PDA

Vis full versjon : V70 1997 turbo starter ikke! P0243



Hypnotisk
03/02/14, 16:29
Hei, jeg har en Volvo V70 1997 modell 2,0l Turbo. 360 000km
På søndag la jeg merke til at bilen sleit veldig med og starte og den stoppa på tomgang, med en feilkode leser får jeg feilkoden P0243 (Turbo/Sup Wastegate Solenoid A Malfunction). I dag så får jeg nesten ikke starte, hender seg noen ganger at jeg får den igang, men da hører jeg at den ikke går som den skal. Den gikk helt fint på lørdag (Kjørte den ikke, bare startet den) så dette må ha "skjedd over natten"...
Noen som vet hva jeg må bytte/se etter?
Det jeg har gjort er og skjekka vakumledningene til turboen, og alle sitter der ser det ut som. Men enkelte vakumslanger ser jeg er ganske dårlige. Jeg har også skjekka kompen i sylinderene, og det så greit ut.
Jeg veit også at lamdasonden er dårlig/ødelakt, men det skjedde for flere uker siden og har gått fint uten den lenge.
Ganske fortvilet nå da jeg har oppkjøring om en uke, og vil gjerne ha v70n min i orden hvis jeg består.

gswede
03/02/14, 17:04
Er du heldig kan det være dårlig kontakt eller gåen WG solenoid, vanligvis kalt TCV eller BCS eller på norsk :-) magnetventil. Kan dessuten ha med MAF sensoren din å gjøre, dårlig kontakt eller ødelagt sensor.
Hvordan vet du at lambdasonden din er ødelagt?

Hypnotisk
03/02/14, 17:14
Hvor sitter denne magnetventilen da? og er det en elektrisk kontakt ned på wastegaten? trodde det bare var vakumledninger jeg. Har jeg forstått det riktig så er wastegaten den "runde greia med en lang arm" som sitter på turboen?
Jeg fikk feilkode på lamdasonden for en god stund siden, og feilkoden kommer tilbake med jevne mellomrom.

gswede
03/02/14, 17:18
Hvilken feilkode? At du gjentatte ganger får feilkode trenger ikke bety at selve Lambdasonden er gåen.
Den runde greia med en lang arm er wastegaten din.
Magnetventilen finner du om du følger vakumslangen fra WG til andre enden. Magnetventilen er en solenoid ventil som styrer WG evnt blør av trykk på kommando fra ECU, denne er det en kontakt på.

Med det samme du er i gang, sjekk de to andre slangene fra magnetventilen og se at de er "hele" og koblet til..

Hypnotisk
03/02/14, 17:26
P0130 02 sensor circuit Malfunction (bank 1 sensor 1) får jeg.
Åja denne magnetventilen rett ved luftfilterboksen? :) Den er det en kontakt på ja..

Da går jeg ut og skjekker denne med en gang.

gswede
03/02/14, 17:38
Sjekk som sagt alle slangene fra denne også.
PO130 er en generisk kode relatert til sensoren men kan komme av flere grunner enn at sensoren er gåen. Også her kan det ha med dårlig kontakt å gjøre, vakumlekksje, eksoslekkasje, dårlig tenning evnt ødelagt forvarmer/brudd i selve sensoren. Hvordan står det til med batterikablene, mye korrosjon på polene? Under gasspjeldet kan du se hvor hovedjordinga fra batteri til girkasse/motor. Er kabelen hel og koblet skikkelig til, lett å sjekke med en lommelykt. Denne kabelen kan brennes av over tid.. som oftest i overgang mellom kabel og skoen som er festet til girkassen.

Har du el-rensespray ville jeg forsøkt å rense kontakten til både magnetventil og lambdasensor.
Uansett hva du gjør, ikke kjøp maf eller lambda og eller - tenningsdeler til denne på biltema, mekonomen e.l. Kun originalt som gjelder.

Hvor langt er bilen gått? Når var siste gang tenningdeler, lokk, rotor og plugger ble byttet? Dårlig forbrenning kan ha med 130 koden din å gjøre.. Bruker bilen mye drivstoff?

På enden av innsuget, litt gjemt, på samme side som servopumpe, er det koblet til en vakumslange med ett gummibend. Dette bendet kan ryke og lekke luft.

Sånn i sum er det mye du kan sjekke selv før du begynner å bruke penger på deler.
Til slutt, alltid lurt å få sjekket koder hos volvo, eller med privat vida/dice om du har tilgang til det.

Hypnotisk
03/02/14, 20:14
Står bra til med batterikablene mine. Jeg kjøpe den for ikke så alt for lenge siden så vet ikke så veldig mye om den. Men pluggene har jeg akkurat byttet (ble kjøpt på biltema da) men rotor, tennkabler osv vet jeg ikke noe om når ble byttet sist (sikkert lenge siden)
Den vakumslangen ved servopumpa som går inn i innsuget er klypt av og satt inn en skrue ser jeg.. andre enden av den vakumslangen ligger der.
Når jeg fulgte vakumslangen fra wastegaten kom jeg bort til innsuget igjen. Den var koblet på innsuget rett ved vakumslangen til bremsekraftforsterkeren.
Det var også en vakumslange rett under wastegaten som satt på turboen, og den var påkobla det jeg tror er magnetventilen. Ser ut som om det er 3 vakumslanger som skal inn på magnetventilen. Den ene gikk som sagt til turboen (under wastegaten), andre gikk opp til innsuge ved MAF og den tredje var klypt av.
Vet ikke hva som er normalt for disse og bruke på mila jeg? bruker vel litt over 1 liter på blandet kjøring.

Jeg tok et bilde av magnetventilen, men jeg får ikke lastet opp bilde her så det blir større :S
https://lh3.ggpht.com/oMePj72zknlkufbmlSOKEUL519C-hS4tzm3BvyXwLU_JgLjXl_BSL-HcRuzeb9SJlNPO=s114

gswede
04/02/14, 04:40
Forbruket virker å være normalt. Uansett, her har du så mye som ikke er etter boka at om det var min bil, ville jeg gjort en tilbakestilling til originalt oppsett på vakumlinjer samt gjort en grundig steg 0. Biltema pluggene er det første jeg ville kvittet meg med. Er du sikker på at det er WG som er koblet til innsuget og ikke resirkuleringsventilen? Er det catch tank på denne siden vakumet på enden av innsug er bortkoblet? Det vakumpunktet er til veivhusventilasjonen, nærmere bestemt ptc ventilen som står på innsugslangen fra luftfilterbox til turbo.

850GLTsilver
04/02/14, 09:28
Hva er galt med de Biltemapluggene?

gswede
04/02/14, 11:43
Til 850 står de listet med gap på 0,75mm. Det er forskjell på kvalitet, gjenspeiles i pris, produksjon, kvalitetskontroll, skjerming, materialkvalitet, gods, motstand, holdbarhet, plasmadannelse etc etc..
Du får hva du betaler for, greit at volvos egne koster nesten tusenlappen - som er alt for mye. Handler du originalvare over nett får du de ned i 50-70dollar for settet (5stk)
Biltemapluggene er også overpriset i forhold til kvalitet, selv vanlige bosch kobberplugger fås til 1-2 dollar stykket utenlands. Biltemas er vanskelig å spore men en reel stykk pris under 5kroningen er høyst tenkelig...

850GLTsilver
04/02/14, 13:21
Nå kjører jeg riktignok på BOSCH-plugger selv for tiden, men har aldri noensinne opplevd problemer med Biltemaplugger.
Må vel tillate med å opplyse om at jeg aldri kjører et sett "alminnelige" plugger mer enn 15000 Km, noe som kanhende er årsaken til at jeg aldri opplevde problemer med de Biltemapluggene?
I dag har jeg passert 50000Km på et sett plugger på "Dagmar". Men så er jo disse Bosch-pluggene jeg nå bruker beregnet å "leve" i 60000Km.
Skal bli morsomt å se hvor langt de blir å holde.

Brisk er ellers et helt greit merke eller?
Eller er det helt andre grunner til at de har produsert tennplugger i vel 80 år?

gswede
04/02/14, 16:33
Brisk er sikkert helt strålende, jeg har bare ikke trua på at de leverer den aller beste kvaliteten gratis, ingen gjør det. Selv om de har laget plugger i snart et århundre trenger det ikke bety at det er prima vare, drøssevis med eksempler på det.
Harley Davidson f.eks - har aldri laget en kvalitetsmessig bra sykkel, ei heller har de utviklet noe særlig selv. V-Twin maskinen deres er en blåkopi en yamahamaskin fra tidlig 70tall, med klaringer og effektivitetsnivå deretter. Så selv om de har levert sykler uten bakdempere i snart hundre år, blir ikke sykkelen bedre av at de fremdeles lager samma skiten. Ikke mye sport i en Sportster for å si det sånn.. Nå sporer det helt av her, poenget mitt er at ikke alle leverer topp kvalitet, selv om produktet har vært i produksjon aldri så lenge. Om de legger seg på det absolutt laveste prisnivå, skal en ikke forvente for mye hva produktutvikling angår. Tilbake til HD, de eneste som gjør det bra i den bedriften er markedsføringsavdelinga. Resten er skrot.

850GLTsilver
04/02/14, 16:48
Brisk er sikkert helt strålende, jeg har bare ikke trua på at de leverer den aller beste kvaliteten gratis, ingen gjør det. Selv om de har laget plugger i snart et århundre trenger det ikke bety at det er prima vare, drøssevis med eksempler på det.
Harley Davidson f.eks - har aldri laget en kvalitetsmessig bra sykkel, ei heller har de utviklet noe særlig selv. V-Twin maskinen deres er en blåkopi en yamahamaskin fra tidlig 70tall, med klaringer og effektivitetsnivå deretter. Så selv om de har levert sykler uten bakdempere i snart hundre år, blir ikke sykkelen bedre av at de fremdeles lager samma skiten. Ikke mye sport i en Sportster for å si det sånn.. Nå sporer det helt av her, poenget mitt er at ikke alle leverer topp kvalitet, selv om produktet har vært i produksjon aldri så lenge. Om de legger seg på det absolutt laveste prisnivå, skal en ikke forvente for mye hva produktutvikling angår. Tilbake til HD, de eneste som gjør det bra i den bedriften er markedsføringsavdelinga. Resten er skrot.

Hva er det du sier? HD blåkopi av Yamaha?
Da gikk lyset unge mann.

Dersom du tror at en bedrift som lever av å selge produkter overlever i 80 år ved å levere undemåls, ja da har du sannelig litt å lære.
Det blir rett og slett for dumt dette du legger i vei med her.
Brisk, som er pluggene Biltema leverer for tiden er mer enn gode nok.

Blir litt som diverse diskusjoner rundt motorolje og slikt dette.
At tingene er billige betyr slett ikke at de er dårlige hele veien.
Det finnes saker og ting jeg selv har kjøpt til dyre penger som har røket utrolig mye tidligere enn tilsvarende saker til en billlig penge.
Men jeg kan jo ikke dra noen entydig konklusjon av noe slikt. At du velger å gjøre det er i og for seg en sak du selv må fronte, men da bør det være saklig.

Eksemplene dine her viser at du har en alt for lettvint tilnærming til litt for mye av slikt som dette. Historieløst vil de fleste si faktisk.

Kan jo nevne at da Sportster dukka opp som benevnelse i HD-kretser, så fikk du rett og slett ikke kjøpt en raskere seriebygget sykkel.
V-Twin laget HD såpass tidlig som i 1914. Bittelitt FØR Yamaha i det hele tatt var startet (1955)

Noe mere?

gswede
04/02/14, 17:25
Selvfølgelig kan du lage drit og selge som hakka møkk, i åresvis - bare markedsføringa er bra nok. Skjønner at jeg tøtchet er ømt punkt, og at flåseriet ikke støtter mitt standpunkt. Beklager det.

Du kan allikevel ikke si annet enn at stagnasjonen i nevnte bedrift HD, er annet enn skremmende. Slik er det i mange bedrifter. De fleste går dukken, men ikke HD, fordi de selger et livstilsprodukt, og det gjør de bra. Produktet blir ikke bedre av den grunn.
Om irrigasjonspumpa HD kaller en motor er aldri så gammel, så er den kun marginalt bedre den dag i dag enn da den så lyset første gang. Stagnasjon min venn, er ikke å kimse av.

Jesus! ble offtopic så det holdt her i dag. Sorry til alle jeg må ha tråkket på tærne med faktafeil og sure oppstøt.

Vi er vel i det minste enige om at pris reflekterer kvalitet, bortsett fra når vi snakker HD da vel og merke:-)

850GLTsilver
04/02/14, 17:32
Er med på det meste som er noenlunde saklig fundert jeg.

Har kjøpt og brukt deler fra så utrolig mange forskjellige leverandører og i så mange år at jeg har bygget opp en erfaringsbase som jeg stoler langt mer på enn alle trender og fancyschmancy dingser og saker som er rundt om.

Alt jeg anbefaler er at man ikke generaliserer slik du gjør her og en del andre steder.
Er ingen saklig grunn for det i alle tilfelle.

Og du har ikke berørt noe sårt her på noen måte.
Men jeg reagerer på ren usaklighet, og forbeholder meg retten til å gjøre det.

gswede
04/02/14, 17:39
Da er vi enige, jeg kan nok ha en tendens til å generalisere. Men etter å ha brukt en million og to på volvo mener jeg å ha plukket opp et par triks her og der underveis.
Førsteprioritet på disse skutene er etter min erfaring, å IKKE kimse på tenningsdeler, ever!
På en god nr.2 kommer vakumlekkasjer - roten til alt ondt - Sjekk jevnlig
etc
etc
etc

850GLTsilver
04/02/14, 17:46
Gladere i å eksperimenter jeg da. :D

Hvilket har spart meg titusenvis av kroner bare på tenningsdeler.

Hvorfor jeg kjører BOSCH for tiden da?
Først og fremst fordi jeg fikk en superdeal på et såkalt restparti av BOSCH FR7-plugger. Du vet disse med fire elektroder.
Pluggkabler: Biltema, Fordelelokk: Biltema (Bosch) Rotor: Biltema, NULL problemer.

Men så vedlikholdes såvel elektronikk som kabler forøvrig like nitidig som resten av motor og drivverk.
Funka i noe over 30 år så langt, vil nok fungere fremover også.
Og Volvo? Jodda, passert 35år som Volvoeier. :D

gswede
04/02/14, 18:02
Gratulerer, da er vi to som liker å ta vare på bilene våre. Om enn med noe forskjellig utgangspunkt.
Min erfaring er således stikk motsatt av din, "billige" bomkjøp har ikke gjort annet enn å lage ett dypere hull i lommeboken enn strengt tatt nødvendig..

850GLTsilver
04/02/14, 18:43
Nåh. Nok OT herfra også.

Ikke uten grunn at jeg kan skilte med to av bilene som har hatt laveste driftsutgifter ever i familien.
De har "bare" gått henholdsvis 350 og 555 tusen kilometer hver. og over 650000 av dem er jeg selv ansvarlig for.

Takk for meg så langt.

Håper TS får snurr på kjerra si uansett hvor han måtte finne deler til den.

Hypnotisk
05/02/14, 16:53
Forbruket virker å være normalt. Uansett, her har du så mye som ikke er etter boka at om det var min bil, ville jeg gjort en tilbakestilling til originalt oppsett på vakumlinjer samt gjort en grundig steg 0. Biltema pluggene er det første jeg ville kvittet meg med. Er du sikker på at det er WG som er koblet til innsuget og ikke resirkuleringsventilen? Er det catch tank på denne siden vakumet på enden av innsug er bortkoblet? Det vakumpunktet er til veivhusventilasjonen, nærmere bestemt ptc ventilen som står på innsugslangen fra luftfilterbox til turbo.

Skulle hatt koblet alt tilbake til sånn det var orginalt, er det mulig og finne et koblingsskjema til vakumslangene til turboen en plass? Jeg er ganske sikker på at det er WG som er koblet på innsuget. Altså det går en vakumslange som er koblet i den rundte greia med en lang arm, som jeg tror er wastegaten og er koblet på innsuget rett etter gasspjeldet (under vakumslangen bremsekraftforsterkeren)
Jeg finner ikke noe som ser ut son en catch tank, litt usikker på hva du mener
Men vet du om det er mulig og koble vakumslangen til PTC ventilen rett på innsuget, over gasspjeldet? altså inni det svarte "tårnet" med mange utak for vakumslanger?

Jeg greide og ødlegge magnetventilen da jeg koble den fra hverandre, så nå har jeg kjøpt ny og fått byttet noen vakumledninger så nå får jeg se om problemet er løst eller ikke (sikkert ikke)

Hypnotisk
05/02/14, 17:07
Men noen som vet hvor vakumslangen som skal sitte rett under kontakten på magnetventilen skal henn? satt bare en avklypt vakumslange på den gamle.

gswede
05/02/14, 19:06
Litt usikker på om du har en BCS eller TCV, de gjør samme sak. Uansett så skal det være fargekoder på nipplene. Rød, kompressor. Blå, innsug. Gul, wastegate. Resirkuleringsventilen skal til innsug.

gswede
05/02/14, 19:11
Har du en slik ventil?
www.vivaperformance.com/genuine-volvo-turbo-control-valve-tcv/

Eller en slik?
http://www.ipdusa.com/products/7129/114689-bcs-boost-control-solenoid-850-turbo

Fargekodene skal uansett indikere samme ruting av slanger.

Se på bildet med den røde pilen her, dette er resirkuleringsventilen, denne skal kobles til innsuget, samma hvor, sålenge det er etter gasspjeldet.
www.ipdusa.com/products/4898/114437-heavy-duty-compressor-bypass-valve


Er litt tvilende til at slangeoppsettet i seg selv skal hindre start av bilen, men har blitt overrasket før. Ved kjøring over lengre tid med vakumlekksjer av ymse sort, evnt dårlig gnist, gjerne som følge av vakuumlekk, kan lamdan din gå seg fast. At den rett og slett har vært utenfor virkeområde så lenge at den låser seg enten i signal for rik eller tynn blanding.
Sensoren kan i sjeldne tilfeller også reversere seg, at den gir proporsjonalt motsatt signal av hva den skal. Akkurat det er nok lite sannsynlig da men..

Hypnotisk
05/02/14, 23:40
Hei!
Det er denne type ventil jeg har http://www.vivaperformance.com/genui...rol-valve-tcv/
Det jeg har gjort i dag er og byttet fordelerlokk og coiledning (ikke nytt var noe gammelt jeg hadde) da de var full av korrisjon!
Bilen startet forsatt ikke..
Jeg koblet så denne TCV ventilen slik som du sier og prøvde og starte, men ingen ting skjedde
Så skrudde jeg ut pluggene, og de var søkk våte av bensin så jeg byttet til noen gamle NGK plugger til 850 som jeg hadde liggende (vet de ikke har gått langt, bare brukt i bilcross)
Slet veldig med å starte(måtte prøve flere gangner), men da den kom seg over 1000 omdreninger så gikk den som ei klokke! var mye bedre/tøffere lyd i motoren og det var ikke noe problem og holde liv i
motoren. Og den tøffere lyden kom garantert fra at jeg fikk koblet om vakumslangene :)
Men samtidig med at den gikk over 1000 omdreinger så kom motorlampen på P0103 (Mass or Volume Air Flow Circuit High Input)
Som sagt så var det ikke noe problem og holde liv i motoren så lenge jeg ikke lot den stå og gå på tomgang. På tomgang så varierte den mellom 500-1000 omtreninger konstant også kunne den stoppe av seg selv. Den er som sagt også veldig vondt og starte
Etterhvert som jeg hadde drevi og startet og stoppet litt så kom P0243 tilbake sammen med P0103. Men jeg vil tro at P0243 da er en følgefeil av P0103 og at luftmassemåleren min er defekt og at den bør byttes (Hvis jeg ikke finner vakumlekasje da!)? Men samtidig når jeg sto nedi motorom og ga gass så så jeg ikke WG bevege seg i det heletatt, skal den ikke det?

gswede
06/02/14, 07:14
Du bygger ikke turbotrykk og får heller ingen wastegate bevegelse uten last på motoren. Står ikke bilen i gir, så vil du kun få varierende grad av vakuum når du ruser.
Har du bladføler?
Er du helt sikker på at jordinga på motoren er ok?
Sjekket kontaktene til MAF og O2 sensorer?
At den går bedre når den kommer over 1000rpm, kan tyde på problem med tomgangsmotoren-IAC, den minste bevegelse av gasspjeld og gasspedalsensoren-throttle position sensor gir signal om å stoppe IAC funksjon.
Med nøkkel i posisjon II, går tomgangsmotoren da? Om den gjør det, vri litt på gasswaiertrommelen og se om den stopper. Sjekk også her kontaktstykket for korrosjon. Ikke uvanlig at tomgangsmotoren, ventilen i denne, kokser til. Enkelt forklart så får denne tomgangsmotoren signal om å bypasse luft forbi gasspjeldet når dette er lukket. Den vil etter signal fra hjernen forsøke å pulse nok luft til motoren slik at den klarer å holde forutbestemt tomgangsturtall.
Er gasswaieren din for stram, evnt at gasswaier henger seg litt opp eller at trommelen henger litt igjen, vil ikke gasspjeld lukke fullstendig, da vil heller ikke throttleposisjonsensor gi signal om å starte IAC ventilen.
Har du tatt av innsugslangen som går inn på spjeldet og rengjort, her bygger det seg også opp koks og skit, som kan gjøre at spjeldet henger evnt ikke lukker skikkelig.
På undersiden av fuelrailen din skal du ha en bensintrykkdemper, denne styres av vakum, vakum signal gis i form av en slange som er koblet til vakum treet.

Om du tar noen bilder rundt om i område turbo, innsug, gasspjeld, fuelrail så vil det være litt lettere og lede vei..:-)

Hypnotisk
06/02/14, 17:36
Du bygger ikke turbotrykk og får heller ingen wastegate bevegelse uten last på motoren. Står ikke bilen i gir, så vil du kun få varierende grad av vakuum når du ruser.
Har du bladføler?
Er du helt sikker på at jordinga på motoren er ok?
Sjekket kontaktene til MAF og O2 sensorer?
At den går bedre når den kommer over 1000rpm, kan tyde på problem med tomgangsmotoren-IAC, den minste bevegelse av gasspjeld og gasspedalsensoren-throttle position sensor gir signal om å stoppe IAC funksjon.
Med nøkkel i posisjon II, går tomgangsmotoren da? Om den gjør det, vri litt på gasswaiertrommelen og se om den stopper. Sjekk også her kontaktstykket for korrosjon. Ikke uvanlig at tomgangsmotoren, ventilen i denne, kokser til. Enkelt forklart så får denne tomgangsmotoren signal om å bypasse luft forbi gasspjeldet når dette er lukket. Den vil etter signal fra hjernen forsøke å pulse nok luft til motoren slik at den klarer å holde forutbestemt tomgangsturtall.
Er gasswaieren din for stram, evnt at gasswaier henger seg litt opp eller at trommelen henger litt igjen, vil ikke gasspjeld lukke fullstendig, da vil heller ikke throttleposisjonsensor gi signal om å starte IAC ventilen.
Har du tatt av innsugslangen som går inn på spjeldet og rengjort, her bygger det seg også opp koks og skit, som kan gjøre at spjeldet henger evnt ikke lukker skikkelig.
På undersiden av fuelrailen din skal du ha en bensintrykkdemper, denne styres av vakum, vakum signal gis i form av en slange som er koblet til vakum treet.

Om du tar noen bilder rundt om i område turbo, innsug, gasspjeld, fuelrail så vil det være litt lettere og lede vei..:-)

Må bare takke deg for hjelpen så langt! :)
Bladføler, eller bladmål har jeg.
Jeg ut og prøve det du har skrevet nå, så får vi se.
Skal også ta noen bilder, og se om jeg får lastet de opp her, fikk det ikke helt til sist.

gswede
06/02/14, 17:45
Bare hyggelig :-)
Bladføler er kjekt å ha.

Sjekk at pluggapet ikke er mer enn 0,7mm. Alt mellom 0,66 og 0,7mm er bra. Over=ikke bra
Om bladfølern går i tommer skal du ha mellom 0,026" og 0,028".

Vil gjerne også høre hva gapet på temapluggene du tok ut er..

Hypnotisk
06/02/14, 22:56
Nå har jeg renset tomgangsregulatoren og spjeldhuset.
Jeg satte tenninga på II og kobla på tomgangsregulatoren og jeg kjenner den durer, ikke noe forskjell om jeg gir gass eller ikke. Jeg prøvde også å se inni den for og se om noe bevegde seg, og det så ut som om det ikke bevegde seg i det heletatt.(prøvde før og etter jeg rensa den)
Også satte jeg bare alt sammen igjen, og prøvde og starte. Jeg slet veldig og drev på ganske lenge før jeg fikk starte. Plutselig så starta den og gikk veldig fint om jeg ga litt gass, men på tomgang gikk den ikke.
Etterhvert mens jeg hadde latt bilen stått og gått litt så slapp jeg gassen og da gikk den fint på tomgang i 2-3 minutter. Da prøvde jeg og starte den på nytt, og var ikke så lettstartet da eller, men startet til slutt. Og da lot jeg den bare stå å gå litt på tomgang mens jeg rydda bort litt verktøy, gikk veldig fint på tomgang lenge. Jeg satte meg inni og kjøre ut av garasjen og tok en liten runde utpå gardsplassen her, og den gikk akkurat som den skulle. Mens jeg fortsatte og rydde litt verktøy lot jeg den stå å gå ute til jeg var ferdig, men plutselig stoppa bilen (gikk fint på tomgang i hvertfall 10 min), og da greide jeg ikke og starte den igjen. Jeg måtte dra den på starteren inn i garasjen.
Tok så ut pluggene og så at de var veldig nedsotet og litt våte av bensin. Tørket pluggene med papir, og bruke en stålkost på dem, justerte så gapet til 0,7mm. Byttet også pluggledningene til noen som var brukt, men bedre enn de som satt der. Startet fortsatt ikke. Så jeg prøvde og bytte bensintrykkdemperen, den som sitter under fuelrailen. Startet forsatt ikke og nå har jeg ingen peiling på hva jeg kan gjøre :( Har hatt feilkoden P0103 hele tiden, men om MAF sensoren er ødlagt så skal den vel kunne starte?
Nå er det hvertfall slik at om jeg greier og få den over 1000rpm så greier jeg ikke og holde liv i den lengere, den bare dør ut.
Jeg målte forresten throttleposisjonsensoren med et ohm meter og så at ohm økte jevnt mens jeg bevegde spjeldet så den må være i orden.
Gapet på temapluggene var 0,7mm
Nå sitter jeg med feilkoden P0103 (vært der hele tiden) og p0243 :(
Skal prøve og få lagdt inn bilder etterpå.

850GLTsilver
06/02/14, 23:26
Om du dytter på sleiden inne i tomgangsmotoren, lar den seg flytte på uten særlig motstand?

gswede
06/02/14, 23:27
Ville sett nærmere på tomgansmotoren og tror nok det kan være lurt å få lest ut volvokodene for å se om de er litt mer spesifikke

Hypnotisk
06/02/14, 23:47
Jeg prøvde og dytte på noe inni tomgangsregulatoren, og det bevegde seg.
Jeg hadde en annen tomgangsregulator fra 850 (fult mulig den er ødlagt også) men den oppførte seg på akkurat samme måte
Hvor får jeg lest ut volvokodene? må jeg ringe volvo?

Hypnotisk
06/02/14, 23:52
Vevhusventilasjonen er sikkert ikke blitt gjort rent på år og dag, men den skal vel alikvel ikke oppføre seg slik?

For volvo's OBD II koder står det:
P0103 -- ECM-121C -- Mass air flow sensor Signal too high
P0243 -- ECM-600B -- Turbocharger (TC) control valve -- Signal missing

gswede
07/02/14, 00:06
Du har ikke tilfeldigvis en maf du kan prøve da?

850GLTsilver
07/02/14, 00:23
Vevhusventilasjonen er sikkert ikke blitt gjort rent på år og dag, men den skal vel alikvel ikke oppføre seg slik?

For volvo's OBD II koder står det:
P0103 -- ECM-121C -- Mass air flow sensor Signal too high
P0243 -- ECM-600B -- Turbocharger (TC) control valve -- Signal missing

Den P0103-koden alene vil jo sørge for å drukne plugger.

gswede
07/02/14, 12:24
Liker ikke å anbefale innkjøp av dyre deler, som en MAF, på grunnlag av fjerndiagnostisering over internettet. Men jeg mistenker at MAFen din har tatt kvelden, den solenoidkoden er mye sannsynlig en følgefeil av den andre.
Ville derfor først lånt en MAF av bekjent eller noen volvointerresserte i nærmiljøet

Kan jeg spørre hva du leser kodene med? Uansett hva du bruker, ikke slett koder med motoren i gang..!!!

Hypnotisk
07/02/14, 15:22
Prøvde og starte igjen i dag, fortsatt like vanskelig. Så drog jeg ut kontakten til MAF og prøvde, og da startet den og går nogenlude normalt. Da må det jo være MAF?
Jeg ringte en vrakplass og spurte om de hadde og i følge delekatalogen dems skal de ha MAF som er riktige. Men da jeg leste opp nr på min Bosch sensor syns de det var litt rart da alle dems startet på 02...
mitt nr er hvertfall 764 01 2 B (også står det 106 under B). Finner ingen andre nummere.
Jeg mener at det er samma luftmassemåler så lenge det er 20ventiler jeg?
Hvorfor ikke slette feilkoder når motoren er igang?
Skal skjekke hva min feilkode leser heter.

gswede
07/02/14, 16:25
Nja (1275749, 0280217107 , W0133-1600936, 16162) er alle originalnummer - bare for å gjøre det enkelt...:-)

Om de refererer til 0280217107 så skal det være god knall.

Om motoren er i gang når du sletter/leser koder kan du få problem med sensorikk, blant annet MAF. Det sendes et strømsignal over diverse sensorer for å registrere funksjonalitet. Med motoren i gang, vil du kunne ødelegge sensitive sensorer samt sette ECU i fare.

Hypnotisk
07/02/14, 17:51
Memoscan U480 OBD2 er feilkodeleseren jeg har.
Helt lik som denne på bildet http://www.digitalham.co.uk/misc/memoscan-u480-obd2-code-reader/
Kosta vel bare rundt 500-600 svenske kr for 2 årsiden. Kjøpte den på en svensk nettside.
Er veldig bra til prisen, synes jeg. Skulle bare ønske den kunne lese ABS og airbag koder også. Får vel kjøpe noe sånt etterhvert, hehe.

Men det du sier er at hvis vrakplassen har 0280217107 luftmassemåler så skal den funke på min? De skulle ha 900kr (rundt der) + moms

gswede
07/02/14, 19:45
Ja, den er listet til turbofemmer både på 850/S70/V70/C70

Hypnotisk
07/02/14, 22:37
Okey takk! :)
Skal bort i morgen og hente den.

Hypnotisk
08/02/14, 13:58
Da har jeg fått kjøpt meg en ny brukt luftmassemåler. Monterte denne, sletta feilkoder og startet opp. var veldig lettstartet og den gikk som den skulle. Nå skal den bare prøves en tur for og skjekke om jeg fårtilbake P0243. Håper ikke det ! :)
Tusen takk for all hjelp!! :)

Hypnotisk
08/02/14, 21:43
Hehe, nesten løst da. Går da ann og kjøre ennå! :)
Men etter jeg hadde kjørt ca 15km fikk jeg ny motorlampe. Denne gangen P0173 (Fuel Trim Malufunction Bank 2)
Kan dette være at luftmassemåleren er litt annereldes og gir annen informasjon?
Merker at bilen har brukt mye bensin i dag 5-4 liter, og har som sagt kjørt ca 15km i dag (gått en liten stund på tomgang da, men alikavel..)
Kan dette være dårlige/nedsotete plugger? :)
Får også P0130 (O2 sensor) koden mye oftere nå.. Ganske sikker på at lamdasonden er ødelagt da denne lampen kom etter jeg byttet katalisator. La tuppen på lamdasonden i whitesprit for og rense den opp, og regner med den ikke tålte det.. Men den skal ikke bruke så mye bensin for det. Har jo hatt P0130 lenge.
:)

850GLTsilver
09/02/14, 00:55
Adapsjonsvansker.

Ta strømmen til elektronikken i minst en time. (Ta ut elektronikken av sokkelen et par timer så er du sikker.)
Kan være behjelpelig med den Lambdafeilmeldingen også faktisk. Med mindre du VET det er skader på enten lambda eller kabel.
Kappet du eksos med lambda på plass i downpipe? Sveiset på downpipe med lambda i?
Dette er også slikt som kan ødeleggelambda.
Sotede plugger må fjernes og erstattes med nye, da også disse kan føre til misfire og feil data fra lambda.

Hypnotisk
09/02/14, 14:28
Takk for tips! :) Da skal jeg ta ut batteriet (så kan jeg ladet det også :) )
Nei jeg tok ut lamda før jeg begynte og kappe og sveise.

gswede
09/02/14, 14:43
Mistenker at du fremdeles har en vakumlekkasje evnt en eksoslekkasje før sensoren. Kan du ha fått en liten eksoslekkasje i forbindelse med catbytte?
Eksoslekkasje på manifold/DP overgang vil suge inn luft og lure sensoren din..

Hypnotisk
09/02/14, 16:20
Jeg har sett litt etter vakumlekkasjer. Sprayet rundt med startgass, men fant ingen. Er jo mulig jeg har fått en lekkasje når jeg byttet katalysator, men det har vel ingenting og så hvis det der i sveisen min? jeg har kun en lamda før kat, ikke etter. Og hvis det lekker eksos etter lamda så gjør vel ikke det noe?

gswede
09/02/14, 16:27
Du har rett i det, lekkasje etter lambdan skal ikke ha stort å si.