirret etter googling da jeg fant dette: http://www.volvoclub.org.uk/tech/service/850/ServiceReminderLightResetProcedures.pdf og denne: http://www.volvoclub.org.uk/reset.shtml men ingen av de var nyttige for min bil. Er det mulig at jeg har OBD II og OBD I? og er bilen min en 96 eller 95 modell?

850GLTsilver
04/02/14, 09:23
Hva er bokstaven i VIN-nummeret ditt?

YV1LS5555S55555... Eller YV1LS5555T5555....

Du kan faktisk ha "hybriden" med både OBDI og OBDII.
Har speedon din mekaniske tellere for kilometer og tripp, eller LCD-display?

Husk forøvrig: Du må også her lese deg gjennom eventuelle feilkoder FØR du får resatt.

Beastu
04/02/14, 10:47
Mekaniske tellere. Hva er VIN-nummer og hvor finner jeg det?



Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Tapatalk

850GLTsilver
04/02/14, 11:32
Chassisnummer = VIN (Vehicle Indentification Number)

Følger du prosedyrene som du selv refererer til, så skal det funke.
Pass bare på å sette pinnen inn i rette uttaket og les ut ALLE feilkoder først.
Ta med deg penn og papir og vær klar til å notere. (Selv bruker jeg rett og slett å sette en strek for hvert blink, bindestrek for pausene og så videre)
Tenning av.
Pinne på plass i A7 (om jeg ikke husker helt feil)
Tenning PÅ.
Trykk bestemt og kort på knappen, og følg med på blinkingen.
Noter første kode (Eks: Blink, blink (pause) blink (pause) blink blink. Blinkene kommer med Ca et sekund mellom, pausene er på ca tre sekunder Dette er kode 2-1-2)
Trykk igjen bestemt og kort på knappen. Ny kode kommer? Noter den. Kommer samme kode som først, så er du klar til å resette.
Trykk bestemt inn knappen fire ganger på rad. Alt innen fem sekunder.
Vent til lampen lyser igjen.
Trykk så på knappen EN gang. Vent til lampen tenner igjen
Trykk så på knappen FEM ganger. Vent til lampen tenner igjen.
Trykk så på knappen EN gang. Lampen skal nå blinke raskt tre-fire ganger som bekreftelse på at koden er akseptert.
Slå tenningen AV, trekk ut pinnen fra A7 og sett sammen diagnoseboksen igjen.

Start opp, og nå skal servicelampen være slukket.

Får du ikke den raske blinkingen, så har du enten ikke trykket bestemt nok, eller brukt for lang tid på å trykke en serie trykk. (SuperduperNorsk gitt)



Mekaniske tellere. Hva er VIN-nummer og hvor finner jeg det?



Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Tapatalk

Beastu
04/02/14, 12:38
Har en T i VIN-nummeret mitt, men hva mener du med en Pinne? og hvordan teller man hvilket hull som er A7? er den øverste rekken 1-8 og den nederste 9-16? eller er den øverste oddetall og den nederste partall?

TheStig
04/02/14, 12:55
Har en T i VIN-nummeret mitt, men hva mener du med en Pinne? og hvordan teller man hvilket hull som er A7? er den øverste rekken 1-8 og den nederste 9-16? eller er den øverste oddetall og den nederste partall?



http://www.youtube.com/watch?v=oFAD63jPOOQ

TheStig
04/02/14, 12:56
For 1996-2000 850/70 modeller:



http://www.youtube.com/watch?v=cprJQd0OTEU

850GLTsilver
04/02/14, 13:12
Har en T i VIN-nummeret mitt, men hva mener du med en Pinne? og hvordan teller man hvilket hull som er A7? er den øverste rekken 1-8 og den nederste 9-16? eller er den øverste oddetall og den nederste partall?

Som du ser i linkene Stig la ut, så er nummereringen og pinnen tydelig vist i den første videoen han la ut.
Der ser du også relativt tydelig den nummereringen.

Fikk da inntrykk av at du hadde forsøkt å resette i henhold til de linkene du selv la ut? Ikke?

Vel, suksess garantert om du følge det som nå ligger her. Og med en T i den posisjonen er bilen din definitivt en -96 modell.
Og dermed "hybrid" med hensyn til diagnoseenheten.
Men er instrumentet ditt kun med mekaniske så må resettingen skje i henhold til "gammelmetoden" i den første videoen TheStig la ut.
(Alstså som jeg beskrev i et tidligere svar her.)

Lykke til.

Beastu
04/02/14, 13:42
Som du ser i linkene Stig la ut, så er nummereringen og pinnen tydelig vist i den første videoen han la ut.
Der ser du også relativt tydelig den nummereringen.

Fikk da inntrykk av at du hadde forsøkt å resette i henhold til de linkene du selv la ut? Ikke?

Vel, suksess garantert om du følge det som nå ligger her. Og med en T i den posisjonen er bilen din definitivt en -96 modell.
Og dermed "hybrid" med hensyn til diagnoseenheten.
Men er instrumentet ditt kun med mekaniske så må resettingen skje i henhold til "gammelmetoden" i den første videoen TheStig la ut.
(Alstså som jeg beskrev i et tidligere svar her.)

Lykke til.

hmmm... Så når jeg ikke har OBD I så trenger jeg spesialverktøy? :/ kjipt. Takker for bra svar! :)

850GLTsilver
04/02/14, 13:50
Men som sagt: Din bil KAN være en av disse hybridene, der det er både OBDI og OBDII.

Beastu
04/02/14, 17:23
Men OBDI burde vell uansett være der som spylervæske beholderen er?

Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Tapatalk

850GLTsilver
04/02/14, 17:27
Dersom du har de to "boksene" der ved siden av påfyllingsrøret, så har du OBDI tilgjengelig i din bil.

Dersom du ikke finner de der, så har du IKKE OBDI i din bil.

Se på denne videoen:
http://www.youtube.com/watch?v=8BrgIY8rMJM

matros72
04/02/14, 17:41
Dra på volvo så gjør de dette gratis til deg på 2 min. Det er dem nemmlig pliktig til.

R-M-I
04/02/14, 17:54
Hehe.. På Frydenbø/autoteknikk kjøkkelvik hadde de veldig lyst på 450kr for å gjøre det :)

Stakk heller hjem og gjorde det selv da..

850GLTsilver
04/02/14, 18:38
Dra på volvo så gjør de dette gratis til deg på 2 min. Det er dem nemmlig pliktig til.

Pliktig? Ut fra hva da?
Når de gjør servicen og tar blodbetalt for det, så kan vi snakke om at de er pliktige til å resette servicelampa ja, men slett ikke ellers.

matros72
04/02/14, 19:08
Når min lampe begynte å lyse så dro jeg rett på volvo her ute og spurte om de kunne slette lampa. Å jada ingen problem,det tok dem noen få minutter og jeg deretter spurte om va de skulle ha? Nei dette skal vi gjøre gratis er det bestemt fra volvo fikk jeg beskjed om da. Så da løyg verksmestern til meg?? Nei tviler på d. Volvo her ute gjør absolutt ingenting gratis uten at de er nødt til det..

Men om dette gjelder kun her vet ikke jeg,men i så fall veldig rart?.

850GLTsilver
04/02/14, 19:16
Lucky You.

Bestemt fra Volvo at forhandlerne skal gjøre slikt gratis?
La meg tvile mer enn sterkt på det.
Strider mot all sunn fornuft og forretningsskikk.

God service er det definitivt.

TheStig
04/02/14, 19:46
Lucky You.

Bestemt fra Volvo at forhandlerne skal gjøre slikt gratis?
La meg tvile mer enn sterkt på det.
Strider mot all sunn fornuft og forretningsskikk.

God service er det definitivt.

Har lest noe om dette før, at på de 850 modellene der det kreves spesialverktøy for å nullstille servicelampa så har Volvo gått ut til sine verksteder med at dette er noe kunden har krav på, gratis. Sikkert siden disse spesielle "nullstilleapparatene" ikke er mulig å få kjøpt for vanlige folk, hverken på nett eller i butikker.

Beastu
04/02/14, 22:20
Bilia er et steinnkast fra der jeg jobber(viss du er veeeldig god til å kaste stein :P ) så kan stikke innom der å høre imorgen :)

Beastu
05/02/14, 18:22
Var innom Bilia i dag og de fiksa det, uten betaling :)

gswede
05/02/14, 18:44
Veldig bra!
De er pliktig fordi det er et krav at kunden skal kunne gjøre dette selv.
På modeller med både OBDI og ufullstendig OBDII kan man ikke resette selv, dermed må Volvo pent slette lampen vederlagsfritt.
Etter som årene har gått er dette ofte glemt viten på mange volvo verksteder.