PDA

Vis full versjon : B230FD problemer med høy CO, ujevn tomgang m.m



Johnnybravo
03/02/14, 16:00
Bilen er en 93' 940.
Fikk 2'er feil på eu "CO-utslipp på tomgang overstiger generell grenseverdi. Lambdaverdi utenfor 1±0,03.
Målt avgass var "0.37". Skal denne ligge på maks 0.3? Hva kan gjøres for å fikse dette? Har byttet olje+filter, luftfilter. Pluggene ble byttet for 6 måneder siden.

Motoren går også veldig ujevnt på tomgang, nåla hopper ivrig over og under 500, samt hele bilen vibrerer hardt. Har lenge hatt problem med tomgangen og har byttet følgende:

LMM (3 ganger)
Plugger hvert halvår
Lambda ved kat.
Oljefelle
Rotor, fordelerlokk
Diverse pakninger

Har sjekket over alle vakumslanger o.l men ingen sprekker. Sjekket i haynesboka at sprekk e.l i "kolkanister" kan føre til ujevn tomgang. Noen som vet hva denne heter på norsk?
Er det mulig at katalysatoren er gåen? Hvordan kan jeg sjekke slikt?
Skal denne bilen ha to lambdasonder? Ser ut som jeg har en lambda med en ledning rett på siden av oljefilter. (og en helt annen type nede ved kat.)

Er ikke erfaren innen dette, så en liten guide på saker jeg bør sjekke/bytte, samt hvordan feilsøke hadde vært topp!

kermitt
03/02/14, 19:11
Kolkanister er kullfilteret. Det sitter foran under luftfilterboksen din. Prøvd å kobla av tomgangsregulator?

Arne94
04/02/14, 02:08
Kolkanister ligger jo i ordet Kol-kanister :)
Har du feilkoder?

Tett katalysator ?

Johnnybravo
06/02/14, 14:53
Ingen feilkoder. Usikker på hvor tomgangsregulatoren ligger? Hva gjør jeg for å sjekke den?
Mistenker katalysator. Har vært innom både Bilia og et annet verksted, og de sier de ikke finner noen feil med noe.

kermitt
06/02/14, 15:08
Tomgangsregulatoren er en sylinder formet alu-blank dings som sitter under innsuget med 1 slange fra luftfilter til den og en slange ut i fra den og opp til innsuget. Ta ut den og vask den godt. Så kan du prøve igjen. Blir det ikke bedre så prøver du å koble den av. Om det da fremdeles er problemer med tomgang. angående Co så kan du enten jukse eller feilsøke videre. Har du bytta fordelerlokk og pluggledninger nylig?

Johnnybravo
13/09/14, 13:35
Hva burde jeg vaske og smøre tomgangsregulatoren med? Er det også lurt å rense spjeldhus? Har noen en detaljert forklaring på hvordan (er litt redd for å ødelegge noe, skal det bare sprayes og tørkes eller må jeg til med en spesialkost?)

For øyeblikket er problemet slik; Når motoren er kald ligger den ca. på 800rpm og problemene er minimale. Så snart den blir varm begynner ristinga og den synker til rundt 500, dabber litt opp og ned. Bilen går fint om jeg gir gass (merker ingenting på 2000, men merker bittebittelitt på 1000)
Får feilkode 1-1-3, samt lambdalyset lyser i dashbordet. Hadde bilen nylig inne på verksted, og de byttet bl.a lambdasonde, men påstod at alt annet var helt topp. Jeg har en feeling på at det er dritt i tomgangsregulatoren eller spjeldhuset, er dette typisk med problemene jeg har?

flarssen
14/09/14, 08:48
Sjekk at tomgangsbryteren virker. Sett ledningen i uttak 6, slå på tenningen og trykk på knappen to ganger med en varihet (pr. trykk) på mellom 1 og 3 sekunder, LED vil begynne å blinke hurtig. Åpne gasspjeldet. LED skal da slutte å blinke, og deretter vise kode 3-3-4, eller noe i den dur. Hvis ikke er det feil med bryteren eller dårlig kontakt mellom bryter og styringsenhet. Min hadde ujevn tomgang når den var varm og kunne av og til gå opp til 1500-2000 RPM før den ble varm. Var brudd i den ene ledningen til tomgangsbryteren.

Spjeldhuset demonterte jeg og vasket med rødsprit på en klut.

Thomas.Fpv
06/07/15, 22:31
Er det noen som vet hvor det går ann å få tak i nye slanger til denne? Og eventuelt om kanisteren må byttes noen gang? Eg sliter med samme problem som Johnny. Bilen går dårlig på tomgang når den har blitt varm osv.... Og ser at slangene mine er litt dårlige


Sent from my iPad using Tapatalk

flarssen
07/07/15, 10:43
Er det noen som vet hvor det går ann å få tak i nye slanger til denne? Og eventuelt om kanisteren må byttes noen gang? Eg sliter med samme problem som Johnny. Bilen går dårlig på tomgang når den har blitt varm osv.... Og ser at slangene mine er litt dårlige
Kullfilteret sjekker du ut ved å klemme flat vacuumslangen som går frem til det (ved venstre forlykt på biler uten turbo i vertfall). Blir det ingen forbedring er det neppe lekk. Sjekket tomgangsbryteren i.h.h.t. oppskriften to hakk lengre opp?

Thomas.Fpv
12/07/15, 13:58
Eg hadde en kar som sjekket tomgangsbryteren. Og han mente at den var grei. Og etter det eg kan se så ser det ut til å være riktig innstilt


Sent from my iPhone using Tapatalk